Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test: Mercedes GLA 220d 4MATIC - modny SUV z dieslem

Kuba Brzeziński
Test: Mercedes GLA 220d 4MATIC - modny SUV z dieslem
Test: Mercedes GLA 220d 4MATIC - modny SUV z dieslem
Kuba Brzeziński
Mercedes GLA 220d choć jest najmniejszym z niemieckich SUV-ów, robi wrażenie masywnego i muskularnego. Jakie jeszcze zalety ma nowy GLA?

Jak wygląda Mercedes GLA? Muskulatura przede wszystkim!

Kierowca już na pierwszy rzut oka może stwierdzić, że GLA to Mercedes. Nawet gdyby na nadwoziu zakryć logo producenta, osoby znające motoryzację zwrócą uwagę na charakterystyczne LED-y w przedniej i tylnej części nadwozia, eleganckie obłości linii bocznej czy znaną z innych modeli klapę bagażnika. I choć na zdjęciach GLA wygląda na kompaktowego SUV-a, zapewniam że będziecie zaskoczeni jak zobaczycie to auto na żywo. Na parkingu robi wrażenie dużo bardziej dojrzałego i zdecydowanie większego. Co jeszcze zwraca uwagę? Nisko zarysowany nos i bardzo zgrabny tył. Tworzą harmonijną całość.

Bardzo dużo uroku nadwoziu dają 20-calowe felgi aluminiowe z wzorem śmigła. Sprawiają, że GLA prezentuje się jeszcze masywniej i są jednym z najlepszych dodatków na liście opcji. To jednak nie oznacza, że każda dopłata jest warta zachodu. W tym designie jest tak naprawdę jedno pole, na którym kierowca może pozwolić sobie na oszczędności. I mam na myśli… lakier. Barwa o nazwie czerwień Patagonii wymaga dopłaty 4662 złotych. I mi akurat ta kwota zostałaby w kieszeni. Czemu? Czerwone nadwozie kojarzy mi się z wiśniowymi Escortami - czyli autami, które ukochali sobie w Polsce w latach dziewięćdziesiątych głównie… emeryci!

Mercedes GLA 220d

Test: Mercedes GLA 220d 4MATIC - modny SUV z dieslem

Kuba Brzeziński

Test Mercedesa GLA: przestronny to jego drugie imię

Mercedes GLA 220d jest jednym z najmniejszych SUV-ów w ofercie niemieckiej marki. Najmniejszy w tym przypadku nie oznacza jednak mały. Bo samochód jest masywny i muskularny na zewnątrz, a w środku okazuje się po prostu przestronny. Temu nie można się jednak dziwić. Auto ma długie nadwozie i spory rozstaw osi. Karoseria liczy 4410 mm długości - to o 126 mm więcej np. od Golfa. Rozstaw osi sięga 2729 mm - to tylko o 5 cm mniej niż w Passacie. Prawdziwie imponująca jest jednak dopiero szerokość nadwozia - wynosi 2020 mm. Za jej sprawom inżynierom udało się upchnąć w pierwszym rzędzie nie tylko masywne fotele, ale i szeroki podłokietnik na tunelu centralnym.

Kluczem do sukcesu w nowym Mercedesie GLA jest fotel. W wersji testowej miał elektryczną regulację - w tym odcinka lędźwiowego. Dla poprawy wygody miał wysoko zarysowane siedzisko.

Nowy Mercedes GLA 220d: co z jakością?

Bagażnik Mercedesa GLA 220d ma 425 litrów. Po opuszczeniu oparć tylnej kanapy pojemność rośnie do 1420 litrów. Jakość? Być może w kabinie SUV-a miejscami nie brakuje twardych plastików, te wyglądają jednak estetycznie i są dobrze spasowane. Podczas jazdy stuki jest w stanie powodować przede wszystkim… źle odłożony pas pasażera. Bardzo miła w dotyku była perforowana tapicerka foteli. To samo można powiedzieć o skórze na kierownicy czy materiale służącym do wyłożenia górnej części konsoli. Na uwagę zasługuje też kolorystyka. Jasne materiały w połączeniu z „drewnianymi” wykończeniami robiły mocno luksusowe wrażenie.

Mercedes GLA 220d

Test: Mercedes GLA 220d 4MATIC - modny SUV z dieslem

Kuba Brzeziński

Kierowca najlepiej poczuje się za kierownicą Mercedesa GLA wieczorem. Czemu? Oświetlenie ambientowe podkreśli linie na konsoli (a jego kolor można sterować praktycznie dowolnie za pomocą obrotowej palety), jasna tapicerka wyraźnie rozświetli wnętrze i dodatkowego uroku doda mu potężny dach panoramiczny. Prawdziwy segment premium!

Ile pali Mercedes GLA? Diesel mocny, ale oszczędny

Testowy Mercedes GLA był skonfigurowany w wersji 220d. To oznacza obecność pod maską 190-konnego silnika diesla. Motor ma 4 cylindry i blisko 2 litry pojemności. Niemiecki ropniak ma trzy zalety. Po pierwsze pracuje bardzo kulturalnie - szczególnie w połączeniu z 8-biegową przekładnią automatyczną. Po drugie Mercedes GLA diesel okazuje się oszczędny. Średnio spalał w teście 7,7 litra oleju napędowego. Po trzecie oferuje wysoki moment obrotowy. 400 Nm to wartość wystarczająca, aby rozpędzić stosunkowo ciężkie auto (sam GLA waży przeszło półtorej tony) do pierwszej setki w 7,3 sekundy.

Charakterystyka pracy silnika wysokoprężnego? Już od 1600 obr./min. kierowca ma do dyspozycji maksymalną wartość 400 Nm. I gdy w okolicy 3000 obr./min. siła niutonometrów wyczerpuje się, do akcji wkracza maksymalna moc - 190 koni. Wady? Pewnie zastrzeżenia mam głównie do pracy przekładni automatycznej. Z opóźnieniem reaguje ona na wciśnięcie pedału gazu i zbyt wcześnie wysprzęgla po puszczeniu gazu. To jednak nie do końca wina samej przekładni, a bardziej trybu jej pracy. Samochód z automatu uruchamia tryb eco. W ustawieniach sportowych przekładnia pracuje zdecydowanie szybciej i precyzyjniej.

Mercedes GLA 220d

Test: Mercedes GLA 220d 4MATIC - modny SUV z dieslem

Kuba Brzeziński

Mercedes GLA: dobre zawieszenie i nerwowa elektronika

Mercedes jest znany z komfortu. I komfort jest słowem kluczem, które sprawdza się także w przypadku GLA. Resorowanie bardzo miękko tłumi kolejne nierówności. SUV sprawia wrażenie jakby dosłownie płynął nad studzienkami napotykanymi na drodze, a do tego po najechaniu na drobną przeszkodę w jezdni zawieszenie pracuje bezdźwięcznie. Tak, miękkość pracy zawieszenia to wada w sytuacji, w której auto trafi na zakręt. GLA choć zachowuje się stabilnie w czasie pokonywania łuków, mocno przechyla nadwozie. Układ kierowniczy pracuje z akuratnym wspomaganiem - to ułatwia manewry, ale też nie zabija ich precyzji przy większej prędkości.

Nowy Mercedes GLA jest po prostu komfortowy. I to nie denerwuje. Dużo bardziej drażniący jest system Pre Safe. Gdy zbyt blisko podjedziecie do wyprzedzanego auta, zaczyna wydawać komunikaty ostrzegawcze i dopina was pasami do fotela. Reaguje zdecydowanie za wcześnie.

Ile kosztuje Mercedes GLA? Jest większy i… droższy niż myślisz!

Nowy Mercedes GLA w wersji bazowej kosztuje blisko 145,5 tysiąca złotych. Cena wygląda przyzwoicie. Ile trzeba zapłacić za model testowy? Tutaj niestety wartość staje się mniej konkurencyjna. Po samej dopłacie za wersję wyposażenia Progresive i 190-konny silnik diesla z czteronapędem cena szybuje do blisko 190 tysięcy złotych. Po zakreśleniu serii dodatków kwota rośnie do 248 396 złotych. W świetle polskiego rynku, na którym średnia cena transakcyjna za nowe auto to 130 tysięcy złotych, suma może wydawać się niebotyczna. Z drugiej strony GLA dysponuje mocnym dieslem i listą wyposażenia, której nie wstydziłaby się nawet klasa S. Czy zatem wartość jest wygórowana? Chyba nie do końca.

Mercedes GLA 220d

Test: Mercedes GLA 220d 4MATIC - modny SUV z dieslem

Kuba Brzeziński

Test: Mercedesa GLA 220d 4MATIC: podsumowanie

Czy nowy Mercedes GLA jest moim rynkowym faworytem? Bez wątpienia nie. Wolę auta nieco bardziej sportowe - z twardszym zawieszeniem i niżej zarysowanym fotelem. Czy to jednak oznacza, że go nie polubiłem? W żadnym razie! Był komfortowy, bezproblemowy i przyjemny w prowadzeniu. Plecy nie męczyły się w jego fotelu nawet podczas dłuższej jazdy w trasie, a oświetlona ambientami kabina dawała poczucie obcowania z przedmiotem luksusowym. Cudowne były też 20-calowe obręcze i nawet znalazłem zalety przekładni ukrytej przy kolumnie kierowniczej. A to oznacza, że miło będę wspominał ten model. I zapewniam, że miło jest jeździć nim na co dzień - też go polubicie.

Mercedes GLA 220d 4MATIC - dane techniczne:

  • Silnik: R4, doładowany, diesel
  • Pojemność silnika: 1950 cm3
  • Maksymalna moc: 190 KM (przy 3800 obr./min.)
  • Maksymalny moment obrotowy: 400 Nm (przy 1600 - 2600 obr./min.)
  • Prędkość maksymalna: 219 km/h
  • Przyspieszenie 0 - 100 km/h: 7,3 s.
  • Skrzynia biegów: automatyczna dwusprzęgłowa, 8 biegów
  • Zbiornik paliwa: 51 litrów
  • Zużycie paliwa na 100 km w teście (cykl mieszany): 7,7 litra
  • Zużycie paliwa na 100 km - dane producenta (cykl mieszany): 7,5 litra
  • Długość: 4410 mm
  • Szerokość: 2020 mm
  • Wysokość: 1611 mm
  • Rozstaw osi: 2729 mm
  • Pojemność bagażnika: 425/1420 litrów
  • Cena: od 144 499 zł

Mercedes GLA 220d 4MATIC Progresive - cena i wyposażenie:

  • cena wersji testowej: 248 396 zł
  • Klimatyzowane przednie fotele (podgrzewane i wentylowane),
  • 4-stopniowa regulacja odcinka lędźwiowego/fotel,
  • Adaptacyjny tempomat monitorujący ograniczenia prędkości,
  • Automatyczna regulacja świateł drogowych,
  • Bezdotykowy dostęp przy otwieraniu klapy bagażnika,
  • Dach panoramiczny,
  • Elektrycznie regulowany fotel kierowcy z pamięcią ustawień,
  • Elektrycznie regulowany fotel pasażera z pamięcią ustawień,
  • Elektrycznie składane lusterka zewnętrzne,
  • Kamera 360°,
  • KEYLESS-GO,
  • Klimatyzacja automatyczna THERMOTRONIC,
  • Lusterka fotochromatyczne,
  • MULTIBEAM LED,
  • Nawigacja na dysku twardym,
  • Oświetlenie ambient,
  • Rozszerzona funkcja automatycznego startu w korkach,
  • System multimedialny MBUX,
  • System nagłośnienia,
  • Wyświetlacz multimedialny 10,25 cala.

Test: Mercedes GLA 220d 4MATIC - modny SUV z dieslem
Kuba Brzeziński
Test: Mercedes GLA 220d 4MATIC - modny SUV z dieslem
Kuba Brzeziński
Test: Mercedes GLA 220d 4MATIC - modny SUV z dieslem
Kuba Brzeziński
Test: Mercedes GLA 220d 4MATIC - modny SUV z dieslem
Kuba Brzeziński
Test: Mercedes GLA 220d 4MATIC - modny SUV z dieslem
Kuba Brzeziński
Test: Mercedes GLA 220d 4MATIC - modny SUV z dieslem
Kuba Brzeziński
Test: Mercedes GLA 220d 4MATIC - modny SUV z dieslem
Kuba Brzeziński
Test: Mercedes GLA 220d 4MATIC - modny SUV z dieslem
Kuba Brzeziński
Test: Mercedes GLA 220d 4MATIC - modny SUV z dieslem
Kuba Brzeziński
Test: Mercedes GLA 220d 4MATIC - modny SUV z dieslem
Kuba Brzeziński
Test: Mercedes GLA 220d 4MATIC - modny SUV z dieslem
Kuba Brzeziński
Test: Mercedes GLA 220d 4MATIC - modny SUV z dieslem
Kuba Brzeziński
Test: Mercedes GLA 220d 4MATIC - modny SUV z dieslem
Kuba Brzeziński
Test: Mercedes GLA 220d 4MATIC - modny SUV z dieslem
Kuba Brzeziński
Test: Mercedes GLA 220d 4MATIC - modny SUV z dieslem
Kuba Brzeziński
Test: Mercedes GLA 220d 4MATIC - modny SUV z dieslem
Kuba Brzeziński
Test: Mercedes GLA 220d 4MATIC - modny SUV z dieslem
Kuba Brzeziński
Test: Mercedes GLA 220d 4MATIC - modny SUV z dieslem
Kuba Brzeziński
Test: Mercedes GLA 220d 4MATIC - modny SUV z dieslem
Kuba Brzeziński
Test: Mercedes GLA 220d 4MATIC - modny SUV z dieslem
Kuba Brzeziński
Test: Mercedes GLA 220d 4MATIC - modny SUV z dieslem
Kuba Brzeziński
Test: Mercedes GLA 220d 4MATIC - modny SUV z dieslem
Kuba Brzeziński
Test: Mercedes GLA 220d 4MATIC - modny SUV z dieslem
Kuba Brzeziński
Test: Mercedes GLA 220d 4MATIC - modny SUV z dieslem
Kuba Brzeziński
Test: Mercedes GLA 220d 4MATIC - modny SUV z dieslem
Kuba Brzeziński
Test: Mercedes GLA 220d 4MATIC - modny SUV z dieslem
Kuba Brzeziński
Test: Mercedes GLA 220d 4MATIC - modny SUV z dieslem
Kuba Brzeziński
Test: Mercedes GLA 220d 4MATIC - modny SUV z dieslem
Kuba Brzeziński
Chcesz dowiedzieć się więcej, sprawdź »
Kodeks kierowcy. Zmiany 2022. Mandaty. Punkty karne. Znaki drogowe
Kodeks kierowcy. Zmiany 2022. Mandaty. Punkty karne. Znaki drogowe
Tylko teraz
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Mandat za parkowanie na drodze wewnętrznej
    Mandat za parkowanie na drodze wewnętrznej? Dziś zastanowimy się nad tym czy jest możliwy, a jak tak to ile wynosi. Co mówią przepisy?
    Ile jest fotoradarów w Polsce? A ile w Europie?
    Ile jest fotoradarów w Polsce? Dokładnie 587. Jak jednak ta liczba wypada na tle innych krajów Europy? W Wielkiej Brytanii jest ich 10-krotnie więcej.
    Przyczyny zużycia opon? Oto główni zabójcy ogumienia
    Przyczyny zużycia opon? Lista jest dość długa. Warto ją jednak poznać. W ten sposób kierujący może przedłużyć czas życia ogumienia w swoim aucie.
    Strefy czystego transportu w Polsce. Kto będzie pionierem?
    Strefy czystego transportu w Polsce. Co oznaczają? Czemu kierowcy ich nie chcą? I które miasto utworzy pierwszą? Sprawdźmy.
    Mandaty w wakacje 2022. Mamy rekordzistę. To OPP z Lublina
    Mandaty w wakacje 2022 nie będą niskie? Tylko w lipcu przekonało się o tym prawie 114 tys. kierowców. Tyle złapały rejestratory systemu CANARD ITD.
    Opłata za odholowanie pojazdu 2023. Nowe stawki!
    Opłata za odholowanie pojazdu 2023 jest już znana. Po 1 stycznia kierowcy mogą się spodziewać... podwyżek. Sprawdźmy jak duże będą.
    Rozbieżne stawki podatku od podziemnych miejsc garażowych. MF nie planuje zmian
    Nadal wpływają skargi do RPO na odmienne stawki podatku od podziemnych stanowisk garażowych w budynkach wielorodzinnych. Podatek zależy od tego, czy jest to odrębna własność, czy tzw. pomieszczenie przynależne do lokalu mieszkalnego. Marcin Wiącek zwraca uwagę na ten problem minister finansów Magdalenie Rzeczkowskiej.
    Płatność za paliwo przy dystrybutorze... jest możliwa!
    Płatność za paliwo przy dystrybutorze? To możliwe. Podjeżdżasz na stację, tankujesz paliwo, naciskasz przycisk w telefonie i odjeżdżasz.
    Kara za brak OC 2023. Podwyżka i to dwukrotna!
    Kara za brak OC w roku 2023 wzrośnie i to... dwukrotnie. Tak, dwukrotnie. Czemu tak się stanie i jak wysokiego skoku opłaty można się spodziewać?
    Strajk egzaminatorów WORD. Bez egzaminów od 8 sierpnia
    Strajk egzaminatorów WORD? Tak, powracają oni do protestu od poniedziałku 8 sierpnia. To oznacza, że egzaminy na prawo jazdy nie będą się odbywać.
    Benzyna E10. Czym jest i czy jest szkodliwa dla silnika?
    Benzyna E10. Ma się ona stać jednym z rozwiązań problemów paliwowych. Czym jednak tak właściwie jest i czy silniki w autach ją wytrzymają?
    Polski Ład 2.0 od lipca – czy przewoźnicy na nim zyskają?
    Rozliczanie pracowników od nowego roku 2022 przysporzyło problemów niejednemu pracodawcy i księgowemu. Chociaż z założenia Polski Ład miał uprościć dotychczasowy system podatkowy i obniżyć ich wysokość, zmiana przepisów od stycznia jeszcze bardziej go skomplikowała.
    Wakacyjne podróże samochodem a ubezpieczenie
    Ubezpieczenie OC jest obowiązkowe dla posiadacza każdego pojazdu mechanicznego. Istnieją jednak jeszcze dobrowolne ubezpieczenia komunikacyjne, m.in. AC, Assistance i NNW. Wakacje to wzmożony okres korzystania z auta w Polsce i za granicą, więc warto się nad nimi zastanowić. Co należy wiedzieć, aby uniknąć niepotrzebnych kosztów nieprzewidzianego zdarzenia podczas podróży?
    Pierwsza obniżka cen na rynku samochodów używanych od dwóch lat
    AURES Holdings obniżył ceny 1700 aut używanych w sieci AAA AUTO, a łączna kwota aktualnych rabatów wynosi 2 mln złotych.
    Wakacyjna podróż samochodem elektrycznym, 5 rad na urlop bez stresu
    Coraz więcej kierowców wybiera samochody elektryczne. W czasie dalszych podróży zmagają się oni z ograniczeniami związanymi z zasięgiem oraz czasem ładowania pojazdów. Ekspert z SEAT S.A. daje 5 cennych wskazówek, jak w pełni wykorzystać podróże w 100% elektryczne. Planowanie trasy, racjonalne korzystanie z klimatyzacji i utrzymywanie poziomu naładowania baterii między 30% a 80% - to tylko niektóre z jego zaleceń.
    Polisa dla auta elektrycznego
    AC jest szczególnie ważne dla samochodów elektrycznych. Na co zwrócić uwagę?
    Jakie auta najchętniej wybierają przedsiębiorcy?
    Badania Automarket.pl wskazują, że 78 proc. przedsiębiorców poszukuje nowego auta, ale aktualna sytuacja powoduje, że skupiają się na rynku wtórnym – wg danych platformy ponad połowa przedsiębiorców decyduje się na pojazdy w wieku 4-5 lat, a tylko 12 proc. na roczne auta. Wg PZPM w czerwcu 2022 roku liczba rejestracji nowych aut osobowych na REGON była o 15,2 proc. niższa niż rok wcześniej. Przedsiębiorcy stanowią jednak 71 proc. rynku.
    Cena paliwa a pensja. Ile kilometrów można przejechać za średnią krajową w krajach UE
    Obywatel Luksemburga przejedzie za dzienny zarobek trzy razy więcej kilometrów niż Polak. Rosnące ceny benzyny ograniczają możliwości Europejczyków w kwestii podróżowania.
    Rośnie liczba wypadków na autostradach
    Autostrady są najbardziej niebezpieczne w okresie letnim. Liczba wypadków na nich rośnie z każdym rokiem.
    Polska coraz niżej w światowym rankingu jakości dróg
    Polska zajęła 26 miejsce w Europie i 43 na świecie w rankingu jakości infrastruktury drogowej. Spośród europejskich krajów wyprzedziliśmy tylko Bułgarię, Turcję, Rumunię i Chorwację. Lepiej jakość dróg została oceniona w Słowacji, Węgrzech, Litwie czy Czechach.
    Audiobooki zmniejszają ryzyko zaśnięcia za kółkiem w trasie
    Polacy nie mają czasu na czytanie książek, ale rokrocznie tracą po kilkadziesiąt godzin na stanie w korkach. Yanosik Autoplac wraz z Audioteką chcąc zwiększyć poziom czytania wśród polskich kierowców, rozpoczynają dużą kampanię udostępniania bezpłatnych audiobooków zmotoryzowanym Polakom, którzy mogą ich słuchać w trasie na wakacje, w korkach, w drodze do pracy, a nawet w trakcie jazdy do sklepu czy na zakupach.
    Jazda po drogach wewnętrznych bez OC i odszkodowania?
    Podczas wakacji boczne drogi kuszą nie tylko miłośników spacerów na łonie natury. Część takich dróg ma charakter prywatny - są to drogi wewnętrzne. Bywają one nieoznaczone i zaniedbane, co niestety sprzyja wypadkom. Warto zatem dowiedzieć się, czy w razie szkód związanych ze złym stanem drogi można kierować roszczenia względem jej właściciela. Eksperci porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl wyjaśniają również, czy na polnej (wewnętrznej) drodze będzie działało obowiązkowe OC. W tym kontekście warto omówić ciekawy wyrok, który niedawno zapadł przed Sądem Okręgowym w Katowicach.
    W którym mieście jeździ się najlepiej? Będziecie zdziwieni...
    W którym mieście jeździ się najlepiej? To pytanie, które zostało postawione przed kolejną edycją polskiego rankingu. Odpowiedź? Ta może zdziwić!
    Ile kosztuje OC 2022? Jest tanio, ale będzie... drożej! Musi być!
    Ile kosztuje OC 2022? Czasami polisę dla auta można kupić za 160 zł. Tyle że do takich cen przyczepił się KNF. Wniosek? Będzie drożej. I to niedługo.
    Auto zastępcze na czas naprawy? Tak! Tylko aut może brakować...
    Auto zastępcze na czas naprawy staje się rynkowym standardem. I choć kierowcy chętnie korzystają z tej opcji, firmy realizujące wynajmy mają problem.