REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Przewody paliwowe

Jakubowski Ryszard

REKLAMA

Spośród różnych elementów samochodu, mających istotny wpływ zarówno na jego eksploatację bez przykrych niespodzianek, jak i na bezpieczeństwo, przewody paliwowe zajmują jedno z czołowych miejsc.

REKLAMA

Jedną z najczęstszych przyczyn pożarów samochodów, zaraz po zwarciu w instalacji rozruchowej, jest pęknięcie lub nawet zwykła niewielka nieszczelność przewodów paliwowych. Gdy paliwo z uszkodzonego przewodu tryśnie na rozgrzany silnik, niemal natychmiast nastąpi jego zapłon. Dlatego należy stale, przy każdej okazji sprawdzać stan instalacji paliwowej i ewentualne wycieki natychmiast likwidować, a po zauważeniu podejrzanych zmian w przewodzie, np. wybrzuszeń, nienormalnych zagięć lub złuszczania się zewnętrznej warstwy przewodu (w starszych modelach aut), natychmiast taki przewód wymienić na nowy, pełnosprawny.

REKLAMA

Są trzy podstawowe rodzaje przewodów paliwowych: metalowe, plastikowe i gumowe. Te ostatnie mają często nałożone wzmocnienia w postaci stalowej koszulki siatkowej, zapobiegającej ewentualnym uszkodzeniom. Metalowe przewody paliwowe są bardzo podobne do przewodów hamulcowych. Są one montowane pod karoserią pojazdu, a więc tam gdzie istnieje największa możliwość uszkodzeń, powodowanych np. przez wyrzucane spod kół kamienie, leżące na drodze różne przedmioty, np. gałęzie itp. W pozostałych miejscach stosuje się plastikowe przewody elastyczne. Dzięki temu instalacja paliwowa nie jest narażona na drgania, pochodzące od silnika lub z nierówności drogi.

REKLAMA

Tworzywo sztuczne, używane na tego rodzaju przewody musi odpowiadać rygorystycznym normom, a więc musi być całkowicie odporne na działanie substancji, wchodzących w skład paliwa lub mogących się w tym paliwie znaleźć z różnych powodów. Ponadto nie może być ono w najmniejszym stopniu podatne na elektryzowanie się. Ścianki przewodu muszą być dostatecznie mocne i wytrzymałe, co gwarantuje zmniejszenie szansy ich przypadkowego uszkodzenia do minimum. Dlatego przy wymianie przewodów paliwowych na nowe nie wolno stosować przypadkowych rurek plastikowych, lecz jedynie specjalne, posiadające odpowiednie atesty i świadectwa dopuszczenia do obrotu. Przewody takie mają najczęściej odpowiednie nadruki, biegnące wzdłuż rurki na całej jej długości.

Połączenia przewodów paliwowych powinny być bardzo szczelne. Ma to zasadnicze znaczenie w przypadku silników z wtryskiem paliwa. Niewielkie nieszczelności, nie objawiające się nawet śladowymi wyciekami, mogą powodować zasysanie powietrza i tym samym zapowietrzanie aparatury wtryskowej, które często trzeba usuwać ręcznie. Zaciski, stosowane do mocowania końcówek przewodów nie mogą posiadać ostrych krawędzi ani nierówności, powstających w procesie produkcyjnym.

Zobacz też: Mieszanka paliwowo-powietrzna

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

REKLAMA

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

REKLAMA

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

REKLAMA