Kategorie

Opłaty za wjazd do centrum – Bruksela, Madryt, Lizbona, Mediolan, Sztokholm

Sebastian Tomaszewski
Opłaty za wjazd do centrum – Bruksela, Madryt, Lizbona, Mediolan, Sztokholm/ fot. Fotolia
Opłaty za wjazd do centrum – Bruksela, Madryt, Lizbona, Mediolan, Sztokholm/ fot. Fotolia
W Polsce dopiero trwa dyskusja na temat wprowadzenia zakazu wjazdu dla samochodów niespełniających unijnych norm emisji spalin. Tymczasem, u naszych zachodnich sąsiadów, takie przepisy działają już od kilku lat. Wyjeżdżając na wakacje do Europy warto sprawdzić, w jakich miastach obowiązują opłaty za wjazd do centrum i ile wynoszą.

Opłaty za wjazd do centrum – Belgia, Bruksela

Strefa niskiej emisji w Brukseli działa od 1 stycznia br., ale pierwsze pomysły na jej wprowadzenie pojawiły się niemal 10 lat temu. Początkowo rząd pozwolił na wprowadzenie strefy w czasie wysokich poziomów zanieczyszczenia powietrza. Rządzący stolicą Belgii mają ambitne plany rozwoju elektromobilności w swoim mieście. Do 2030 roku wszystkie autobusy mają być elektryczne, a na mapie miasta pojawi się łącznie do 600 punktów ładownia samochodów elektrycznych.

Strefa niskiej emisji obowiązuje przez całą dobę, siedem dni w tygodniu, a kontrolowana będzie przez system kamer w mieście. Bruksela walczy ze spalinami. Od tego roku auta z silnikiem diesla wyprodukowane przed 1997 rokiem oraz niespełniające normy spalin Euro 2 nie wjadą do centrum. Zakaz dotyczy kierowców pojazdów o masie do 3,5 tony. Wkrótce, zakaz wjazdu zacznie obejmować pojazdy powyżej 7,5 ton, które dowożą towarów do sklepów.

Za złamanie zakazu wjazdu grozi kara od 150 do nawet 350 euro.

Opłaty za wjazd do centrum – Hiszpania, Madryt

Reklama

Madryt także chce ograniczyć ruch miejski na swoich ulicach. Od 3 lat władze miasta stopniowo zmniejszają udział prywatnych samochodów w mieście, utrudniając życie kierowcom – to tzw. pozytywna dyskryminacja. Podwyższanie opłat parkingowych, coraz częściej występująca strefa bez samochodu, zmuszają kierowców do zmienienia używanego środka transportu na komunikacje miejską. Pomysły na ograniczenia ruchu w mieście należą głównie do mieszkańców, którzy widzą w tym możliwość zarobienia dodatkowych pieniędzy, np. w branży gastronomicznej. Planuje się by Madryt był miastem dla pieszych, a nie dla kierowców.

Wjazd do stref ekologicznych będzie przewidziany tylko dla mieszkańców tej strefy. Dla osób spoza strefy, wjazd będzie możliwy tylko pod warunkiem zarezerwowania sobie miejsca na jednym z trzynastu parkingów w mieście. Zakaz nie obowiązuje motocyklistów wjeżdżających pomiędzy 7 rano a 22.00 oraz pojazdów dostawczych w godz. 10-13.

Za złamanie zakazu, przewidziana jest kara 90 euro.

Opłaty za wjazd do centrum – Portugalia, Lizbona

W gorącej stolicy Portugalii wprowadzono przepis zakazujący wjazdu samochodom wyprodukowanym później niż 1992 roku wjazdu do centrum w dni powszednie. Bardziej rygorystyczne przepisy dotyczą taksówek (starszych niż z 1996 r.) oraz autobusów miejskich (nie starszych niż z 2000 r.). Troskę o czyste powietrze widać także u władz miasta, którzy wymienili swoją całą flotę na samochody elektryczne za 3,2 mln euro (według urzędników roczna oszczędność na paliwie wyniosła ok. 180 tys. euro).

Za złamanie przepisu grozi mandat w wysokości 24 euro. Podobnie jak w innych miastach, chodzi o spopularyzowanie transportu publicznego.

Opłaty za wjazd do centrum – Włochy, Mediolan

Reklama

Bogatsza i lepiej rozwinięta północna część Włoch zwraca zdecydowanie więcej uwagi na ekologię w swoim miastach. Od 6 lat w Mediolanie obowiązuje opłata w wysokości 5 euro za wjazd do centrum w strefę ograniczonego ruchu (Areca C) od 7.30 do 19.30 w dni powszednie. System opiera się na kamerach i czujnikach, które rejestrują tablice rejestracyjne przejeżdżających pojazdów. Opłaty można dokonać w parkometrach, kupić bilet w sklepie albo w internecie. Kupiony bilet trzeba aktywować przez Internet, Call Center lub SMS.

Ekologiczna strefa ponadto zakazuje wjazdu pojazdom z normą emisji spalin poniżej Euro 1 oraz dłuższych niż 7,5 m. Bilet ważny jest przez całą dobę, a opłatę można wpłacić nawet 24 godzin od wjazdu do strefy. W razie złamanie przepisu kara może wynieść nawet 80 euro. Więcej informacji) (comune.milano.it/wps/portal/ist/en/area_c)

Opłaty za wjazd do centrum – Szwecja. Sztokholm

Opłaty za wjazd do ekologicznej strefy śródmiejskiej w Sztokholmie obowiązują od 2007 roku i są wynikiem referendum. Identyczny system od 2013 roku jest w Goeteborgu. Jak zarzekają się rządzący, pieniądze z opłat za wjazd do centrum przeznaczane są na rozbudowę linii metra o kolejne stacje oraz rozwój infrastruktury drogowej. Wysokość opłaty za wjazd do centrum uzależniona jest od pory dnia. Do niedawna najmniejsza stawka wynosiła ok. 5 zł, a najwyższa mogła osiągnąć nawet 30 zł dla wszystkich. Od 2016 roku podwyższono opłaty – dziś maksymalnie w ciągu dnia można nawet zapłacić ok. 60 zł.

Opłaty nie są pobierane w weekendy, w okresie świątecznym oraz przez cały lipiec. Nie trzeba kupować żadnej winiety albo biletu – system automatycznie rachunek na nasz adres. Więcej informacji (https://www.transportstyrelsen.se/en/road/Congestion-taxes-in-Stockholm-and-Goteborg/)

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    2 sie 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Kredyt na samochód. Jaki wybrać i czym się różnią?

    Kredyt na samochód, czyli kredyt gotówkowy, kredyt samochodowy i leasing konsumencki. Która forma jest najlepsza?

    Bezpieczne wakacje 2021: o czym pamiętać?

    Bezpieczne wakacje 2021 to pojęcie, o którym w tym roku Policja powtarza do znudzenia. Te zasady naprawdę warto jednak przyswoić. Jak brzmią?

    e-Bilety Morskie Oko. Rezerwacja lub nie zaparkujesz!

    e-Bilety Morskie Oko - to jedyny sposób, aby w najbliższych dniach zostawić auto w Palenicy Białczańskiej. Muszą o tym wiedzieć odwiedzający TPN.

    Volkswagen Taigo: Niemcy stawiają na SUV-a coupe

    Volkswagen Taigo to nowa propozycja w ofercie marki w Europie. Czym jest Taigo? To tak naprawdę model T-Cross, jednak w wersji coupe.

    Test: Peugeot 508 SW PSE, czyli francuskie AMG w akcji

    Test: Peugeot 508 PSE, czyli napęd na cztery koła, 360 koni mechanicznych i hybryda plug-in. W skrócie francuskie AMG spisało się na medal.

    Ile lat wstecz sprawdza UFG?

    Ile lat wstecz sprawdza UFG? Czyli za ile lat kierowca może otrzymać karę za brak ubezpieczenia OC? Postanowiliśmy to sprawdzić.

    Jak uniknąć regresu ubezpieczeniowego?

    Jak uniknąć regresu ubezpieczeniowego? Jest kilka zasad, o których kierowca powinien pamiętać podczas zdarzenia drogowego. Dziś je przypomnimy.

    Bezpieczny zakup samochodu używanego: co oznacza?

    Bezpieczny zakup samochodu używanego nie zawsze jest łatwy. Szczególnie że sprzedający ukrywają informacje, a kupujący mają ograniczone zaufanie.

    Wyższe grzywny za wykroczenia drogowe

    Podwyższenie maksymalnej wysokości grzywny za wykroczenia drogowe do 30 tys. zł zakłada projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym, przyjęty przez rząd.

    Najpopularniejsze rodzaje napędów [NOWE DANE]

    Stowarzyszenie ACEA opublikowało najświeższe dane na temat najpopularniejszych rodzajów napędów. Jakie samochody wybierają kierowcy w Polsce?

    Emisja CO2: samochody coraz bardziej eko! Hybrydy szczególnie

    Emisja CO2: samochody w zeszłym roku wyemitowały aż o 12 proc. mniej dwutlenku węgla. I co ciekawe, metodą do osiągnięcia celu okazały się hybrydy.

    Nowy DS 4 jest już w Polsce. Ile kosztuje francuska awangarda?

    Nowy DS 4 został oficjalnie pokazany w Polsce. Na razie nad Wisłę dotarły wyłącznie wersje pokazowe. Już dziś poznaliśmy jednak cennik auta.

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń: Kto wypłaca pieniądze? Na czym polega? O czym pamiętać? O tym wszystkim opowiemy dziś.

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC?

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC? Odpowiedź brzmi... tak. Nie zawsze jednak od razu zorientuje się, że samochód nie miał obowiązkowej polisy.

    Brak OC: regres oznacza dla kierowcy... problemy!

    Brak OC: regres sprawi, że sprawca może zapłacić za szkodę... z własnej kieszeni. Kiedy i na jakiej zasadzie działa regres?

    Nowy Opel Astra 2021. Wyrazisty design i hybrydy

    Nowy Opel Astra 2021 odsłonił swoją twarz. Niemiecki kompakt otrzymał cyfrowy kokpit, paletę jednostek hybrydowych i nowe reflektory pikselowe.

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku w Polsce? Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar przeanalizował dane z CEPiK.

    Nowy Opel Mokka [TEST]: ależ jak on patrzy...

    Nowy Opel Mokka przywitał nas efektownym połączeniem kolorów na nadwoziu i... smutnym spojrzeniem. Nie ma jednak powodów do smutku!

    Zmiany w karach dla kierowców 2021. Co szykuje rząd?

    Zmiany w karach dla kierowców 2021 to szeroki blok zmian w systemie karania prowadzących przedstawiony przez rząd. Co zakłada projekt zmian?

    Wysokość składki OC, punkty karne. Nowy pomysł rządu

    Wysokość składki OC i punkty karne, czyli rząd ma pomysł na kolejny bat na kierowców. Popełniasz dużo wykroczeń, zapłacisz wyższe ubezpieczenie.

    Nowe kary dla pijanych kierowców 2021

    Nowe kary dla pijanych kierowców 2021, czyli pomysł rządu na ograniczenie ilości nietrzeźwych prowadzących na polskich drogach.

    Punkty karne kasowane po 2 latach. Nowy pomysł rządu

    Punkty karne kasowane po 2 latach i więcej punktów karnych w czasie jednej kontroli drogowej. To zmiany dla kierowców, które proponuje rząd.

    Mandaty do 5 tys. zł, czyli rząd ma nowy system kar dla kierowców

    Mandaty do 5 tys. zł - ale też tylko za przekroczenie prędkości. Cięższe przewinienia mogą się skończyć karą sięgającą 30 tys. zł. Oto propozycje zmian.

    Nissan Qashqai 2021: pierwsza jazda japońskim crossoverem

    Nissan Qashqai 2021, czyli mieliśmy okazję po raz pierwszy spotkać się z japońskim crossoverem. I spotkanie to odbyło się na polskim gruncie!

    Przejście dla pieszych przez ścieżkę rowerową

    Przejście dla pieszych przez ścieżkę rowerową - jak powinien zachować się pieszy? Jakie zasady go obowiązują? Sprawdziliśmy to.