REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Sonda lambda to niewielki czujnik znajdujący się w kolektorze wylotowym.
Sonda lambda to niewielki czujnik znajdujący się w kolektorze wylotowym.

REKLAMA

REKLAMA

Sonda lambda to niewielki czujnik znajdujący się w kolektorze wylotowym. Jest bardzo ważny i nierzadko przysparza wiele problemów właścicielom samochodów wyposażonych w silniki benzynowe.

Nazwa sonda lambda - skąd się wzięła?

Etymologia nazwy tej sondy jest dość prosta: Nazwa pochodzi od litery lambda (λ), której używa się do oznaczania stosunku ilości powietrza do paliwa w mieszance. Ideał jest wtedy., gdy w mieszance jest tyle powietrza, aby spalić całą ilość paliwa. Jednak, jak wiemy ideały nie istnieją...

REKLAMA

Zobacz też: Jakie zadania ma sonda lambda?

Krótki zarys historyczny sondy lambda

Wykorzystywane są w silnikach benzynowych od 1979, a coraz więcej ma kilka sond, np. przed i za katalizatorem. Od 1992, gdy wprowadzono bardziej restrykcyjne wymogi dotyczące szkodliwości spalin, stały się elementem standardowego wyposażenia samochodów z silnikami benzynowymi.

Zadania, którym musi sprostać sonda lambda

Sonda ma za zadanie mierzyć poziom tlenu w spalinach, w układzie wydechowym. Czyni to, aby określić poziom efektywności spalania mieszanki paliwowo-powietrznej w silniku. Po odczycie danych, wysyła je do sterownika silnika, który reguluje skład mieszanki. Powinien on być jak najbliższy stechiometrycznemu, czyli że na 14.7 kg powietrza przypada 1 kg paliwa. Sygnały wysyłane przez sondę są dwojakie: „za mało” lub „za dużo”. Gdy przestanie przesyłać informacje do mikroprocesora, praca silnika przestawi się w tryb stały, a co za tym idzie - spadnie moc silnika i wzrośnie spalanie o ok. 15-50%. Należy wtedy jak najszybciej wymienić sondę, bo można po prostu zniszczyć lub doprowadzić do samozapłonu katalizatora, a jego wymiana słono kosztuje.

Zobacz też: Podstawy, które musisz znać o katalizatorach samochodowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Budowa sondy lambda

Sonda zbudowana jest z materiału ceramicznego – dwutlenku cykronu, na którego końcach są małe ilości platyny, które są elektrolitami, a pomiędzy końcami generuje się siła motoryczna.

Napięcie przesyłane jest do modułu sterującego składem mieszanki w silniku. Dostosowuje on ją do potrzeb silnika i aktualnych warunków.

Sondę umieszcza się w układzie wydechowym tak, że jedna strona urządzenia styka się z gorącymi gazami pochodzącymi ze spalin, osiągającymi w tym miejscu ok. 300 °C, a druga strona styka się z otoczeniem i temperaturą panująca na zewnątrz. Ze względu na warunki w jakich pracuje, poddawana jest ona stałemu, wysokiemu obciążeniu termicznemu i mechanicznemu. Utrzymanie stałej temperatury w wewnętrznej części jest bardzo ważne, dlatego niektóre sondy posiadają własną grzałkę.

Zobacz też: Co daje układ wydechowy ze stali nierdzewnej?

Eksploatacja sondy lambda

Bosch, jedna z największych firm produkujących sondy lambda, proponuje aby co ok. 30 tys. km. sprawdzać działanie sondy/ sond. Jednak przez wiele ASO i  użytkowników jest to lekceważone, bo po co sprawdzać skoro działa?

Teoretycznie sondy powinny wytrzymać przebieg ok. 50-80 tys. km ,a podgrzewane do ok. 160 tys., jednak to tylko teoria, dlatego kontrolować ich stan zgodnie z zaleceniami producenta.

Poza tym, należy pamiętać o skutkach przyrodniczych źle działającej sondy. Mieszanka wtedy jest, źle dobrana, co powoduje zwiększenie zanieczyszczenia środowiska przez pojazd. Jednak ten aspekt u większości producentów jest niżej w hierarchii aniżeli wzrost spalania i spadek mocy.

Zobacz też: Co najszybciej psuje się w układzie wydechowym? Jak naprawiać proste awarie?

Co wpływa na stan sondy lambda?

Na kondycję sondy wpływa bardzo wiele czynników. Jednym z nich jest środowisko zewnętrzne - zanieczyszczenia, skrajne temperatury, wilgoć czy sól drogowa w zimie oraz ewentualne uszkodzenia zewnętrzne spowodowane np. kamieniem czy najechaniem na jakąś wysoką przeszkodę. Ponadto, zdarza się, że przewody ulegają naprężeniom, co powoduje ich przerwanie, a wtedy konieczna jest wymiana. Jeszcze innym czynnikiem jest jakość zatankowanego paliwa: niskooktanowe, zanieczyszczone, zawierające duże ilości ołowiu, może zanieczyszczać i w rezultacie uszkodzić.

Zobacz też: Jak walczyć z rdzą układu wydechowego?

Sonda lambda, a LPG

REKLAMA

Szczegółowe konkretne dane z tego zakresu są słabo dostępne i niejasne. Zdania w tej materii są podzielone między użytkownikami. Każdy "gazownik" montuje instalację w odmienny sposób, z różnych elementów i technologii znanej jedynie jemu. Na forach internetowych możemy znaleźć rozbieżne informacje, jednak najczęściej spotykane, najbardziej typowe zestawy danej generacji zostały zobrazowane poniżej. 

Różne generacje instalacji gazowych, potrzebują lub nie potrzebują sondy do prawidłowego działania. W instalacjach I generacji jest odpowiednia śruba regulująca dawkę, więc odczyt nie jest konieczny do funkcjonowania silnika. Przy II i III generacji, sonda jest potrzebna zarówno na benzynie, jak i na LPG. Tak samo ustawia mieszankę gazu z powietrzem poprzez silnik krokowy na przewodzie z parownika do mixera.

W przypadku sekwencji (IV-tej generacji), sygnał ten wykorzystuje się dla celów diagnostycznych. Mając obraz pracy sondy lambda, na ekranie komputera można o wiele precyzyjniej wyregulować czas pracy wtryskiwaczy gazowych, zarówno na biegu jałowym jak i pod obciążeniem w czasie jazdy.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

Jazda na rolkach i wrotkach a przepisy drogowe. Rolkarz to pieszy czy kierujący? Jakie ma obowiązki?

Sezon na rolki i wrotki startuje wraz z pierwszymi objawami wiosny. A to oznacza, że warto przypomnieć zasady poruszania się tymi "środkami transportu". Bo ich również dotyczą przepisy drogowe. Na jakie konkretnie zasady wskazują?

To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

REKLAMA

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

REKLAMA

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

REKLAMA