Kategorie

Test drugiej generacji Dacii Duster 1.5 dCi

DS
Dacia Duster 1.5 dCi
Dacia Duster 1.5 dCi
Dacia Duster to jeden z najtańszych SUV-ów dostępnych na rynku. Ma chyba tyle samo zwolenników jak i przeciwników. Warto jednak zaznaczyć, że to hit sprzedaży na polskim rynku. Sprawdziliśmy co stoi za sukcesem budżetowego Dustera z 2018 r.

Dacia Duster – historia modelu

I. wersja Dustera po raz pierwszy pojawiła się w 2010 r. i od razu znalazła rzeszę odbiorców. Nic dziwnego, że rumuński koncern postanowił Dustera odświeżyć i zafundował mu facelifting, którzy rzeczywiście poprawił wiele błędów debiutującego modelu. Niedługo później koncern zdecydował się na wypuszczenie II. generacji Dustera. Nadal bazuje jednak na tej samej płycie podłogowej, która służyła również do konstrukcji chociażby Logana. Nie sposób jednak stwierdzić, że Duster niewiele się zmienił od początku jego produkcji. Druga generacja jest dużo bardziej dopracowana i warto poznać ją bliżej, bo często bardzo miło potrafi zaskoczyć użytkownika.

Dacia Duster 1.5 dCi

DS

Dacia Duster 1.5 dCi – wygląd

Reklama

W wyglądzie nowego Dustera chyba nie ma nic rewolucyjnego. Owszem jest inaczej, bardziej muskularnie, nowocześnie i agresywniej, ale zmiany bezpiecznie nawiązują do poprzednika. Auto otrzymało większa nadkola, skrajnie umieszczone reflektory LED osadzone dość wysoko, duży i zarazem nowoczesny grill oraz masywniejszą osłonę silnika.

Również z tyłu auto prezentuje się interesująco. Widoczne są muskularne tylne nadkola, duży zderzak podciągnięty pod maskę i zupełnie nowe lampy. Spotkać się można ze stwierdzeniem, że zostały zapożyczone z Jeepa Renegate. Możecie ocenić to sami.

Dacia Duster oraz Jeep Renegate

DS

Dacia Duster 1.5 dCi – wnętrze  

Wnętrze budzi duże zaskoczenie. Porównując go z poprzednim modelem widać dużo zmian, które mają na celu ulepszenie kabiny pasażerskiej. Centralnie umieszczony ekran powędrował o kilka centymetrów do góry. Ekran jest dotykowy a zamieszczone przyciski służą tylko do jego włączenia/wyłączenia i regulacji głośności. Jak dla mnie mógłby być wyżej, ale można się do tego przyzwyczaić. Sterowanie i tak jest o wiele łatwiejsze. Sam system jest dość prosty. Nie ma tutaj wielu możliwości, więc jego obsługa jest w zasadzie bezproblemowa. Nad ekranem znajdziemy 3 okrągłe wloty powietrza. Precyzja kierunku dmuchającego powietrza pozostawia jednak wiele do życzenia. Poniżej ekranu znajduje się linia z przyciskami, m.in. do włączania trybu eco (dostępny w każdej wersji), świateł awaryjnych, zamknięcia auta czy wyłączenia systemu start-stop.

Dacia Duster 1.5 dCi

DS

Poniżej znajdziemy 3 okrągłe pokrętła do sterowania klimatyzacją, odseparowane od siebie dodatkowymi przyciskami.

Reklama

Materiały z jakich wykonana została deska rozdzielcza nie są takie złe, jak to zwykle określają przeciwnicy rumuńskiej myśli technologicznej. Owszem, zawsze mogłoby być lepiej, ale trzeba pamiętać, że do czynienia mamy z nowym autem, którego ceny zaczynają się niespełna 40 tys. zł. Plastiki nie są najlepiej spasowane a materiał z którego są wykonane, pozostawia wiele do życzenia. Nikogo nie powinno dziwić, że część przycisków zapożyczono chociażby z modeli takich jak Renault Megane czy Clio.

W kabinie jest przestronnie. W nowym Dusterze zastosowano nowe fotele, które są całkiem wygodne. Fotel kierowcy z regulacją wysokości i podparcia lędźwiowego, z podłokietnikiem oraz schowkiem pod siedzeniem pasażera, dostępny jest wyłącznie w najbogatszej wersji. W gorszych wersjach trzeba za niego dopłacić 700 zł, ale warto. Na tylnej kanapie jest sporo miejsca na kolana a dzięki wysokiej bryle z pewnością nawet wysokie osoby nie będą czuły dyskomfortu podczas podróży. Bagażnik ma kształt prostokąta i łatwo zagospodarować jego przestrzeń. Nie znajdziemy tutaj haczyków, latarek czy wnęk z jakimiś rewolucyjnymi rozwiązaniami. Jego pojemność producent określił na 445 litrów. Koło zapasowe znacznie zmniejsza jego możliwości do 376 litrów.

Dacia Duster 1.5 dCi – wersje wyposażenia

Nowy Duster oferuje 4 wersje wyposażenia: Access, Essential, Comfort oraz Prestige. Którą wersję wybrać, aby w pełni cieszyć się z jazdy Dusterem?

Access

Cena wyposażenia podstawowego jest bardzo atrakcyjna jak na takie auto. Już w podstawowej wersji będziemy cieszyć się z wielu dodatków, ale do ideału jednak daleko. Wersja podstawowa zawiera przednie i boczne poduszki dla kierowcy i pasażera z przodu, ABS, ESP, mocowanie ISOFIX, ogranicznik prędkości, wskaźnik zmiany biegów, tryb eco, centralny zamek, światła LED do jazdy dziennej. Niestety w tej wersji zabraknie chociażby radia, elektrycznego sterowania lusterek, halogenów, czy sterowanych elektronicznie tylnych szyb. Niestety ta wersja nie zawiera klimatyzacji. Jest tanio, ale trzeba się liczyć z niedogodnościami. Braki w wyposażeniu rekompensuje cena – za Dacię Duster w odmianie Access zapłacimy od 39 900 zł.

Essential

Wersja Essential jest już nieco bogatsza. Do podstawowej wersji Access dołożono tutaj między innymi: klimatyzację (manualną), radio MP3 z wyjściem AUX i USB, podgrzewane przednie fotele, nawigację i system kontroli zjazdu ze wzniesienia (dla wersji 4x4). Dacia Duster w wersji Essential kosztuje minimum 46 900 zł.

Comfort

Wersja Comfort wzbogacona jest o tylne szyby regulowane elektrycznie, klamki w kolorze nadwozia, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka, kamerę cofania z systemem wspomagania parkowania tyłem oraz skórzane elementy tapicerki. Za Dacię Duster w wariancie Comfort trzeba zapłacić od 52 600 zł.

Prestige

Testowana wersja wyposażona jest w Pakiet Prestige. Za auto w takiej konfiguracji trzeba zapłacić co najmniej 57 900 zł. Zawiera wszystkie elementy z poprzednich wersji, lecz została wzbogacona o szereg dodatków. Na pokładzie znajdziemy między innymi czujnik martwego pola BSW, fotel kierowcy z pełną regulacją i podłokietnikiem, system multimedialny, relingi dachowe, przyciemniane tylne szyby, obręcze kół ze stopu metali lekkich i nawigację. Nawet w wersji Prestige za klimatyzację automatyczną przyjdzie nam dopłacić 1300 zł.

Testowana wersja posiada również system bez kluczykowego dostępu, który ułatwia codzienne korzystania z auta. Jest to jednak element wyposażenia dodatkowego, który kosztuje 1000 zł. Fotele w standardzie nie są podgrzewane, dopłata do tej opcji wynosi 600 zł.

Dacia Duster 1.5 dCi

DS

Dacia Duster 1.5 dCi – prowadzenie

Nie mam jak niektórzy uprzedzeń co do Dacii, dlatego postanowiłem nie podejmować pochopnych decyzji oceny Dustera po kilku pierwszych godzinach. Samochód zyskuje przy bliższym poznaniu. Im dłużej go testowałem, tym ciekawszym okazał się autem.

Samochód prowadzi się dobrze. Pewnie pokonuje kolejne kilometry. Gorsza jakość drogi nie robi wrażenia na Dusterze. Zawieszenie jest miękko zestrojone i ubytki w nawierzchni kompletnie nie wpływają na komfort jazdy. Gorzej jest jednak na zakrętach, Duster potrafi się w nich zachować niestabilnie i przechylać na jedną stronę. Wersja 4x4 ma z tyłu zawieszenie wielowahaczowe, zaś modele z napędem na przód belkę skrętną. Lepiej nie eksperymentować z nadmierną szybkością w ostrych zakrętach.

W poprzednim modelu już przy prędkości 110km/h słychać było szumy w kabinie. Tę kwestię poprawiono, dodatkowo wyciszając kabinę i stosując grubsze o kilka milimetrów szyby. Jest lepiej, ale oczywiście przy prędkości 130/140 km/h prędkość będzie odczuwalna. Dramatu jednak nie ma.

Na plus zasługuje bardzo oszczędne spalanie. Duster z silnikiem diesla pozytywnie zaskakuje spalając jedynie 4,6 l/100 km w trasie. W mieście nieznacznie więcej. Jednak właśnie w mieście auto potrafi rozczarować a to za sprawą dość powolnego rozpędzania się. Do 100 km/h Duster potrzebuje aż 12,4 sekund. Gorzej wypada jedynie jedna jednostka, napędzana silnikiem benzynowym o mocy 115 KM w wersji 4x4 – aż 12,9 sekundy. A wszystko to za sprawą 1 biegu, który z uwagi na terenowe usposobienie jest bardzo krótki.

Dacia Duster 110 dCI 4x4

DS

Dacia Duster 1.5 dCi 4x4 – krótka jazda w terenie

Jeżeli otrzymujesz samochód z napędem 4x4 to koniecznie należy sprawdzić właściwości jezdne takiego egzemplarza. Na pierwszy rzut oka imponuje wysoki prześwit – 21 cm. I to właśnie dzięki niemu Duster ma duży potencjał. Nasz egzemplarz testowaliśmy w lekkim terenie, drodze leśnej i na piasku. Kąt natarcia Dustera wynosi 30 stopni, co pozwala wjechać na większość wzniesień. Kąt zejścia – 33 stopnie, co również jest wystarczające. W trybie „LOCK” auto świetnie radzi sobie w lekkim terenie. Tylko z jednej przeszkody musiałem zrezygnować w obawie przed ewentualnym uszkodzeniem pojazdu. Ciekawym rozwiązaniem jest wskaźnik kątów nachylenia samochodu, który można przywołać w dowolnym momencie na ekran.

Dacia Duster 1.5 dCi

Dacia Duster 1.5 dCi – podsumowanie

Moim zdaniem samochód warty uwagi, a w proponowanej cenie, spełniający większość oczekiwań. Podstawowa wersja raczej nie znajdzie wielu entuzjastów. Kto decyduje się na auto bez klimatyzacji i radia? Warto Dustera dozbroić o potrzebne nam systemy. Cena nieco wzrośnie, ale wyposażenie opcjonalne jest rozsądnie skalkulowane.

Komu ten samochód sprawi najwięcej radości? Jeżeli na co dzień jeździsz po mieście, ale lubisz weekendami wyskoczyć za miasto, na pewno z Dustera będziesz zadowolony. Trzeba wziąć pod uwagę, że prócz autostrad nasze drogi są raczej w kiepskim stanie. Dusterowi to kompletnie nie przeszkadza. Jeżeli na co dzień użytkujesz lokalne drogi – Duster sprawdzi się również w tym wypadku.

Nie do końca ten samochód odnajdzie się w długiej i autostradowej trasie, bo po prostu jest w nim głośno, ale prócz tego w zasadzie każda droga jest dla niego, a także niektóre bezdroża.

Być może w Polsce nie ma wielu entuzjastów rumuńskiego koncernu, bo łatwo go krytykować. Trudniej usiąść za sterami takiego auta i poznać jego wady i docenić zalety, a tych drugich ma zdecydowanie więcej.

Dacia Duster 1.5 dCi – dane techniczne

Silnik

dCi 110 4x4

Pojemność silnika

1461

Moc maksymalna przy obrotach (kW/rpm)

80(110) przy 4000

Maks moment obrotowy

260 przy 1750

Prędkość maksymalna

169

Przyspieszenie 0-100 km/h

12,4

Skrzynia biegów

Manualna, 6-biegowa

Napęd

4x4

Zbiornik paliwa

50 l

Katalogowe zużycie paliwa
(miasto/trasa/średnie)

4,8 / 4,7 / 4,7

Długość

4341

Szerokość

1804/2052

Wysokość

1682

Rozstaw osi

2676

Masa

1320/1425

Pojemność bagażnika

445/376 (z kołem)

Kąt natarcia

30 stopni

Kąt zejścia (4x4)

33 stopnie

Głębokość brodzenia

350 mm

Prześwit

210

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Dacia Duster 1.5 dCi
Dacia Duster 1.5 dCi
Dacia Duster 1.5 dCi
Dacia Duster 1.5 dCi
Dacia Duster 1.5 dCi
Dacia Duster 1.5 dCi
Dacia Duster 1.5 dCi
Dacia Duster 1.5 dCi
Dacia Duster 1.5 dCi
Dacia Duster 1.5 dCi
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    3 sie 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Volkswagen Passat GTE: test niemieckiej hybrydy plug-in

    Volkswagen Passat GTE ma przestronną kabinę i duży bagażnik. Czy rodzinne nadwozie uzupełnione hybrydą plug-in sprawdza się w praktyce?

    Kredyt na samochód. Jaki wybrać i czym się różnią?

    Kredyt na samochód, czyli kredyt gotówkowy, kredyt samochodowy i leasing konsumencki. Która forma jest najlepsza?

    Bezpieczne wakacje 2021: o czym pamiętać?

    Bezpieczne wakacje 2021 to pojęcie, o którym w tym roku Policja powtarza do znudzenia. Te zasady naprawdę warto jednak przyswoić. Jak brzmią?

    e-Bilety Morskie Oko. Rezerwacja lub nie zaparkujesz!

    e-Bilety Morskie Oko - to jedyny sposób, aby w najbliższych dniach zostawić auto w Palenicy Białczańskiej. Muszą o tym wiedzieć odwiedzający TPN.

    Volkswagen Taigo: Niemcy stawiają na SUV-a coupe

    Volkswagen Taigo to nowa propozycja w ofercie marki w Europie. Czym jest Taigo? To tak naprawdę model T-Cross, jednak w wersji coupe.

    Test: Peugeot 508 SW PSE, czyli francuskie AMG w akcji

    Test: Peugeot 508 PSE, czyli napęd na cztery koła, 360 koni mechanicznych i hybryda plug-in. W skrócie francuskie AMG spisało się na medal.

    Ile lat wstecz sprawdza UFG?

    Ile lat wstecz sprawdza UFG? Czyli za ile lat kierowca może otrzymać karę za brak ubezpieczenia OC? Postanowiliśmy to sprawdzić.

    Jak uniknąć regresu ubezpieczeniowego?

    Jak uniknąć regresu ubezpieczeniowego? Jest kilka zasad, o których kierowca powinien pamiętać podczas zdarzenia drogowego. Dziś je przypomnimy.

    Bezpieczny zakup samochodu używanego: co oznacza?

    Bezpieczny zakup samochodu używanego nie zawsze jest łatwy. Szczególnie że sprzedający ukrywają informacje, a kupujący mają ograniczone zaufanie.

    Wyższe grzywny za wykroczenia drogowe

    Podwyższenie maksymalnej wysokości grzywny za wykroczenia drogowe do 30 tys. zł zakłada projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym, przyjęty przez rząd.

    Najpopularniejsze rodzaje napędów [NOWE DANE]

    Stowarzyszenie ACEA opublikowało najświeższe dane na temat najpopularniejszych rodzajów napędów. Jakie samochody wybierają kierowcy w Polsce?

    Emisja CO2: samochody coraz bardziej eko! Hybrydy szczególnie

    Emisja CO2: samochody w zeszłym roku wyemitowały aż o 12 proc. mniej dwutlenku węgla. I co ciekawe, metodą do osiągnięcia celu okazały się hybrydy.

    Nowy DS 4 jest już w Polsce. Ile kosztuje francuska awangarda?

    Nowy DS 4 został oficjalnie pokazany w Polsce. Na razie nad Wisłę dotarły wyłącznie wersje pokazowe. Już dziś poznaliśmy jednak cennik auta.

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń: Kto wypłaca pieniądze? Na czym polega? O czym pamiętać? O tym wszystkim opowiemy dziś.

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC?

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC? Odpowiedź brzmi... tak. Nie zawsze jednak od razu zorientuje się, że samochód nie miał obowiązkowej polisy.

    Brak OC: regres oznacza dla kierowcy... problemy!

    Brak OC: regres sprawi, że sprawca może zapłacić za szkodę... z własnej kieszeni. Kiedy i na jakiej zasadzie działa regres?

    Nowy Opel Astra 2021. Wyrazisty design i hybrydy

    Nowy Opel Astra 2021 odsłonił swoją twarz. Niemiecki kompakt otrzymał cyfrowy kokpit, paletę jednostek hybrydowych i nowe reflektory pikselowe.

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku w Polsce? Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar przeanalizował dane z CEPiK.

    Nowy Opel Mokka [TEST]: ależ jak on patrzy...

    Nowy Opel Mokka przywitał nas efektownym połączeniem kolorów na nadwoziu i... smutnym spojrzeniem. Nie ma jednak powodów do smutku!

    Zmiany w karach dla kierowców 2021. Co szykuje rząd?

    Zmiany w karach dla kierowców 2021 to szeroki blok zmian w systemie karania prowadzących przedstawiony przez rząd. Co zakłada projekt zmian?

    Wysokość składki OC, punkty karne. Nowy pomysł rządu

    Wysokość składki OC i punkty karne, czyli rząd ma pomysł na kolejny bat na kierowców. Popełniasz dużo wykroczeń, zapłacisz wyższe ubezpieczenie.

    Nowe kary dla pijanych kierowców 2021

    Nowe kary dla pijanych kierowców 2021, czyli pomysł rządu na ograniczenie ilości nietrzeźwych prowadzących na polskich drogach.

    Punkty karne kasowane po 2 latach. Nowy pomysł rządu

    Punkty karne kasowane po 2 latach i więcej punktów karnych w czasie jednej kontroli drogowej. To zmiany dla kierowców, które proponuje rząd.

    Mandaty do 5 tys. zł, czyli rząd ma nowy system kar dla kierowców

    Mandaty do 5 tys. zł - ale też tylko za przekroczenie prędkości. Cięższe przewinienia mogą się skończyć karą sięgającą 30 tys. zł. Oto propozycje zmian.

    Nissan Qashqai 2021: pierwsza jazda japońskim crossoverem

    Nissan Qashqai 2021, czyli mieliśmy okazję po raz pierwszy spotkać się z japońskim crossoverem. I spotkanie to odbyło się na polskim gruncie!