Kategorie

Skoda Garde/Rapid: czeskie coupe

Skoda Garde/Rapid Fot. Skoda
Skoda Garde/Rapid Fot. Skoda
Garde jest jednym z nielicznych aut z nadwoziem typu coupe, produkowanym za Żelazną Kurtyną. Seryjna produkcje tego modelu uruchomiono w październiku 1981 roku, w filii zakładów Skody w Kvasinach. Garde miał być zastępcą legendarnego modelu 110R.

Tak naprawdę, prace rozwojowe nad nowym coupe Skody, oznaczonym wewnętrznym kodem Š743 i handlową nazwą Garde, rozpoczęto w roku 1977. Głównymi konsumentami mieli być nasi zachodni sąsiedzi. Auto produkowano do 1985 roku, przy czym w ostatnim roku wyszedł tylko 1 model. W kvasińskiej fabryce powstało tylko 8238 sztuk tego modelu. Prawdopodobnie GARDE była montowana w innych zakładach min. w Bratysławie. We wszystkich fabrykach zmontowano łącznie 11088 egzemplarzy.

Zobacz też: Skoda Octavia Tour – którą wybrać? Poradnik kupującego

Samochód mimo silnika o pojemności 1200ccm i mocy 54KM sprawiał wrażenie bardzo dynamicznego. Linia nadwozia sugeruje włoskiego stylistę. Mimo, że Garde w znacznej części bazowało na rozwiązaniach technicznych powszechnie znanych z podstawowego modelu sedan 120LS (rodziny Š742), to wniosło kilka opracowań, np. zębatkową przekładnię kierowniczą czy niezależne zawieszenie kół tylnych oparte o układ skośnych wahaczy.

W 1984 roku auto zmodernizowano stosując m.in. mocniejszy silnik o pojemności 1300ccm sprzężony z pięciostopniową przekładnią oraz zwiększony rozstaw kół. Zmodernizowana wersja nosiła nazwę Rapid i była produkowana do 1990 roku. W następnych latach w ofercie handlowej Skody nie było COUPE. Zwiastunem zmian jest prototyp o nazwie Joyster bazujący na podzespołach Fabi II.

Kiedy w 1987 roku zakończono produkcje tego modelu w Bratysławie, postanowiono wszystkim pojazdom nadać nazwę Rapid. Modele posiadały mocniejszy silnik 1.3, który w wybranych wersjach był przystosowany do spalania benzyny bezołowiowej lub nawet (wyłącznie na eksport) zasilany wtryskiem paliwa.

Zobacz też: Wyprodukowano już 100 000 sztuk Skody Yeti

Warto wspomnieć o kilku charakterystycznych cechach tego modelu. Przede wszystkim Garde posiadał silnik z tyłu zaś chłodnicę z przodu co zmuszało kierowców do stosowania ogromnych ilości płynu chłodniczego (12l). Bagażnik, który był umieszczony z przodu, posiadał pokrywę otwierana na bok. W związku z otwieraniem maski na lewą stronę cięgno jej podnoszenia umieszczone było po stronie pasażera, co skutecznie utrudniało otwieranie bagażnika.

Historia modeli Garde/Rapid zakończyła się w pierwszych tygodniach roku 1990 - łącznie powstało około 45 tysięcy egzemplarzy wszystkich odmian tego niezwykłego modelu.

Skoda Garde/Rapid Fot. Skoda
Skoda Garde/Rapid Fot. Skoda
Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    17 wrz 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Opel Vectra B: gdzie się podziały tamte pryw… auta?

    Opel Vactra B: w zeszłym roku minęło 25 lat od premiery tego modelu, w przyszłym minie 20 lat od zakończenia jego produkcji. Co warto wiedzieć o nim?

    Continental SportContact 7: sportowa nowość na rynku

    Continental SportContact 7 to opona przeznaczona do sportowych kompaktów, aut sportowych, supersportowych i tuningowanych.

    Branża transportowa... przeżywa renesans

    Branża transportowa jak i mechanicy przeżywają renesans. Usługi w tych dwóch sektorach są obecnie trudniej dostępne i przede wszystkim poszukiwane.

    Roczny koszt utrzymania samochodu? Policz go z... Yanosikiem

    Roczny koszt utrzymania samochodu – ile może wynosić? Yanosik postanowił odpowiedzieć na to pytanie i udostępnił właśnie nową funkcję w aplikacji.

    Ford Mondeo Mk4: Budżetowe auto Bonda

    Ford Mondeo MK4: jeździł nim James Bond, a Top Gear okrzyknął go samochodem roku 2007. W skrócie jest lepszy niż... Ferrari.

    Zakup uszkodzonego samochodu: 1/3 używek po szkodzie

    Zakup uszkodzonego samochodu? W 2019 roku 1/3 aut na rynku wtórnym miała odnotowaną szkodę. Obecnie odsetek ten zbliża się do połowy.

    Ford Kuga I 2.0 TDCI: Super Użytkowy Vóz

    Dobry SUV musi ładnie wyglądać, być przestronny i oferować poprawne osiągi połączone z niskim spalaniem. To wszystko oferuje Ford Kuga I.

    Toyota RAV4 Adventure: czarne akcenty i napęd 4x4 w standardzie

    Toyota RAV4 Adventure - japoński SUV doczekał się nowej wersji specjalnej. Auto wyróżniają czarne akcenty, srebrny dach i napęd AWD-i w standardzie.

    Zakaz wyprzedzania się dla ciężarówek. Czy to dobry pomysł?

    Zakaz wyprzedzania się dla ciężarówek - to nowy postulat kierowców. Tylko czy odebranie tej możliwości kierowcom TIR-ów to dobry pomysł?

    Toyota Avensis II: japoński dziadkowóz

    Stereotypowy emeryt wybiera Mercedesa. Właśnie. Stereotypowy. Starsi ludzie wbrew stereotypom równie chętnie sięgają po Toyotę.

    Czy trzeba zmieniać tablice rejestracyjne po zakupie auta 2022?

    Czy trzeba zmieniać tablice rejestracyjne po zakupie auta 2022? No i tu chyba mamy dobrą informację dla kierowców...

    Wtargnięcie pieszego na pasy: czyja wina?

    Wtargnięcie pieszego na pasy: czyja wina? To ważne pytanie w kontekście nowych przepisów, które obowiązują przed pasami od czerwca 2021 r.

    Wymiana jednej opony? Ubezpieczyciel musi zapłacić za dwie

    Wymiana jednej opony? To częsta propozycja w przypadku polis na ogumienie. Takie rozwiązanie nie ma sensu z punktu widzenia bezpieczeństwa.

    Renault Megane I: raz na wozie, raz pod wozem

    Renault Megane I generacji to samochód bez wątpienia udany, ale borykający się z kilkoma problemami. Starość tego samochodu bywa bardzo różna.

    Test: Audi S3 Limousine - 4,8 s. do setki w kompakcie!

    Test Audi S3 pokazał jedno. To wilk w owczej skórze. Bo choć nadwozie nie wygląda przesadnie agresywne. Układ napędowy już jest agresywny.

    Opel Astra F: używany hit po trzech dekadach na drogach

    Opel Astra F została zaprezentowana 30 lat temu. To od niej zaczął się sukces mierzony dziś 15 milionami sztuk. Co warto wiedzieć o używanym Oplu?

    Stacje ładowania: dogonimy Niemców dopiero po 2150 roku

    Stacje ładowania samochodów elektrycznych w Polsce nie powstają zbyt dynamicznie. A to prowadzi do wniosku, że Niemcy są o 130 lat do przodu.

    Półprzewodniki w samochodzie: ich brak to problemy produkcyjne

    Półprzewodniki w samochodzie: ich brak hamuje produkcję aut, a niska produkcja musi oznaczać niższy poziom sprzedaży. Co dalej?

    Auto dla studenta do 10 tys. zł. II część zestawienia

    Auto dla studenta do 10 tys. zł, bo choć budżet może wydawać się skromny, rynek wtórny daje ogromny wybór. Dziś pięć kolejnych propozycji.

    Cupra elektryczna? Wyłącznie elektryczna do 2030 roku!

    Cupra elektryczna? Tak, wszystko wskazuje na to, że piekło właśnie zamarzło. Rasowa, hiszpańska marka skupi się bowiem na e-napędach...

    Wyprzedzanie w tunelu. Co na to przepisy?

    Wyprzedzanie w tunelu: czy jest dozwolone, a jak tak to gdzie? Jak jest zabronione, to jaki grozi za nie mandat? Oto kompendium wiedzy.

    Auto dla studenta do 10 tys. zł. I część zestawienia

    Auto dla studenta do 10 tys. zł, bo choć budżet może wydawać się skromny, rynek wtórny daje ogromny wybór. Dziś pięć pierwszych propozycji.

    Czy nieopłacona polisa OC jest ważna?

    Czy nieopłacona polisa OC jest ważna? To zależy od tego czy kierowca nie wpłacił nawet złotówki tytułem OC, czy np. nie opłacił jednej z rat.

    Aplikacja Na Wypadek, czyli czy sprawca ma ważne OC?

    Aplikacja Na Wypadek została stworzona przez UFG. Pozwala sprawdzić czy w danym momencie auto sprawcy wypadku ma ważne OC.

    SERES w Polsce. Elektryczny SUV z Chin debiutuje

    SERES w Polsce, czyli nowa marka wkracza nad Wisłę z ofertą wysokiej jakości elektrycznych SUV-ów w atrakcyjnych cenach. Na początek SERES 3.