| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Auta zabytkowe > Restauracja > Jak zakładać szyby?

Jak zakładać szyby?

Wymiana szyb samochodowych lub wstawienie w miejsce rozbitych jest czynnością niezbyt skomplikowaną, choć wymaga pewnej wiedzy i staranności. Oto skuteczny przepis.

Po usunięciu z uszczelki gumowego klina, który ją rozpiera i usztywnia, można od wewnątrz pojazdu ostrożnie ręcznie odkleić wargę uszczelki od metalowego obrzeża okna. Tylko w ostateczności można pomóc sobie niezbyt szeroką szpatułką wykonaną z twardego drewna lub twardego tworzywa sztucznego, np. tekstolitu. Musi mieć ona grubość rzędu 2 mm i bardzo mocno zaokrąglone krawędzie, aby nie uszkodzić uszczelki, o co bardzo łatwo w pojazdach liczących kilkanaście i więcej lat.

Zobacz także: Jak wykonać światła awaryjne w samochodach, których konstrukcja tego nie przewidywała?

Klin ma postać wałka, który opasuje Warto także sprawdzić czy uszczelka nie przywarła do otworu okiennego także po zewnętrznej stronie i w miarę potrzeby ją delikatnie odkleić.

Następnie, korzystając z pomocy innej osoby stojącej na zewnątrz pojazdu, wypchnąć starą szybę. Można sobie pomóc ostukując jej brzegi gumowym młotkiem. Po wyjęciu szyby zdjąć z niej uszczelkę i bardzo starannie ją oczyścić, a potem umyć w wodzie z dodatkiem detergentu.

Zobacz także: Jak wykonać zastępcze światła cofania ze świateł „stop”?

O wiele prościej usuwa się resztki szyby rozbitej. Trzeba to robić w ochronnych grubych rękawiczkach i w okularach. Po usunięciu jej resztek po prostu ściąga się uszczelkę z obrzeży otworu okiennego. Trzeba ją potem dokładnie oczyścić nawet z najdrobniejszych okruchów szkła i ewentualnie kleju, użytego do jej uszczelnienia.

Po usunięciu szyby i uszczelki oczyścić starannie krawędzie otworu okiennego. Starą, stwardniałą uszczelkę zastąpić nową. Gdy jest to niemożliwe, można stwardniałą zregenerować nacierając ją obficie gliceryną apteczną (czystą, 80%) i pozostawiając na kilkanaście godzin. Potem trzeba wytrzeć z jej powierzchni resztki gliceryny.

Zobacz także: Jak postąpić w razie awarii pompy paliwowej?

Uszczelkę nakłada się na szybę, pamiętając aby jej łączenie znalazło się na środku dolnej krawędzi okna. Następnie w rowek, w którym ma znaleźć się obrzeże otworu okiennego, wkłada się na całym jego długości okrągły sznurek lub – najlepiej, poliamidowa linkę o średnicy 4-5 mm, tak aby opasać całą szybę i aby jej końce znalazły się przy końcach uszczelki. Do wykonania dalszych czynności będzie konieczna pomoc drugiej osoby. Szybą z uszczelką przykłada się do otworu okiennego możliwie jak najdokładniej. Jedna z osób powinna ją lekko dociskać, aby nie zmieniła pomieszczenia, zaś druga wewnątrz samochodu w tym czasie wyciąga założoną wcześniej linkę tak, aby przy jej pomocy przekładać wargę uszczelki przez obrzeże otworu okiennego. Przy pewnej wprawie robi się to bardzo szybko – czynność ta zajmuje nie więcej, niż 2-3 minuty. Kiedy już warga na całej długości znajdzie się po właściwej stronie ramy okiennej, wkłada się od zewnątrz klin uszczelki i wciska na miejsce. Można go ostrożnie wbić gumowym młotkiem.

reklama

Autor:

Źródło:

Własne

Zdjęcia

Wymiana szyb samochodowych lub wstawienie w miejsce rozbitych jest czynnością niezbyt skomplikowaną, choć wymaga pewnej wiedzy i staranności. Oto skuteczny przepis. Fot. Fotolia
Wymiana szyb samochodowych lub wstawienie w miejsce rozbitych jest czynnością niezbyt skomplikowaną, choć wymaga pewnej wiedzy i staranności. Oto skuteczny przepis. Fot. Fotolia

Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych 2017 Komentarz54.90 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Monika Jaranowska

Specjalista do spraw kampanii linków sponsorowanych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »