REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Reflektory laserowe. Czy warto za nie dopłacać?

BMW M4 reflektory laserowe
BMW M4 reflektory laserowe
BMW

REKLAMA

REKLAMA

Ich zasięg to nawet 700 metrów! I choć reflektory laserowe bez wątpienia są ważną innowacją na rynku motoryzacyjnym, zasada ich działania prowadzi tylko do jednego pytania. Czy warto się nimi w ogóle interesować?

Nieustający postęp to jedno z ważniejszych haseł na rynku motoryzacyjnym. Inżynierowie dopracowują koncepcje techniczne dotyczące nadwozi i zawieszeń, pracują nad jednostkami napędowymi, opracują kolejne systemy bezpieczeństwa, ale też tworzą innowacyjne układy oświetleniowe. Pierwszą z rewolucji w kwestii świateł były halogeny. Następnie na rynku pojawiły się ksenony i LED-y. Najnowszym krzykiem mody są reflektory laserowe. To kompaktowych rozmiarów światła, które pozwalają na takie rozproszenie snopa lasera, aby oświetlał on drogę w określonym zakresie. I trzeba przyznać, że proces przebiega niezwykle efektywnie.

REKLAMA

Reflektory laserowe świecą kilkukrotnie dalej niż LED-y

REKLAMA

Światła laserowe oferują zasięg wynoszący nawet 600 - 700 metrów - to kilkukrotnie więcej niż w przypadku LED-ów! Poza tym oświetlają drogę i jej otoczenie w sposób niezwykle jasny oraz gwarantują obraz o wysokiej ostrości. Skutek? Technologia świateł laserowych brzmi po pierwsze mocno zaawansowanie, a po drugie niezwykle inteligentnie. Tyle jednak da się powiedzieć o nich wyłącznie na pierwszy rzut oka. Bo po bliższym przyjrzeniu kierowca dość szybko zada sobie dość zasadnicze pytanie, a konkretnie „Jak często będę w stanie wykorzystać ich potencjał?”.

Co to oznacza? W Audi dla przykładu lasery są dostępne tylko i wyłącznie po uruchomieniu automatycznych świateł drogowych. W takim przypadku komputer analizuje sytuację na danym odcinku i sprawdza czy może odpalić lasery bez oślepiania kogokolwiek jadącego z przeciwnej strony. Jakie warunki są kluczowe? Auto musi poruszać się poza terenem zabudowanym, musi być absolutnie ciemno (zero latarni!), a do tego w promieniu kilkuset metrów nie może znajdować się żadne inne auto - tj. kamera nie może dostrzec żadnego źródła nienaturalnego światła.

A więc ile razy włączyły się reflektory laserowe?

REKLAMA

Jak często warunki okażą się na tyle sprzyjające? Miałem okazję jeździć Audi Q7 wyposażonym w światła laserowe. SUV-a prowadziłem na bocznych drogach w okolicach Karpacza w czwartkowe, zimowe popołudnie. Wiecie ile razy reflektory uruchomiły się trybie laserowym? Dokładnie... ZERO! A to oznacza, że możliwość oświetlenia drogi na 700 metrów do przodu w 90 proc. przypadków jest wyłącznie potencjalna. Skutek? Wydacie blisko 14 tysięcy złotych w Audi Q7 i ponad 9 tysięcy w BMW serii 7 głównie po to, aby móc przechwalać się laserowymi światłami swoim znajomym w czasie luźnych spotkań przy drinku.

Co więcej, choć przechwałki i opowieść o zaawansowanej technologii staną się kuszącą wizją dla części kierowców, powinni oni wiedzieć że decyzji o zakupie reflektorów laserowych i tak kiedyś gorzko pożałują. Kiedy? Idealną sytuacją tego typu będzie nawet najdrobniejsza stłuczka. Jeżeli w jej czasie dojdzie do uszkodzenia klosza, właściciel auta dowie się od pracownika w serwisie ile tak kosztują nowe reflektory. A suma z pewnością będzie podobna do tej, którą należy zapłacić za fabrycznie nowe BMW serii 1 czy Audi A3... W tej sytuacji przed rozpaczą kierowcę Audi czy BMW uratuje chyba tylko i wyłącznie… polisa ubezpieczenia AC.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

REKLAMA

Jazda na rolkach i wrotkach a przepisy drogowe. Rolkarz to pieszy czy kierujący? Jakie ma obowiązki?

Sezon na rolki i wrotki startuje wraz z pierwszymi objawami wiosny. A to oznacza, że warto przypomnieć zasady poruszania się tymi "środkami transportu". Bo ich również dotyczą przepisy drogowe. Na jakie konkretnie zasady wskazują?

To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

REKLAMA

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

REKLAMA