| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Auto i prawo > Auto formalności > Auto firmowe > Pojazd firmowy, a abonament za radio

Pojazd firmowy, a abonament za radio

Większość współczesnych samochodów nawet w standardowych wersjach jest wyposażona w odbiornik radiowy. Korzystanie z tego dodatku wiąże się z pewnymi obowiązkami. Ekspert Floty Auto Biznes odpowie na pytanie, czy warto nie płacić abonamentu za radio w samochodzie?

Samochodowy abonament

Trudno wyobrazić sobie współczesne auto bez odbiornika radiowego. Większość samochodów do firm jest zamawianych w wersjach standardowych zawierających to miłe dla ucha udogodnienie, nierzadko wzbogacone o możliwość odtwarzania płyt kompaktowych. Coraz więcej pojazdów klas wyższych zostaje również doposażonych telewizorem. O ile jednak instalację tego odbiornika w środku lokomocji należy traktować jako nowinkę techniczną i atrakcję dla nielicznych, o tyle obowiązków związanych z użytkowaniem radia samochodowego nie można bagatelizować.

Mateusz Baran, prawnik w kancelarii Accreo Legal

Za korzystanie z radioodbiornika zainstalowanego w samochodzie należy opłacać abonament radiowy. W 2012 r. miesięczny abonament z tytułu korzystania z radioodbiornika wynosi 5,50 zł (5,65 zł w 2013 roku). Pozornie niedużo, lecz jeśli przemnożymy to przez liczbę aut w naszej flocie, to pytanie „czy naprawdę muszę płacić?” samo ciśnie się na usta. Przykładowo mając 100 pojazdów w przyszłym roku zapłacimy w sumie 6780 zł, co daje przy cenie 5,85 zł prawie 1160 litrów paliwa, które biorąc pod uwagę zużycie paliwa 7 l/100 km starczy na ponad 16 500 kilometrów. Przy obecnym dążeniu do oszczędności kwota nie do pogardzenia.

Zobacz też: Jakie inwestycje można sfinansować leasingiem?

Masz radio = słuchasz = płacisz abonament

Kwestie abonamentu radiowo-telewizyjnego reguluje ustawa o opłatach abonamentowych. Przepisy ustawy jasno określają, że za używanie odbiorników radiofonicznych oraz telewizyjnych trzeba uiszczać stosowne należności. Ustawa wprowadza domniemanie, zgodnie z którym osoba, posiadająca odbiornik (w stanie umożliwiającym natychmiastową możliwość skorzystania z niego) używa to urządzenie. Tak więc przez sam fakt posiadania w wybranej przez firmę (lub też osobę indywidualną) samochodzie, w którym wybrano wersję wyposażenia posiadającą między innymi radioodbiornik lub dokupienie sprzętu „grającego” oddzielnie, jesteśmy zobowiązani do uiszczania abonamentu.

Odbiorniki radiowe, również te zainstalowane w pojazdach, podlegają rejestracji w placówkach Poczty Polskiej. Zgłoszenia należy dokonać w terminie 14 dni licząc od dnia wejścia w posiadanie sprzętu (zainstalowania odbiornika). Obowiązek uiszczania abonamentu radiowego powstaje z pierwszym dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano rejestracji odbiornika (np. jeśli zainstalujemy go i zarejestrujemy we wrześniu, to pierwszą wpłatę powinniśmy uiścić w październiku). Abonament należy opłacać z góry do 25. dnia danego miesiąca. Możliwe jest również wydanie większej kwoty „z góry”, za dłuższe okresy (kwartalne, roczne, itd.) co wiąże się z uzyskaniem niewielkiej bonifikaty.

Zobacz też: Wysokość diet na podróże służbowe

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

KasperskyLab

Ochrona przed zagrożeniami IT

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »