Kategorie

Instalacja LPG: fakty i mity

Piotr Czerniakowski
Tankowanie LPG fot. Newspress
Tankowanie LPG fot. Newspress
Instalacje LPG cieszą się niesłabnącą popularnością w Polsce od początku lat 90. Przez te ponad dwie dekady, na temat instalacji LPG powstało wiele przekonań. Tłumaczymy, które z nich są prawdą, a które to zwykłe przesądy.

Silnik pracujący na gazie jest mniej sprawny od silnika pracującego na benzynie. Ciężko udzielić jednoznacznej odpowiedzi, bowiem wszystko zależy od tego, z jakim silnikiem i typem instalacji mamy do czynienia. W starszych modelach, z instalacją I, II lub III generacji, rzeczywiście sprawność silnika, który był zasilany gazem mógł znacznie odbiegać od motoru pracującego na benzynie. W przypadku nowoczesnych instalacji sekwencyjnych, różnica ta może być niemalże niezauważalna. Warunkiem jest oczywiście odpowiedni montaż oraz regulacja instalacji.

Zobacz też: Jakie silniki dobrze znoszą gaz?

Instalację LPG najlepiej montować do starych aut. Jest to nieprawda. Obecnie dostępna jest już sekwencyjna instalacja LPG IV generacji, która dostosowana jest do zasilania najnowocześniejszych silników benzynowych. Oczywiście czym bardziej zaawansowany technologicznie silnik, tym instalacja jest droższa. Nie oznacza to jednak, że montowanie gazu do nowych aut, nie jest opłacalne. Najlepszym dowodem na to jest fakt, że wielu producentów oferuje do swoich modeli fabryczne instalacje LPG. Takie rozwiązanie możemy znaleźć chociażby w Kii Picanto, Skodzie Fabii czy Mitsubishi Colcie.

Gaz psuje silnik i przyczynia się do jego nadmiernego zużycia. Tutaj bardzo dużo zależy od tego ile staranności przyłożył mechanik do montażu naszej instalacji, a także czy dostatecznie dbamy o jej odpowiednie serwisowanie. Propan-butan ma inne właściwości niż benzyna. Różnice polegają przede wszystkim na: trudniejszym zapłonie, braku ołowiu w składzie oraz wyższej temperaturze spalania. Z racji tego, montaż LPG w niektórych silnikach jest niewskazany. Są to chociażby silniki FSI, produkcji Volkswagen Audi czy GDI, montowane w autach Mitsubishi.

Zobacz też: Czy LPG nadaje się do silników TSI?

W aucie z zamontowaną instalacją LPG musi śmierdzieć. W żadnym wypadku. Kiedy instalacja jest sprawna, prawidłowo wyregulowana, szczelna, to w kabinie zapach gazu nie powinien być odczuwalny. Jeśli rzeczywiście w środku czujemy zapach gazu, może to oznaczać, że układ jest niesprawny, a paliwo jest podawane do silnika nieprecyzyjnie.

Gaz wybucha. W samym stwierdzeniu nie ma żadnej nieprawdy – w odpowiednich proporcjach (stężenie 1,5 % - 3,0 % gazu w powietrzu) propan-butan ma właściwości wybuchowe. Sęk w tym, że taka sytuacja jest niemalże niemożliwa. Gaz musiałby wydostać się do wnętrza auta, w odpowiednich proporcjach zmieszać z powietrzem (większe stężenie niż podane 3 % powoduje, że gaz traci właściwości wybuchowe), a na dodatek musiałaby powstać iskra lub inne źródło ognia.

Zobacz też: Przeróbka auta na gaz. Czy to się opłaca?

Samochód z instalacją LPG „strzela”. Owszem, to się zdarza, ale dzieje się tak zazwyczaj z winy właściciela. Powodem takich problemów jest bowiem źle dobrana, nieodpowiednio zamontowana lub niewyregulowana instalacja. Silnik zasilany gazem potrzebuje większej dbałości niż motor spalający benzynę. Szczególnie ważny jest stan układu zapłonowego, elementów układu ssącego a także głowicy i zaworów. Cykliczne serwisowanie i wymiana części eksploatacyjnych jest gwarantem odpowiedniego działania instalacji.

Autem z instalacją LPG nie wolno parkować na parkingach podziemnych. Rzeczywiście w niektórych parkingach nie wolno parkować aut przerobionych na gaz, zaś wiąże się to z odpowiednim systemem wentylacji. Zakazy na terenie polski pojawiają się jednak sporadycznie. Na większą ilość przeszkód możemy natknąć się na zachodzie Europy.

Zobacz też: Jak LPG wpływa na zużycie silnika, jak powinna być wyregulowana instalacja gazowa?

Instalacja LPG zajmuje dużo miejsca. Owszem, butle z gazem musimy gdzieś zmieścić, jednak (prawie) zawsze mamy tu jakieś pole manewru. Istnieje np. możliwość montażu butli z gazem w miejscu przeznaczonym na koło zapasowe. Gdy zastosujemy takie rozwiązanie, w razie czego będziemy musieli się zdać na zestaw naprawczy. Wybierać możemy także w kwestii wielkości butli.

LPG tylko do silnika benzynowego? Już nie. Wprawdzie montowanie instalacji gazowych do silników wysokoprężnych to „historia najnowsza”, a technologia z tym związana jest w powijakach, to niektórzy decydują się na takie rozwiązanie. Niestety, opłaca się to raczej tylko przy dużym zużyciu paliwa i dużych przebiegach – czytaj: w samochodach ciężarowych. Powodem jest to, że w przypadku takich instalacji propan-butan stanowi jedynie 20% spalanego paliwa. Pozostałe 80 % to oczywiście nadal olej napędowy.

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    17 wrz 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Opel Vectra B: gdzie się podziały tamte pryw… auta?

    Opel Vactra B: w zeszłym roku minęło 25 lat od premiery tego modelu, w przyszłym minie 20 lat od zakończenia jego produkcji. Co warto wiedzieć o nim?

    Continental SportContact 7: sportowa nowość na rynku

    Continental SportContact 7 to opona przeznaczona do sportowych kompaktów, aut sportowych, supersportowych i tuningowanych.

    Branża transportowa... przeżywa renesans

    Branża transportowa jak i mechanicy przeżywają renesans. Usługi w tych dwóch sektorach są obecnie trudniej dostępne i przede wszystkim poszukiwane.

    Roczny koszt utrzymania samochodu? Policz go z... Yanosikiem

    Roczny koszt utrzymania samochodu – ile może wynosić? Yanosik postanowił odpowiedzieć na to pytanie i udostępnił właśnie nową funkcję w aplikacji.

    Ford Mondeo Mk4: Budżetowe auto Bonda

    Ford Mondeo MK4: jeździł nim James Bond, a Top Gear okrzyknął go samochodem roku 2007. W skrócie jest lepszy niż... Ferrari.

    Zakup uszkodzonego samochodu: 1/3 używek po szkodzie

    Zakup uszkodzonego samochodu? W 2019 roku 1/3 aut na rynku wtórnym miała odnotowaną szkodę. Obecnie odsetek ten zbliża się do połowy.

    Ford Kuga I 2.0 TDCI: Super Użytkowy Vóz

    Dobry SUV musi ładnie wyglądać, być przestronny i oferować poprawne osiągi połączone z niskim spalaniem. To wszystko oferuje Ford Kuga I.

    Toyota RAV4 Adventure: czarne akcenty i napęd 4x4 w standardzie

    Toyota RAV4 Adventure - japoński SUV doczekał się nowej wersji specjalnej. Auto wyróżniają czarne akcenty, srebrny dach i napęd AWD-i w standardzie.

    Zakaz wyprzedzania się dla ciężarówek. Czy to dobry pomysł?

    Zakaz wyprzedzania się dla ciężarówek - to nowy postulat kierowców. Tylko czy odebranie tej możliwości kierowcom TIR-ów to dobry pomysł?

    Toyota Avensis II: japoński dziadkowóz

    Stereotypowy emeryt wybiera Mercedesa. Właśnie. Stereotypowy. Starsi ludzie wbrew stereotypom równie chętnie sięgają po Toyotę.

    Czy trzeba zmieniać tablice rejestracyjne po zakupie auta 2022?

    Czy trzeba zmieniać tablice rejestracyjne po zakupie auta 2022? No i tu chyba mamy dobrą informację dla kierowców...

    Wtargnięcie pieszego na pasy: czyja wina?

    Wtargnięcie pieszego na pasy: czyja wina? To ważne pytanie w kontekście nowych przepisów, które obowiązują przed pasami od czerwca 2021 r.

    Wymiana jednej opony? Ubezpieczyciel musi zapłacić za dwie

    Wymiana jednej opony? To częsta propozycja w przypadku polis na ogumienie. Takie rozwiązanie nie ma sensu z punktu widzenia bezpieczeństwa.

    Renault Megane I: raz na wozie, raz pod wozem

    Renault Megane I generacji to samochód bez wątpienia udany, ale borykający się z kilkoma problemami. Starość tego samochodu bywa bardzo różna.

    Test: Audi S3 Limousine - 4,8 s. do setki w kompakcie!

    Test Audi S3 pokazał jedno. To wilk w owczej skórze. Bo choć nadwozie nie wygląda przesadnie agresywne. Układ napędowy już jest agresywny.

    Opel Astra F: używany hit po trzech dekadach na drogach

    Opel Astra F została zaprezentowana 30 lat temu. To od niej zaczął się sukces mierzony dziś 15 milionami sztuk. Co warto wiedzieć o używanym Oplu?

    Stacje ładowania: dogonimy Niemców dopiero po 2150 roku

    Stacje ładowania samochodów elektrycznych w Polsce nie powstają zbyt dynamicznie. A to prowadzi do wniosku, że Niemcy są o 130 lat do przodu.

    Półprzewodniki w samochodzie: ich brak to problemy produkcyjne

    Półprzewodniki w samochodzie: ich brak hamuje produkcję aut, a niska produkcja musi oznaczać niższy poziom sprzedaży. Co dalej?

    Auto dla studenta do 10 tys. zł. II część zestawienia

    Auto dla studenta do 10 tys. zł, bo choć budżet może wydawać się skromny, rynek wtórny daje ogromny wybór. Dziś pięć kolejnych propozycji.

    Cupra elektryczna? Wyłącznie elektryczna do 2030 roku!

    Cupra elektryczna? Tak, wszystko wskazuje na to, że piekło właśnie zamarzło. Rasowa, hiszpańska marka skupi się bowiem na e-napędach...

    Wyprzedzanie w tunelu. Co na to przepisy?

    Wyprzedzanie w tunelu: czy jest dozwolone, a jak tak to gdzie? Jak jest zabronione, to jaki grozi za nie mandat? Oto kompendium wiedzy.

    Auto dla studenta do 10 tys. zł. I część zestawienia

    Auto dla studenta do 10 tys. zł, bo choć budżet może wydawać się skromny, rynek wtórny daje ogromny wybór. Dziś pięć pierwszych propozycji.

    Czy nieopłacona polisa OC jest ważna?

    Czy nieopłacona polisa OC jest ważna? To zależy od tego czy kierowca nie wpłacił nawet złotówki tytułem OC, czy np. nie opłacił jednej z rat.

    Aplikacja Na Wypadek, czyli czy sprawca ma ważne OC?

    Aplikacja Na Wypadek została stworzona przez UFG. Pozwala sprawdzić czy w danym momencie auto sprawcy wypadku ma ważne OC.

    SERES w Polsce. Elektryczny SUV z Chin debiutuje

    SERES w Polsce, czyli nowa marka wkracza nad Wisłę z ofertą wysokiej jakości elektrycznych SUV-ów w atrakcyjnych cenach. Na początek SERES 3.