| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Motonews > Rynek > MAN, Daimler Renault/Volvo, DAF i Iveco brali udział w zmowie cenowej

MAN, Daimler Renault/Volvo, DAF i Iveco brali udział w zmowie cenowej

Komisja Europejska stwierdziła, że producenci ciężarówek brali udział w zmowie cenowej. Oprócz poczucia ogromnego wstydu, szefowie koncernów MAN, Daimler Renault/Volvo, DAF i Iveco będą musieli wyłożyć z kasy firm sowite sumy.

Jak długo trwałą zmowa cenowa producentów ciężarówek?

Urzędnicy w Brukseli odkryli, że w kartelu przez 14 lat były niemieckie koncerny MAN i Daimler, francusko-szwedzki Renualt/Volvo, holenderski DAF i włoskie Iveco.

"Nakładamy dziś najwyższą w historii karę za kartel. Jest ona dwa razy wyższa od poprzedniej, nałożonej w 2012 r., ale mamy ku temu powody. Ten kartel dotyczy bardzo dużego rynku i działał przez bardzo długi okres" - mówiła na konferencji prasowej w Brukseli unijna komisarz ds. konkurencji Margrethe Vestager.

Przeprowadzone śledztwo wykazało, że zmowa producentów ciężarówek zawiązała się w 1997 r. i funkcjonowała do 2011 r., gdy KE przeprowadziła w firmach niezapowiedzianą inspekcję. Wszystkie przyznały się do winy.

Odwiedź nasz serwis logistyka

Największą karę zapłaci niemiecki Daimler

Pięciu producentów, których dotyczy sprawa, sprzedaje 9 z 10 średnich (od 6 do 16 ton) i ciężkich (powyżej 16 ton) samochodów ciężarowych w Europie. Nie wszyscy zostali jednak ukarani. Grzywny, która miała wynosić 1,2 mld euro, uniknął MAN, który ujawnił istnienie kartelu. Reszta producentów w zamian za współpracę uzyskała obniżenie wysokości kar.

Mimo wszystko nie są one małe. Najwięcej, bo ponad miliard euro, będzie musiał zapłacić Daimler, kolejny jest DAF - 752 mln euro, Volvo/Renault - 670 mln euro, a na końcu Iveco - 494 mln euro. Część firm już ogłosiła, że dysponuje rezerwami na ich pokrycie.

Dochodzenie KE wykazało, że firmy podczas spotkań ustalały listę cen brutto za swoje ciężarówki w UE, a dokładnie w Europejskim Obszarze Gospodarczym (UE plus Norwegia, Islandia i Liechtenstein). Na podstawie listy ustalano ceny dla indywidualnych klientów.

Korporacje koordynowały też wprowadzanie technologii ograniczających emisje spalin, a także przerzucanie wynikających z tego kosztów na klientów.

KE ujawniła, że między 1997 a 2004 rokiem spotkania między producentami odbywały się na wyższym poziomie zarządzających, czasami na marginesach targów czy innych wydarzeń branżowych. Szefostwo firm kontaktowało się też ze sobą telefonicznie. Po 2004 roku koordynacja odbywała się drogą korespondencji elektronicznej.

Poprzednia rekordowa grzywna nałożona przez Komisję Europejską wynosiła prawie 1,5 mld euro i została nałożona na producentów kineskopów do telewizorów. Najdotkliwiej ukarano wówczas Philipsa i LG.

Z Brukseli Krzysztof Strzępka (PAP)

Czytaj także

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Wojciech Drapała

Adwokat

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »