Kategorie

Test: Audi Q5 po liftingu - 204-konny diesel i... wybitna poprawność

Kuba Brzeziński
Test: Audi Q5 po liftingu - 204-konny diesel i... wybitna poprawność
Kuba Brzeziński
Audi Q5 po liftingu stało się stylistycznie bardziej drapieżne. Otrzymało też kilka nowych gadżetów. Na szczęście zmiany jedynie wzmocniły zalety SUV-a.

Nowe Audi Q5: lifting czyli co?

Lifting Audi Q5 ze stylistycznego punktu widzenia nie był mocno zasadniczy. I choć Niemcy nie zmienili zbyt dużej ilości elementów, różnicę widać gołym okiem. Jak ją podsumować? Nowe Q5 z przodu wygląda trochę jak... A4 na szczudłach. Czy to źle? Nie wydaje mi się. "Oczy" SUV-a stały się bardziej modne i mają ostrzejsze spojrzenie, a sam przód przestał być tak masywny i nabrał zdecydowanie bardziej sportowego charakteru. Jeżeli chodzi o tył, kluczowe zmiany są dwie. Po pierwsze identycznie jak w Q7 pojawiła się listwa łącząca światła. Po drugie światła w dobrze wyposażonych modelach posiadają tzw. sygnatury świetlne.

Wybór tylnych lamp OLED daje dwie możliwości. Kierowca decyduje o stylu oświetlenia lamp (chodzi o wzór świateł pozycyjnych). Poza tym gdy inne auto zbliży się do tyłu Q-piątki na mniej niż 2 metry, reflektory ostrzegawczo mocniej zaświecą się.

Audi Q5 po liftingu

Test: Audi Q5 po liftingu - 204-konny diesel i... wybitna poprawność

Audi Q5 po liftingu: nowe, ale trochę… stare!

Reklama

Po zajęciu miejsca za kierownicą nowego Audi Q5 kierowca odkryje, że to nadal... stare, dobre Audi. Co to oznacza? Fotel ma szeroką regulację (można podnieść np. podparcie pod udami), spore możliwości daje też elektryczny silnik ustawiający kierownicę. W efekcie praktycznie każdy powinien znaleźć pozycję idealną dla siebie. Poza tym w tej kabinie króluje przejrzystość - kokpit nie jest przeładowany przyciskami, inżynierowie zadbali o ergonomię, a zegary choć elektroniczne, nie atakują prowadzącego nadmierną ilością komunikatów. Sporą zaletą Q5 jest też przestrzeń - starczy jej z przodu i z tyłu oraz w bagażniku (ma od 550 do ponad 600 litrów).

Audi nie zaskakuje w kwestii materiałów wykończeniowych. I to akurat... dobra informacja! Plastiki są miękkie, tapicerki przyjemne w dotyku, skóra na kierownicy prawie aksamitna, a całość świetnie spasowana. O jakości niemieckiego auta niech świadczy fakt, że podczas wjeżdżania na krawężnik nawet potężna panorama nie wydawała z siebie żadnych trzasków.

Audi Q5 po liftingu: zniknęło pokrętło

Skoro nowe Q5 ma kabinę w stylu starych Audi, gdzie ukrywają się nowości? SUV proponuje chociażby nowy system multimedialny MIB3. Jak go opisać? Ma wielki ekran (10,1 cala), ładną grafikę, szybko reaguje na dotyk, a do tego jest sterowany... wyłącznie dotykowo. Tak, w XXI wieku sterowanie za pomocą dotyku nie jest wielkim osiągnięciem. Fani marki wiedzą jednak, że w tym modelu funkcja ta oznacza wykasowanie pokrętła, które pojawiało się na tunelu centralnym. Oczywiście sterowanie dotykowe ma swoje wady - np. ciężko trafić w wybraną funkcję na dziurawej drodze. Z drugiej strony brak pokrętła osobiście uznaję za sporą zaletę.

Audi Q5 po liftingu

Test: Audi Q5 po liftingu - 204-konny diesel i... wybitna poprawność

Audi Q5 40 TDI: diesel cały czas w modzie

Reklama

Testowe Audi Q5 dumnie woziło na klapie bagażnika oznaczenie 40 TDI. I choć liczba jest dość wysoka, niestety nie oznacza 4 litrów pojemności i 8 cylindrów ustawionych w układzie V. Pod obiecująco wyglądającą plakietką ukrywa się obecność diesla o pojemności 2 litrów. Rozczarowanie? Nie do końca - szczególnie że motor oferuje aż 204 konie mocy. A moc stanowi dopiero pierwszą z zalet, bo wtóruje jej moment obrotowy wynoszący 400 Nm. Siła jest dostępna już przy 1750 obr./min. i trafia na koła za pośrednictwem gładko pracującej przekładni DSG i napędu quattro z dołączaną tylną osią.

Quattro przestało być stałym napędem z mechanizmem różnicowym (ta opcja została tylko w SQ5). Tutaj standardowo napęd otrzymuje przednia oś, a tylna jest dołączana (trwa to 0,2 sekundy). Powód? Oczywiście ekologia i normy emisji spalin. Każdy zaoszczędzony gram CO2 ma znaczenie!

Diesel Audi: dobre osiągi i wysoka kultura pracy

Nowoczesny diesel spod maski Audi ma szereg zalet. Jest optymalnie szybki - rozpędza SUV-a do pierwszej setki w 7,6 sekundy. Zważywszy na fakt, że napędza ważące blisko 1900 kg auto rodzinne, spalanie na poziomie 8 litrów należy uznać za optymalne. Za sprawą filtra DPF i SCR na próżno szukać w okolicy jego wydechu tumanów czarnego dymu. I co więcej, Q5 40 TDI może się pochwalić wyjątkową kulturą pracy. Podczas przyspieszania silnik przyjemnie powarkuje - mógłbym przysiąc że momentami jak benzyniak. Podczas spokojnej jazdy w trasie z kolei w kabinie panuje wyjątkowa cisza.

Audi Q5 po liftingu

Test: Audi Q5 po liftingu - 204-konny diesel i... wybitna poprawność

Jak się prowadzi Audi Q5 po liftingu?

Choć diesle w Europie powinny być w odwrocie, w samochodach pokroju Audi Q5 długo nie będą. Powód? W tym segmencie rynku są zbyt oszczędne i zbyt... czyste! W efekcie dopracowany ropniak jest jedną z dwóch największych zalet nowego Q5. Jaka jest druga? Ta dotyczy prowadzenia. Tak, Audi jest typowym SUV-em. Kierowca znajduje się dość wysoko nad ziemią. I tak, nowe Q5 nie jest demonem szybkiej jazdy w zakręcie. Z drugiej strony ma precyzyjny układ kierowniczy, który sprawia że kierowca praktycznie w każdym momencie jazdy wie, jak zachowa się pojazd. Auto jest stabilne na drodze nawet przy wyższych prędkościach.

Nowe Audi Q5: i gdyby nie ta cena…

I gdy pisząc o poliftingowym Audi Q5 zrobiło mi się już naprawdę miło, muszę przejść do kolejnej kwestii - tj. ceny. Bazowe Audi Q5 40 TDI kosztuje 208 100 złotych (tańszy jest np. wariant 35 TDI). Jeżeli jednak kierowca dobierze wersję S line i doposaży model w serię dodatków, na fakturze pojawi się kwota... 321 680 złotych. To oznacza dopłatę 113 580 złotych. Mniej więcej tyle kosztuje bazowy Volkswagen Passat Variant. I choć kwota wydaje się wygórowana, warto zdać sobie sprawę z dwóch rzeczy. Niestety takie są realia w segmencie premium. To raz. Dwa, te auta głównie leasinguje się. A przy leasingu rata wyniesie nieco ponad 2 tys. złotych netto. Dużo znośniejsza kwota, prawda?

Test: Audi Q5 po liftingu - podsumowanie:

Inżynierowie niemieckiej marki bardzo metodycznie podeszli do tematu liftingu Audi Q5. Zidentyfikowali największe zalety SUV-a, dopracowali jego drobne słabości, a na koniec uzupełnili całość serią ciekawych elektro-gadżetów. W ten sposób powstało im auto idealne. Stworzyli samochód, który się świetnie prowadzi, jest stabilny, bez problemu pomieści rodzinę i pozwoli na wygodne podróżowanie na dalekich dystansach. Nowe Audi Q5 jest jak świetnie uczący się mądrala, którego każdy z nas miał w klasie w podstawówce. Być może nigdy nie opowie śmiesznego żartu, nigdy nie stanie się duszą towarzystwa i nigdy nie chwyci was za serce, jednak zawsze będzie klasowym prymusem, którego wszyscy nie tyle uwielbiają, co szanują.

Audi Q5 po liftingu

Test: Audi Q5 po liftingu - 204-konny diesel i... wybitna poprawność

Audi Q5 40 TDI quattro S tronic - dane techniczne:

  • Silnik: R4, doładowany, diesel
  • Pojemność silnika: 1968 cm3
  • Maksymalna moc: 204 KM (przy 3800 obr./min.)
  • Maksymalny moment obrotowy: 400 Nm (przy 1750 - 3250 obr./min.)
  • Prędkość maksymalna: 222 km/h
  • Przyspieszenie 0 - 100 km/h: 7,6 s.
  • Skrzynia biegów: automatyczna, dwusprzęgłowa, 7 biegów
  • Zbiornik paliwa: 65 litrów
  • Zużycie paliwa na 100 km w teście (cykl mieszany): 8,0 litrów
  • Zużycie paliwa na 100 km - dane producenta (cykl mieszany): 6,9 litra
  • Długość: 4682 mm
  • Szerokość: 1893 mm
  • Wysokość: 1637 mm
  • Rozstaw osi: 2823 mm
  • Pojemność bagażnika: 520/1520 litrów
  • Cena: od 189 800 zł

Audi Q5 S line - cena i wyposażenie

  • cena wersji testowej: 321 680 złotych,
  • 20-calowe felgi aluminiowe,
  • reflektory LED Matrix,
  • czerwone zaciski hamulców,
  • komfortowy podłokietnik,
  • system audio 3D Bang & Olufsen Premium,
  • dach szklany panoramiczny,
  • ogrzewanie przednich foteli,
  • nawigacja satelitarna,
  • klimatyzacja automatyczna 3-strefowa,
  • kamera cofania,
  • kluczyk komfortowy,
  • kierownica 3-ramienna wielofunkcyjna,
  • regulacja podparcia lędźwiowego w przednich fotelach.

Test: Audi Q5 po liftingu - 204-konny diesel i... wybitna poprawność
Kuba Brzeziński
Test: Audi Q5 po liftingu - 204-konny diesel i... wybitna poprawność
Kuba Brzeziński
Test: Audi Q5 po liftingu - 204-konny diesel i... wybitna poprawność
Kuba Brzeziński
Test: Audi Q5 po liftingu - 204-konny diesel i... wybitna poprawność
Kuba Brzeziński
Test: Audi Q5 po liftingu - 204-konny diesel i... wybitna poprawność
Kuba Brzeziński
Test: Audi Q5 po liftingu - 204-konny diesel i... wybitna poprawność
Kuba Brzeziński
Test: Audi Q5 po liftingu - 204-konny diesel i... wybitna poprawność
Kuba Brzeziński
Test: Audi Q5 po liftingu - 204-konny diesel i... wybitna poprawność
Kuba Brzeziński
Test: Audi Q5 po liftingu - 204-konny diesel i... wybitna poprawność
Kuba Brzeziński
Test: Audi Q5 po liftingu - 204-konny diesel i... wybitna poprawność
Kuba Brzeziński
Test: Audi Q5 po liftingu - 204-konny diesel i... wybitna poprawność
Kuba Brzeziński
Test: Audi Q5 po liftingu - 204-konny diesel i... wybitna poprawność
Kuba Brzeziński
Test: Audi Q5 po liftingu - 204-konny diesel i... wybitna poprawność
Kuba Brzeziński
Test: Audi Q5 po liftingu - 204-konny diesel i... wybitna poprawność
Kuba Brzeziński
Test: Audi Q5 po liftingu - 204-konny diesel i... wybitna poprawność
Kuba Brzeziński
Test: Audi Q5 po liftingu - 204-konny diesel i... wybitna poprawność
Kuba Brzeziński
Test: Audi Q5 po liftingu - 204-konny diesel i... wybitna poprawność
Kuba Brzeziński
Test: Audi Q5 po liftingu - 204-konny diesel i... wybitna poprawność
Kuba Brzeziński
Test: Audi Q5 po liftingu - 204-konny diesel i... wybitna poprawność
Kuba Brzeziński
Test: Audi Q5 po liftingu - 204-konny diesel i... wybitna poprawność
Kuba Brzeziński
Test: Audi Q5 po liftingu - 204-konny diesel i... wybitna poprawność
Kuba Brzeziński
Test: Audi Q5 po liftingu - 204-konny diesel i... wybitna poprawność
Kuba Brzeziński
Test: Audi Q5 po liftingu - 204-konny diesel i... wybitna poprawność
Kuba Brzeziński
Test: Audi Q5 po liftingu - 204-konny diesel i... wybitna poprawność
Kuba Brzeziński
Test: Audi Q5 po liftingu - 204-konny diesel i... wybitna poprawność
Kuba Brzeziński
Test: Audi Q5 po liftingu - 204-konny diesel i... wybitna poprawność
Kuba Brzeziński
Test: Audi Q5 po liftingu - 204-konny diesel i... wybitna poprawność
Kuba Brzeziński
Test: Audi Q5 po liftingu - 204-konny diesel i... wybitna poprawność
Kuba Brzeziński
Test: Audi Q5 po liftingu - 204-konny diesel i... wybitna poprawność
Kuba Brzeziński
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    24 cze 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Zgoda na nadanie numeru VIN. Kiedy jest wydawana?

    Zgoda na nadanie numeru VIN jest wydawana przez wydział komunikacji w określonych przypadkach. Jakich? O tym opowiemy za chwilę.

    Dopisanie współwłaściciela do dowodu rejestracyjnego

    Dopisanie współwłaściciela do dowodu rejestracyjnego: jak załatwić formalności? Warto dobrze przygotować się do wizyty w wydziale komunikacji.

    Jak zostać instruktorem nauki jazdy?

    Jak zostać instruktorem nauki jazdy? Na drodze do tzw. "L-ki" kierowcy stoi przede wszystkim kurs organizowany głównie w WORD-ach.

    Pozwolenie na kierowanie tramwajem. Co musisz o nim wiedzieć?

    Pozwolenie na kierowanie tramwajem to tak naprawdę prawo jazdy na tramwaj. Jak się je zdobywa i jakie warunki należy spełnić?

    Nowy Peugeot 308 SW - jest po prostu piękny!

    Nowy Peugeot 308 SW został oficjalnie zaprezentowany. Powabne kombi ma 600-litrowy bagażnik i paletę pięciu silników.

    Peugeot 2008 [TEST]: mały, miejski lew dorósł!

    Peugeot 2008 jest miejskim crossoverem. Niech jednak ten tytuł Was nie zmyli. Bo auto jest bardziej dojrzałe, niż mogłoby się wydawać!

    Brak tabliczki znamionowej w przyczepie. No i jest problem...

    Brak tabliczki znamionowej w przyczepie? Kierowcę czeka wizyta w wydziale komunikacji, stacji kontroli pojazdów i znowu wydziale komunikacji.

    Zastaw rejestrowy na samochodzie. Jak sprawdzić auto?

    Zastaw rejestrowy na samochodzie. Jak sprawdzić czy używane auto nie jest obciążone prawami osób trzecich? Są na to tak naprawdę trzy sposoby.

    Zgubiłem numer PKK. Co zrobić w takiej sytuacji?

    Zgubiłem numer PKK. Jak go odzyskać? No i tu pojawia się spory problem, bo kandydata na kierowcę czeka... No właśnie co?

    Sprzedaż części używanych na oku fiskusa. Ruszają kontrole.

    Sprzedaż części używanych na celowniku skarbówki. Powód? Wielu sprzedawców albo nie zarejestrowało nawet firmy, albo zaniża dochody ze sprzedaży.

    Ile elektryk przejedzie na rezerwie?

    Firma Edmunds sprawdziła, jaki dystans może pokonać samochód elektryczny, gdy komputer pokładowy pokazuje, że mają 0 km zasięgu.

    Audi RS e-tron GT: w 3,2 sek. do setki w elektryku! Pierwsza jazda.

    Audi e-tron GT choć jest elektryczny, powstaje w tej samej fabryce co R8. Choć nie emituje spalin, generuje potężną ilość emocji.

    Zastaw rejestrowy na pojeździe. Czym jest i kiedy jest wpisywany?

    Zastaw rejestrowy na pojeździe. Czyli dziś opowiemy o tym, czemu pojawia się taka adnotacja w dokumentach pojazdu i jak się jej pozbyć.

    Nadanie nowego numeru VIN. Na czym polega?

    Nadanie nowego numeru VIN może być konieczne po poważnej modyfikacji pojazdu. jak przeprowadzić procedurę zgodnie z przepisami?

    Wydanie dowodu rejestracyjnego zatrzymanego przez Policje

    Wydanie dowodu rejestracyjnego zatrzymanego przez Policje. Czyli jak odzyskać dokumenty pojazdu po kontroli funkcjonariuszy?

    Status PKK: nieprawidłowe dane. Co to oznacza?

    Status PKK: nieprawidłowe dane. Co oznacza taki komunikat pojawiający się w systemie info-car.pl? Kandydat na kierowcę nie ma się co martwić.

    Mitsubishi L200 po tuningu. Po fabrycznym tuningu!

    Mitsubishi L200 świetnie radzi sobie w terenie. Ma jednak pewną słabość. 150 koni to niezbyt dużo. Na szczęście Japończycy mogą coś na to poradzić.

    Zdjęcie samochodu z rejestracją nie narusza RODO

    Zdjęcie samochodu z rejestracją spokojnie można publikować. Powód? Numer rejestracyjny pojazdu nie stanowi danych osobowych.

    Cupra Ateca [TEST]: w 4,9 sek. do setki w... rodzinnym SUV-ie

    Cupra Ateca choć ma typowo rodzinne ubranie, oferuje kierowcy aż 300 koni. Czy takie połączenie sprawdza się na drodze?

    Jak sprawdzić numer PKK? Kierowcę czeka wizyta w urzędzie...

    Jak sprawdzić numer PKK? Niestety, ale ustawodawca nie przewidział możliwości sprawdzenia online. To oznacza, że kierowca musi zawitać w urzędzie.

    Wniosek o dokonanie adnotacji w dowodzie rejestracyjnym

    Wniosek o dokonanie adnotacji w dowodzie rejestracyjnym: jak wygląda, jakie dokumenty do niego dołączyć i ile kosztuje załatwienie sprawy?

    Ile czasu jest ważny numer PKK?

    Ile czasu jest ważny numer PKK? To pytanie, które mogą zadać kandydaci na kierowców. A więc? Postaramy się odpowiedzieć na nie w naszym materiale.

    Fabryczny gaz nie wbity w dowód. Co to oznacza?

    Fabryczny gaz nie wbity w dowód tworzy poważny problem dla kierowcy. Powód? Samochód nie przejdzie przeglądu technicznego!

    Nowy Lexus NX. Wygląda jak stary, ale jest nowy i ma plug-ina

    Nowy Lexus NX został oficjalnie zaprezentowany. Druga odsłona SUV-a segmentu D zdaniem producenta otrzymała aż 95 proc. nowych komponentów.

    Jak założyć PKK przez internet?

    Jak założyć PKK przez internet? Wystarczy że kandydat na kierowcę odwiedzi rządową stronę i po wypełnieniu zatwierdzi wniosek profilem zaufanym.