3 sposoby, jak ograniczyć używanie smartfona w pracy

Telefon poza zasięgiem naszego wzroku w trakcie pracy będzie nas mniej kusił.
Nawet 2,5 godziny dziennie spędzają pracownicy używając smartfonów w trakcie pracy do celów niezwiązanych z obowiązkami zawodowymi – wynika z danych Screen Education. Jak ten czas ograniczyć?

Jak rozsądnie używać smartfona?

- Aplikacje, które posiadamy na smartfonach są konstruowane tak, aby nie można się było od nich oderwać. Dlatego spędzamy na ich przeglądaniu długie godziny, często kosztem pracy. W byciu offline nie pomaga też pandemiczna rzeczywistość, która do minimum ograniczyła spotkania ze znajomymi, także tymi z pracy. Dlatego warto nauczyć się korzystania ze smartfona tak, aby obowiązki zawodowe nie ucierpiały kosztem bycia na bieżąco w mediach społecznościowych – zauważa Krzysztof Inglot, prezes Personnel Service i ekspert ds. rynku pracy.

Planowanie pracy

Jak wskazują eksperci Personnel Service, najważniejsze jest odpowiednie zaplanowanie czasu pracy. Najlepiej podzielić go na bloki z przerwą co godzinę. Wtedy wiemy dokładnie, kiedy wypada czas wytężonej pracy, podczas którego nie sprawdzamy telefonu, a kiedy mamy chwilę na przejrzenie Facebooka i innych kanałów społecznościowych. Pomogą w tym aplikacje, które odliczają czas do końca danego bloku pracy, a później informują, kiedy kończy się planowana przerwa i czas wrócić do obowiązków. Ważne, by w czasie pracy możliwie wyciszyć urządzenie, aby spływające powiadomienia nie rozpraszały naszej uwagi.

Analiza aplikacji

Kolejnym krokiem do zbudowania balansu między pracą a spędzaniem czasu na smartfonie jest korzystanie z aplikacji, które śledzą czas użytkowania różnych platform. Można w nich wyznaczyć limity, dzięki którym po przekroczeniu ustalonego czasu, np. 15 minut dziennie, aplikacja blokuje nam dostęp do wybranego medium. Dodatkowo, dzięki opcji monitorowania czasu spędzanego na telefonie dowiemy się, ile tak naprawdę go tracimy kosztem obowiązków zawodowych. A taka świadomość, jak podkreślają eksperci, to pierwszy krok do zmiany nawyków. 

Dlaczego dystans jest ważny?

Ostatnia, lecz równie ważna rada to odłożenie telefonu z dala od biurka. Telefon poza zasięgiem naszego wzroku będzie nas mniej kusił.

- Ta opcja sprawdzi się oczywiście jedynie w przypadku osób, które oprócz telefonu prywatnego, którego użycie chcą ograniczyć, mają telefon służbowy. Co ciekawe, według badań z Uniwersytetu w Chicago[1] już sama obecność telefonu w zasięgu naszego wzroku zmniejsza zdolności poznawcze i rozprasza. Jeśli odłożymy telefon do innego pokoju, konieczność wstawania po niego za każdym razem, gdy pojawi się chęć przejrzenia aktualności, mocno nas zniechęci. Dzięki temu zaoszczędzimy mnóstwo czasu, co przełoży się na lepsze efekty pracy – dodaje Krzysztof Inglot.

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA

 

[1] https://www.journals.uchicago.edu/doi/abs/10.1086/691462?journalCode=jacr

Moja firma
4 godziny 17 minut ze Szczecina do stolicy. Zachodniopomorscy przedsiębiorcy liczą, że Pendolino sprowadzi lepszą koniunkturę na lokalne rynki
17 paź 2024

Wiceminister Infrastruktury Arkadiusz Marchewka poinformował, że już od 14 grudnia do regularnego rozkładu jazdy w relacji Szczecin-Warszawa dołączy długo oczekiwane w Szczecinie Pendolino. Skróci czas przejazdu w obie strony o niespełna godzinę, czy to dużo?

Rząd odkłada obowiązkowe e-faktury, ale przedsiębiorcy nie rezygnują z przygotowań do wdrożenia systemu KSeF
17 paź 2024

Jak wiadomo, ostatecznie zgodnie z nowym harmonogramem, przedsiębiorcy, których roczna sprzedaż przekroczy 200 mln zł w 2025 roku, będą musieli wdrożyć KSeF od 1 lutego 2026 roku. Pozostałe firmy będą miały czas do 1 kwietnia 2026 roku.

Drewno w gospodarce: główną barierą właściwego wykorzystania są stereotypy głęboko zakorzenione w świadomości Polaków
17 paź 2024

Polacy postrzegają drewno głównie w kontekście tradycyjnych wyrobów, takich jak meble czy domy wiejskie. Tymczasem jego potencjał w produkcji innowacyjnych, ekologicznych produktów pozostaje nieznany. To ważne, by poznali pełne spektrum, w konteście dekrbonizacji i gospodarki obiegu zamkniętego.

Aktualizacja oprogramowania w firmie: jak ją przeprowadzać, by uniknąć problemów – wnioski po światowej awarii systemów Windows
17 paź 2024

Jakie skutki może mieć błędna aktualizacja oprogramowania, przekonał się o tym niemal cały świat gdy takie zdarzenie sparaliżowało lotniska i banki, nie liczą mniej spektakularnie działających przedsiębiorstw. Czy firmy wyciągnęły i wyciągają z tego wnioski?

Polacy wyszaleli się na wakacjach i aż do Sylwestra będą oszczędzać na hotelach i restauracjach? Branżę ogarnął pesymizm
16 paź 2024

Branża hoteli, restauracji i cateringu, fachowo określana jako HoReCa utraciła cały entuzjazm, który niósł ją przez pierwsze trzy kwartały tego roku. Z lidera optymizmu wśród branż spadła do roli przewodzącego pod względem pesymizmu. Co jest tego przyczyną?

Gwałtowny wzrost niewypłacalności przedsiębiorstw [RAPORT]
15 paź 2024

Z Globalnego Raportu o Niewypłacalności, Allianz Trade wynika, że firm mających problemy z niewypłacalnością jest coraz więcej. W 2024 r. odnotowano gwałtowny wzrost, który będzie się zwiększał w kolejnym roku. Stabilizacji można oczekiwać dopiero w 2026 r. 

Świadczenie interwencyjne wyklucza część poszkodowanych przedsiębiorców? Apel rzeczniczki MŚP ws. świadczenia interwencyjnego
15 paź 2024

Świadczenie interwencyjne wyklucza część poszkodowanych przedsiębiorców? Apel rzeczniczki Małych i Średnich Przedsiębiorców Agnieszki Majewskiej w sprawie świadczenia interwencyjnego. Wnioski o to świadczenie można składać do ZUS od 5 października 2024 r.

Indywidualna działalność gospodarcza: jak dokonać pierwszego i kolejnych wpisów do CEIDG
14 paź 2024

Rejestracja działalności gospodarczej w Polsce wiąże się z obowiązkiem dokonania wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Jest to podstawowy rejestr dla osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą oraz wspólników spółek cywilnych.

Klient ma zawsze rację, czego więc wymaga od firmy, w której chce zostawić pieniądze w czasach nowoczesnych technologii
13 paź 2024

Jeszcze kilka lat temu udogodnienia, takie jak kasy samoobsługowe, płatności odroczone, chatboty czy aplikacje mobilne umożliwiające zbieranie punktów i wymienianie ich na kody rabatowe, były czymś, co wyróżniało daną firmę na tle innych. Dziś jest to standard, must have.

Nie robią szkoleń z ochrony danych osobowych, lekceważą hakerów i ukrywają skutki kradzieży danych
11 paź 2024

Czy firmy szkolą swoich pracowników w zakresie ochrony danych osobowych więcej niż tylko na początku zatrudnienia? Jaki odsetek przedsiębiorstw nie robi tego wcale? Czy wiedzą, jak postępować w przypadku wycieku danych? 

pokaż więcej
Proszę czekać...