reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Słownik > Przewody paliwowe

Przewody paliwowe

Spośród różnych elementów samochodu, mających istotny wpływ zarówno na jego eksploatację bez przykrych niespodzianek, jak i na bezpieczeństwo, przewody paliwowe zajmują jedno z czołowych miejsc.

Jedną z najczęstszych przyczyn pożarów samochodów, zaraz po zwarciu w instalacji rozruchowej, jest pęknięcie lub nawet zwykła niewielka nieszczelność przewodów paliwowych. Gdy paliwo z uszkodzonego przewodu tryśnie na rozgrzany silnik, niemal natychmiast nastąpi jego zapłon. Dlatego należy stale, przy każdej okazji sprawdzać stan instalacji paliwowej i ewentualne wycieki natychmiast likwidować, a po zauważeniu podejrzanych zmian w przewodzie, np. wybrzuszeń, nienormalnych zagięć lub złuszczania się zewnętrznej warstwy przewodu (w starszych modelach aut), natychmiast taki przewód wymienić na nowy, pełnosprawny.

Są trzy podstawowe rodzaje przewodów paliwowych: metalowe, plastikowe i gumowe. Te ostatnie mają często nałożone wzmocnienia w postaci stalowej koszulki siatkowej, zapobiegającej ewentualnym uszkodzeniom. Metalowe przewody paliwowe są bardzo podobne do przewodów hamulcowych. Są one montowane pod karoserią pojazdu, a więc tam gdzie istnieje największa możliwość uszkodzeń, powodowanych np. przez wyrzucane spod kół kamienie, leżące na drodze różne przedmioty, np. gałęzie itp. W pozostałych miejscach stosuje się plastikowe przewody elastyczne. Dzięki temu instalacja paliwowa nie jest narażona na drgania, pochodzące od silnika lub z nierówności drogi.

Tworzywo sztuczne, używane na tego rodzaju przewody musi odpowiadać rygorystycznym normom, a więc musi być całkowicie odporne na działanie substancji, wchodzących w skład paliwa lub mogących się w tym paliwie znaleźć z różnych powodów. Ponadto nie może być ono w najmniejszym stopniu podatne na elektryzowanie się. Ścianki przewodu muszą być dostatecznie mocne i wytrzymałe, co gwarantuje zmniejszenie szansy ich przypadkowego uszkodzenia do minimum. Dlatego przy wymianie przewodów paliwowych na nowe nie wolno stosować przypadkowych rurek plastikowych, lecz jedynie specjalne, posiadające odpowiednie atesty i świadectwa dopuszczenia do obrotu. Przewody takie mają najczęściej odpowiednie nadruki, biegnące wzdłuż rurki na całej jej długości.

Połączenia przewodów paliwowych powinny być bardzo szczelne. Ma to zasadnicze znaczenie w przypadku silników z wtryskiem paliwa. Niewielkie nieszczelności, nie objawiające się nawet śladowymi wyciekami, mogą powodować zasysanie powietrza i tym samym zapowietrzanie aparatury wtryskowej, które często trzeba usuwać ręcznie. Zaciski, stosowane do mocowania końcówek przewodów nie mogą posiadać ostrych krawędzi ani nierówności, powstających w procesie produkcyjnym.

Zobacz też: Mieszanka paliwowo-powietrzna

reklama

Przydatne formularze online

Czytaj także

Autor:

Źródło:

Własne
Zatrudnianie i zwalnianie pracowników. Obowiązki pracodawców51.75 zł
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama
reklama
reklama

POLECANE

reklama

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

reklama

Prawne ciekawostki

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Maciej Godyń

Radca prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama