REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Szósta generacja ikony sportu - Golf GTI

Michał Karczewski
Golf GTI
Golf GTI

REKLAMA

REKLAMA

Ponad 1,7 miliona sprzedanych egzemplarzy i bogata historia sprawiły, że Golf GTI już dawno stał się symbolem sportowych kompaktów. Po trzydziestu trzech latach od debiutu na rynek wchodzi szósta odsłona tego auta.

Ponad 1,7 miliona sprzedanych egzemplarzy i bogata historia sprawiły, że Golf GTI już dawno stał się symbolem sportowych kompaktów. Po trzydziestu trzech latach od debiutu na rynek wchodzi szósta odsłona tego auta.

REKLAMA

Wiadomo – pierwsza generacja tego pojazdu przeszła do historii jako legenda niewielkich sportowych aut.. 110 KM wystarczyło wtedy żeby dostarczyć nie lada wrażeń z jazdy. Inżynierowie niemieckiej marki dołożyli teraz wielu starań by najnowsze wcielenie Golfa GTI nawiązywało do swojego pradziadka. Przynajmniej jeśli chodzi o design i osiągi. Oczywiście biorąc poprawkę na współczesną konkurencję. Szósty Golf GTI to auto o tyle istotne, że kontynuuje długoletnią historię pojazdu, który stał się wzorem dla wielu producentów sportowych kompaktów. Krótko mówiąc - nie wypada przejść obok tego auta obojętnie.

Zobacz też: Lifting modeli Peugeot Partner i Expert

REKLAMA

Golf prezentuje klasyczny, przewidywalny wygląd. Ale chyba właśnie na tym polega siła tego samochodu. Jeśli ktoś chce zwracać na siebie uwagę - idzie do konkurencji, jeśli zaś ceni sobie tradycyjny design sięga po Golfa. Z zewnątrz szybki Volkswagen nie posiada krzykliwych sportowych elementów. Wystarczy tylny spojler, zmienione progi i zderzaki oraz 17 calowe alufelgi. Do tego mówiący wszystko znaczek GTI na osłonie chłodnicy. Samochód mierzy 4,21 m długości, 1,78 m szerokości i 1,47 m wysokości. Bagażnik ma 350 litrów pojemności. Masa własna wynosi 1318 kg (1339 kg w wersji z DSG). Z tyłu w oczy rzuca się nowo opracowany zderzak z czarnym dyfuzorem i dwiema końcówkami rur wydechowych.

We wnętrzu auto zaopatrzono w kraciastą tapicerkę, nawiązującą wyglądem do tej z dawnych wcieleń pojazdu.. Niezależnie jednak od wersji wykończenia, fotele GTI posiadają regulację odcinka lędźwiowego oraz zagłówki zapobiegające urazom kręgosłupa podczas kolizji. Do tego obszyta skórą kierownica i dźwignia hamulca ręcznego oraz pokryta aluminium gałka zmiany biegów, wszystko to wykończone czerwoną nicią. Czarne, przypominające metal elementy w bocznych drzwiach i klasycznie okrągłe zegary dopełniają całości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Gama silnikowa nowej BMW serii 3

REKLAMA

Auto napędza dwulitrowy turbobenzynowy silnik TSI o mocy 210 KM. Z jednej strony jest oszczędny, z drugiej zapewnia autu sportowy charakter. Maksymalny moment obrotowy wynoszący 280 Nm jest uzyskiwany już przy 1700 obr/min. i utrzymywany w takiej samej wartości do 5200obr./min. Moc maksymalna dostępna jest w zakresie od 5300 do 6200 obr./min. Motor zapewnia przyspieszenie wynoszące 6,9 s. do pierwszej setki i prędkość maksymalną wynoszącą 240 km/h. Do tego bardzo przyzwoita elastyczność. Od 80 do 120 km/h na piątym biegu auto przyspiesza w 7,5 s., a na szóstym potrzebuje na to dwóch sekund więcej. Motor spełnia przy tym normy emisji spalin Euro5.

Seryjnie auto wyposażone jest w manualną sześciobiegową skrzynie. Za dopłatą może posiadać słynny dwusprzęgłowy automat DSG zapewniający zmianę przełożeń bez utraty ciągu. Dodatkowym smaczkiem tego rozwiązania jest automatyczne przegazowanie podczas redukcji biegu. Przyspieszenie z DSG jest takie samo jak w wersji z manualem. Inżynierowie zadbali również o to, by pojazd wydawał z siebie odpowiedni gang. Jest on przyjemnie sportowy, ale jednocześnie nie męczy podczas długich podróży. Zawieszenie obniżono o 22 mm z przodu i 15 mm z tyłu. Poza tym to klasyczny McPherson oraz oś wielowahaczowa. Wszystko to sprawia, że możliwe jest zapewnienie zarówno sportowej sztywności jak i przyjemnego komfortu.

Zobacz też: Fiat Strada debiutuje w polskich salonach

Auto wyposażono w kilka interesujących elektronicznych rozwiązań. Do seryjnego wyposażenia zalicza się system XDS czyli elektroniczna poprzeczna blokada mechanizmu różnicowego. Przy szybko pokonywanych zakrętach układ niweluje podsterowność, ściśle współpracując z ESP. Ponadto w GTI dostępna jest funkcja automatycznej regulacji odległości ACC. Dzięki niej auto jest w stanie samo przyśpieszać i hamować w zakresie od 30 do 210 km/h. System działa na zasadzie kontroli odległości i prędkości poprzedzającego pojazdu za pomocą laserowego czujnika umieszczonego w wewnętrznym lusterku.

Dodatkowo do auta można zamówić adaptacyjny układ regulacji zawieszenia DCC. System zmienia sposób pracy amortyzatorów, dostosowując ją do aktualnej nawierzchni. Kierowca może również sam wybrać odpowiadającą mu charakterystykę, korzystając z trzech dostępnych trybów: Comfort, Normal i Sport. Ponadto auto może posiadać system Park Assist II, ułatwiający manewrowanie na parkingu oraz seryjnie montowane biksenonowe reflektory z funkcją doświetlania zakrętów. Poza tym na przyszłych nabywców czeka lista atrakcyjnych opcji. Zamówić można między innymi 18-calowe alufelgi pokryte czarnym, błyszczącym lakierem; nawigację oraz skórzaną tapicerkę.

Zobacz też: Hybrydowa Toyota Yaris HSD

O Golfie przez ponad trzy dekady produkcji powiedziano już chyba wszystko. Przez jednych kochany przez innych nienawidzony, ale chyba niewiele jest osób, które nie mają zdania na temat tego auta. Z biegiem lat i rozwojem klasy kompaktowej, Volkswagen konsekwentnie prezentował kolejne wcielenia wersji GTI. Najnowsza z nich, stara się nawiązywać do swojej pierwszej generacji takimi smaczkami w wyglądzie jak np. design atrapy chłodnicy. Poza tym to auto nadal napędzane jest na jedną, przednią oś.

Golfa GTI szóstej generacji można już zamawiać w salonach. Jego cena wynosi 97 540 zł za wersje ze skrzynią manualną i 104 140 zł za wariant z DSG. Dopłata do wersji pięciodrzwiowej wynosi 1 440 zł.

Golf GTI
Golf GTI
Golf GTI
Golf GTI
Golf GTI
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

    Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

    Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

    Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

    "Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

    Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

    Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

    Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

    REKLAMA

    Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

    Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

    Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

    Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

    Małe pojazdy elektryczne miejską przyszłością? Tak twierdzi polska firma

    Polski producent małych pojazdów elektrycznych zaczynał od pojazdów dla... seniorów. Dziś jest jedną z najbardziej popularnych marek pojazdów elektrycznych w Europie. Czy sukces firmy oznacza, że małe pojazdy elektryczne są miejską przyszłością?

    Idzie wiosna. A to oznacza, że na drogach robi się... coraz bardziej niebezpiecznie

    Wiosna za pasem. To dobra wiadomość dla kierowców? I tak, i nie. Tak, bo poprawiają się warunki drogowe. Nie, bo wiosną wcale bezpieczniej nie jest. To od wiosny właśnie zaczyna rosnąć ilość wypadków na drogach. Sprawdźcie, czemu tak się dzieje.

    REKLAMA

    Dostałeś drogową pocztówkę z Warszawy? Nie wskażesz kierowcy auta, a grozi ci 8 tys. zł mandatu

    Pocztówki ze stolicy potrafią być naprawdę drogie. Szczególnie te wysłane jako zdjęcie z fotoradaru. Znak X postawiony nie w tym miejscu, może podwyższyć karę nawet do 8000 zł. Za co należy się tak wysoka grzywna? Za niewskazanie kierującego.

    Jeździsz rowerem po mieście? O tym pamiętaj!

    Niektórzy na rowerze jeżdżą przez cały rok, inni przesiadają się dopiero jak robi się cieplej. Przepisy obowiązują wszystkich, dlatego warto je znać, zwłaszcza, gdy się korzysta z roweru w mieście. Za niektóre przewinienia może grozić mandat. 

    REKLAMA