REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Siła odśrodkowa: wróg kierowcy na zakrętach

Jakubowski Ryszard
Siła odśrodkowa: wróg kierowcy na zakrętach Fot. Moto.wieszjak.pl
Siła odśrodkowa: wróg kierowcy na zakrętach Fot. Moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA

Każdy pojazd, pokonujący zakręt o dowolnym promieniu, jest poddany działaniu kilku sił, z których najważniejszą jest siłą odśrodkowa. Bywa ona bezpośrednim „sprawcą” wielu wypadków. Są jednak sposoby na ograniczenie siły odśrodkowej, zarówno dotyczące techniki jazdy jak i konstrukcji i eksploatacji samochodu.

Wielkość siły odśrodkowej jest zależna jedynie od promienia łuku po którym porusza się samochód, jego prędkości i masy. Ujmując prościej: im ciaśniejszy jest zakręt, im cięższy samochód i im większa szybkość, tym większa jest siła odśrodkowa Jej działanie wyraźnie widać podczas obserwacji samochodów, jadących szybko krętą drogą. Każdy z nich na każdym zakręcie przechyla się ku zewnętrznej krawędzi drogi. Im jest on bardziej obciążony, tym kąt tego nachylenia jest większy. Do pewnego momentu działaniu siły odśrodkowej przeciwstawiają się zarówno sprężyste elementy zawieszenia pojazdu jak i elastyczność opon oraz siłą tarcia pomiędzy nimi i nawierzchnią drogi. Gdy jednak siła odśrodkowa przekroczy pewną granicę, samochód może przechylić się tak bardzo, iż jego koła po stronie wewnętrznej zakrętu stracą kontakt z nawierzchnią. Wówczas już tylko krok dzieli niefortunnego kierowcę od wywrotki samochodu lub od wypadnięcia z drogi.

REKLAMA

Zobacz też: Przejazdy kolejowe: jak je bezpiecznie przejeżdżać?

REKLAMA

Kierowca ma bardzo duży wpływ na zachowanie pojazdu w czasie pokonywania zakrętów. Pamiętając o czynnikach, wpływających na wielość siły odśrodkowej może ją ograniczyć przez zmniejszenie prędkości. Może także dążyć do „prostowania zakrętów”. Polega ono na niewielkim ścinaniu zakrętów, przy czym dla bezpieczeństwa należy cały czas utrzymywać samochód na swoim pasie ruchu, w miarę potrzeby zbliżając się i oddalając od jego zewnętrznej i wewnętrznej krawędzi.

Innym sposobem zmniejszania siły odśrodkowej jest maksymalne obniżenie środka ciężkości pojazdu. Jeżeli auto ma zamontowany bagażnik dachowy, jego całkowity ciężar (z bagażami) powinien być jak najmniejszy. Spore znaczenie ma także profil opon. Im jest on niższy, tym środek ciężkości pojazdu znajduje się niżej. Nie jest to radykalne jego obniżenie, ale czasem nawet kilka centymetrów może mieć kolosalne znaczenie. Położenie środka ciężkości jest też bardzo ważnym elementem przy projektowaniu auta. Producenci tacy jak Subaru (np. model Impreza) lub Porsche (model 911) stosują w swoich autach silniki w układzie bokser, gdzie cylindry umieszczone są poziomo, co obniża środek ciężkości.

O ile na konstrukcję auta nie mamy wpływu, to już na inne elementy składające się na położenie środka ciężkości tak. Warto wziąć pod uwagę położenie środka ciężkości przy pakowaniu naszego samochodu np. podczas wakacyjnego wyjazdu. Najcięższe rzeczy powinny zostać umieszczone jak najniżej, a do bagażnika dachowego należy włożyć rzeczy lekkie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Teoretyczna a rzeczywista droga hamowania

REKLAMA

Bezpieczne pokonywanie zakrętów zależy także od jakości opon, szorstkości nawierzchni i współczynnika przyczepności opon, oraz – w nowszych autach – od sprawności układu ESP. Jeżeli jezdnia w zakręcie jest śliska, np. zalana olejem, pokryta gliniastym błotem lub zasypana suchym piaskiem, nie pomogą najlepsze opony i najsprawniejsze układy stabilizujące. W takich sytuacjach ratunkiem jest zmniejszenie prędkości.

W zakrętach oddziałuje na samochód jeszcze jedna niebezpieczna i nieprzewidywalna siła. Jest to siła bezwładności. Pojawia się zawsze z chwilą gdy podczas pokonywania zakrętu nastąpi pod wpływem siły odśrodkowej przemieszczenie się źle zamocowanego ładunku, np bagaży. Siłą ta może wytrącić samochód z równowagi i nawet doprowadzić do dachowania.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

REKLAMA

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

REKLAMA

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

Kolejne podwyżki dla kierowców. Po cichu zmieni się stawka za psychotesty. Co z badaniami lekarskimi i przeglądami?

Do listy zmian, którą można zatytułować "seria podwyżek dla kierowców", spokojnie da się dopisać kolejną. Ministerstwo zdrowia planuje właśnie zmianę ceny badań psychologicznych. Ta wzrośnie o jedną trzecią. Ile zapłacą kierowcy? I kiedy stawka wzrośnie?

REKLAMA