| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Auto i prawo > Auto formalności > Ubezpieczenie pojazdu > Bezpośrednia likwidacja szkód w transporcie samochodowym - zmiany w OC

Bezpośrednia likwidacja szkód w transporcie samochodowym - zmiany w OC

Od pierwszego kwietnia 2015 r. zacznie obowiązywać zasada bezpośredniej likwidacji szkód w przypadku ubezpieczenia OC. Oznacza to, że naprawę strat poszkodowanemu w przypadku kolizji lub wypadku będzie wypłacał zakład ubezpieczeń, w którym poszkodowany a nie sprawca ma wykupione ubezpieczenie OC. Co to zmieni?

Bezpośrednia likwidacja szkód w Europie działa od dawna

Od 1 kwietnia ruszy system bezpośredniej likwidacja szkód (BLS), dzięki któremu ustaleniem wysokości szkody i wypłatą odszkodowania zajmować się będzie ubezpieczyciel poszkodowanego - poinformował prezes Polskiej Izby Ubezpieczeń Jan Grzegorz Prądzyński.

W poniedziałek osiem firm ubezpieczeniowych podpisało umowę, zobowiązując się do wprowadzenie BLS.

Bezpośrednia likwidacja szkód to system, umożliwiający naprawę auta lub uzyskanie odszkodowania u swojego ubezpieczyciela OC, a nie jak dotąd u ubezpieczyciela sprawcy szkody. BLS funkcjonuje w Europie od kilkudziesięciu lat, m.in. we Francji, Belgii, Hiszpanii czy Włoszech.

Zobacz też: Wypadek pożyczonym autem bez polisy OC

Szkoda z OC od własnego ubezpieczyciela

W praktyce BLS wyglądać będzie tak, że ustaleniem wysokości szkody i wypłatą odszkodowania zajmować się będzie ubezpieczyciel poszkodowanego. Po wypłacie odszkodowania, już bez angażowania klienta, następować będzie rozliczenie szkody pomiędzy zakładem ubezpieczeń poszkodowanego i zakładem ubezpieczeń sprawcy. Jak zapewnili na konferencji prasowej w Warszawie przedstawiciele firmy ubezpieczeniowych, system BLS nie spowoduje ani wzrostu, ani spadku cen.

"Dotychczas było tak, że ubezpieczenie OC było ubezpieczeniem nie dla kupującego je klienta, tylko jako ewentualne ubezpieczenie dla kogoś, komu klient wyrządziłby szkodę. W systemie BLS ta relacja odwraca się o 180 stopni, czyli kupuję ubezpieczenie OC i mogę zlikwidować szkodę u swojego ubezpieczyciela. Wierzymy, że wtedy nie tylko kryterium ceny będzie ważne dla klientów, ale również bardzo ważna stanie się jakość obsługi ubezpieczonych" - powiedział przewodniczący Komisji ds. Likwidacji Szkód Polskiej Izby Ubezpieczeń Rafał Stankiewicz.

Do przygotowanego w Polskiej Izbie Ubezpieczeń systemu BLS przystąpiły następujące firmy: Concordia Ubezpieczenia, Ergo Hestia, PZU, UNIQA, Warta, Aviva, Liberty Ubezpieczenia, Gothaer. Łącznie ubezpieczyciele ci reprezentują 68 proc. rynku OC.

Zobacz też: Auto z kratką a kara za brak OC

"Trudno powiedzieć, kiedy wszystkie firmy ubezpieczeniowe przystąpią do porozumienia, ale z drugiej strony wiemy, że wszyscy są zainteresowani wprowadzeniem tego systemu. Są pewne ograniczenie operacyjne w firmach, np. dostosowanie systemu komputerowego do obsługi finansowej BLS, które powodują, że nie wszyscy mogą w tym samym momencie przystąpić do system" - dodał Stankiewicz.

BLS zacznie funkcjonować od 1 kwietnia br. - najpierw jako miesięczny pilotaż. Do BLS nie będą kwalifikować się np.: szkody osobowe, szkody, które wystąpiły poza Polską, szkody o wartości powyżej 30 tys. zł. Jak wyjaśnił Prądzyński, szkody o wartości do 30 tys. zł stanowią blisko 98 proc. szkód obsługiwanych przez ubezpieczycieli. (PAP)

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

FC NIKMARK

Agencja Marketingowa

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »