Spółka partnerska jako pracodawca

Redakcja serwisu Biznes
rozwiń więcej
Spółka partnerska jako pracodawca / Fot. Fotolia
Spółka partnerska jest spółką osobową zakładaną przez osoby fizyczne wykonujące wolny zawód. Każdy z partnerów może reprezentować spółkę samodzielnie. Oznacza to, że może również zatrudniać pracowników, których pracodawcą będzie sama spółka. Kto jednak będzie ponosił odpowiedzialność za działania pracowników?

Spółka partnerska jest specyficzną formą prowadzenia działalności. Mogą ją bowiem zawiązać osoby fizyczne wykonujące wolne zawody, a wymienione w kodeksie spółek handlowych, które będą prowadzić działalność pod własną firmą. Każdy z partnerów może reprezentować spółkę samodzielnie, chyba że umowa spółki stanowi inaczej. Oznacza to, że mogą również zatrudniać i zwalniać pracowników.

Odpowiedzialność partnerów

Żaden z partnerów nie ponosi odpowiedzialności za zobowiązania spółki związane z wykonywaniem zawodu przez pozostałych partnerów. Jednak zgodnie z art. 95 § 1 k.s.h. partnerzy ponoszą odpowiedzialność nie tylko za swoje działania, ale również za zobowiązania spółki będące następstwem działań lub zaniechań osób zatrudnionych przez spółkę na podstawie umowy o pracę lub innego stosunku prawnego, które podlegały kierownictwu innego partnera. Istnieje jednak możliwość, aby wspólnicy dobrowolnie przyjęli odpowiedzialność solidarną.

Zobacz również: Odpowiedzialność partnerów w spółce partnerskiej

Kto będzie pracodawcą?

Pracodawcą w stosunku pracy będzie spółka. Oznacza to, ze pracownik zawiera umowę ze spółką, nie zaś z wybranym partnerem. Mimo takiej regulacji odpowiedzialność będzie ponosił partner, pod którego kierownictwem znajduje się pracownik. Zastosowanie w tym przypadku będzie miał art. 430 kodeksu cywilnego, zgodnie z którym kto na własny rachunek powierza wykonanie czynności osobie, która przy wykonywaniu tej czynności podlega jego kierownictwu i ma obowiązek stosować się do jego wskazówek, ten jest odpowiedzialny za szkodę wyrządzoną z winy tej osoby przy wykonywaniu powierzonej jej czynności. Oznacza to, że zatrudniając pracownika, spółka będzie ponosić ryzyko wyrządzenia szkody przez pracownika.

Jeżeli spółka nie wypłaci pracownikowi wynagrodzenia, to jako pracodawca poniesie tego konsekwencje. W przypadku niewypłacalności spółki pojawi się pytanie: kto powinien uregulować należności? Przepisy kodeksu spółek handlowych ograniczają bowiem odpowiedzialność parterów, wskazując jedynie na odszkodowawczą. Jednakże w innych przypadkach niż np. wyrządzona szkoda przez pracownika, partnerzy będą ponosić odpowiedzialność solidarną. Oznacza to, że pokrzywdzony pracownik będzie mógł dochodzić zaspokojenia swoich roszczeń od wszystkich partnerów bądź od jednego z nich.

Zobacz: Kto może prowadzić sprawy w spółce osobowej?

Podstawa prawna:

  • art. 430 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz.U. Nr 16, poz. 93 z późn.zm.),
  • art. 86–101 ustawy z 15 września 2000 r. – Kodeks spółek handlowych (Dz.U. Nr 94, poz. 1037 z późn.zm.).
Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...