| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Auta zabytkowe > Prezentacje > Skoda Sagitta: Protoplasta Citigo

Skoda Sagitta: Protoplasta Citigo

Odnowiona w drugiej połowie lat 30. XX wieku gama modelowa Skody odniosła sukces sprzedażowy, co zachęciło jej kierownictwo do poszerzenia oferty produktowej o mały samochód miejski.

Prowadzone przez dział konstrukcyjny w latach 1936 i 1937 prace zaowocowały łącznie siedmioma prototypami najmniejszego i w założeniu najtańszego modelu marki. Priorytetami projektu była możliwie szeroka dostępność pojazdu, ograniczenie do minimum czynności obsługowych i kosztów eksploatacji oraz cztery miejsca siedzące przy możliwie zwartych wymiarach zewnętrznych.        

Konstrukcję najmniejszej Skody oparto na innowacyjnej koncepcji sprawdzonej w większych modelach - tj. centralnej rurze nośnej, wahliwych półosiach napędowych kół tylnych i możliwie sztywnej konstrukcji nadwozia. ŠKODA Sagitta prezentowała się nieco jak zmniejszony model Popular, jednak w odróżnieniu od niego, do napędu zamiast czterocylindrowego silnika chłodzonego cieczą, użyto czterosuwowego dwucylindrowca o widlastej budowie, który był chłodzony powietrzem. Przy pojemności 844 ccm, generował moc 15KM i we współpracy z 3-stopniową przekładnią zapewniał prędkość 75 km/h i średnie spalanie na poziomie 5 litrów benzyny na 100 kilometrów.

Zobacz też: Historia motoryzacji: Skoda Garde/Rapid

Wydarzenia roku 1938 w Czechosłowacji ostatecznie zahamowały rozwój projektu. Prototypy trafiły w ręce prywatne.       

Jeden z nich w latach 1939-1954, pokonał dystans 70 tysięcy kilometrów, zachowując sprawność, jakiej mógł pozazdrościć mu niejeden samochód seryjny. Widoczny na zdjęciach prototyp przetrwał do naszych czasów i całkiem niedawno został poddany pieczołowitej restauracji w pracowniach fabrycznego muzeum. Zdjęcia przedstawiają samochód bezpośrednio przed i po odbudowie.

Zobacz też: Historia motoryzacji: Skoda Octavia Combi

reklama

Autor:

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Skoda Sagitta była napędzana widlastym dwucylindrowcem o mocy 15 KM. Fot. Skoda
Skoda Sagitta była napędzana widlastym dwucylindrowcem o mocy 15 KM. Fot. Skoda

Skoda Sagitta miał pomieścić cztery osoby w jak najmniejszym nadwoziu. Fot. Skoda
Skoda Sagitta miał pomieścić cztery osoby w jak najmniejszym nadwoziu. Fot. Skoda

Skoda Sagitta zachował się w liczbie kilku egzemplarzy. Fot. Skoda
Skoda Sagitta zachował się w liczbie kilku egzemplarzy. Fot. Skoda

Skoda Sagitta to przedwojenna protoplasta najnowszego modelu Citigo. Fot. Skoda
Skoda Sagitta to przedwojenna protoplasta najnowszego modelu Citigo. Fot. Skoda

E-urząd Cyfrowe usługi publiczne. Poradnik dla administracji i przedsiębiorców (książka)79.00 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Polskie Stowarzyszenie Producentów Styropianu

Ekspert w dziedzinie ociepleń

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »