REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Aplikacja dla podróżnych: ECC-Net: Travel 2.0

ECC-Net Travel 2.0 to aplikacja, która może pomóc w sprawach dotyczących praw konsumenta obowiązujących na terenie danego kraju.
ECC-Net Travel 2.0 to aplikacja, która może pomóc w sprawach dotyczących praw konsumenta obowiązujących na terenie danego kraju.
Honor

REKLAMA

REKLAMA

Osoby często podróżujące po Europie powinny zobaczyć możliwości aplikacji ECC-Net: Travel 2.0. Ten darmowy program oprócz popularnych w danym kraju zwrotów, oferuje wskazówki z zakresu prawa obowiązującego w danym Państwie.

ECC-Net: Travel 2.0 – darmowa aplikacja dla podróżnych

Z wieloma trudnymi sytuacjami często musi się zmierzyć podróżujący po Europie turysta. Zarezerwowany pokój w hotelu jest niedostępny, zakupiona pamiątka okazuje się bublem, podczas odbioru samochodu okazuje się, że cena za wynajem jest droższa niż uzgodniono: któż z nas tego nie doświadczył?

REKLAMA

Aplikacja ECC-Net: Travel została opracowana jako idealny towarzysz podróży po Unii Europejskiej, Islandii oraz Norwegii. Konsumenci za jej pośrednictwem mogą skorzystać z informacji na temat przysługujących im w określonej sytuacji praw oraz typowych dla danego kraju wyrażeń i zwrotów – bezpośrednie tłumaczenie na 25 języków.

Jak działa aplikacja?

Po wybraniu swojego kraju, a następnie celu  naszej podróży należy wskazać rodzaj sytuacji, w której się znaleźliśmy (problemy z lotem, wynajmem samochodu, hotelem...). Aplikacja określi prawa konsumenta w Twoim własnym języku i dokona tłumaczenia na język kraju, w którym się znajdujesz.

Co nowego oferuje aplikacja?

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • Nowy design
  • Większy rozmiar czcionki
  • Ulepszone funkcje - w szczególności dotyczące narzędzi do tłumaczenia
  • Zaktualizowaną treść
  • Nowy dział "Pomoc" z wszystkimi ważnymi adresami i numerami telefonów
    np. do centrów ECC-Net, ambasad, czy Europe Direct

Języki, w których dostępna jest aplikacja ECC-Net: Travel 2.0

angielski, bułgarski, chorwacki, czeski, duński, estoński, fiński, francuski, grecki, hiszpański, holenderski, islandzki, litewski, łotewski maltański, niemiecki, norweski, polski, portugalski, rumuński, słowacki, słoweński, szwedzki, węgierski, włoski

Dobrze wiedzieć:

  • Aplikacja działa w trybie offline, co oznacza, że po ściągnięciu, aby z niej korzystać nie trzeba mieć dostępu do internet -  unikniemy  pułapki roamingu
  • Aplikacja jest bezpłatna

Jak pobrać aplikację?

Kto stworzył aplikację?

Aplikacja została przygotowana przez Sieć Europejskich Centrów Konsumenckich (ECC-Net) w ramach wspólnego projektu wszystkich centrów sieci, prowadzonego przez ECK Niemcy.

Aplikacja jest częścią działania 670714 — ECC-Net PL FPA, które otrzymało dofinansowanie w ramach dotacji na działania Europejskich Centrów Konsumenckich (ECC-Net) z Programu Ochrony Konsumentów w Unii Europejskiej na lata 2014-2020.

Jakie problem konsumenckie są poruszane w aplikacji?
 

  1. Zakupy
  • Możliwe sytuacje:
    • Zakup wadliwego produktu
  • porada: prawo do naprawy lub wymiany, jezeli niemożliwe, zmniejszenie ceny lub zwrot pieniędzy
  • Brak zadowolenia z produktu
  • porada: wymiana lub zwrot pieniędzy (tylko w przypadku dobrowolnej zgody przedsiębiorcy)
  1. Wynajem samochodów
  • Możliwe problemy podczas odbioru pojazdu:
    • Cena jest wyższa niż ustalona podczas rezerwacji
  • porada: naleganie na kwotę uzgodnioną  w czasie rezerwacji,
    prawo do zwrotu pieniędzy, zapłata z zastrzeżeniem dochodzenie swoich roszczeń w późniejszym czasie
    • Samochód jest niedostępny
  • porada: prawo do innego samochodu za tą samą cenę, prawo
    do obniżenia ceny albo do zwrotu pieniędzy
    • Samochód jest uszkodzony
  • porada: nalezy uzyskać pisemne potwierdzenie uszkodzeń
  • Możliwe problemy podczas używania samochodu
    • Spowodowanie uszkodzeń
  • porada: wyjaśnienie odpowiedzialności za uszkodzenia
    oraz zaprotokołowanie uszkodzeń niezwłocznie dla wynajmującego
    lub Policji
  • Możliwe trudności ze zwrotem samochodu
  • porada: auto należy zwracać osobiście, uzyskanie pisemnego protokołu, który potwierdza, że auto było użytkowane zgodnie
    z umową i nie ma uszkodzeń
  1. Podróż samolotem
  • Możliwe problemy
    • Opóźnienie lotu
  • Porada : w zależności od czasu opóźnienia ( 2,3,4 lub 5 godzin) – prawo do informacji, prawo do dostępu do środków komunikacji
    (telefon, fax, internet), prawo do posiłków i napojów, prawo
    do zakwaterowania, prawo do zwrotu pieniędzy i zmiany trasy lotu
     (jeśli opóźnienie przekracza 5 godzin)
    • Odwołanie lotu
  • Porada : prawo do zmiany trasy, prawo do opieki ( informacja,
    posiłki i napoje, zakwaterowanie) lub zwrot pieniędzy
    • Odmowa wpuszczenia na pokład
  • Porada : prawo do innego połączenia lotniczego, prawo do zwrotu pieniędzy, prawo do opieki ( informacja, posiłki i napoje oraz zakwaterowanie), pisemne potwierdzenie faktu przybycia do odprawy we właściwym czasie
    • Zniszczony / niekompletny lub zagubiony bagaż
  • Porada: Protokół Niezgodności Bagażowej (PIR) jest kluczowy
    dla dalszego dochodzenia roszczeń.

  1. Podróż pociągiem
  • Możliwe problemy:
    • Opóźnienie lub odwołanie pociągu
  • Porada: w przypadku opóźnienia w zależności od jego wielkości  (opóźnienie ponad 60 minut): prawo do kontynuacji trasy bezpośrednio lub później bez żadnych dodatkowych kosztów, prawo do zwrotu ceny biletu, prawo do opieki (posiłki i napoje), prawo do zakwaterowania
    • Utracone połączenie z powodu opóźnienia lub odwołania
  • Porada: prawo do kontynuacji podróży bez żadnych dodatkowych kosztów lub prawo do powrotu do początkowej stacji i zwrotu kosztów podróży
    • Opóźnienie przyjazdu
  • Porada: pisemne potwierdzenie opóźnienia (w celu uzyskania potem zwrotu biletu)

  1. Podróż autokarem
  • Możliwe problemy:
    • Opóźnienie odjazdu 90-119 minut:
  • Porada: prawo do posiłków i napojów, prawo do zakwaterowania
  • Opóźnienie odjazdu 2 godziny i więcej
  • Porada: prawo do opieki (posiłki i przekąski lub zakwaterowania), prawo do zmiany trasy, prawo do zwrotu ceny biletu i powrotu do początkowego punktu podróży
    • Awaria pojazdu
  • Porada: prawo do zmiany trasy przejazdu do ostatecznego miejsca przeznaczenia na podobnych warunkach
    • Odwołanie:
  • Porada: prawo do opieki (posiłki i przekąski lub zakwaterowania), prawo do zmiany trasy, prawo do zwrotu ceny biletu i powrotu do pierwszego miejsca odlotu

  1. Podróż statkiem/promem

  • Możliwe problemy:
  • Opóźnienie rejsu 
  • Porada: prawo do informacji, prawo do zmiany trasy, prawo do pomocy (posiłki i napoje), prawo do zwrotu ceny biletu
  • Opóźnienie zakończenia rejsu
  • Porada:  pisemne potwierdzenie opóźnienia: aby uzyskać zwrot
    25/ 50% ceny biletów w zależności od czasu trwania podróży
    (rejsy do 4 godzin – więcej niż 24 godziny)
    • Odwołanie
  • Porada: prawo do informacji, prawo do zmiany trasy, prawo do pomocy (posiłki, przekąski i zakwaterowanie), prawo do zwrotu ceny biletu
  1. Hotel
  • Możliwe trudne sytuacje
    • cena najmu pokoju jest wyższa niż początkowo uzgodniono
  • Porada: konsument ma prawo zapłacić tylko cenę uzgodnioną wcześniej, może również odrzucić propozycję danego pokoju
     i domagać się zwrotu kwoty wpłaconej przy dokonywaniu rezerwacji. Inną możliwością jest uiszczenie płatności przy złożeniu protestu
    • pokój jest nieadekwatny do prezentowanej wcześniej oferty
  • Porada: Konsument ma prawo do: alternatywnego pokoju w tej samej cenie, stosownego obniżenia ceny pokoju, odrzucenia oferty pokoju
    i uzyskania zwrotu kwoty wpłaconej przy dokonywaniu rezerwacji
    w hotelu.
    • zarezerwowany pokój nie jest dostępny
  • Porada: Konsument ma prawo do otrzymania alternatywnego pokoju w tej samej cenie. Może też domagać się obniżenia ceny, jeżeli możliwe jest tylko otrzymanie pokoju niższej kategorii. Ponadto, konsument ma prawo do odszkodowania.

Europejskie Centrum Konsumenckie (ECK) należy do Sieci Europejskich Centrów Konsumenckich (ang. ECC-Net), służących pomocą konsumentom w całej UE. Europejskie centra konsumenckie bezpłatnie informują konsumentów o ich prawach w Unii Europejskiej oraz pomagają w polubownym rozwiązywaniu sporów ponadgranicznych z przedsiębiorcami mającymi siedziby w UE, Norwegii oraz Islandii. Konsumenci mogą zgłaszać do ECK swoje skargi na nieuczciwe praktyki zagranicznych biur podróży, linii lotniczych, sklepów internetowych czy komisów samochodowych za pomocą formularza skargi dostępnego na stronie internetowej www.konsument.gov.pl, drogą telefoniczną (22 55 60 118), e-mailem (info@konsument.gov.pl) lub osobiście odwiedzając siedzibę centrum w Warszawie przy Placu Powstańców Warszawy 1.

Źródło: materiały prasowe Europejskie Centrum Konsumenckie

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

Jazda na rolkach i wrotkach a przepisy drogowe. Rolkarz to pieszy czy kierujący? Jakie ma obowiązki?

Sezon na rolki i wrotki startuje wraz z pierwszymi objawami wiosny. A to oznacza, że warto przypomnieć zasady poruszania się tymi "środkami transportu". Bo ich również dotyczą przepisy drogowe. Na jakie konkretnie zasady wskazują?

To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

REKLAMA

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

REKLAMA

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

REKLAMA