| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Auto i prawo > Auto formalności > Auto firmowe > Instalacja LPG a auto firmowe

Instalacja LPG a auto firmowe

Choć gaz LPG jest dwa razy tańszy od benzyny, rachunek oszczędności w stosunku do zasilania benzyną wcale nie jest taki oczywisty.

Będąca pod skrzydłami Renault rumuńska marka Dacia właśnie wprowadza na rynek nowe pojazdy z fabrycznie montowaną instalacją na LPG. Bliższe szczegóły na temat modeli - w jednej z ramek. Jak podaje importer, wyeliminowano w autach różnice w dynamice i mocy pomiędzy zasilaniem gazowym i benzynowym. Po osiągnięciu odpowiedniej temperatury silnika, system automatycznie przechodzi z zasilania PB na LPG. I analogicznie - jeśli wyczerpie się gaz, znów można jechać na benzynie. Nie ma ryzyka cofnięcia się płomienia w układzie dolotowym.

Ładowność wersji z fabryczną instalacją gazową LPG wynosi 750 kg dla Logana Van oraz 770 kg dla Logana Pick-up. Oba pojazdy mają dwa zbiorniki paliwa - benzynowy o pojemności 50 l i LPG o pojemności 42 l (w zależności od modelu). Spalanie w mieście LPG (l/100 km): 8,8 (van), 8,6 (pickup).

Policz wszystko

W tabeli prezentujemy koszty na przykładzie Škody Octavii II 1.6 hatchback po liftingu i pięciodrzwiowego Chevroleta Aveo 1.2 na dystansie 120 000 km przez trzy lata. Oszczędność w wysokości tylko ok. 6-7 tys. zł  każe zastanowić się nad sensem przestawiania na gaz, zwłaszcza przedstawiciela Grupy VW. Korzyść niewielka i to przy założeniu, że gaz nie zepsuje niczego w silniku, a instalacja LPG będzie sprawowała się bezawaryjnie. Dodajmy, że w przypadku Škody Octavii sprzed liftingu, rachunki są bardziej korzystne na rzecz gazu. Do Octavii Tour 1.6 instalację LPG o wartości 4 299 zł dostaje się promocyjnie w cenie auta: 48 100 zł hatchback określany w cennikach na wyrost „limuzyną”, 51 400 zł kombi.

Zobacz też: ABS i ESP - niezbędne dla każdego auta firmowego

Na niektórych stronach internetowych promujących stosowanie LPG, działają specjalne kalkulatory. Biorą one jednak pod uwagę tylko koszty paliwa oraz instalacji. Takie rachunki  są zaniżone, wręcz fałszywe. Kontrowersje dotyczą już tego, o ile auto pali więcej na gazie? Gaz odznacza się mniejszą wartością opałową od benzyny, więc cudów nie ma, silnik musi potrzebować go więcej. Szacunkowo, przy bardzo starannie dobranej instalacji do konkretnego modelu i silnika oraz przy perfekcyjnym jej montażu, zużycie gazu jest o 15 procent większe niż PB. Jeżeli te kryteria nie są spełnione, gazu „pójdzie” jeszcze więcej. 

Częstsze przeglądy

Aby otrzymać prawdziwy obraz sytuacji, koniecznie należy uwzględnić inne wydatki związane z gazem. A więc spalanie benzyny przez zimny silnik, do momentu nagrzania się cieczy chłodzącej do 30-40 stopni Celsjusza. W autach wyposażonych we wskaźnik temperatury wody, moment ten jest w praktyce równoznaczny z podniesieniem się wskazówki. Można przyjąć, że przy międzymiastowych przebiegach, jakie dominują we flotach, potrzeba tej benzyny 0,5 l/100 km. Przy krótkich dojazdach w mieście z pewnością więcej.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Justyna Godlewska

Prawnik, aplikantka radcowska

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »