| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Bezpieczeństwo > Czym są aktywne zagłówki? Jak działają?

Czym są aktywne zagłówki? Jak działają?

W opisie niektórych samochodów widnieje opcja w postaci aktywnych zagłówków lub aktywnego przeciwdziałania urazom okolic szyi podczas kolizji, oznaczone jako „anti-whiplash”. Co to jest? Jak działają systemy aktywnych zagłówków? Czy zagłówki w moim samochodzie są aktywne?

Systemy PAHR (Pro Active Head Restrain), stosowane między innymi przez BMW oprócz czujników posiadają także ładunki pirotechniczne, które uruchamiają mechanizm zagłówka. W systemie tym na skutek działania ładunku, sprężyny dwuczęściowego zagłówka są zwalniane, i jego zewnętrzna część przesuwa się w kierunku kierowcy zmniejszając odległość od głowy.

Aktywne zagłówki, czy siedzenia?

Jeden z pionierów aktywnej ochrony szyjnego odcinka kręgosłupa – firma Volvo, zaproponowała inny system. Czasem jest on również nazywany system aktywnego zagłówka, ale zasada działania skupia się raczej na pochłonięciu energii pasażera w taki sposób, aby jego głowa podczas kolizji była utrzymywana jak najbliżej zagłówka w każdej fazie ruchu jego ciała. W efekcie, podczas kolizji mechanizm fotela sprawia, że oparcie rozkłada się w zadanym zakresie do tyłu nie dopuszczając do niebezpiecznego odrzutu ciała kierowcy od fotela.

Oprócz stosowanych m.in. w Toyotach Prius, opisanych wcześniej aktywnych zagłówków, japońska firma rozwinęła także inny system ochrony kręgosłupa oznaczony WIL (Whiplash Injury Lessening). Fotel zbudowany zgodnie z tym systemem posiada cofniętą ramę w okolicy barków, a zastosowane materiały różnią się twardością w porównaniu do innych części fotela. W efekcie, podczas kolizji okolice górnej części pleców kierowcy w większym stopniu są wgniatane w fotel i również następuje szybszy kontakt głowy z zagłówkiem. Na zmodyfikowaniu poszczególnych elementów fotela i zagłówka skupił się także Volkswagen prezentując system WOKS. Stosuje go, jako alternatywę do stosowanych wcześniej systemów aktywnych. Zagłówek jest mocno wyprofilowany, a odpowiednie uwarstwienie materiałów fotela przyśpiesza kontakt głowy z zagłówkiem nie dopuszczając do nadwyrężenia kręgów naszej szyi.

Jak rozpoznać, czy nasz samochód ma aktywny zagłówek?

Aktywne systemy ochrony odcinka szyjnego kręgosłupa są często tylko wyposażeniem opcjonalnym. Część producentów oznacza swoje zagłówki na tapicerce zagłówka, szynach lub osłonach szyn. W niektórych przypadkach możliwe będzie zaczerpnięcie takiej informacji u dealera samochodu, który będzie miał możliwość sprawdzenia opcji naszego modelu dekodując nr VIN.

Zobacz też: Jak ustawić fotel kierowcy?

Skuteczność ochrony naszej szyi w trakcie kolizji jest badana m.in. przez stowarzyszenie EuroNCAP. Na stronie internetowej stowarzyszenia w dziale „Whiplash” znajduje się stale aktualizowana lista samochodów poddanych testowi ochrony kręgów szyjnych. Możemy sprawdzić w jakim stopniu ochronę naszej szyi zapewnia nasz samochód.

Obecnie dostępne są już kolejne generacje systemów aktywnej ochrony okolic szyi, które działają także wtedy gdy nasza pozycja w fotelu jest niepoprawna. Jednak, gdy ustawienie zagłówka jest możliwe pamiętajmy o prawidłowym ustawieniu zagłówka. Środek jego poduszki nie powinien być niżej, niż na wysokości naszych uszu i dalej niż 10 cm od głowy. Pamiętajmy o tym szczególnie wtedy, gdy nasz samochód posiada zagłówki pasywne.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Radosław Pazik

Doradca podatkowy Dyrektor Oddziału Wielkopolskiego Instytutu Studiów Podatkowych w Poznaniu

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »