REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Fiat Sedici MultiJet: Włoch z japońskim rodowodem

Jakub Tujaka

REKLAMA

REKLAMA

Fiat Sedici to na pierwszy rzut oka nic nadzwyczajnego. Miejskie auto udające terenówkę poprzez powiększony prześwit i plastikowe nakładki na karoserii. Jednak crossover Fiata z mocnym dieslem i napędem na cztery koła potrafi zaskoczyć swoją praktycznością.

Światową premierę Fiat Sedici miał na salonie samochodowym w 2006 roku. Obecnie sprzedawana jest wersja po faceliftingu, który został przeprowadzony w 2009 roku. Auto powstaje w węgierskiej fabryce Suzuki razem z bliźniaczym modelem Suzuki SX4, którego test redakcyjny został przeprowadzony kilka miesięcy temu (Test Suzuki SX4: Chomik na kofeinie).

REKLAMA

Karoseria/nadwozie

Pomimo wymiarów zbliżonych do aut kompaktowych, Fiat pozycjonuje Sedici jako auto segmentu B, czyli miejskie. Tym sposobem, Sedici jest prawdopodobnie największym autem miejskim na naszym rynku.

Karoseria została zaprojektowana przez włoskie studio projektowe Giugiaro i trzeba przyznać, że nadal (po ponad 5 latach) wygląda dość nowocześnie. Auto z założenia ma mieć możliwość poruszania się po nieutwardzonych drogach, więc dolną część nadwozia uzbrojono w szare plastiki, które mają zapobiec uszkodzeniom lakieru. Kolejnym dodatkiem na bezdroża są płyty zabezpieczające zderzaki od spodu.

Zobacz też: Nissan Juke: jakiego kupić? Poradnik kupującego

Wnętrze/wyposażenie

REKLAMA

Wnętrze Fiata Sedici nie zachwyca wyglądem. Jednak w tym przypadku, nie wygląd jest najważniejszy. Nie najlepsze pierwsze wrażenie zostaje dość szybko zatarte po kilkunastu przejechanych kilometrach. Okazuje się wtedy, że wszystkie systemy i mechanizmy są niezwykle proste w obsłudze. Nikt nie będzie miał też problemów z odczytaniem jakichkolwiek danych z tablicy przyrządów. Testowany egzemplarz został wyposażony m.in. we wbudowany system nawigacji z dotykowym wyświetlaczem, wielofunkcyjną kierownicę, elektrycznie sterowane szyby i lusterka i cztery poduszki powietrzne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W Sedici kierowca siedzi nieco wyżej niż w przeciętnym aucie miejskim. Fotel jest wystarczająco duży dla osoby przeciętnych wymiarach. Na pochwałę zasługuje dobra widoczność w każdym kierunku dzięki dużej przestrzeni przeszklonej. Manewrowanie autem ułatwiają olbrzymie lusterka.

Z tyłu bez niespodzianek. To oznacza, że podobnie jak w innych autach segmentu B trudno będzie przewieźć 5 dorosłych osób, ponieważ o ile auto jest dość szerokie i wysokie to miejsca na nogi może już zabraknąć. Bagażnik ma dość wysoki próg załadunkowy i bez składania foteli pomieści 270 litrów bagażu.

Napęd/zawieszenie

REKLAMA

Auto wypożyczone do testu było napędzane dwulitrowym turbodieslem o mocy 135 KM. Diesel ten to jednostka  Fiata Multijet, do której zainstalowano japoński osprzęt. Silnik pracuje nieco głośniej niż najnowocześniejsze konstrukcje wysokoprężne, ale oferuje niezłe osiągi. Ważące ponad 1300 kg auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w 11,2 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 180 km/h.

Zaletą silnika jest wysoki moment obrotowy (320 Nm) dostępny od 150 obrotów na minutę. Wartość ta daje komfort zapasu mocy. Fiat Sedici MuliJet spala średnio około 7-8 litrów oleju napędowego na 100 kilometrów. Biorąc pod uwagę charakterystykę pracy silnika jest to wynik zadowalający.

Napęd w Fiacie Sedici może być realizowany w trzech trybach; 2WD (napędzana jest tylko i wyłącznie przednia oś), AUTO (w czasie dobrej przyczepności napęd jest przekazywany na przednie koła, a w razie utraty przyczepności zostaje dołączona tylna oś), a także tryb LOCK (stały napęd na cztery koła ograniczony limitem prędkości do 60 km/h).

Zawieszenie Fiata Sedici jest zestrojone dość sztywno. Pozwala czuć się pewnie przy większych prędkościach. Wspomniany wcześniej prześwit, wynoszący 19 centymetrów, pozwoli wjechać Fiatem w większe koleiny. Nawet na zwykłych, drogowych oponach możliwa jest jazda w lekkim terenie, która daje dużo frajdy.

Fiat Sedici prowadzi się precyzyjnie. Bardzo łatwo można go wyczuć i z łatwością przewidywać. jak auto może się zachować w danym momencie.

Zobacz też: Test Skoda Octavia Tour: wybór z rozsądku

Podsumowanie i ceny

Fiat Sedici wyposażony w dwulitrowy silnik wysokoprężny i napęd na cztery koła jest bardzo ciekawą propozycją dla osób, które potrzebują auta uniwersalnego, ale też chcących czerpać przyjemność z jazdy. Obecnie napęd na cztery koła jest bardzo popularnym rozwiązaniem zwłaszcza w naszym kraju, ze względu na różnorodność pór roku i zmieniających się warunków na drogach.

Cennik Fiata Sedici otwiera kwota około 50 tysięcy złotych. Za te pieniądze otrzymamy auto wyposażone w benzynowy silnik 1,6 o mocy 120 KM z napędem 4X2. Podstawowa wersja Fiata Sedici z silnikiem MultiAir i napędem na obie osie to wydatek około 72 tysięcy złotych, a testowany egzemplarz doposażony w przyciemnione szyby, system bezkluczykowy, kurtyny powietrzne, ESP, podgrzewane fotele i nawigację satelitarną kosztował ponad 95 tysięcy złotych.

Fiat Sedici idealnie nadaje się do rekreacyjnych wyjazdów poza teren zabudowany. Fot. Moto.wieszjak.pl
Auto z założenia ma mieć możliwość poruszania się po nieutwardzonych drogach, więc dolną część nadwozia uzbrojono w szare plastiki, które mają zapobiec uszkodzeniom lakieru. Fiat Sedici Fot. Moto.wieszjak.pl
Karoseria została zaprojektowana przez włoskie studio projektowe Giugiaro i trzeba przyznać, że nadal (po ponad 5 latach) Fiat Sedici wygląda dość nowocześnie. Fot. Moto.wieszjak.pl
Bagażnik Fiata Sedici ma pojemność 270 litrów. Fot. Moto.wieszjak.pl
W tylnej części kabiny Fiata Sedici pasażerowie mogą narzekać na niewystarczającą ilość miejsca na nogi. Fot. Moto.wieszjak.pl
Przednie fotele Fiata Sedici są wystarczająco duże i wygodne. Fot. Moto.wieszjak.pl
Wewnątrz Fiata Sedici nie znajdziemy zbyt wielu schowków. Fot. Moto.wieszjak.pl
Fiat Sedici oferuje trzy tryby napędu: 2WD, AUTO i LOCK. Fot. Moto.wieszjak.pl
Sześciobiegowa skrzynia dobrze współpracuje z mocnym silnikiem diesla. Fiat Sedici Fot. Moto.wieszjak.pl
Nawigacja satelitarna z dotykowym ekranem wymaga dopłaty. Fiat Sedici Fot. Moto.wieszjak.pl
Zegary Fiata Sedici są czytelne i przejrzyste. Fot. Moto.wieszjak.pl
Wielofunkcyjna kierownica pozwala sterować systemami auta nie odrywając od niej rąk. Fiat Sedici Fot. Moto.wieszjak.pl
Deska rozdzielcza nie zachwyca wyglądem ale jest intuicyjna w obsłudze i funkcjonalna. Fiat Sedici Fot. Moto.wieszjak.pl
Sedici różni się od Suzuki SX4 m.in. tylnymi lampami. Fiat Sedici Fot. Moto.wieszjak.pl
Pomimo wymiarów zbliżonych do aut kompaktowych, Fiat pozycjonuje Sedici jako auto segmentu B, czyli miejskie. Fot. Moto.wieszjak.pl
Napęd na cztery koła pozwala czuć się pewnie w różnych sytuacjach, jakie możemy spotkac na drodze. Fot. Moto.wieszjak.pl
Fiat Sedici świetnie radzi sobie nie tylko w mieście. Fot. Moto.wieszjak.pl
Fiat Sedici bez problemu przejedzie przez pokryte błotem polne drogi. Fot. Moto.wieszjak.pl
Fiat Sedici daje dużo frajdy z jazdy. Fot. Moto.wieszjak.pl
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Niebezpieczna wiosna na polskich drogach. Liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.

W pierwszych czterech miesiącach 2024 roku na drogach w Polsce miało miejsce 5,7 tys. wypadków. Jak informuje "Rzeczpospolita", liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego. Jak zezłomujesz swój samochód trochę więcej

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego.

Przewoźnik nie zmieni tachografu do końca 2024 r. Kara to 10 tys. zł

W Polsce ponad 300 tys. aut będzie musiało otrzymać nowy tachograf. Kiedy jest on konieczny i ile kosztuje jego montaż? To kluczowe pytania. Zwłaszcza że kara za nieprzystosowanie pojazdu do nowych wymogów to nawet 10 tys. zł.

Kolizja z dzikiem. Czy kierowca dostanie odszkodowanie? Jedyną nadzieją AC

Kolizja ze zwierzęciem wcale nie jest rzadkim scenariuszem na polskich drogach. Jak się zachować w takim przypadku i czy kierowca może liczyć na odszkodowanie na naprawę auta? Sprawdźcie.

REKLAMA

Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

REKLAMA

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

REKLAMA