| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Auto i prawo > Auto formalności > Zakup auta > Sprzedaż samochodu: jeśli nie rękojmia to co?

Sprzedaż samochodu: jeśli nie rękojmia to co?

Umowa sprzedaży samochodu może wyłączyć przepisy na podstawie których kupujący mógłby pociągnąć sprzedawcę do odpowiedzialności w przypadku zaistnienia wad. Czy jednak w sytuacji wyłączenia kupujący nie ma szans pociągnięcia sprzedawcy do odpowiedzialności?

Nie. Przepisy dotyczące rękojmi za wady sprzedanej rzeczy nie są jedynym, na podstawie których sprzedawca może być pociągnięty do odpowiedzialności za wady sprzedanej rzeczy. Oprócz przepisów dotyczących rękojmi za wady, kupujący może sformułować roszczenia względem sprzedawcy na podstawie tzw. odpowiedzialności kontraktowej, z której sprzedawca może odpowiadać za nieprawidłowego wykonanie lub niewykonanie umowy. Niemniej jednak te reżimy odpowiedzialności (rękojmia i odpowiedzialność kontraktowa różnią się od siebie).

Zobacz również: Jak sformułować umowę sprzedaży samochodu przez współwłaścicieli?

Odpowiedzialność kontraktowa

Odpowiedzialność kontraktowa została określona w art. 471 i nast. Kodeksu cywilnego. Zgodnie z art. 471 dłużnik obowiązany jest do naprawienia szkody wynikłej z niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania, chyba że niewykonanie lub nienależyte wykonanie jest następstwem okoliczności, za które dłużnik odpowiedzialności nie ponosi.

Przepisy konstytuujące odpowiedzialność kontraktową są jednym z możliwych podstaw pociągnięcia sprzedawcy do odpowiedzialności za wady sprzedanej rzeczy, co możemy prześledzić na przedstawionym przykładzie:

Jan kupił samochód, który w umowie został określony jako sprawny i nadający się do użytku. Po wizycie u mechanika okazało się, że samochód nie nadaje się do ruchu wskutek jego wad.

W takiej sytuacji, jak w powyższym przykładzie kupujący ma kilka możliwości dochodzenia swoich roszczeń względem sprzedawcy. Po pierwsze może pociągnąć sprzedawcę do odpowiedzialności na podstawie przepisów dotyczących rękojmi za wady. Zgodnie z art. 556 Kodeksu cywilnego Sprzedawca jest odpowiedzialny względem kupującego, jeżeli rzecz sprzedana ma wadę zmniejszającą jej wartość lub użyteczność ze względu na cel w umowie oznaczony albo wynikający z okoliczności lub z przeznaczenia rzeczy, jeżeli rzecz nie ma właściwości, o których istnieniu zapewnił kupującego, albo jeżeli rzecz została kupującemu wydana w stanie niezupełnym (rękojmia za wady fizyczne).

Zobacz również: Jak ograniczyć rękojmię za wady sprzedanego samochodu?

Po drugie istnienie wad, w określonych sytuacjach może oznaczać nieprawidłowe wykonanie umowy przez sprzedawcę i uzasadniać jego odpowiedzialność na podstawie odpowiedzialności kontraktowej. W zależności od wyboru roszczenia różnie będzie się jednak prezentowała sytuacja prawna. W przypadku odpowiedzialności kontraktowej konieczne będzie stwierdzenie szkody po stronie kupującego. Niezbędne będzie także stwierdzenie winy sprzedawcy.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Adrian Meclik

Ekspert podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »