| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Auta zabytkowe > Prezentacje > Skoda Sagitta: Protoplasta Citigo

Skoda Sagitta: Protoplasta Citigo

Odnowiona w drugiej połowie lat 30. XX wieku gama modelowa Skody odniosła sukces sprzedażowy, co zachęciło jej kierownictwo do poszerzenia oferty produktowej o mały samochód miejski.

Prowadzone przez dział konstrukcyjny w latach 1936 i 1937 prace zaowocowały łącznie siedmioma prototypami najmniejszego i w założeniu najtańszego modelu marki. Priorytetami projektu była możliwie szeroka dostępność pojazdu, ograniczenie do minimum czynności obsługowych i kosztów eksploatacji oraz cztery miejsca siedzące przy możliwie zwartych wymiarach zewnętrznych.        

Konstrukcję najmniejszej Skody oparto na innowacyjnej koncepcji sprawdzonej w większych modelach - tj. centralnej rurze nośnej, wahliwych półosiach napędowych kół tylnych i możliwie sztywnej konstrukcji nadwozia. ŠKODA Sagitta prezentowała się nieco jak zmniejszony model Popular, jednak w odróżnieniu od niego, do napędu zamiast czterocylindrowego silnika chłodzonego cieczą, użyto czterosuwowego dwucylindrowca o widlastej budowie, który był chłodzony powietrzem. Przy pojemności 844 ccm, generował moc 15KM i we współpracy z 3-stopniową przekładnią zapewniał prędkość 75 km/h i średnie spalanie na poziomie 5 litrów benzyny na 100 kilometrów.

Zobacz też: Historia motoryzacji: Skoda Garde/Rapid

Wydarzenia roku 1938 w Czechosłowacji ostatecznie zahamowały rozwój projektu. Prototypy trafiły w ręce prywatne.       

Jeden z nich w latach 1939-1954, pokonał dystans 70 tysięcy kilometrów, zachowując sprawność, jakiej mógł pozazdrościć mu niejeden samochód seryjny. Widoczny na zdjęciach prototyp przetrwał do naszych czasów i całkiem niedawno został poddany pieczołowitej restauracji w pracowniach fabrycznego muzeum. Zdjęcia przedstawiają samochód bezpośrednio przed i po odbudowie.

Zobacz też: Historia motoryzacji: Skoda Octavia Combi

reklama

Autor:

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Skoda Sagitta była napędzana widlastym dwucylindrowcem o mocy 15 KM. Fot. Skoda
Skoda Sagitta była napędzana widlastym dwucylindrowcem o mocy 15 KM. Fot. Skoda

Skoda Sagitta miał pomieścić cztery osoby w jak najmniejszym nadwoziu. Fot. Skoda
Skoda Sagitta miał pomieścić cztery osoby w jak najmniejszym nadwoziu. Fot. Skoda

Skoda Sagitta zachował się w liczbie kilku egzemplarzy. Fot. Skoda
Skoda Sagitta zachował się w liczbie kilku egzemplarzy. Fot. Skoda

Skoda Sagitta to przedwojenna protoplasta najnowszego modelu Citigo. Fot. Skoda
Skoda Sagitta to przedwojenna protoplasta najnowszego modelu Citigo. Fot. Skoda

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

LexOmni.pl

usługi prawne on line

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »