Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test drugiej generacji Dacii Duster 1.5 dCi

DS
Dacia Duster 1.5 dCi
Dacia Duster 1.5 dCi
Dacia Duster to jeden z najtańszych SUV-ów dostępnych na rynku. Ma chyba tyle samo zwolenników jak i przeciwników. Warto jednak zaznaczyć, że to hit sprzedaży na polskim rynku. Sprawdziliśmy co stoi za sukcesem budżetowego Dustera z 2018 r.

Dacia Duster – historia modelu

I. wersja Dustera po raz pierwszy pojawiła się w 2010 r. i od razu znalazła rzeszę odbiorców. Nic dziwnego, że rumuński koncern postanowił Dustera odświeżyć i zafundował mu facelifting, którzy rzeczywiście poprawił wiele błędów debiutującego modelu. Niedługo później koncern zdecydował się na wypuszczenie II. generacji Dustera. Nadal bazuje jednak na tej samej płycie podłogowej, która służyła również do konstrukcji chociażby Logana. Nie sposób jednak stwierdzić, że Duster niewiele się zmienił od początku jego produkcji. Druga generacja jest dużo bardziej dopracowana i warto poznać ją bliżej, bo często bardzo miło potrafi zaskoczyć użytkownika.

Dacia Duster 1.5 dCi

Dacia Duster 1.5 dCi

DS

Dacia Duster 1.5 dCi – wygląd

W wyglądzie nowego Dustera chyba nie ma nic rewolucyjnego. Owszem jest inaczej, bardziej muskularnie, nowocześnie i agresywniej, ale zmiany bezpiecznie nawiązują do poprzednika. Auto otrzymało większa nadkola, skrajnie umieszczone reflektory LED osadzone dość wysoko, duży i zarazem nowoczesny grill oraz masywniejszą osłonę silnika.

Również z tyłu auto prezentuje się interesująco. Widoczne są muskularne tylne nadkola, duży zderzak podciągnięty pod maskę i zupełnie nowe lampy. Spotkać się można ze stwierdzeniem, że zostały zapożyczone z Jeepa Renegate. Możecie ocenić to sami.

Dacia Duster 1.5 dCi

Dacia Duster oraz Jeep Renegate

DS

Dacia Duster 1.5 dCi – wnętrze  

Wnętrze budzi duże zaskoczenie. Porównując go z poprzednim modelem widać dużo zmian, które mają na celu ulepszenie kabiny pasażerskiej. Centralnie umieszczony ekran powędrował o kilka centymetrów do góry. Ekran jest dotykowy a zamieszczone przyciski służą tylko do jego włączenia/wyłączenia i regulacji głośności. Jak dla mnie mógłby być wyżej, ale można się do tego przyzwyczaić. Sterowanie i tak jest o wiele łatwiejsze. Sam system jest dość prosty. Nie ma tutaj wielu możliwości, więc jego obsługa jest w zasadzie bezproblemowa. Nad ekranem znajdziemy 3 okrągłe wloty powietrza. Precyzja kierunku dmuchającego powietrza pozostawia jednak wiele do życzenia. Poniżej ekranu znajduje się linia z przyciskami, m.in. do włączania trybu eco (dostępny w każdej wersji), świateł awaryjnych, zamknięcia auta czy wyłączenia systemu start-stop.

Dacia Duster 1.5 dCi

Dacia Duster 1.5 dCi

DS

Poniżej znajdziemy 3 okrągłe pokrętła do sterowania klimatyzacją, odseparowane od siebie dodatkowymi przyciskami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Materiały z jakich wykonana została deska rozdzielcza nie są takie złe, jak to zwykle określają przeciwnicy rumuńskiej myśli technologicznej. Owszem, zawsze mogłoby być lepiej, ale trzeba pamiętać, że do czynienia mamy z nowym autem, którego ceny zaczynają się niespełna 40 tys. zł. Plastiki nie są najlepiej spasowane a materiał z którego są wykonane, pozostawia wiele do życzenia. Nikogo nie powinno dziwić, że część przycisków zapożyczono chociażby z modeli takich jak Renault Megane czy Clio.

W kabinie jest przestronnie. W nowym Dusterze zastosowano nowe fotele, które są całkiem wygodne. Fotel kierowcy z regulacją wysokości i podparcia lędźwiowego, z podłokietnikiem oraz schowkiem pod siedzeniem pasażera, dostępny jest wyłącznie w najbogatszej wersji. W gorszych wersjach trzeba za niego dopłacić 700 zł, ale warto. Na tylnej kanapie jest sporo miejsca na kolana a dzięki wysokiej bryle z pewnością nawet wysokie osoby nie będą czuły dyskomfortu podczas podróży. Bagażnik ma kształt prostokąta i łatwo zagospodarować jego przestrzeń. Nie znajdziemy tutaj haczyków, latarek czy wnęk z jakimiś rewolucyjnymi rozwiązaniami. Jego pojemność producent określił na 445 litrów. Koło zapasowe znacznie zmniejsza jego możliwości do 376 litrów.

Dacia Duster 1.5 dCi – wersje wyposażenia

Nowy Duster oferuje 4 wersje wyposażenia: Access, Essential, Comfort oraz Prestige. Którą wersję wybrać, aby w pełni cieszyć się z jazdy Dusterem?

Access

Cena wyposażenia podstawowego jest bardzo atrakcyjna jak na takie auto. Już w podstawowej wersji będziemy cieszyć się z wielu dodatków, ale do ideału jednak daleko. Wersja podstawowa zawiera przednie i boczne poduszki dla kierowcy i pasażera z przodu, ABS, ESP, mocowanie ISOFIX, ogranicznik prędkości, wskaźnik zmiany biegów, tryb eco, centralny zamek, światła LED do jazdy dziennej. Niestety w tej wersji zabraknie chociażby radia, elektrycznego sterowania lusterek, halogenów, czy sterowanych elektronicznie tylnych szyb. Niestety ta wersja nie zawiera klimatyzacji. Jest tanio, ale trzeba się liczyć z niedogodnościami. Braki w wyposażeniu rekompensuje cena – za Dacię Duster w odmianie Access zapłacimy od 39 900 zł.

Essential

Wersja Essential jest już nieco bogatsza. Do podstawowej wersji Access dołożono tutaj między innymi: klimatyzację (manualną), radio MP3 z wyjściem AUX i USB, podgrzewane przednie fotele, nawigację i system kontroli zjazdu ze wzniesienia (dla wersji 4x4). Dacia Duster w wersji Essential kosztuje minimum 46 900 zł.

Comfort

Wersja Comfort wzbogacona jest o tylne szyby regulowane elektrycznie, klamki w kolorze nadwozia, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka, kamerę cofania z systemem wspomagania parkowania tyłem oraz skórzane elementy tapicerki. Za Dacię Duster w wariancie Comfort trzeba zapłacić od 52 600 zł.

Prestige

Testowana wersja wyposażona jest w Pakiet Prestige. Za auto w takiej konfiguracji trzeba zapłacić co najmniej 57 900 zł. Zawiera wszystkie elementy z poprzednich wersji, lecz została wzbogacona o szereg dodatków. Na pokładzie znajdziemy między innymi czujnik martwego pola BSW, fotel kierowcy z pełną regulacją i podłokietnikiem, system multimedialny, relingi dachowe, przyciemniane tylne szyby, obręcze kół ze stopu metali lekkich i nawigację. Nawet w wersji Prestige za klimatyzację automatyczną przyjdzie nam dopłacić 1300 zł.

Testowana wersja posiada również system bez kluczykowego dostępu, który ułatwia codzienne korzystania z auta. Jest to jednak element wyposażenia dodatkowego, który kosztuje 1000 zł. Fotele w standardzie nie są podgrzewane, dopłata do tej opcji wynosi 600 zł.

Dacia Duster 1.5 dCi

Dacia Duster 1.5 dCi

DS

Dacia Duster 1.5 dCi – prowadzenie

Nie mam jak niektórzy uprzedzeń co do Dacii, dlatego postanowiłem nie podejmować pochopnych decyzji oceny Dustera po kilku pierwszych godzinach. Samochód zyskuje przy bliższym poznaniu. Im dłużej go testowałem, tym ciekawszym okazał się autem.

Samochód prowadzi się dobrze. Pewnie pokonuje kolejne kilometry. Gorsza jakość drogi nie robi wrażenia na Dusterze. Zawieszenie jest miękko zestrojone i ubytki w nawierzchni kompletnie nie wpływają na komfort jazdy. Gorzej jest jednak na zakrętach, Duster potrafi się w nich zachować niestabilnie i przechylać na jedną stronę. Wersja 4x4 ma z tyłu zawieszenie wielowahaczowe, zaś modele z napędem na przód belkę skrętną. Lepiej nie eksperymentować z nadmierną szybkością w ostrych zakrętach.

W poprzednim modelu już przy prędkości 110km/h słychać było szumy w kabinie. Tę kwestię poprawiono, dodatkowo wyciszając kabinę i stosując grubsze o kilka milimetrów szyby. Jest lepiej, ale oczywiście przy prędkości 130/140 km/h prędkość będzie odczuwalna. Dramatu jednak nie ma.

Na plus zasługuje bardzo oszczędne spalanie. Duster z silnikiem diesla pozytywnie zaskakuje spalając jedynie 4,6 l/100 km w trasie. W mieście nieznacznie więcej. Jednak właśnie w mieście auto potrafi rozczarować a to za sprawą dość powolnego rozpędzania się. Do 100 km/h Duster potrzebuje aż 12,4 sekund. Gorzej wypada jedynie jedna jednostka, napędzana silnikiem benzynowym o mocy 115 KM w wersji 4x4 – aż 12,9 sekundy. A wszystko to za sprawą 1 biegu, który z uwagi na terenowe usposobienie jest bardzo krótki.

Dacia Duster 110 dCI 4x4

Dacia Duster 110 dCI 4x4

DS

Dacia Duster 1.5 dCi 4x4 – krótka jazda w terenie

Jeżeli otrzymujesz samochód z napędem 4x4 to koniecznie należy sprawdzić właściwości jezdne takiego egzemplarza. Na pierwszy rzut oka imponuje wysoki prześwit – 21 cm. I to właśnie dzięki niemu Duster ma duży potencjał. Nasz egzemplarz testowaliśmy w lekkim terenie, drodze leśnej i na piasku. Kąt natarcia Dustera wynosi 30 stopni, co pozwala wjechać na większość wzniesień. Kąt zejścia – 33 stopnie, co również jest wystarczające. W trybie „LOCK” auto świetnie radzi sobie w lekkim terenie. Tylko z jednej przeszkody musiałem zrezygnować w obawie przed ewentualnym uszkodzeniem pojazdu. Ciekawym rozwiązaniem jest wskaźnik kątów nachylenia samochodu, który można przywołać w dowolnym momencie na ekran.

Dacia Duster 1.5 dCi

Dacia Duster 1.5 dCi

Dacia Duster 1.5 dCi – podsumowanie

Moim zdaniem samochód warty uwagi, a w proponowanej cenie, spełniający większość oczekiwań. Podstawowa wersja raczej nie znajdzie wielu entuzjastów. Kto decyduje się na auto bez klimatyzacji i radia? Warto Dustera dozbroić o potrzebne nam systemy. Cena nieco wzrośnie, ale wyposażenie opcjonalne jest rozsądnie skalkulowane.

Komu ten samochód sprawi najwięcej radości? Jeżeli na co dzień jeździsz po mieście, ale lubisz weekendami wyskoczyć za miasto, na pewno z Dustera będziesz zadowolony. Trzeba wziąć pod uwagę, że prócz autostrad nasze drogi są raczej w kiepskim stanie. Dusterowi to kompletnie nie przeszkadza. Jeżeli na co dzień użytkujesz lokalne drogi – Duster sprawdzi się również w tym wypadku.

Nie do końca ten samochód odnajdzie się w długiej i autostradowej trasie, bo po prostu jest w nim głośno, ale prócz tego w zasadzie każda droga jest dla niego, a także niektóre bezdroża.

Być może w Polsce nie ma wielu entuzjastów rumuńskiego koncernu, bo łatwo go krytykować. Trudniej usiąść za sterami takiego auta i poznać jego wady i docenić zalety, a tych drugich ma zdecydowanie więcej.

Dacia Duster 1.5 dCi – dane techniczne

Silnik

dCi 110 4x4

Pojemność silnika

1461

Moc maksymalna przy obrotach (kW/rpm)

80(110) przy 4000

Maks moment obrotowy

260 przy 1750

Prędkość maksymalna

169

Przyspieszenie 0-100 km/h

12,4

Skrzynia biegów

Manualna, 6-biegowa

Napęd

4x4

Zbiornik paliwa

50 l

Katalogowe zużycie paliwa
(miasto/trasa/średnie)

4,8 / 4,7 / 4,7

Długość

4341

Szerokość

1804/2052

Wysokość

1682

Rozstaw osi

2676

Masa

1320/1425

Pojemność bagażnika

445/376 (z kołem)

Kąt natarcia

30 stopni

Kąt zejścia (4x4)

33 stopnie

Głębokość brodzenia

350 mm

Prześwit

210

Dacia Duster 1.5 dCi
Dacia Duster 1.5 dCi
Dacia Duster 1.5 dCi
Dacia Duster 1.5 dCi
Dacia Duster 1.5 dCi
Dacia Duster 1.5 dCi
Dacia Duster 1.5 dCi
Dacia Duster 1.5 dCi
Dacia Duster 1.5 dCi
Dacia Duster 1.5 dCi
Reklama
Zaktualizuj swoją wiedzę z naszymi publikacjami i szkoleniami
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Innowacyjna produkcja pyłów gumowych w Polsce. A wszystko przy zakładzie Michelin

    Przy olsztyńskiej fabryce opon Michelin rusza zaawansowany technologicznie zakład produkcji pyłów gumowych wytwarzanych z opon poddanych recyklingowi. Uruchomienie zakładu to znaczący krok w rozwiązywaniu środowiskowego problemu zużytych opon.

    Kara za brak OC w 2024 roku? Kwota mrozi krew w żyłach kierowców

    Kierowcy w Polsce niedługo staną się gatunkiem zagrożonym wyginięciem. Dobija się ich bowiem kolejnymi opłatami. Tym razem mówimy o prostym błędzie i wynikającej z niego karze. Ta po 1 stycznia 2024 roku sięgnie 8,4 tys. zł!

    Z kartą GreenWay naładujesz auto w IONITY. Dotyczy to całej Europy

    Klienci GreenWay będą mogli korzystać ze stacji ładowania IONITY na terenie całej Europy. Do ładowania swojego samochodu elektrycznego kierowcom wystarczy standardowa karta RFID GreenWay.

    Koniec diesla jest bliski? To nie takie proste...

    Udział diesla w rynku w Europie systematycznie maleje. Tylko czy to oznacza, że koniec diesla jest bliski? To chyba zbyt daleko idący wniosek. Jak aktualnie wygląda sytuacja w branży i jaka przyszłość czeka auta z silnikiem wysokoprężnym? Sprawdźmy.

    Toyota Yaris 2024 ze 130-konną hybrydą. Mocniejszy napęd to nie koniec zmian

    W Toyocie Yaris 2024 debiutuje nowa hybryda o mocy 130 KM. Nowy napęd o oznaczeniu Hybrid 130 będzie dostępny w dwóch wersjach. A to nie koniec nowości. Ulepszone są też systemy bezpieczeństwa i ekrany.

    Używany Volkswagen Passat B8. Awarie, wady, ceny, opinie

    Dymiący diesel w Passacie świetnie pasował do białych skarpet i sandałów. Generacja B8 nie jest jednak dymiąca, bywa naprawdę droga na rynku wtórnym, a przez to jest wybierana przez bardziej wysublimowanych klientów. Czy jednak jest tak pancerna jak poprzednicy?

    Opel Corsa 2023. Lifting dodaje do gamy 48-woltową hybrydę

    Opal zaprezentował poliftingowe wydanie Corsy F. Modernizacja kojarzy się z delikatnymi zmianami? Na polu stylistycznym być może i tak. Małego hatchbacka czeka jednak rewolucja technologiczna.

    Jak podróżować autem ze zwierzętami?

    Podróż autem ze zwierzęciem może być prawdziwym wyzwaniem. Co zatem zrobić, aby zadbać o komfort, ale i bezpieczeństwo czworonoga oraz zabezpieczyć auto przed zniszczeniami? Jest kilka porad, które powinniście poznać.

    DS 7 Rivoli E-Tense 4x4 300. Bo SUV może być... artystyczny!

    Czy DS 7 jest pretensjonalny? W żadnym razie! Czy jest nietuzinkowy? W stu procentach. A lifting jedynie podkreślił wartości tego rodzinnego SUV-a. Chociaż sprawdźcie na własne oczy.

    Test: DS 7 po liftingu. Wersja E-Tense 4x4 300 jest szybka jak... hot-hatch!

    Choć jest 5-osobowym SUV-em z 555-litrowym bagażnikiem, oferuje 300 koni i może jeździć... za darmo! A to dopiero początek ciekawostek dotyczących testowego przeze mnie DS 7 po liftingu w wersji E-Tense 4x4 300.

    Sejmowa komisja przeciw poprawkom do projektu zniesienia opłat za państwowe autostrady

    Sejmowa Komisja Infrastruktury nie poparła poprawek zgłoszonych podczas drugiego czytania do projektu dot. zniesienia opłat za państwowe autostrady. Jedna z nich miałby skutkować zdjęciem opłat ze wszystkich autostrad w Polsce.

    Używane Audi A4 B8. Awarie, wady, ceny, opinie

    Używane Audi A4 to marzenie przeciętnego Polaka. Szczególnie gdy mówimy o generacji B8. Auta są przystępne cenowo. Tylko czy z technologicznego punktu widzenia nie stanowią zakupowej miny? Sprawdźmy, co psuje się w używanych sedanach i kombi z Niemiec.

    Tajemnica różnic cenowych samochodów używanych. Co ma największy wpływ?

    Na cenę samochodów używanych najbardziej wpływa przebieg, historia serwisowa i historia szkodowa. Cena dwóch identycznych modeli z tego samego rocznika na rynku wtórnym bywa różna o ponad 20%.

    Używany Opel Astra K. Awarie, wady, ceny, opinie

    Kompaktowy Ople starzeje się z godnością. Przynajmniej pod względem stylistyki. Czy to samo można powiedzieć o technologii? Dziś sprawdzimy czy używany Opel Astra K psuje się i jakie ma słabe punkty.

    Auto na wodór - „elektryk” z wydajniejszym magazynem energii. Plusy i minusy wodoru w motoryzacji

    Czy samochody napędzane wodorem są realną alternatywą dla aut elektrycznych? Jakie są plusy i minusy technologii wodorowej w motoryzacji?

    Toyota Tacoma 2024. Pick-up z 331-konną hybrydą. Niestety nie dla Polski...

    Potężny pick-up z mocną hybrydą pod maską. To musi być Toyota Tacoma 2024. Dobra informacja jest taka, że auto wygląda i zapowiada się świetnie. Zła jest taka, że oficjalnie nie trafi do Polski.

    Efekt zmiany przepisów dotyczących pierwszeństwa pieszych? Raczej odwrotny...

    Rządzący mocno chwalili się zmianą przepisów dotyczących pierwszeństwa pieszych na pasach. Tyle że czas pokazuje, iż kierunek mógł być błędny. Bo poprawy bezpieczeństwa pieszych nie widać w statystykach.

    Polski kamper jest hitem. To oczywiście Volkswagen Grand California

    Kamper Volkswagen Grand California powstaje w polskiej fabryce Volkswagena we Wrześni. I pisząc o tym, mamy spore powody do dumy. Zainteresowanie tym autem bowiem stale rośnie na całym świecie.

    Samochód dla mamy. Czyli jakie auta kupują Polki?

    Zbliżający się Dzień Matki stał się okazją do sprawdzenia, jakie są motoryzacyjne preferencje Polek kupujących używane auta. Co wynikło z analizy? Mamy w Polsce są wyjątkowo praktyczne.

    Elektryczna turbosprężarka w Mercedesach AMG. Jak działa? I co daje?

    Mercedes ma ciekawy prezent dla właścicieli nowych modeli z serii AMG. Mowa o elektrycznej turbosprężarce. Ta jest inspirowana wynalazkiem stosowanym przez zespół F1 Mercedes-AMG Petronas.

    Początek roku 2023 najbezpieczniejszy w historii. Stał się drogowy cud?

    Niecałe 3900 wypadków drogowych i 360 ofiar śmiertelnych w sytuacji, gdy jeszcze niedawno notowano dwa razy wyższe wyniki. Z czego wynikają tak optymistyczne statystyki w I kw. 2023 roku?

    Jak się kupuje auto w AAA Auto? "Nie mam Twojego samochodu. I co mi zrobisz?"

    Dziś opowiem o tym, jak się kupuje auto w AAA Auto. Będzie to jednak opowieść bez happy endu. Bo choć wybrałem pojazd i zadatkowałem go, sieci nie przeszkodziło to w jego sprzedaży innej osobie...

    UNESCO wypromuje rower jako środek transportu. Z inicjatywy Polski!

    Z inicjatywy Polski Rada Wykonawcza UNESCO przyjęła decyzję w sprawie promowania roweru jako uniwersalnego środka transportu - "Bicycle For All – Bicycle for sustainable and healthy lifestyles” ("Rower dla Wszystkich – Rower dla zrównoważonego i zdrowego stylu życia”).

    Ile kosztuje serwis klimatyzacji w 2023 roku?

    Klimatyzacja – to słowo, które na wiosnę zaczyna dominować w rozmowach kierowców. Część musi zrobić serwis klimy, a część zdiagnozować jej problemy. Ile to kosztuje? Sprawdźcie.

    Jeep Wrangler 4XE Sahara. Srebrny lakier i hybryda plug-in pod maską

    Jeep Wrangler swoim kształtem przywodzi na myśl końcówkę lat 80. XX wieku. I do twarzy mu z tym! Wersja aktualnie sprzedawana w Europie ma jednak hybrydę plug-in pod maską. Jak wygląda ten model? Sprawdźcie w naszej galerii.