Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test: Ford Focus Active 2.0 EcoBlue 150 KM A8

Adam Kret
Test: Ford Focus Active 2.0 EcoBlue 150 KM A8
Test: Ford Focus Active 2.0 EcoBlue 150 KM A8
Adam Kret
Oto łabędzi śpiew bardzo udanego modelu obecnego na rynku od 1998 roku (przynajmniej w USA, gdzie wariant active stanowi jedyny dostępny model Focusa). Czy nowy Focus żegna się z klasą, a wersja active warta jest waszej uwagi?

Model - czyli na ile aktywny jest active?

Active podobnie jak ST czy RS jest jednym z wariantów focusa, a nie tylko wersją wyposażenia czy pakietem stylizacyjnym (choć do tego ostatniego mu najbliżej). Od bazowego Focusa (wariant active dostępny jest zarówno jako hatchback i combi) różni się głównie elementami zewnętrznymi. Mamy więc kilka doklejonych, plastikowych osłonek m.in. na nadkolach czy progach, wzmocnioną ochronę przedniego zderzaka. Jeżeli chodzi o zmiany mechaniczne, podniesiono zawieszenie o 30 mm.

Wariant w żadnej kombinacji silnik/skrzynia biegów nie posiada napędu na 4 koła, co daje mu dość zasadniczą wadę w stosunku do konkurencji (patrz choćby Skoda Octavia Combi. Zwłaszcza jeśli pozycjonowany jest jako samochód, który ma zapewnić dostęp do różnych atrakcji znajdujących się poza głównymi drogami (biorąc pod uwagę choćby same foldery reklamowe z zadowolonym, brodatym panem na kempingu w środku lasu).

Test: Ford Focus Active 2.0 EcoBlue 150 KM A8

Test: Ford Focus Active 2.0 EcoBlue 150 KM A8

Adam Kret

Dodatkowo, „terenowy” charakter został połączony z kilkoma innymi nietuzinkowymi elementami. Dla przykładu auto ma duże felgi i bardzo twarde zawieszenie.

Jak wspomniałem we wstępie, w Stanach Zjednoczonych, toczonych jak reszta świata gorączką crossoverów i SUVów, Focus obecnej V generacji nie występuje w innym wariancie. A to nie koniec ciekawostek. Bo model na potrzeby USA powstaje w... Chinach. A to pozwala podejrzewać, że kolejnej generacji tego kompaktu albo się nie doczekamy, albo każe na siebie czekać dość długo (prędzej pojawi się pewnie elektryczny ekwiwalent, pozycjonowany obok Tesli 3).

Jak się jeździ aktywnie?

Na szczęście Active nadal jest Focusem i mimo podniesionego zawieszenia jego prowadzeniu niewiele można zarzucić. Wprowadzenie systemów asystujących kierowcę (m.in. kontroli pasa ruchu) pozbawiło samochód pewnej bezpośredniości układu kierowniczego znanego z wcześniejszych modeli. Do tego, co warte jest zaznaczenia, tylne zawieszenie pierwszy raz w historii modelu (dotyczy to też bazowego Focusa) nie jest oparte o system wielowahaczowy, tylko powrócono do klasycznej belki skrętnej. Czy jest to zauważalne w trakcie jazdy ? O ile nie doprowadzacie auta do granic jego przyczepności - raczej nie, na pewno poprawia to ustawność bagażnika w wariancie hatchback.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Test: Ford Focus Active 2.0 EcoBlue 150 KM A8

Test: Ford Focus Active 2.0 EcoBlue 150 KM A8

Adam Kret

Auto dobrze trzyma się drogi, układ kierowniczy przy wyższych prędkościach staje się ostry i precyzyjny. Zawieszenie i opony zdecydowanie bardziej pasują do szybkiej jazdy po dobrych drogach, niż jakiejkolwiek wizji jazdy po drogach nieutwardzanych - możemy oczywiście wjechać w teren, ale nie lepiej niż w zwykłym aucie.

Należy pamiętać, że jest to jednak Focus - z dość mocno “zarysowanym podbródkiem”. Przed linią kół znajduje się bardzo duży zwis. A to oznacza, że wjeżdżając na teren z dużymi nierównościami, można urwać zderzak lub porządnie przytrzeć jedną z osłon.

Testowany model napędzany był 2-litrowym dieslem o mocy 150 koni mechanicznych, sparowanym z ośmiobiegowym automatem. Ten ostatni mimo że nie tak dopieszczony jak rozwiązania konkurencji z Niemiec (niedościgłe w tym segmencie DSG), został bardzo dobrze dobrany do silnika. Przekładnia trzyma jednostkę w ryzach, a tym samym w optymalnym zakresie obrotów - raczej nie pozwala na przekroczenie limitu 3.000 obr./min. Duża liczba przełożeń i szybkie działanie skrzyni, powodują że mamy do czynienia z bardzo liniowym przyspieszeniem, które pozwala na rozpędzenie auta w dość rozsądnym czasie do prędkości autostradowych i powyżej. A trzeba pamiętać, że mimo image leśnego rozrabiaki, jest to jednak pożeracz autostrad.

Auto jest bardzo dobrze wyciszone, silnik jest prawie niesłyszalny. O prędkości świadczy co najwyżej szum powietrza owiewającego karoserię. A tego już niestety jest dość dużo - być może przez zaburzenia wynikające z podniesionego zawieszenia?

Test: Ford Focus Active 2.0 EcoBlue 150 KM A8

Test: Ford Focus Active 2.0 EcoBlue 150 KM A8

Adam Kret

Focusa wyposażono w kilka trybów jazdy. Ustawienia zmieniają sposób pracy skrzyni biegów i czułość pedału gazu. Co ciekawe, mamy do dyspozycji manetki manualnej zmiany biegów - opcja ta jest jednak dość ograniczona oprogramowaniem skrzyni biegów. Pozwala na ruch na 2 przełożenia w każdą stronę przy zadanej prędkości.

Spalanie nowoczesnego diesla Forda jest przeciętne - trzymając się w granicach 5,5 -6 litrów w trasie, nie przekraczając 8 w mieście. Jak na silnik diesla - trochę za dużo. Należy jednak brać poprawkę na niskie temperatury w czasie testu i fakt parkowania pod chmurką. Powodowało to, że silnik rozgrzewał się do optymalnej temperatury po nawet 20 kilometrach w cyklu mieszanym. Innymi słowy - jeśli planujecie głównie jeździć po mieście (do pracy/ z dzieciakami do szkoły), raczej należy oczy skierować ku silnikom benzynowym.

Wygląd i wyposażenie

Od zwykłego Focusa Combi, Active różni się głównie detalami “wzmacniającymi” jego możliwości terenowe - dodatkowe ochrony podwozia i nadkoli, wzmocnione listwy. To zmiana, ale raczej o charakterze marginalnym. Opcjonalny marchewkowy lakier (+2500 zł, chwilowo niedostępny w konfiguratorze dla tego modelu) nadaje mu pewnej zadziorności i jest przyjazny dla oczu. Ożywia samochód i wyróżnia go na drodze.

Wariant Active jest już na starcie wyposażony jest dość bogato (co odbija się niestety na cenie - z testowanym układem napędowym startuje od 120.000 zł) - w standardzie posiadając centrum multimedialne (Sync-3), tempomat czy dwustrefową klimatyzację.

Z elementów dodatkowych w konfiguracji modelu znalazły się m.in.:

  • pakiet parkingowy (szerokokątna, świetna kamera cofania, asystent parkowania i nakładki na drzwi, chroniące rant i auta obok przed uszkodzeniem)
  • indukcyjna ładowarka,
  • pakiet “Technology” (m.in. system rozpoznawania znaków, aktywny tempomat z opcją zatrzymania auta i kontrolą pasa ruchu).
Test: Ford Focus Active 2.0 EcoBlue 150 KM A8

Test: Ford Focus Active 2.0 EcoBlue 150 KM A8

Adam Kret

O tym ostatnim pakiecie warto powiedzieć trochę więcej, jest bowiem dość problematyczny. System w założeniu pozwala m.in. na dostosowanie prędkości auta do dopuszczalnych wartości na drodze - nie zawsze jednak wie kiedy kończy się ograniczenie (jeśli jest odwołane przez skrzyżowanie… będziemy jechać z niską prędkością aż do kolejnego znaku). Utrzymanie auta na pasie ruchu z kolei absolutnie nie sprawdza się na drogach innych niż autostrady. Na zwykłej drodze wystarczy większa krzywizna łuku, aby system przestał się sprawdzać.

Jeśli chodzi o jakość wykończenia - jest … różnie. Deska rozdzielcza i drzwi wykończone są miękkimi i dość przyjaznymi materiałami, odpowiednimi do segmentu. Słupek B (z mocowaniem pasów)... to już twardy plastik. Konsola centralna z kolei potrafi nieprzyjemnie trzeszczeć, zwłaszcza w nierozgrzanym aucie.

Na plus należy zaliczyć fakt, iż obsługa wszystkich rozwiązań i opcji raczej opiera się o dedykowane przyciski niż ekran dotykowy. Pozwala to namierzyć je w zasadzie bez patrzenia. Na minus z kolei rozdzielenie obsługi funkcji mechanicznych i multimedialnych na dwa odrębne systemy. Pierwszy obsługiwany jest przez malutki wyświetlacz pomiędzy zegarami i przyciski na kierownicy, drugi przez wyświetlacz multimedialny. Przez to czasem nie wiadomo gdzie szukać danej opcji. Większość opcji po prostu łatwiej i intuicyjniej byłoby ukryć w dużym ekranie.

Bagażnik jak na combi nie jest zbyt duży, a na pewno jest płytki (celem ukrycia koła, i wyrównania powierzchni ze złożonymi fotelami… co udaje się prawie, ale irytująco brakuje kilku stopni). Posiada za to kilka przydatnych dodatków jak gniazdo 12 V, haczyki na siatki, przelotkę na narty czy przyciski składania tylnych foteli. Wykładzinę wykonano z szorstkiego materiału, który przeciwdziała przesuwaniu się bagaży w większości sytuacji, brakuje jednak możliwości podzielenia przestrzeni bagażowej, w sytuacji, w której cały bagażnik nie jest wykorzystywany.

Test: Ford Focus Active 2.0 EcoBlue 150 KM A8

Test: Ford Focus Active 2.0 EcoBlue 150 KM A8

Adam Kret

Test: Ford Focus Active 2.0 EcoBlue 150 KM A8 - podsumowanie

Focus Active to dziwne zwierzę - z jednej strony bardzo próbuje być autem o większych możliwościach niż zwykły mieszczuch, z drugiej nie może oszukać swojego DNA i podniesienie zawieszenia o 3 cm nie powoduje, że staje się królem bezdroży. Nadal jest dobrym kompaktem. Wysoka cena i brak napędu na 4 koła, każe jednak, przy całej sympatii dla modelu, rozejrzeć się za tym co oferuje konkurencja. Zwłaszcza jeśli tak naprawdę chodzi nam o crossovera, z wyższą pozycją za kierownicą, lepszą widocznością i większymi pozorami terenowości. Poza tym w cenie, którą postawił Ford… można upolować samochody z segmentów wyższych, z niegorszym wyposażeniem, a z większą wygodą czy możliwościami (jak napęd 4x4).

Test: Ford Focus Active 2.0 EcoBlue 150 KM A8
Adam Kret
Test: Ford Focus Active 2.0 EcoBlue 150 KM A8
Adam Kret
Test: Ford Focus Active 2.0 EcoBlue 150 KM A8
Adam Kret
Test: Ford Focus Active 2.0 EcoBlue 150 KM A8
Adam Kret
Test: Ford Focus Active 2.0 EcoBlue 150 KM A8
Adam Kret
Test: Ford Focus Active 2.0 EcoBlue 150 KM A8
Adam Kret
Test: Ford Focus Active 2.0 EcoBlue 150 KM A8
Adam Kret
Test: Ford Focus Active 2.0 EcoBlue 150 KM A8
Adam Kret
Test: Ford Focus Active 2.0 EcoBlue 150 KM A8
Adam Kret
Test: Ford Focus Active 2.0 EcoBlue 150 KM A8
Adam Kret
Test: Ford Focus Active 2.0 EcoBlue 150 KM A8
Adam Kret
Test: Ford Focus Active 2.0 EcoBlue 150 KM A8
Adam Kret
Test: Ford Focus Active 2.0 EcoBlue 150 KM A8
Adam Kret
Test: Ford Focus Active 2.0 EcoBlue 150 KM A8
Adam Kret
Test: Ford Focus Active 2.0 EcoBlue 150 KM A8
Adam Kret
Test: Ford Focus Active 2.0 EcoBlue 150 KM A8
Adam Kret
Test: Ford Focus Active 2.0 EcoBlue 150 KM A8
Adam Kret
Test: Ford Focus Active 2.0 EcoBlue 150 KM A8
Adam Kret
Test: Ford Focus Active 2.0 EcoBlue 150 KM A8
Adam Kret
Test: Ford Focus Active 2.0 EcoBlue 150 KM A8
Adam Kret
Test: Ford Focus Active 2.0 EcoBlue 150 KM A8
Adam Kret
Test: Ford Focus Active 2.0 EcoBlue 150 KM A8
Adam Kret
Test: Ford Focus Active 2.0 EcoBlue 150 KM A8
Adam Kret
Test: Ford Focus Active 2.0 EcoBlue 150 KM A8
Adam Kret
Test: Ford Focus Active 2.0 EcoBlue 150 KM A8
Adam Kret
Reklama
Zaktualizuj swoją wiedzę z naszymi publikacjami i szkoleniami
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Czy Polacy przesiądą się na rowery elektryczne, jeśli dostaną dotację na ich zakup?

    Rynek rowerów elektrycznych rozwija się w Polsce powoli, głównie z powodu wysokich cen takich pojazdów. To właśnie one są główną przeszkodą w zakupie elektryka – przypominają eksperci Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego przy okazji Światowego Dnia Roweru, przypadającego 3 czerwca. Czy rozwiązaniem mogłoby być wprowadzenie dopłat do zakupu elektrycznych dwóch kółek?

    Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio, czyli 510-konna, włoska koniczynka

    Ma 2,9-litrową, podwójnie doładowaną V-szóstkę pod maską. Motor oferuje 510 koni i rozpędza ważącego 1800 kg SUV-a do pierwszej setki w 3,8 sekundy. A do tego robi to przy akompaniamencie wydechu Akrapovica. To musi być Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio.

    Test: Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio. Czterolistna koniczyna na szczęście. Dosłownie!

    Czterolistna koniczyna, czyli quadrifoglio, przynosi szczęście. I w tym aucie się to sprawdza. Tyle że nie będzie to szczęście w miłości czy grach losowych. Super-SUV Stelvio sprawi, że podczas jazdy uśmiech nie zniknie z twojej twarzy. Będziesz szczęśliwy. Po prostu!

    Innowacyjna produkcja pyłów gumowych w Polsce. A wszystko przy zakładzie Michelin

    Przy olsztyńskiej fabryce opon Michelin rusza zaawansowany technologicznie zakład produkcji pyłów gumowych wytwarzanych z opon poddanych recyklingowi. Uruchomienie zakładu to znaczący krok w rozwiązywaniu środowiskowego problemu zużytych opon.

    Kara za brak OC w 2024 roku? Kwota mrozi krew w żyłach kierowców

    Kierowcy w Polsce niedługo staną się gatunkiem zagrożonym wyginięciem. Dobija się ich bowiem kolejnymi opłatami. Tym razem mówimy o prostym błędzie i wynikającej z niego karze. Ta po 1 stycznia 2024 roku sięgnie 8,4 tys. zł!

    Z kartą GreenWay naładujesz auto w IONITY. Dotyczy to całej Europy

    Klienci GreenWay będą mogli korzystać ze stacji ładowania IONITY na terenie całej Europy. Do ładowania swojego samochodu elektrycznego kierowcom wystarczy standardowa karta RFID GreenWay.

    Koniec diesla jest bliski? To nie takie proste...

    Udział diesla w rynku w Europie systematycznie maleje. Tylko czy to oznacza, że koniec diesla jest bliski? To chyba zbyt daleko idący wniosek. Jak aktualnie wygląda sytuacja w branży i jaka przyszłość czeka auta z silnikiem wysokoprężnym? Sprawdźmy.

    Toyota Yaris 2024 ze 130-konną hybrydą. Mocniejszy napęd to nie koniec zmian

    W Toyocie Yaris 2024 debiutuje nowa hybryda o mocy 130 KM. Nowy napęd o oznaczeniu Hybrid 130 będzie dostępny w dwóch wersjach. A to nie koniec nowości. Ulepszone są też systemy bezpieczeństwa i ekrany.

    Używany Volkswagen Passat B8 (2014 – 2023). Awarie, wady, ceny, opinie

    Dymiący diesel w Passacie świetnie pasował do białych skarpet i sandałów. Generacja B8 nie jest jednak dymiąca, bywa naprawdę droga na rynku wtórnym, a przez to jest wybierana przez bardziej wysublimowanych klientów. Czy jednak jest tak pancerna jak poprzednicy?

    Opel Corsa 2023. Lifting dodaje do gamy 48-woltową hybrydę

    Opal zaprezentował poliftingowe wydanie Corsy F. Modernizacja kojarzy się z delikatnymi zmianami? Na polu stylistycznym być może i tak. Małego hatchbacka czeka jednak rewolucja technologiczna.

    Jak podróżować autem ze zwierzętami?

    Podróż autem ze zwierzęciem może być prawdziwym wyzwaniem. Co zatem zrobić, aby zadbać o komfort, ale i bezpieczeństwo czworonoga oraz zabezpieczyć auto przed zniszczeniami? Jest kilka porad, które powinniście poznać.

    DS 7 Rivoli E-Tense 4x4 300. Bo SUV może być... artystyczny!

    Czy DS 7 jest pretensjonalny? W żadnym razie! Czy jest nietuzinkowy? W stu procentach. A lifting jedynie podkreślił wartości tego rodzinnego SUV-a. Chociaż sprawdźcie na własne oczy.

    Test: DS 7 po liftingu. Wersja E-Tense 4x4 300 jest szybka jak... hot-hatch!

    Choć jest 5-osobowym SUV-em z 555-litrowym bagażnikiem, oferuje 300 koni i może jeździć... za darmo! A to dopiero początek ciekawostek dotyczących testowego przeze mnie DS 7 po liftingu w wersji E-Tense 4x4 300.

    Sejmowa komisja przeciw poprawkom do projektu zniesienia opłat za państwowe autostrady

    Sejmowa Komisja Infrastruktury nie poparła poprawek zgłoszonych podczas drugiego czytania do projektu dot. zniesienia opłat za państwowe autostrady. Jedna z nich miałby skutkować zdjęciem opłat ze wszystkich autostrad w Polsce.

    Używane Audi A4 B8 (2007 – 2015). Awarie, wady, ceny, opinie

    Używane Audi A4 to marzenie przeciętnego Polaka. Szczególnie gdy mówimy o generacji B8. Auta są przystępne cenowo. Tylko czy z technologicznego punktu widzenia nie stanowią zakupowej miny? Sprawdźmy, co psuje się w używanych sedanach i kombi z Niemiec.

    Tajemnica różnic cenowych samochodów używanych. Co ma największy wpływ?

    Na cenę samochodów używanych najbardziej wpływa przebieg, historia serwisowa i historia szkodowa. Cena dwóch identycznych modeli z tego samego rocznika na rynku wtórnym bywa różna o ponad 20%.

    Używany Opel Astra K (2015 – 2021). Awarie, wady, ceny, opinie

    Kompaktowy Ople starzeje się z godnością. Przynajmniej pod względem stylistyki. Czy to samo można powiedzieć o technologii? Dziś sprawdzimy czy używany Opel Astra K psuje się i jakie ma słabe punkty.

    Auto na wodór - „elektryk” z wydajniejszym magazynem energii. Plusy i minusy wodoru w motoryzacji

    Czy samochody napędzane wodorem są realną alternatywą dla aut elektrycznych? Jakie są plusy i minusy technologii wodorowej w motoryzacji?

    Toyota Tacoma 2024. Pick-up z 331-konną hybrydą. Niestety nie dla Polski...

    Potężny pick-up z mocną hybrydą pod maską. To musi być Toyota Tacoma 2024. Dobra informacja jest taka, że auto wygląda i zapowiada się świetnie. Zła jest taka, że oficjalnie nie trafi do Polski.

    Efekt zmiany przepisów dotyczących pierwszeństwa pieszych? Raczej odwrotny...

    Rządzący mocno chwalili się zmianą przepisów dotyczących pierwszeństwa pieszych na pasach. Tyle że czas pokazuje, iż kierunek mógł być błędny. Bo poprawy bezpieczeństwa pieszych nie widać w statystykach.

    Polski kamper jest hitem. To oczywiście Volkswagen Grand California

    Kamper Volkswagen Grand California powstaje w polskiej fabryce Volkswagena we Wrześni. I pisząc o tym, mamy spore powody do dumy. Zainteresowanie tym autem bowiem stale rośnie na całym świecie.

    Samochód dla mamy. Czyli jakie auta kupują Polki?

    Zbliżający się Dzień Matki stał się okazją do sprawdzenia, jakie są motoryzacyjne preferencje Polek kupujących używane auta. Co wynikło z analizy? Mamy w Polsce są wyjątkowo praktyczne.

    Elektryczna turbosprężarka w Mercedesach AMG. Jak działa? I co daje?

    Mercedes ma ciekawy prezent dla właścicieli nowych modeli z serii AMG. Mowa o elektrycznej turbosprężarce. Ta jest inspirowana wynalazkiem stosowanym przez zespół F1 Mercedes-AMG Petronas.

    Początek roku 2023 najbezpieczniejszy w historii. Stał się drogowy cud?

    Niecałe 3900 wypadków drogowych i 360 ofiar śmiertelnych w sytuacji, gdy jeszcze niedawno notowano dwa razy wyższe wyniki. Z czego wynikają tak optymistyczne statystyki w I kw. 2023 roku?

    Jak się kupuje auto w AAA Auto? "Nie mam Twojego samochodu. I co mi zrobisz?"

    Dziś opowiem o tym, jak się kupuje auto w AAA Auto. Będzie to jednak opowieść bez happy endu. Bo choć wybrałem pojazd i zadatkowałem go, sieci nie przeszkodziło to w jego sprzedaży innej osobie...