| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Auta zabytkowe > Restauracja > Jak wymieniać przewody hamulcowe?

Jak wymieniać przewody hamulcowe?

Prace przy układzie hamulcowym, a zwłaszcza związane z wymianą i dorabianiem ważnych elementów, wymagają sporej wiedzy i doświadczenia oraz bardzo dużej staranności.

Czasem zachodzi potrzeba wymiany skorodowanych lub przetartych sztywnych przewodów hamulcowych lub uszkodzonych albo parciejących przewodów elastycznych. Są do tego potrzebne w zasadzie jedynie dwa klucze służące do luzowania przeciwnakrętek przy złączach, oraz płaski wkrętak i płaskoszczypy do odginania i doginania różnego rodzaju uchwytów i innych elementów podtrzymujących przewody. Najlepsze są specjalne klucze oczkowe przecięte, przeznaczone do prac przy układach hamulcowych i wtryskowych.

Przy rozkręcaniu złączy należy zachować dużą ostrożność, aby nie uszkodzić dobrych elementów układu hamulcowego i nie zniszczyć sześciokątnych złączy ani przeciwnakrętek, o co bardzo łatwo przy zastosowaniu niewłaściwych, zużytych lub uszkodzonych kluczy. Jeżeli uda się rozłączyć przewody lub odłączyć od cylinderków albo pompy hamulcowej, można uszkodzony zastąpić dobrym, najlepiej oryginalnym lub - w zastępstwie – podobnym, pochodzącym z innego modelu lub nawet typu samochodu, o ile jego długość oraz gwinty złączek będą pasowały do już istniejących w naprawianym pojeździe.

Zobacz też: Zabytkowe pojazdy najczęściej spotykane na naszych drogach

O szczelność takiego połączenia w zasadzie można się nie martwić – ogromna większość przewodów hamulcowych na całym świecie ma bardzo podobny system uszczelniania, polegający na dociskaniu specjalnie ukształtowanego końca rurki do stożka we wnętrzu złącza. Jedynie złącza przewodów elastycznych po stronie cylinderków hamulcowych są często uszczelniane specjalnymi podkładkami, wykonanymi np ze zmiękczonej miedzi.

W przypadku, gdy zdobycie oryginalnego lub zastępczego sztywnego przewodu hamulcowego jest niemożliwe z uwagi np. na rodzaj gwintów w jego złączach, można taki przewód wykonać samodzielnie, wykorzystując złącza zdjęte ze starego, uszkodzonego. Wystarczy, po założeniu tych złączy na rurkę, uformować odpowiednio jej zakończenia, na kształt przypominający dyfuzory dętych instrumentów blaszanych takich jak puzon czy trąbka.

Zobacz też: Jak samodzielnie smarować miejsca wymagające smarowania w układzie kierowniczym, zawieszenia i hamulcowym? 

Podczas montowania i dokręcania złączy przewodów hamulcowych należy pamiętać, aby ich nie uszkodzić, zwłaszcza nie powyginać bez potrzeby i nie załamać podczas dokręcania przeciwnakrętek. Przewody elastyczne powinny być tak dokręcane, aby nie uległy nawet najmniejszemu skręceniu osiowemu i innym deformacjom. Przewody sztywne w miejscach mocowania do karoserii przed dogięciem blach je mocujących warto okręcić cienką gumą lub nałożyć na nie rurkę igielitową odpowiedniej średnicy (rozciętą wzdłuż), co uchroni je przed przetarciem.

Po zakończeniu prac starannie odpowietrzyć układ hamulcowy.

reklama

Autor:

Źródło:

Własne

Zdjęcia

Prace przy układzie hamulcowym, a zwłaszcza związane z wymianą i dorabianiem ważnych elementów, wymagają sporej wiedzy i doświadczenia. Fot. Fotolia
Prace przy układzie hamulcowym, a zwłaszcza związane z wymianą i dorabianiem ważnych elementów, wymagają sporej wiedzy i doświadczenia. Fot. Fotolia

Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych 2017 Komentarz54.90 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Russell Bedford Poland Sp. z o.o.

Grupa doradcza Russell Bedford jest członkiem międzynarodowej sieci niezależnych firm doradczych Russell Bedford International, zrzeszających prawników, audytorów, doradców podatkowych, księgowych, finansistów oraz doradców biznesowych. Russell Bedford doradza klientom w ponad 90 krajach na całym świecie. Grupa posiada ponad 290 biur i zatrudnia ok. 7.000 profesjonalnych doradców.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »