| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > LPG > Sonda lambda a LPG

Sonda lambda a LPG

Sonda lambda to niewielki czujnik znajdujący się w kolektorze wylotowym. Jest bardzo ważny i nierzadko przysparza wiele problemów właścicielom samochodów wyposażonych w silniki benzynowe.

Eksploatacja sondy lambda

Bosch, jedna z największych firm produkujących sondy lambda, proponuje aby co ok. 30 tys. km. sprawdzać działanie sondy/ sond. Jednak przez wiele ASO i  użytkowników jest to lekceważone, bo po co sprawdzać skoro działa?

Teoretycznie sondy powinny wytrzymać przebieg ok. 50-80 tys. km ,a podgrzewane do ok. 160 tys., jednak to tylko teoria, dlatego kontrolować ich stan zgodnie z zaleceniami producenta.

Poza tym, należy pamiętać o skutkach przyrodniczych źle działającej sondy. Mieszanka wtedy jest, źle dobrana, co powoduje zwiększenie zanieczyszczenia środowiska przez pojazd. Jednak ten aspekt u większości producentów jest niżej w hierarchii aniżeli wzrost spalania i spadek mocy.

Zobacz też: Co najszybciej psuje się w układzie wydechowym? Jak naprawiać proste awarie?

Co wpływa na stan sondy lambda?

Na kondycję sondy wpływa bardzo wiele czynników. Jednym z nich jest środowisko zewnętrzne - zanieczyszczenia, skrajne temperatury, wilgoć czy sól drogowa w zimie oraz ewentualne uszkodzenia zewnętrzne spowodowane np. kamieniem czy najechaniem na jakąś wysoką przeszkodę. Ponadto, zdarza się, że przewody ulegają naprężeniom, co powoduje ich przerwanie, a wtedy konieczna jest wymiana. Jeszcze innym czynnikiem jest jakość zatankowanego paliwa: niskooktanowe, zanieczyszczone, zawierające duże ilości ołowiu, może zanieczyszczać i w rezultacie uszkodzić.

Zobacz też: Jak walczyć z rdzą układu wydechowego?

Sonda lambda, a LPG

Szczegółowe konkretne dane z tego zakresu są słabo dostępne i niejasne. Zdania w tej materii są podzielone między użytkownikami. Każdy "gazownik" montuje instalację w odmienny sposób, z różnych elementów i technologii znanej jedynie jemu. Na forach internetowych możemy znaleźć rozbieżne informacje, jednak najczęściej spotykane, najbardziej typowe zestawy danej generacji zostały zobrazowane poniżej. 

Różne generacje instalacji gazowych, potrzebują lub nie potrzebują sondy do prawidłowego działania. W instalacjach I generacji jest odpowiednia śruba regulująca dawkę, więc odczyt nie jest konieczny do funkcjonowania silnika. Przy II i III generacji, sonda jest potrzebna zarówno na benzynie, jak i na LPG. Tak samo ustawia mieszankę gazu z powietrzem poprzez silnik krokowy na przewodzie z parownika do mixera.

W przypadku sekwencji (IV-tej generacji), sygnał ten wykorzystuje się dla celów diagnostycznych. Mając obraz pracy sondy lambda, na ekranie komputera można o wiele precyzyjniej wyregulować czas pracy wtryskiwaczy gazowych, zarówno na biegu jałowym jak i pod obciążeniem w czasie jazdy.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Lidia Bucka

Adwokat, doktor nauk prawnych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »