REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wysokoprężny silnik zaburtowy od Opla

Wysokoprężny, dwulitrowy silnik, który jest stosowany m.in. w Oplu Insigni może teraz napędzać również łodzie. Szwedzka firma Cimco Marine AB zaadoptowała konstrukcję do wykorzystania w użytkowaniu zaburtowym. W ten sposób powstał zaburtowy, wysokoprężny silnik OXE rozwijający moc maksymalną 200 KM.
Wysokoprężny, dwulitrowy silnik, który jest stosowany m.in. w Oplu Insigni może teraz napędzać również łodzie. Szwedzka firma Cimco Marine AB zaadoptowała konstrukcję do wykorzystania w użytkowaniu zaburtowym. W ten sposób powstał zaburtowy, wysokoprężny silnik OXE rozwijający moc maksymalną 200 KM.
Opel

REKLAMA

REKLAMA

Wysokoprężny, dwulitrowy silnik, który jest stosowany m.in. w Oplu Insigni może teraz napędzać również łodzie. Szwedzka firma Cimco Marine AB zaadoptowała konstrukcję do wykorzystania w użytkowaniu zaburtowym. W ten sposób powstał zaburtowy, wysokoprężny silnik OXE rozwijający moc maksymalną 200 KM.

Wysokoprężny silnik zaburtowy od Opla

REKLAMA

Silnik Diesla opracowany przez firmę Opel i zaadaptowany przez Cimco Marine AB nazywa się OXE, co po szwedzku oznacza „wół”. Silna niczym wół jednostka jest w stanie wprawić w ruch łodzie wymagające napędu o dużej mocy. Podstawą silnika zaburtowego jest 2-litrowy silnik Diesla produkowany w fabryce Opla w Kaiserslautern w Niemczech, montowany standardowo w modelach Cascada, Insignia i Zafira. Morska wersja czterocylindrowego silnika rozwija moc 147 kW/200 KM przy 4100 obr./min i maksymalny moment obrotowy 400 Nm przy 2500 obr./min.

REKLAMA

„Poprzez sprzedaż podzespołów docieramy do małych, aczkolwiek ważnych segmentów rynku, gdzie nasze produkty cieszą się dużą popularnością. Silnik OXE jest tego doskonałym przykładem. Zaopatrując Cimco Marine AB w tę jednostkę, możemy lepiej wykorzystać możliwości produkcyjne zakładu w Kaiserslautern” — powiedział Alex Thielemans, dyrektor ds. sprzedaży podzespołów w firmie Opel.

Wysokoprężny silnik zaburtowy OXE

Wysokoprężny silnik zaburtowy OXE

Opel

Opel

Wysokoprężny silnik OXE

REKLAMA

Produkowany w Niemczech silnik wysokoprężny OXE jest wyjątkowo trwały i łatwy w utrzymaniu. W morskich warunkach eksploatacji należy go serwisować co 200 godzin, a gruntownego przeglądu dokonuje się po każdych 2 000 godzin pracy. Silniki zaburtowe pracują pod ogromnym obciążeniem — przez większość czasu na pełnych obrotach. Turbodoładowany silnik OXE zużywa 43 litry oleju napędowego na godzinę, czyli aż o 42% mniej niż porównywalny nowoczesny dwusuwowy silnik zaburtowy (73 litry). Zastosowanie silnika Diesla znacznie zwiększa zatem zasięg szybkich łodzi wykorzystywanych w połowach dalekomorskich, akcjach ratowniczych czy też hodowli ryb w wodach przybrzeżnych. Jeden z pierwszych sprzedanych silników OXE jest obecnie używany na szkockiej farmie łososi. Cichy diesel istotnie przyczynia się także do ograniczenia emisji hałasu. Kolejną zaletą silnika wysokoprężnego jest niska palność zasilającego go paliwa. Niektóre porty nie wpuszczają łodzi z benzynowymi silnikami zaburtowymi ze względu na ryzyko pożaru. Silnika OXE zakaz ten nie dotyczy.

„O wyborze silnika Opla zdecydowały wysoka precyzja wykonania i niezawodność potwierdzona milionami przejechanych kilometrów. Przejście z benzyny na olej napędowy było podyktowane nie tylko koniecznością zminimalizowania ryzyka pożaru, ale również czynnikami istotnymi w intensywnej eksploatacji komercyjnej, takimi jak większa niezawodność i dłuższe okresy międzyprzeglądowe oraz większy zasięg na pełnych obrotach w ciągu godziny, a także coraz powszechniejszą dostępnością oleju napędowego w różnych regionach” — wyjaśnił Magnus Folin, dyrektor generalny firmy Cimco Marine.

Adaptacja silnika z samochodu osobowego do wykorzystania w łodziach

W celu doboru odpowiedniej jednostki napędowej firma Cimco Marine AB przetestowała kilka silników wysokoprężnych montowanych w samochodach osobowych. O przewadze czterocylindrowego silnika Opla zdecydowała jego solidność. Intensywne testy silników prowadzono przez trzy lata, do końca 2015 roku. „Kilkuletnie próby, którym poddawaliśmy silnik, pokazały, że jest to wyjątkowo solidna i trwała konstrukcja” — zaznaczył Christer Flodman, dyrektor techniczny w firmie Cimco. W rezultacie postanowiono zaufać niemieckiemu silnikowi i słynącej z niezawodności marce Opel.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Massimo Giraud, asystent głównego inżyniera w centrum rozwoju silników wysokoprężnych firmy Opel w Turynie, wyjaśnia: „Dostosowanie naszego silnika do całkiem odmiennego środowiska stanowiło nie lada wyzwanie. Musieliśmy zmienić jego charakterystykę i całkowicie go przekalibrować. W wersji morskiej zrezygnowaliśmy z wysokiego momentu obrotowego przy niskich obrotach, z którego słynie nasz silnik, i skupiliśmy się na uzyskaniu wysokiej mocy niezbędnej do utrzymania stałej prędkości. Misja zakończyła się sukcesem!”.

Więcej informacji na temat marki Opel znajdziesz tutaj

Firma Cimco przystosowała rzędowy czterocylindrowy silnik do eksploatacji na wzburzonych wodach. Układ smarowania z suchą miską olejową gwarantuje dopływ oleju bez względu na warunki eksploatacji. Opatentowany moduł z pasem napędowym przenosi moc z silnika przez zespół napędowy do śruby napędowej, która jest w stanie przyjąć wysoki moment obrotowy turbodiesla. W przeciwieństwie do wolnoobrotowych dwusuwowych silników zaburtowych, ten wyrafinowany układ przeniesienia napędu pozwala sternikowi uzyskać pełną kontrolę nad łodzią przy niskich prędkościach. Ma to zasadnicze znaczenie w przypadku akcji poszukiwawczych i ratunkowych. Ostatnią, lecz równie ważną zaletą silnika OXE jest zamknięty układ chłodzenia, który doskonale sprawdza się nawet w mroźnych warunkach oraz na wodach obfitujących w roślinność.

Źródło: Materiały prasowe Opla

Wysokoprężny silnik zaburtowy OXE
Opel
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

Jazda na rolkach i wrotkach a przepisy drogowe. Rolkarz to pieszy czy kierujący? Jakie ma obowiązki?

Sezon na rolki i wrotki startuje wraz z pierwszymi objawami wiosny. A to oznacza, że warto przypomnieć zasady poruszania się tymi "środkami transportu". Bo ich również dotyczą przepisy drogowe. Na jakie konkretnie zasady wskazują?

REKLAMA

To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

REKLAMA

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

REKLAMA