| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Auto i prawo > Auto formalności > Zakup auta > Na co zwrócić uwagę w umowie sprzedaży samochodu?

Na co zwrócić uwagę w umowie sprzedaży samochodu?

Przez umowę sprzedaży samochodu, tak samo jak i przy sprzedaży innych dóbr, sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić za nią sprzedawcy określoną cenę. Na co jednak zwrócić uwagę pisząc umowę sprzedaży samochodu?

 Rękojmia gwarancyjna

Jeśli sprzedawany samochód ma jakieś wady, kupujący może od umowy odstąpić albo żądać obniżenia ceny.

Kupujący traci jednak uprawnienia z tytułu rękojmi za wady fizyczne rzeczy, jeżeli nie zawiadomi sprzedawcy o wadzie w ciągu miesiąca od jej wykrycia. Przy sprzedaży między osobami prowadzącymi działalność gospodarczą utrata uprawnień z tytułu rękojmi następuje, jeżeli kupujący nie zbadał rzeczy w czasie i w sposób przyjęty przy rzeczach tego rodzaju i nie zawiadomił niezwłocznie sprzedawcy o dostrzeżonej wadzie, a w wypadku gdy wada wyszła na jaw dopiero później – jeżeli nie zawiadomił sprzedawcy niezwłocznie po jej wykryciu. Do zachowania terminów zawiadomienia o wadach rzeczy sprzedanej wystarczy wysłanie przed upływem tych terminów listu poleconego.

 Sprzedawca jest zwolniony od odpowiedzialności z tytułu rękojmi, jeżeli kupujący wiedział o wadzie w chwili zawarcia umowy. Zatem zanim, jako kupujący samochód, złoży się swój podpis pod umową, należy dokładnie sprawdzić stan samochodu w niezależnym warsztacie lub przy udziale rzeczoznawcy samochodowego.

 Zakup samochodu w salonie - jak konstruować umowę?

Szczególne zasady obowiązują przy sprzedaży samochodów w salonach, gdy kupującym jest osoba prywatna, która nabywa pojazd tylko do celów osobistych, czyli niezwiązanych z działalnością zawodową lub gospodarczą. Dealer samochodowy odpowiada wobec kupującego, jeżeli stan samochodu w chwili jego wydania jest niezgodny z umową sprzedaży. O odpowiedzialności takiej można mówić wówczas, gdy zły stan samochodu stwierdzono przed upływem sześciu miesięcy od wydania samochodu. Jeśli określona wada zostanie stwierdzona w tym terminie, można domniemywać, iż istniała ona już w dniu sprzedaży.

Sprzedawca samochodów nie odpowiada za niewłaściwy stan samochodu, gdy jego klient w dniu zakupu o określonych wadach wiedział lub oceniając rozsądnie, powinien był wiedzieć. Taka sytuacja może mieć miejsce np., gdy ktoś decyduje się na zakup samochodu z pełną świadomością, że określona część jego wyposażenia nie działa tak, jak powinna. Jeżeli stan samochodu jest niezgodny z umową sprzedaży, kupujący może żądać doprowadzenia go do właściwego stanu przez nieodpłatną naprawę albo wymianę samochodu na nowy. Rozwiązanie takie nie wchodzi w grę w sytuacji, gdy naprawa albo wymiana są niemożliwe lub wymagają nadmiernych kosztów.

Zobacz również: Wzór umowy sprzedaży

Jeżeli dealer samochodowy, który otrzymał od kupującego żądanie naprawienia lub wymiany samochodu, nie ustosunkował się do tego żądania w terminie 14 dni, uważa się, że uznał je za uzasadnione.

Nabywca samochodu traci uprawnienie, o którym mowa, jeżeli przed upływem dwóch miesięcy od stwierdzenia określonych wad w pojeździe nie zawiadomi o tym dealera. Do zachowania terminu 2 miesięcy na zawiadomienie wystarczy wysłanie listu poleconego przed tym terminem. Jeżeli kupujący samochód w salonie nie może żądać naprawy ani wymiany albo jeżeli sprzedawca samochodów nie zdoła uczynić zadość takiemu żądaniu w odpowiednim czasie lub gdy naprawa albo wymiana narażałaby kupującego na znaczne niedogodności, to wówczas ma on prawo:

  • domagać się stosownego obniżenia ceny albo
  • odstąpić od umowy.

Od umowy kupna samochodu nie można odstąpić, jeśli wada samochodu jest nieistotna. Sprzedawca samochodów odpowiada za wady pojazdu jedynie w przypadku ich stwierdzenia przed upływem dwóch lat od wydania samochodu. Jeżeli sprzedany samochód był używany, to dwuletni termin można skrócić, lecz nie poniżej jednego roku. Taka sytuacja może mieć miejsce w przypadku zakupu samochodu w komisie.

 Gwarancja na samochód

Gwarancja przypisana jest do samochodu, a nie do jego właściciela. Jeżeli w gwarancji inaczej nie zastrzeżono, odpowiedzialność z tytułu gwarancji obejmuje tylko wady powstałe z przyczyn tkwiących w sprzedanej rzeczy.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Karol Walczak

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »