Kategorie

Test: Skoda Octavia Plug-in - nie świetna, ale zaskakująco dobra!

Kuba Brzeziński
Test: Skoda Octavia Plug-in - nie świetna, ale zaskakująco dobra!
Test: Skoda Octavia Plug-in - nie świetna, ale zaskakująco dobra!
Kuba Brzeziński
Skoda Octavia plug-in nie jest idealna. Mimo wszystko test zakończyłem z uśmiechem na twarzy. Powód? Nie tylko hybrydy z Japonii są oszczędne!

Skoda Octavia iV Style: czy czeski liftback rzeczywiście jest style?

Pierwsze wrażenie? Nowa Skoda Octavia jest majestatycznie wielka! Bo choć liftback wywodzi się z segmentu C, długość jego nadwozia sięga blisko 4,7 metra. To wartość o prawie 20 cm większa niż w przypadku pierwszej Octavii. Jednocześnie prawie taką samą długość ma… Volkswagen Passat B5. Ciekawe akcenty? W nowej Octavii strasznie podoba mi się przód z maską „odciętą” w okolicy nadkoli, nisko poprowadzonym grillem, nisko zadartym nosem i matrixowymi światłami (tak, w Octavii Style standardem są Matrixy!). Liftback nabiera w ten sposób nieco sportowego charakteru.

Skoda Octavia Plug-in

Test: Skoda Octavia Plug-in - nie świetna, ale zaskakująco dobra!

Na przednim błotniku testowej Octavii pojawia się wlew paliwa. Nie, to nie wynik fatalnej pomyłki czeskich inżynierów, a wynik tego, że mieliśmy do czynienia z Octavią iV, czyli hybrydą plug-in. Pod klapką ukrywa się zatem gniazdko do ładowania.

Kolejny plus dotyczy linii bocznej. Jest minimalistyczna, ale i przetłoczona. Mało skomplikowana, ale jednocześnie z charakterem - który wyłącznie uzupełniają 18-calowe felgi wykończone wzorem przypominającym łopatki silnika odrzutowego. Uwagi? Chyba największą mam do tyłu. Jest harmonijny i zrównoważony, ale mógłby być też nieco bardziej dynamiczny. Choć na uwagę i tak zasługuje spojler ładnie wtopiony w tylną klapę czy lampy posiadające dynamiczne kierunkowskazy.

Sportowe fotele w hybrydzie? Octavia plug-in ma świetne siedziska!

Nowa Skoda Octavia jest autem dorosłym i dojrzałym. I to widać nie tylko po nadwoziu, ale i wnętrzu. Fotele? Są masywne, mięsiste, wygodne, nieco sportowe i po dopłacie otrzymały elektryczne sterowanie. Ilość miejsca? Nawet czterech siatkarzy bez problemu znajdzie wygodną pozycję w tym aucie w czasie dalszego wyjazdu. Stylizacja? To minimalizm z odrobiną obłości. Najwięcej przycisków pojawia się na… kierownicy. Bo niemalże wszystkie funkcje ukrywają się w ekranie multimedialnym. Kolejny wyświetlacz zastępuje zegary, a skrzynią biegów steruje się za pomocą joysticka.

Skoda Octavia Plug-in

Test: Skoda Octavia Plug-in - nie świetna, ale zaskakująco dobra!

Jednym z najładniejszych elementów w kabinie pasażerskiej nowej Skody Octavii są klamki. Zostały wygięte w dość ciekawy kształt. Jednym z najfajniejszych był zdecydowanie system audio Canton - oferuje więcej niż dobrą jakość dźwięku. A do tego idąc za nowymi trendami, na konsoli centralnej pojawia się materiałowa wstawka i pasażerowie tylnej kanapy mogą liczyć na obecność roletek ograniczających ilość promieni słonecznych wpadających do wnętrza. Uwagi? Jakość plastików użytych do wykonania przycisków na konsoli czy boczków drzwi mogłaby być nieco wyższa...

Dwa ramiona czy trzy? Ja wolałbym trzy w Octavii iV

Poza tym osobiście dopłaciłbym przeszło tysiąc złotych za trójramienną kierownicę - dwuramienna prezentuje się nieco dziwacznie i podpowiedziałbym Czechom, aby znaleźli bardziej fortunne miejsce dla przycisku odpalającego silnik - znajduje się na kolumnie kierowniczej. Drobne uwagi mam też do systemu multimedialnego - potrzebuje dłuższej chwili na płynne działanie po porannym rozruchu silnika oraz bagażnika - jest długi, ale przez obecność baterii trochę zbyt płytki (ma też o 150 litrów mniej niż wersja spalinowa).

Skoda Octavia Plug-in

Test: Skoda Octavia Plug-in - nie świetna, ale zaskakująco dobra!

Skoda Octavia plug-in: benzyna, elektryk i baterie

Do testu otrzymaliśmy Skodę Octavię iV. Dwie litery pojawiające się na końcu nazwy wcale nie mają w fantazyjny sposób określać generacji liftbacka, a wyrażać jego troskę o… ekologię. Bo pod maską auta pracowała hybryda plug-in. Motor składa się z 1.4-litrowego benzyniaka o mocy 150 koni, 116-konnego elektryka i zestawu baterii 13 kWh. Skutek? Po naładowaniu z gniazdka Skoda jest w sanie pokonać blisko 70 kilometrów na samym prądzie - i wynik naprawdę jest realny do osiągnięcia! Co stanie się po wyładowaniu akumulatora? Zacznie być klasyczną hybrydą. Klasyczną, czyli naprawdę oszczędną.

Ile trwa ładowanie 13 kWh baterii w Octavii iV? Przy użyciu standardowego gniazdka 5 godzin - ze sporym marginesem auto naładuje się zatem podczas nocnego postoju w garażu - tym samym rano kierowca znowu będzie miał 70 km zasięgu. Po zastosowaniu wallboxa czas ładowania spada do 3 godzin i 30 minut.

Skoda Octavia Plug-in

Test: Skoda Octavia Plug-in - nie świetna, ale zaskakująco dobra!

Czy hybryda plug-in może być oszczędna? W Octavii tak!

Przez lata kierowcy zdążyli przyzwyczaić się do tego, że tylko Japończycy tworzyli oszczędne hybrydy. Teraz Czesi postanowili zmienić to przekonanie. I sprawdziłem to w teście. Ile w cyklu mieszanym paliła Skoda Octavia iV? Około 6 litrów benzyny. A to wynik, który na prawie 40-litrowym zbiorniku daje zasięg wynoszący ponad 700 kilometrów. Oczywiście hybrydowy nie znaczy… wolny! Bo Octavia była zaskakująco dynamiczna. Spalinowo-elektryczny układ napędowy dostarcza w sumie 204 konie. W efekcie liftback przyspiesza do pierwszej setki w 7,7 sekundy.

Zapał sprinterski Octavii nieco stygnie w trasie. Powód? Raczej nie chodzi o wyraźne braki mocy, a bardziej sporą wagę. Hybrydowa Skoda waży prawie 1700 kg - tym samym jest o 140 kg cięższa od wersji napędzanej 200-konnym dieslem. Z drugiej strony układ został sparowany z dwusprzęgłową przekładnią - a więc szybko reaguje na wciśnięcie pedału gazu redukcjami kolejnych przełożeń. Co jeszcze jest fajne w hybrydowej Octavii? Warknięcie, które towarzyszy uruchomieniu benzyniaka podczas jazdy. Poza tym uwagę zwraca mocna praca układu rekuperacji - podczas dojeżdżania do skrzyżowania prawie nie trzeba hamować.

Podczas jazdy Octavią iV czuć masę… baterii!

Nowa Octavia jest rodzinnym liftbackiem. Jak się zatem prowadzi? Niezwykle stabilnie zachowuje się na drodze, pewnie pokonuje zakręty i oferuje kierowcy możliwość współpracy z całkiem precyzyjnym układem kierowniczym. Mimo wszystko mówiąc o wrażeniach z jazdy, muszę wrócić do poruszanego już tematu. Skoda za sprawą masy baterii w układzie hybrydowym jest ciężka i czuć to w czasie niektórych manewrów - głównie hamowania i pokonywania progów spowalniających.

Skoda Octavia Plug-in

Test: Skoda Octavia Plug-in - nie świetna, ale zaskakująco dobra!

Nowa Skoda Octavia plug-in - podsumowanie:

W nowej Octavii strasznie podobało mi się to, jak wygląda jej nadwozie, przypadł mi do gustu minimalizm jej wnętrza, a do tego jej fotele uznaję za naprawdę niesamowite. Poza tym nie jestem w stanie zbyt wiele złego powiedzieć o hybrydzie plug-in, szczególnie że pracuje intuicyjnie, gładko i… oszczędnie! Cena? No ta też właśnie nie jest przesadnie wysoka. Bo Skoda wyposażona tak dobrze jak konkurenci z segmentu premium, została wyceniona na rozsądne jak na plug-ina 178 tysięcy złotych. Gdzie zatem ukrywa się haczyk? Skodą jeździło mi się świetnie i choć jest lepsza od większości konkurentów, mnie oczarowała, ale tylko prawie...

Skoda Octavia iV Plug-in - dane techniczne:

  • Silnik: R4, doładowany, benzyna + elektryczny
  • Pojemność silnika: 1395 cm3
  • Maksymalna moc - silnik benzynowy: 150 KM
  • Maksymalny moment obrotowy - silnik benzynowy: 250 Nm (przy 1550 - 3500 obr./min.)
  • Maksymalna moc - hybryda: 204 KM
  • Prędkość maksymalna: 220 km/h
  • Przyspieszenie 0 - 100 km/h: 7,7 s.
  • Skrzynia biegów: automatyczna, 6 biegów
  • Zbiornik paliwa: 39,5 litra
  • Zużycie paliwa na 100 km w teście (cykl mieszany): 6,0 litrów
  • Zużycie paliwa na 100 km - dane producenta (cykl mieszany): 5,7 litra
  • Długość: 4689 mm
  • Szerokość: 1829 mm
  • Wysokość: 1486 mm
  • Rozstaw osi: 2679 mm
  • Pojemność bagażnika: 450/1405 litrów
  • Cena: od 85 100 zł

Skoda Octavia Style iV Plug-in - cena i wyposażenie:

  • cena wersji testowej: 178 700 zł,
  • Hill Hold Control - wspomaganie ruszania pod wzniesienia,
  • LANE ASSIST - asystent pasa ruchu,
  • FRONT ASSIST - kontrola odstępu z funkcją awaryjnego hamowania,
  • Collision Avoidance Assist,
  • LIGHT AND RAIN ASSIST - czujnik zmierzchu i deszczu,
  • kamera cofania,
  • SMART LINK+ z połączeniem bezprzewodowym,
  • VIRTUAL COCKPIT - cyfrowy zestaw wskaźników,
  • KESSY FULL - bezkluczykowy system obsługi samochodu,
  • podgrzewane fotele przednie,
  • SUNSET - przyciemniane tylne szyby boczne i szyba pokrywy bagażnika,
  • reflektory główne LED Top Matrix,
  • 18-calowe felgi aluminiowe,
  • ADAPTIVE CRUISE CONTROL - aktywny tempomat do 210 km/h,
  • pakiet oświetlenia LED AMBIENTE,
  • bezdotykowo otwierana elektrycznie sterowana pokrywa bagażnika,
  • Sound System Canton,
  • wyświetlacz Head-up,
  • skórzana tapicerka foteli,
  • elektrycznie regulowane fotele z przodu z pamięcią,
  • Elektrycznie składane lusterka z pamięcią, lusterko wsteczne bezramkowe,
  • phone box.

Test: Skoda Octavia Plug-in - nie świetna, ale zaskakująco dobra!
Kuba Brzeziński
Test: Skoda Octavia Plug-in - nie świetna, ale zaskakująco dobra!
Kuba Brzeziński
Test: Skoda Octavia Plug-in - nie świetna, ale zaskakująco dobra!
Kuba Brzeziński
Test: Skoda Octavia Plug-in - nie świetna, ale zaskakująco dobra!
Kuba Brzeziński
Test: Skoda Octavia Plug-in - nie świetna, ale zaskakująco dobra!
Kuba Brzeziński
Test: Skoda Octavia Plug-in - nie świetna, ale zaskakująco dobra!
Kuba Brzeziński
Test: Skoda Octavia Plug-in - nie świetna, ale zaskakująco dobra!
Kuba Brzeziński
Test: Skoda Octavia Plug-in - nie świetna, ale zaskakująco dobra!
Kuba Brzeziński
Test: Skoda Octavia Plug-in - nie świetna, ale zaskakująco dobra!
Kuba Brzeziński
Test: Skoda Octavia Plug-in - nie świetna, ale zaskakująco dobra!
Kuba Brzeziński
Test: Skoda Octavia Plug-in - nie świetna, ale zaskakująco dobra!
Kuba Brzeziński
Test: Skoda Octavia Plug-in - nie świetna, ale zaskakująco dobra!
Kuba Brzeziński
Test: Skoda Octavia Plug-in - nie świetna, ale zaskakująco dobra!
Kuba Brzeziński
Test: Skoda Octavia Plug-in - nie świetna, ale zaskakująco dobra!
Kuba Brzeziński
Test: Skoda Octavia Plug-in - nie świetna, ale zaskakująco dobra!
Kuba Brzeziński
Test: Skoda Octavia Plug-in - nie świetna, ale zaskakująco dobra!
Kuba Brzeziński
Test: Skoda Octavia Plug-in - nie świetna, ale zaskakująco dobra!
Kuba Brzeziński
Test: Skoda Octavia Plug-in - nie świetna, ale zaskakująco dobra!
Kuba Brzeziński
Test: Skoda Octavia Plug-in - nie świetna, ale zaskakująco dobra!
Kuba Brzeziński
Test: Skoda Octavia Plug-in - nie świetna, ale zaskakująco dobra!
Kuba Brzeziński
Test: Skoda Octavia Plug-in - nie świetna, ale zaskakująco dobra!
Kuba Brzeziński
Test: Skoda Octavia Plug-in - nie świetna, ale zaskakująco dobra!
Kuba Brzeziński
Test: Skoda Octavia Plug-in - nie świetna, ale zaskakująco dobra!
Kuba Brzeziński
Test: Skoda Octavia Plug-in - nie świetna, ale zaskakująco dobra!
Kuba Brzeziński
Test: Skoda Octavia Plug-in - nie świetna, ale zaskakująco dobra!
Kuba Brzeziński
Test: Skoda Octavia Plug-in - nie świetna, ale zaskakująco dobra!
Kuba Brzeziński
Test: Skoda Octavia Plug-in - nie świetna, ale zaskakująco dobra!
Kuba Brzeziński
Test: Skoda Octavia Plug-in - nie świetna, ale zaskakująco dobra!
Kuba Brzeziński
Test: Skoda Octavia Plug-in - nie świetna, ale zaskakująco dobra!
Kuba Brzeziński
Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    27 wrz 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Prototypy samochodów PRL: rewolucyjne i nieodżałowane

    Prototypy samochodów PRL, czyli historia opowiadająca o tym, jak kreatywni byli inżynierowie w czasach Polsku Ludowej. Oto 5 ciekawych konstrukcji.

    Mitsubishi Eclipse Cross plug-in: test Outlandera coupe na prąd

    Mitsubishi Eclipse Cross plug-in pożycza świetnie znany napęd hybrydowy w Outlandera i łączy go z dużo ciekawszą stylizacją. Co z tego wyszło?

    Kto ma pierwszeństwo przy zmianie pasa na środkowy?

    Kto ma pierwszeństwo przy zmianie pasa na środkowy? To jedna z wątpliwości, którą mogą mieć kierowcy na drogach wielopasmowych. Rozwiejmy ją.

    Używane pickupy do 50 tys. Oto nasza lista

    Używane pickupy do 50 tys. zł? Na naszej liście pojawia się trzech mocnych graczy. I co ciekawe, jeden z nich nie pochodzi ze Stanów!

    Jak używać sprzęgła przy hamowaniu?

    Jak używać sprzęgła przy hamowaniu? To pytanie, które często zadają sobie nie tylko kursanci... Właśnie dlatego warto poznać odpowiedź na nie.

    Jakie auto używane kupić? Te sprzedają się najszybciej i najdłużej

    Jakie auto używane kupić? To ważne pytanie. Dziś przygotowaliśmy listę tych modeli, które najdłużej i najkrócej czekają na nowego właściciela.

    Nowy SUV Lexusa, czyli marka sklonuje Yarisa Cross

    Nowy SUV Lexusa? Tak, wszystko wskazuje na to, że Japończycy rozbudują gamę aut ze zwiększonym prześwitem. Auto ma bazować na Yarisie Cross.

    Audi e-tron GT RS: Batman ma nowe auto. Przetestowałem je i ja!

    Audi e-tron GT RS wygląda jak samochód Batmana, jest szybki jak myśliwiec i lubi ciasne zakręty jak francuski pociąg TGV. Coś tu jednak nie pasuje.

    Kara za brak OC 2022 rok. Od stycznia nawet 6020 zł!

    Kara za brak OC 2022 rok, czyli od stycznia kierujący, który nie wykupi polisy zapłaci aż o 420 zł więcej. Skąd taka kwota? Winne rosnące wynagrodzenia.

    Stawki za odholowanie pojazdu w 2022 roku. Ile będą wynosić?

    Stawki za odholowanie pojazdu w 2022 roku po raz kolejny wzrosną. Ile będą wynosić? Za odholowanie auta osobowego zapłacimy... 588 zł!

    Kupowanie opon samochodowych: o czym pamiętać?

    Kupowanie opon samochodowych to zadanie odpowiedzialne. Ogumienie gwarantuje bowiem bezpieczeństwo. O czym pamiętać w czasie wyboru opon?

    Samochody z lat 80. O jakich legendach trzeba pamiętać?

    Samochody z lat 80., czyli dziś opowiemy o mieszance szaleństwa, motosportu, innowacji i... trwałości. Oto 10 aut, które na stałe zapisały się w historii.

    Fabryka Toyoty w Polsce: podwajają produkcję hybryd

    Fabryka Toyoty w Polsce podwaja produkcję napędów hybrydowych. Wynika to z dużego zapotrzebowania produkcyjnego modeli Yaris i Yaris Cross.

    Audi Q4 Sportback e-tron: stylowy, elektryczny i dostępny w Polsce

    Audi Q4 Sportback e-tron wygląda jak typowe Audi. Ma wkurzone spojrzenie i mocno sportową linię nadwozia. Jedno nie daje jednak spokoju. Ta cisza...

    Auto zastępcze na czas naprawy z AC

    Auto zastępcze na czas naprawy z AC: czy taka usługa jest rynkowym standardem? Jeżeli tak, to na czym konkretnie polega?

    Samochód zastępczy z OC sprawcy. Jakie są zasady?

    Samochód zastępczy z OC sprawcy należy się każdemu poszkodowanemu. Na jakiej zasadzie to działa? Zaraz o tym opowiemy.

    Filmowe gwiazdy za grosze. Top 5 moto-legend kina

    Samochody z filmów muszą być drogie? Zależy które wybierzesz. Dziś przygotowaliśmy listę pięciu modeli, które kosztują dziś mniej niż 30 tys. zł.

    Skierowanie na ponowny egzamin prawa jazdy. To możliwe?

    Skierowanie na ponowny egzamin prawa jazdy: kiedy otrzyma je kierowca? Gdy policjant uzna, że konieczne jest sprawdzenie kwalifikacji prowadzącego.

    Toyota Yaris Cross: hybrydowa i miejska. Co o niej wiadomo?

    Toyota Yaris Cross już w listopadzie zadebiutuje na polskim rynku. Już dziś marka zebrała blisko 1900 zamówień na to auto. Co o nim wiadomo?

    Jak Zafira z Zafirą, czyli porównanie generacji A i B

    Zafira A i B przypominają ojca i syna. Swoje odpracowali, następców się dorobili, więc czas posiedzieć i pogadać. Jak ojcu i synowi na emeryturze?

    Opel Vectra B: gdzie się podziały tamte pryw… auta?

    Opel Vactra B: w zeszłym roku minęło 25 lat od premiery tego modelu, w przyszłym minie 20 lat od zakończenia jego produkcji. Co warto wiedzieć o nim?

    Continental SportContact 7: sportowa nowość na rynku

    Continental SportContact 7 to opona przeznaczona do sportowych kompaktów, aut sportowych, supersportowych i tuningowanych.

    Branża transportowa... przeżywa renesans

    Branża transportowa jak i mechanicy przeżywają renesans. Usługi w tych dwóch sektorach są obecnie trudniej dostępne i przede wszystkim poszukiwane.

    Roczny koszt utrzymania samochodu? Policz go z... Yanosikiem

    Roczny koszt utrzymania samochodu – ile może wynosić? Yanosik postanowił odpowiedzieć na to pytanie i udostępnił właśnie nową funkcję w aplikacji.

    Ford Mondeo Mk4: Budżetowe auto Bonda

    Ford Mondeo MK4: jeździł nim James Bond, a Top Gear okrzyknął go samochodem roku 2007. W skrócie jest lepszy niż... Ferrari.