Kategorie

Test Peugeot 308 SW GT: sportowe zapędy kombi

Peugeot 308 SW GT 2015
Peugeot 308 SW GT 2015
Kamil Fraszkiewicz
Peugeot 308 SW GT oznaczony symbolem GT to usportowiona wersja francuskiego kombi. Ponad 200-konny silnik, potężne hamulce i obniżone zawieszenie to jedne z kluczowych usprawnień jakim poddano ten model. Jakie wrażenia towarzyszą jeździe nim?

Peugeot 308 SW GT: duże, szybki, kombi

Samochód kombi, o sportowym zacięciu, oferujący jednocześnie na tyle wysoki komfort, by móc jeździć nim na co dzień do pracy. Dokładnie w taki sposób opisują swoje wymagania wobec rodzinnego auta kierowcy, którzy stali się ojcami zanim ich motoryzacyjne marzenia zostały w pełni zrealizowane. I dokładnie do takich osób adresowany jest Peugeot 308 SW w najnowszej, usportowionej wersji GT. Mocny silnik, obniżone zawieszenie, potężne alufelgi i … 610-litrowy bagażnik!

Z zewnątrz Peugeot 308 w wersji GT wygląda bardzo atrakcyjnie, choć tylko nieznacznie różni się od pozostałych odmian tego modelu. Wyróżnia go unikalny kolor lakieru Magnetic Blue, oryginalny wzór 18-calowych felg aluminiowych, tylny zderzak z wbudowanym dyfuzorem polakierowanym na czarny kolor, emblematy GT na klapie bagażnika i przednim grillu oraz coś jeszcze - komiczna imitacja podwójnego układu wydechowego, która jest niczym innym jak lakierowanym wytłoczeniem na zderzaku.

Powód dla którego producent ukrył autentyczny tłumik pod nadwoziem sportowego kombi i zdecydował się na takie niezrozumiałe rozwiązanie pozostaje dla nas nieznany, ale poza tym drobnym szczegółem wersja GT wpada w oko. Wydaje się być idealna dla osób, którzy nie darzą sympatią sportowego przepychu w postaci potężnych spoilerów i masywnych poszerzeń nadkoli, ceniących bardziej styl i elegancję w nieco bardziej dynamicznej formie.

Peugeot 308 SW GT: wnętrze

Krótki rzut oka na wnętrze Peugeota 308 SW GT potwierdza kierunek jaki obrali projektanci wobec wersji GT. Sportowe elementy mają jedynie delikatnie nakreślić ostrzejszy charakter tej wersji, nie niszcząc jednak jego eleganckiego stylu. Niezwykle mała, świetnie leżąca w dłoniach kierownica została pokryta perforowaną skórą, przyozdobiona emblematem GT i przeszyta, podobnie jak fotele, deska rozdzielcza i mieszek lewarka skrzyni biegów, czerwoną nicią. Na pedałach pojawiły się aluminiowe nakładki, a cała kabina została nakryta czarną podsufitką. Na komputerze pomiędzy zegarami umieszczono wskaźnik mocy, momentu obrotowego i doładowania turbiny, który aktywuje się wraz z chwilą uruchomienia trybu Sport. W trybie tym zmienia się także podświetlenie zegarów z biało-czerwonego na czerwony, a kabinę wypełnia bardziej rasowy dźwięk silnika, sztucznie emitowany w głośnikach.

Materiały wykończeniowe są w zdecydowanej większości miękkie i przyjemne w dotyku, choć nawet te twarde, sprawiają wrażenie solidnych. Wysokie noty należą się także systemowi audio marki Denon, który przyjemnie podbija niskie i średnie tony oraz czytelnej nawigacji działającej płynnie i szybko.

Przednie fotele są bardzo wygodne i pewnie otulają ciało kierowcy, ale daleko im do miana „kubełkowych”. Kierujący powinien za to zadowolony z pozycji za kierownicą. Fotel umieszczony jest nisko, kierownica ma szeroki zakres regulacji a deska rozdzielcza jest w zasięgu jego ręki. Także tylna kanapa ucieszy swych pasażerów wysokim komfortem i dobrym wyprofilowaniem siedzisk. Wbrew pozorom, mimo zwiększonego o 110 mm rozstawu osi w porównaniu do hatchbacka, wysokim osobom może nieco brakować miejsca na wysokości kolan, jeśli z przodu usiądzie osoba o wzroście 185 cm. Bardzo dobre opinie zbiera bagażnik 308 SW. Jest elegancko wykończony, ma niski próg załadunku, szyny mocujące bagaż, a do tego oferuje kubaturę sięgającą aż 610 litrów.

Wśród głównych mankamentów wnętrza wymienić należy powierzenie sterowania radiem, klimatyzacji i nawigacją jednemu, dotykowemu panelowi. Nie dość, że obsługa 9,7-calowego ekranu wymaga oderwania wzroku od drogi, to na dodatek jest ona czasochłonna. Aby zmienić temperaturę w kabinie (zwłaszcza zaraz po uruchomieniu mocno nagrzanego lub wychłodzonego auta) trzeba poświęcić sporo czasu zanim ustawimy właściwą jej wartość. To co klasyczne pokrętło załatwia w 1 sekundę, tu zostaje wydłużone do kilku a nawet kilkunastu sekund. Co więcej, w trakcie korzystania z nawigacji jakakolwiek zmiana ustawień radia, odtwarzacza muzyki czy temperatury wymusza chwilowe wyłączenie mapy. Oprócz tego nie każdemu przypadną do gustu wysoko umieszczone zegary. Kierowcy preferujący kierownicę umieszczoną tuż pod brodą, muszą pogodzić się z częściowo zasłoniętym komputerem pokładowym i końcowymi zakresami obu zegarów.

Peugeot 308 SW GT: silnik e-1.6 THP 205 KM

Pora jednak przejść do meritum testu czyli układu napędowego i jezdnego 308 SW. Odmiana GT została wyposażona w benzynowy silnik 1.6 e-THP o mocy 205 KM (w ofercie dostępny jest też diesel). Wysoka moc jednostkowa została osiągnięta dzięki zastosowaniu m.in. turbosprężarki typu twin-scroll, bezpośredniego wtrysku paliwa oraz techniki zmiennego skoku zaworu ssącego połączonego z systemem zmiennych faz rozrządu dla zaworów dolotowych i wydechowych (układy VTi i VVT).

W rezultacie silnik już przy 1750 obr./min osiąga maksymalny moment obrotowy sięgający 285 Nm i utrzymuje go do 4500 obr./min., dzięki czemu zachwyca swą wysoką elastycznością i pozwala na płynne rozpędzanie auta w ruchu miejskim nawet na 5-tym przełożeniu. Prawdziwa zabawa zaczyna się jednak dopiero po przekroczeniu 3500 obr./min kiedy to silnik łapie drugi oddech i z jeszcze większą łatwością napędza pojazd. Silnik charakteryzuje niezwykle płynne rozwijanie mocy właściwie w całym zakresie obrotów i bardzo dobre osiągi. Przyspieszenie 0-100 km/h trwa zaledwie 7,5 sekundy a prędkość maksymalna sięga 235 km/h. W praktyce 308-mka chętnie przyspiesza do ok. 195 km/h, później jej wigor odczuwalnie opada.

Z motorem dobrze współpracuje manualna przekładnia biegów. Ma prawidłowo zestopniowane przełożenia i w przeciwieństwie do dwusprzęgłowych skrzyń automatycznych daje większą przyjemność z jazdy. Każde wbicie biegu pozwala odczuć siłę z jaką przeciążenie na nowo wciska ciało kierowcy w fotel oraz moc jakim dysponuje motor. Szkoda tylko, że drogi prowadzenia drążka skrzyni biegów są wyraźnie za długie jak na auto sportowe, a pierwszemu i szóstemu biegowi zdarza się nieco haczyć. Przy 140 km/h na najwyższym przełożeniu silnik ma 3250 obr./min, a w kabinie słychać jedynie lekki świst powietrza.

Peugeot 308 SW GT: zużycie paliwa

Mocną strona silnik 1.6 e-THP zastosowanego w 308 GT jest jego niskie zapotrzebowanie na paliwo. W mieście kształtuje się ono w przedziale 7,5 – do 12,0 l w zależności od stylu jazdy. Na trasie sięga ono ok. 7,0 l/100 km a na autostradzie ok. 7,6 l/100 km.  Jak na 200 konny motor benzynowy wyniki te są wręcz rewelacyjne.

Peugeot 308 SW GT: obniżone zawieszenie

W celu dostosowania podwozia auta do możliwości ponad 200-konnego silnika inżynierowie obniżyli przednie i tylne zawieszenie odpowiednio o 7 i 10 mm oraz dodatkowo je usztywnili. Mimo to auto nadal ma skłonność do lekkich przechyłów w ciasnych zakrętach, ale prowadzi się w sposób bardziej pewny i zdecydowany niż pozostałe wersje tego modelu. Plusem takiego zestrojenia sprężyn jest za to akceptowalny komfort jazdy nawet na nieco gorszych jakościowo nawierzchniach, a przez to większa uniwersalność auta w codziennym użytkowaniu.

Sporą frajdę z jazdy i poczucie pełnej kontroli nad autem zapewnia bezpośredni układ kierowniczy, którego filar stanowi niezwykle mała kierownica. Nie prezentuje on może poziomu tego z Focusa ST, za to pozwala kierowcy całkiem sprawnie manewrować autem nawet w ciasnym slalomie.

Peugeot 308 SW GT: hamulce

Aby jazda z większymi prędkościami była bezpieczna, Peugeot 308 SW w wersji GT otrzymał wydajniejszy układ hamulcowy. Z przodu opiera się ona na potężnych, aż 330-milimetrowych tarczach wentylowanych, a z tyłu na litych, 290-milimetrowych ich odpowiednikach (w hatchbacku 268 mm). Układ działa sprawnie i skutecznie, wzbudzając zaufanie nawet przy bardzo wysokich, autostradowych prędkościach.

Peugeot 308 SW GT: cena i wyposażenie

Najczęściej marzenia o kierowcy o posiadaniu sportowo nacechowanego kombi rozbijają się o wysokie koszty zakupu tego typu auta. W przypadku 308 SW GT cena utrzymana została na bardzo atrakcyjnym poziomie. Jej cena rozpoczyna się kwotą 104 600 zł, ale aby posiadać auto wyposażone tak jak na zdjęciach trzeba dołożyć się kamerę cofania z pakietem Park Assist (3500 zł), 9-głośnikowy sprzęt audio marki Denon (2000 zł), szklany dach (2000 zł), którego jednak nie polecamy z uwagi na obniżoną sztywność nadwozia i lakier metalizowany (2000 zł). Łącznie 112 100 zł. To kwota nie wiele wyższa od tej za jaką można nabyć zwykłego VW Golfa kombi z silnikiem 1.4 TSI 150 KM w wersji Highline. Co więcej, znając politykę rabatową wśród francuskich producentów, przy odpowiednim podejściu, można zapewne liczyć dużo niższą cenę wersji GT.

Peugeot 308 SW GT: opinia

Peugeot 308 SW w wersji GT to dobra propozycja dla kogoś, kto oczekuje od rodzinnego kombi nie tylko wysokich walorów użytkowych, ale i osiągów. Wersja GT jest szybsza, bardziej stabilna i charakterna od pozostałych odmian w gamie, a przy tym nadal oferuje wystarczająco duży poziom komfortu. Co prawda brakuje jej pazura i nieco większej dawki szaleństwa, ale jej jakość wykonania, niskie zużycie paliwa i porządne wyposażenie sprawiają, że to bardzo dobre auto do codziennego użytku.

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Peugeot 308 SW GT 2015
Kamil Fraszkiewicz
Peugeot 308 SW GT 2015
Kamil Fraszkiewicz
Peugeot 308 SW GT 2015
Kamil Fraszkiewicz
Peugeot 308 SW GT 2015
Kamil Fraszkiewicz
Peugeot 308 SW GT 2015
Kamil Fraszkiewicz
Peugeot 308 SW GT 2015
Kamil Fraszkiewicz
Peugeot 308 SW GT 2015
Kamil Fraszkiewicz
Peugeot 308 SW GT 2015
Kamil Fraszkiewicz
Peugeot 308 SW GT 2015
Kamil Fraszkiewicz
Peugeot 308 SW GT 2015
Kamil Fraszkiewicz
Peugeot 308 SW GT 2015
Kamil Fraszkiewicz
Peugeot 308 SW GT 2015
Kamil Fraszkiewicz
Peugeot 308 SW GT 2015
Kamil Fraszkiewicz
Peugeot 308 SW GT 2015
Kamil Fraszkiewicz
Peugeot 308 SW GT 2015
Kamil Fraszkiewicz
Peugeot 308 SW GT 2015
Kamil Fraszkiewicz
Peugeot 308 SW GT 2015
Kamil Fraszkiewicz
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    6 sie 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Niebieska kontrolka temperatury. Co oznacza?

    Niebieska kontrolka temperatury pojawia się na tablicy zegarów części samochodów. Jaką informację przekazuje kierowcy?

    Migająca kontrolka płynu chłodniczego. Co oznacza?

    Migająca kontrolka płynu chłodniczego nie stanowi najlepszego sygnału. Może bowiem oznaczać, że silnik w aucie przegrzewa się.

    Rynek motoryzacyjny w Polsce. 5 razy więcej aut przez 30 lat

    Rynek motoryzacyjny w Polsce rozwija się. Ostatnie 30 lat minęło pod znakiem 5-krotnego wzrostu ilości samochodów i wzrostu długości dróg.

    Letnie rekordy wypadków drogowych. Jak jeździć, by uniknąć wypadku?

    Wypadki. Połowa wakacji za nami. W ubiegłym roku to właśnie sierpień był miesiącem z niechlubnym rekordem największej liczby wypadków. W tym roku w pierwszej połowie letniego sezonu urlopowego liczba zgłoszonych w ramach assistance spraw była wyższa niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Czy w 2021 r. idziemy na kolejny rekord? Jak jeździć, by uniknąć wypadku?

    Check engine: LPG winne pojawienia się kontrolki?

    Check engine: LPG może powodować świecenie się błędu? W niektórych przypadkach tak. To jednak nie wina instalacji, a na ogół gazownika lub usterki.

    Cennik Lexusa NX startuje od 200 tys. zł

    Cennik Lexusa NX został przygotowany dla polskiego rynku. Za bazową wersję hybrydową trzeba zapłacić co najmniej 200 tys. zł.

    Check engine: czy można jeździć?

    Check engine: czy można jeździć? Czasami tak, a czasami nie. To wszystko zależy od tego czy pojawieniu się kontrolki towarzyszą dodatkowe objawy.

    Kontrolka silnika: co oznacza?

    Kontrolka silnika: co oznacza? Jej zaświecenie się w czasie jazdy bez wątpienia stanowi ważny sygnał. Ale czy zawsze dalszą podróż należy przerwać?

    Wibracje w samochodzie: skąd się biorą?

    Wibracje w samochodzie, czyli dziś opowiemy o tym, skąd się biorą drgania w kabinie w czasie jazdy. A najczęstszym ich powodem są... opony!

    Przyczyny wypadków na autostradzie. Co mówią statystyki?

    Przyczyny wypadków na autostradzie? Dziś przyjrzymy się statystykom z polskich dróg. Na jakie nieprawidłowe zachowania kierowców wskazują?

    Nowy Peugeot 308 SW w Polsce. Znamy cennik francuskiego kombi!

    Nowy Peugeot 308 SW oficjalnie pojawił się w Polsce. Znamy cennik auta. Za francuskie kombi trzeba zapłacić co najmniej 91 800 zł.

    Volkswagen Passat GTE: test niemieckiej hybrydy plug-in

    Volkswagen Passat GTE ma przestronną kabinę i duży bagażnik. Czy rodzinne nadwozie uzupełnione hybrydą plug-in sprawdza się w praktyce?

    Kredyt na samochód. Jaki wybrać i czym się różnią?

    Kredyt na samochód, czyli kredyt gotówkowy, kredyt samochodowy i leasing konsumencki. Która forma jest najlepsza?

    Bezpieczne wakacje 2021: o czym pamiętać?

    Bezpieczne wakacje 2021 to pojęcie, o którym w tym roku Policja powtarza do znudzenia. Te zasady naprawdę warto jednak przyswoić. Jak brzmią?

    e-Bilety Morskie Oko. Rezerwacja lub nie zaparkujesz!

    e-Bilety Morskie Oko - to jedyny sposób, aby w najbliższych dniach zostawić auto w Palenicy Białczańskiej. Muszą o tym wiedzieć odwiedzający TPN.

    Volkswagen Taigo: Niemcy stawiają na SUV-a coupe

    Volkswagen Taigo to nowa propozycja w ofercie marki w Europie. Czym jest Taigo? To tak naprawdę model T-Cross, jednak w wersji coupe.

    Test: Peugeot 508 SW PSE, czyli francuskie AMG w akcji

    Test: Peugeot 508 PSE, czyli napęd na cztery koła, 360 koni mechanicznych i hybryda plug-in. W skrócie francuskie AMG spisało się na medal.

    Ile lat wstecz sprawdza UFG?

    Ile lat wstecz sprawdza UFG? Czyli za ile lat kierowca może otrzymać karę za brak ubezpieczenia OC? Postanowiliśmy to sprawdzić.

    Jak uniknąć regresu ubezpieczeniowego?

    Jak uniknąć regresu ubezpieczeniowego? Jest kilka zasad, o których kierowca powinien pamiętać podczas zdarzenia drogowego. Dziś je przypomnimy.

    Bezpieczny zakup samochodu używanego: co oznacza?

    Bezpieczny zakup samochodu używanego nie zawsze jest łatwy. Szczególnie że sprzedający ukrywają informacje, a kupujący mają ograniczone zaufanie.

    Wyższe grzywny za wykroczenia drogowe

    Podwyższenie maksymalnej wysokości grzywny za wykroczenia drogowe do 30 tys. zł zakłada projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym, przyjęty przez rząd.

    Najpopularniejsze rodzaje napędów [NOWE DANE]

    Stowarzyszenie ACEA opublikowało najświeższe dane na temat najpopularniejszych rodzajów napędów. Jakie samochody wybierają kierowcy w Polsce?

    Emisja CO2: samochody coraz bardziej eko! Hybrydy szczególnie

    Emisja CO2: samochody w zeszłym roku wyemitowały aż o 12 proc. mniej dwutlenku węgla. I co ciekawe, metodą do osiągnięcia celu okazały się hybrydy.

    Nowy DS 4 jest już w Polsce. Ile kosztuje francuska awangarda?

    Nowy DS 4 został oficjalnie pokazany w Polsce. Na razie nad Wisłę dotarły wyłącznie wersje pokazowe. Już dziś poznaliśmy jednak cennik auta.

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń: Kto wypłaca pieniądze? Na czym polega? O czym pamiętać? O tym wszystkim opowiemy dziś.