Kategorie

Test Fiat 500 0.9 TwinAir 105 KM

Kamil Fraszkiewicz
Fiat 500 0.9 TwinAir 105 KM
Fiat 500 0.9 TwinAir 105 KM
Kamil Fraszkiewicz
Fiat 500 przeszedł pod koniec 2015 roku drobny, acz znaczący facelifting. Postanowiliśmy sprawdzić jakie zmiany wprowadził do tego modelu włoski producent i czy mały, acz relatywnie mocny silnik 0.9 TwinAir to dobry wybór do tego auta.

Fiat 500 to rynkowy przebój włoskiego producenta. Mimo dość wysokie ceny, zwłaszcza na tle większej i bardziej praktycznej Pandy, to właśnie ten model cieszy się szczególnym zainteresowaniem klientów. Wraz z ostatnim liftingiem 500-tki zmienił się nieznacznie wygląd jej nadwozia i wnętrza, a paleta silników została lekko odświeżona.

Fiat 500 0.9 TwinAir 105 KM

Kamil Fraszkiewicz

Nowego Fiata 500, choć nie niełatwo, to można rozpoznać po kilku zmodyfikowanych detalach. Z przodu uwagę zwracają przede wszystkim górne reflektory, korzystające z innowacyjnych świateł polieliptycznych, zapewniając lepszą widoczność w trakcie nocnej jazdy. Światła mijania i kierunkowskazy są wbudowane w górne reflektory. Dolna jednostka optyczna integruje światła drogowe („długie”), światła do jazdy dziennej DRL i światła pozycyjne LED, które mają okrągły profil. Do tego bardzo gustowny przedni zderzaka z efektownym, bogato zdobionym wlotem powietrza.

Fiat 500 0.9 TwinAir 105 KM

Kamil Fraszkiewicz

Z tyłu zagościły nowe, tzw. puste reflektory światła, których konstrukcja o kształcie pierścienia pozwala kolorowi nadwozia przebić się od środka. Tylne światła przeciwmgielne i światła cofania są umieszczone w dolnej części zderzaka, na końcach czarnej lub chromowanej osłony. Całość wygląda elegancko a jednocześnie nowocześnie.

Fiat 500 - wnętrze po liftingu

Wnętrze Fiata 500 także jest unikatowe. Nietuzinkowe zestawienie kolorystyczne i interesujące detale potrafią zadać szyku! Elegancko tapicerowane fotele, śliwkowa skóra i bogato zdobiona kierownica w kolorze ecru tworzą unikatowych, retro klimat! Przy tym wszystkim projektanci Fiata pięknie wkomponowali w konsolę 500-tki nowoczesne ekrany ciekłokrystaliczne. Pierwszy pojawił się w miejscu analogowych wskaźników prędkościomierza i obrotomierza, a drugi umiejscowiono na środku deski rozdzielczej. Jego rola to prezentowanie danych z systemu multimedialnego UConnect. Choć jakość wyświetlanej na nim grafiki nie jest najwyższa, to cieszy fakt, że mapy są bardzo aktualne, a sterowanie świetnej jakości systemem audi powierzono tym razem pokrętłom a nie mało wygodnym przyciskom jak w poprzedniku.

Fiat 500 0.9 TwinAir 105 KM

Kamil Fraszkiewicz

Przy tym wszystkim wnętrze Fiata ma jedną, dość poważną wadę. I nie mam tu na myśli jego 185-litrowego bagażnika. Ani też ciasnej, tylnej kanapy czy przeciętnej jakości plastików użytych do wykończenia deski rozdzielczej. Zasadniczym mankamentem 500-tki jest pozycja jaką musi zając za jej kierownicą wysoki kierowca. Brak regulacji kolumny kierowniczej w płaszczyźnie poziomej sprawia, że siedząc na fotelu kierowcy trzeba mieć mocno wyprostowane ręce, aby dosięgnąć wieńca kierownicy. W połączeniu z wyprostowaną pozycją na siedzeniach, jazda na dłuższych dystansach 500-tką jest męcząca. Być może właśnie z tych samych powodów auto tak bardzo przypadło do gustu filigranowym kobietom. Im te wady zapewne tak nie przeszkadzają, a wyżej umieszczony fotel poprawia widoczność na boki pojazdu w trakcie manewrowania.

Fiat 500 - silnik 0.9 TwinAir 105 KM

Turbodoładowany motor 0.9 TwinAir, mimo aż 105 KM mocy, reaguje dość ospale nawet na mocne wciśniecie gazu w podłogę. Wszystko się jednak zmienia, gdy za pomocą przycisku SPORT umieszczonego na konsoli środkowej kierowca uruchomi inną mapę silnika. Wtedy w ten 2-cylindrowy silnik wstępuję nowy duch! Fiat w jednej chwili staje się prawdziwą rakietą, która z zaskakującą ochotą przekracza dopuszczalne na polskich autostradach prędkości. Co prawda jego kultura pracy i drgania mogą z początku zniechęcać do niego, ale i do nich można się z czasem przyzwyczaić. Tym bardziej, że motor naprawdę chętnie rwie się do pracy, a wygodnie umieszczony pod ręką lewarek skrzyni biegów dodatkowo zachęca do sprawdzania jego możliwości (szkoda, że momentami wyraźnie brakuje precyzji w jego pracy). Przyspieszenie na poziomie 10,0 sekund od 0 do 100 km/h nie robi może wrażenia na papierze, ale odczuwalne osiągi wydają się znacznie lepsze. 

Zużycie paliwa w Fiacie 500 0.9 TwinAir 105 KM jest wyjątkowo mocno uzależnione os stylu jazdy kierowcy,

Kamil Fraszkiewicz

Mała jednostka napędowa jest przy tym relatywnie oszczędna, ale pod warunkiem, że kierowca operuje gazem z głową. W mieście osiągnąłem średnie spalanie na poziomie 6,6 l/100 km, ale przy bardzo dynamicznej jeździe spokojnie można przekroczyć nawet i 9 l/100 km! Jak na gabaryty auta to sporo, ale z drugiej strony nadal są to wartości, które nie powinny zachwiać domowym budżetem.

Fiat 500 - zawieszenie i układ kierowniczy

W sportowych harcach na drodze pomaga specyficzne zawieszenie 500-tki i rozkład mas pomiędzy osiami. Auto dość sztywno wybiera nierówności nierówności, a ze względu na krótki rozstaw osi oraz mocno odciążony tył, lub też podskakiwać na większych nierównościach. Przyciśnięte do granic swych możliwości potrafi jednak dać doświadczonemu kierowcy sporo frajdy z jazdy. Sprowokowane mocnym wciśnięciem hamulca w zakręcie, chętnie zarzuca tylną osią, dając się niezwykle łatwo kontrolować w poślizgu. Zachwyca też niezwykłą stabilnością w trakcie jazdy autostradą. Nawet większe auta pokroju Hyundaia i30 potrafią zachowywać się znacznie mniej pewnie od filigranowego Fiata! Układ kierowniczy działa bezpośrednio ale brakuje mu nieco komunikatywności. Nieco irytować może też lekki luz kierownicy pojawiający się blisko jej centralnego położenia. Wyraźnej poprawie uległa za to średnica zawracania. Na tle pierwszej wersji tego modelu spadła ona z 11,7 m do 9,3 m!

Fiat 500 - cena i podsumowanie

Trudno pisać o Fiacie 500 jako o rynkowej okazji, przynajmniej w takiej wersji jak prezentowana w teście odmiana Lounge. Jego cena to m.in. 57 tys. zł (bez dodatkowych opcji i rabatów). Za skórzaną tapicerkę przyjdzie nam dopłacić dodatkowe 4400 zł, a za automatyczną klimatyzację 1650 zł. Reflektory bi-ksenonowe to kolejne 3300 zł. Fiat 500 to kosztowne w zakupie auto, ale duży popyt na to auto pokazuje, że pieniądze to nie wszystko. W mojej ocenie silnik 0.9 TwinAir to najciekawszy motor jaki może napędzać. Świetne osiągi, sposób rozwijania mocy, a gdy trzeba umiarkowane zapotrzebowanie na paliwo rekompensują z nawiązką wyższą cenę i niską kulturę pracy silnika. Szkoda tylko, że przy okazji kolejny z rzędu liftingu modelu, nie udało się poprawić pozycji za jego kierownicą. 

Fiat 500 0.9 TwinAir 105 KM
Kamil Fraszkiewicz
Fiat 500 0.9 TwinAir 105 KM
Kamil Fraszkiewicz
Fiat 500 0.9 TwinAir 105 KM
Kamil Fraszkiewicz
Fiat 500 0.9 TwinAir 105 KM
Kamil Fraszkiewicz
Fiat 500 0.9 TwinAir 105 KM
Kamil Fraszkiewicz
Fiat 500 0.9 TwinAir 105 KM
Kamil Fraszkiewicz
Fiat 500 0.9 TwinAir 105 KM
Kamil Fraszkiewicz
Fiat 500 0.9 TwinAir 105 KM
Kamil Fraszkiewicz
Fiat 500 0.9 TwinAir 105 KM
Kamil Fraszkiewicz
Fiat 500 0.9 TwinAir 105 KM
Kamil Fraszkiewicz
Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    18 wrz 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Opel Vectra B: gdzie się podziały tamte pryw… auta?

    Opel Vactra B: w zeszłym roku minęło 25 lat od premiery tego modelu, w przyszłym minie 20 lat od zakończenia jego produkcji. Co warto wiedzieć o nim?

    Continental SportContact 7: sportowa nowość na rynku

    Continental SportContact 7 to opona przeznaczona do sportowych kompaktów, aut sportowych, supersportowych i tuningowanych.

    Branża transportowa... przeżywa renesans

    Branża transportowa jak i mechanicy przeżywają renesans. Usługi w tych dwóch sektorach są obecnie trudniej dostępne i przede wszystkim poszukiwane.

    Roczny koszt utrzymania samochodu? Policz go z... Yanosikiem

    Roczny koszt utrzymania samochodu – ile może wynosić? Yanosik postanowił odpowiedzieć na to pytanie i udostępnił właśnie nową funkcję w aplikacji.

    Ford Mondeo Mk4: Budżetowe auto Bonda

    Ford Mondeo MK4: jeździł nim James Bond, a Top Gear okrzyknął go samochodem roku 2007. W skrócie jest lepszy niż... Ferrari.

    Zakup uszkodzonego samochodu: 1/3 używek po szkodzie

    Zakup uszkodzonego samochodu? W 2019 roku 1/3 aut na rynku wtórnym miała odnotowaną szkodę. Obecnie odsetek ten zbliża się do połowy.

    Ford Kuga I 2.0 TDCI: Super Użytkowy Vóz

    Dobry SUV musi ładnie wyglądać, być przestronny i oferować poprawne osiągi połączone z niskim spalaniem. To wszystko oferuje Ford Kuga I.

    Toyota RAV4 Adventure: czarne akcenty i napęd 4x4 w standardzie

    Toyota RAV4 Adventure - japoński SUV doczekał się nowej wersji specjalnej. Auto wyróżniają czarne akcenty, srebrny dach i napęd AWD-i w standardzie.

    Zakaz wyprzedzania się dla ciężarówek. Czy to dobry pomysł?

    Zakaz wyprzedzania się dla ciężarówek - to nowy postulat kierowców. Tylko czy odebranie tej możliwości kierowcom TIR-ów to dobry pomysł?

    Toyota Avensis II: japoński dziadkowóz

    Stereotypowy emeryt wybiera Mercedesa. Właśnie. Stereotypowy. Starsi ludzie wbrew stereotypom równie chętnie sięgają po Toyotę.

    Czy trzeba zmieniać tablice rejestracyjne po zakupie auta 2022?

    Czy trzeba zmieniać tablice rejestracyjne po zakupie auta 2022? No i tu chyba mamy dobrą informację dla kierowców...

    Wtargnięcie pieszego na pasy: czyja wina?

    Wtargnięcie pieszego na pasy: czyja wina? To ważne pytanie w kontekście nowych przepisów, które obowiązują przed pasami od czerwca 2021 r.

    Wymiana jednej opony? Ubezpieczyciel musi zapłacić za dwie

    Wymiana jednej opony? To częsta propozycja w przypadku polis na ogumienie. Takie rozwiązanie nie ma sensu z punktu widzenia bezpieczeństwa.

    Renault Megane I: raz na wozie, raz pod wozem

    Renault Megane I generacji to samochód bez wątpienia udany, ale borykający się z kilkoma problemami. Starość tego samochodu bywa bardzo różna.

    Test: Audi S3 Limousine - 4,8 s. do setki w kompakcie!

    Test Audi S3 pokazał jedno. To wilk w owczej skórze. Bo choć nadwozie nie wygląda przesadnie agresywne. Układ napędowy już jest agresywny.

    Opel Astra F: używany hit po trzech dekadach na drogach

    Opel Astra F została zaprezentowana 30 lat temu. To od niej zaczął się sukces mierzony dziś 15 milionami sztuk. Co warto wiedzieć o używanym Oplu?

    Stacje ładowania: dogonimy Niemców dopiero po 2150 roku

    Stacje ładowania samochodów elektrycznych w Polsce nie powstają zbyt dynamicznie. A to prowadzi do wniosku, że Niemcy są o 130 lat do przodu.

    Półprzewodniki w samochodzie: ich brak to problemy produkcyjne

    Półprzewodniki w samochodzie: ich brak hamuje produkcję aut, a niska produkcja musi oznaczać niższy poziom sprzedaży. Co dalej?

    Auto dla studenta do 10 tys. zł. II część zestawienia

    Auto dla studenta do 10 tys. zł, bo choć budżet może wydawać się skromny, rynek wtórny daje ogromny wybór. Dziś pięć kolejnych propozycji.

    Cupra elektryczna? Wyłącznie elektryczna do 2030 roku!

    Cupra elektryczna? Tak, wszystko wskazuje na to, że piekło właśnie zamarzło. Rasowa, hiszpańska marka skupi się bowiem na e-napędach...

    Wyprzedzanie w tunelu. Co na to przepisy?

    Wyprzedzanie w tunelu: czy jest dozwolone, a jak tak to gdzie? Jak jest zabronione, to jaki grozi za nie mandat? Oto kompendium wiedzy.

    Auto dla studenta do 10 tys. zł. I część zestawienia

    Auto dla studenta do 10 tys. zł, bo choć budżet może wydawać się skromny, rynek wtórny daje ogromny wybór. Dziś pięć pierwszych propozycji.

    Czy nieopłacona polisa OC jest ważna?

    Czy nieopłacona polisa OC jest ważna? To zależy od tego czy kierowca nie wpłacił nawet złotówki tytułem OC, czy np. nie opłacił jednej z rat.

    Aplikacja Na Wypadek, czyli czy sprawca ma ważne OC?

    Aplikacja Na Wypadek została stworzona przez UFG. Pozwala sprawdzić czy w danym momencie auto sprawcy wypadku ma ważne OC.

    SERES w Polsce. Elektryczny SUV z Chin debiutuje

    SERES w Polsce, czyli nowa marka wkracza nad Wisłę z ofertą wysokiej jakości elektrycznych SUV-ów w atrakcyjnych cenach. Na początek SERES 3.