REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy opony zimowe nie nadają się już do użycia?

Kiedy opony zimowe nie nadają się już do użycia? Fot. Fotolia
Kiedy opony zimowe nie nadają się już do użycia? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Żeby opony spełaniły swoją rolę musi zostac spełnionych kilka warunków. Liczy się nie tylko głębokość bieżnika lecz także wiek ogumienia.

Nie tylko nadmierne zużycie bieżnika czy ewentualne uszkodzenia kwalifikują oponę do wymiany. Nie mniej istotny jest jej wiek. - Z badań przeprowadzonych przez serwis Allegro.pl wynika, że ponad 90 proc. ankietowanych używa opon zimowych, a kolejne 4 proc. wybiera opony całoroczne. Ponad 60 proc. zapytanych zadeklarowało, że użytkuje „zimówki” przez okres od czterech do sześciu lat – wyjaśnia Robert Krotoski, manager kategorii „Motoryzacja” w serwisie Allegro.pl – Równo 30 proc. kierowców użytkuje swoje opony nie dłużej niż trzy lata, natomiast 8 proc. zapytanych jeździ na jednym komplecie opon powyżej siedmiu lat.

REKLAMA

Zobacz też: Pompowanie koł azotem - czy warto?

Jak odczytać datę produkcji opony?

REKLAMA

Na ściance bocznej każdej opony można znaleźć owal, na którym znajdują się cztery cyfry oznaczające datę produkcji. Pierwsze dwie to numer tygodnia w danym roku, natomiast ostatnie dwie oznaczają rok. Według specjalistów granica tak zwanej nowości opony, a więc czasu, w którym nie traci ona swoich parametrów wpływających na bezpieczeństwo eksploatacji i może być sprzedawana jako nowa, wynosi nie więcej niż 3 lata od daty wytworzenia. Po 5 latach opona zaczyna gwałtownie tracić swoje właściwości, natomiast eksperci zalecają, żeby nie używać opon mających więcej niż 6 lat.

- Warto jednak pamiętać, że na kondycję opon wpływa nie tylko wiek, ale także sposób przechowywania. Jeżeli sezonowane są one w złych warunkach, w zbyt wysokiej temperaturze, narażone są na oddziaływanie promieni słonecznych i innych czynników atmosferycznych, to ich starzenie może być znacznie przyspieszone – mówi Robert Krotoski. - Równie ważna dla bezpieczeństwa jest głębokość bieżnika. Minimalna głębokość bieżnika, zgodnie z przepisami polskiego prawa, nie może być mniejsza niż 1,6 mm. Dla porównania, niewiele grubsza jest dziesięciogroszowa moneta – dodaje.

Również ciśnienie ma wpływ na żywotność opony. Prawidłowe gwarantuje, że będzie ona spełniała swoje zadanie, nieodpowiednie może zaś narazić na niebezpieczeństwo poprzez znaczne pogorszenie trakcji. Dodatkowo trzeba pamiętać, że ciśnienie niższe o 20 proc. od zalecanego przez producenta samochodu powoduje, że zużycie paliwa wzrasta o 1,7 proc. Specjaliści radzą, aby kontrolować ciśnienie w oponach przynajmniej raz w miesiącu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polacy najczęściej (52 proc.) kontrolują ciśnienie właśnie przy okazji wizyty na stacji benzynowej, wynika z badań przeprowadzonych przez serwis Allegro.pl. Równo 40 proc. dokonuje oględzin przed dłuższą podróżą, a 11 proc. zleca tę czynność mechanikowi przy okazji wizyty w serwisie.

Zobacz też: Jak dbać o właściwą eksploatację opon?

Jak przechowywać opony?

REKLAMA

Umyte i wysuszone opony należy przechowywać w miejscu suchym, o umiarkowanej temperaturze, gdzie nie będą wystawione na działanie warunków atmosferycznych. Ogumienie nie może być wystawione na działanie promieni słonecznych, ponieważ może to prowadzić do pękania gumy.

- Jeżeli natomiast nie posiadamy miejsca, w którym opona spędzi sezon w odpowiednich warunkach, można skorzystać z usług warsztatów, które oferują usługę przechowywania opon – wyjaśnia Krotoski. – Koszt magazynowania kompletu opon to około 50 do 100 zł.

Badania przeprowadzone przez niezależnych ekspertów dowiodły, że opony z bieżnikiem o głębokości 7,5 mm mają już zaledwie 60 proc. skuteczności w porównaniu z oponami całkowicie nowymi. Dlatego zalecana jest wymiana opon zimowych na nowe, gdy głębokość bieżnika zmniejszy się do 4 mm. Poniżej tej wartości, użytkowanie zwiększa ryzyko aquaplaningu, oraz znacznie wydłuża drogę hamowania.

Nie tylko wyniki testów opon zimowych są wyznacznikiem jakości i gwarantem bezpieczeństwa. Opony mają swoje warunki użytkowania. Warto się z nimi zapoznać i je stosować.

Źródło: Materiały prasowe Allegro.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
350 rowerów za darmo, wystarczy słowo dziękujemy? To kolejna metoda na kradzież tożsamości w Internecie

Najnowsza pułapka zastawiona przez złodziei tożsamości na internautów to fałszywa oferta zamieszczona na Facebooku o rozdaniu za słowo „dziękuję” 350 rzekomo zadrapanych delikatnie w transporcie rowerów.

Nissan Juke po liftingu. Powrót żółtego lakieru to jedno. Zmieni się też technologia

Mniej znaczy więcej? Tak najwyraźniej uznał Nissan. Bo ile byście nie patrzyli na nadwozie nowego Juke, zmian nie dostrzeżecie. No może poza jedną. Do gamy wrócił żółty lakier. Wbrew pozorom taka sytuacja nie wynika jednak z lenistwa japońskich inżynierów. Oni po prostu skupili się na czymś innym.

Kupno samochodu z drugiej ręki: czym grozi kupno auta bez aktualnego przeglądu technicznego

Prawo nie zabrania sprzedaży auta bez aktualnego badania technicznego i często to się zdarza gdy pojazd stał długo w komisie albo w garażu sprzedającego bez dłuższego okresu użytkowania. Jednak jeśli chce się kupić takie auto – a brak badania może wpływać przecież na obniżkę ceny i czynić całą transakcję okazyjną – trzeba zadbać o kilka kluczowych rzeczy. Oto co radzą eksperci.

Sezonowa wymiana opon to nie wszystko. Błędy w sposobie ich przechowywania są kosztowne i są groźne dla bezpieczeństwa

Sezonowa wymiana opon to doskonały moment, aby zadbać o prawidłowe przechowywanie kompletu, który nie będzie używany przez najbliższe miesiące. Źle przechowywane opony mogą ulec deformacji, stracić swoje właściwości, a nawet stać się niebezpieczne podczas jazdy. 

REKLAMA

1 mld zł. Tyle wynosi zadłużenie firm wobec sektora leasingowego

Według najnowszego raportu, firmy mają obecnie zaległości wobec sektora leasingowego przekraczające 1 mld zł, co stanowi wzrost o ponad 80 mln zł w porównaniu z poprzednim rokiem. Średnie zadłużenie jednej firmy wynosi teraz 91,3 tys. zł.

Miał więcej szczęścia, niż rozumu. Pijany uderzył w naczepę tira na A2. Cudem przeżył wypadek

Noc, autostrada A2 i pijany kierowca mazdy, który nie zauważył... jadącego tira. Japoński sedan uderzył w naczepę ciężarówki, a w wyniku uderzenia stracił praktycznie całe nadwozie. Kierowca wyszedł ze zdarzenia bez szwanku.

Nawet blisko 9 tys. zł kary dla kierowcy i to już po dwóch tygodniach. Stawki niedługo będą aktualizowane

Za niespełna 2 miesiące w Polsce po raz kolejny wzrosną kary dla kierowców. Mowa oczywiście o karach za brak OC. Od 1 lipca 2024 r. brak ważnej polisy będzie oznaczać nawet 8600 zł opłaty karnej. Tyle że ta kwota to dopiero początek kosztów.

Oto wielkie ułatwienia dla niepełnosprawnych. Nowe przepisy przyjęte

Nadciągają ważne zmiany dla osób korzystających z kart parkingowych. Parlament Europejski uchwalił przepisy o unijnej karcie osoby z niepełnosprawnością oraz europejskiej karcie parkingowej dla osób z niepełnosprawnością. Co to oznacza dla kierowców?

REKLAMA

Jak chcemy podróżować? Zmiana myślenia to wynik kwestii środowiskowej i pokoleniowej

W ciągu ostatnich lat sposób postrzegania transportu uległ ewolucji, odzwierciedlając zarówno transformację branży motoryzacyjnej, jak i zmiany wartości społecznych. Co to oznacza w praktyce?

Omoda w Europie. Polska stanie się ważną bazą dla chińskiej marki

Omoda nie bierze jeńców. Marka należąca do chińskiego giganta Chery Automobile rusza na europejską ekspansję. Ma utworzyć na Starym Kontynencie około siedmiu spółek zależnych. Jedna i dość kluczowa powstanie właśnie w Polsce.

REKLAMA