reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Naprawa > Słownik > Moment dokręcania nakrętek i śrub

Moment dokręcania nakrętek i śrub

Moment dokręcania nakrętek i śrub jest parametrem bardzo ważnym. Dlatego konstruktorzy aut, oraz ich producenci zawsze podają go w instrukcjach serwisowych.

Choć określenie „moment” zwykle kojarzy się z chwilą, w technice oznacza iloczyn wektorowy siły, oddziałującej na dany obiekt, np. śrubę lub nakrętkę, i długości ramienia (ściślej: promienia wodzącego), do którego jest przyłożona dana siła. Jednostką momentu siły jest niutonometr (1 N x 1 m = 1 Nm). Dawniej moment siły mierzono w kilogramometrach (kGm).

Moment siły, z jakim należy dokręcać niektóre śruby i nakrętki jest parametrem bardzo ważnym. Dlatego konstruktorzy i producenci aut zawsze podają go w instrukcjach serwisowych. Niestety, często podczas napraw zapomina się o nim, a to może mieć nieprzewidywalne konsekwencje. Moment siły, z jaką jest dokręcona dana nakrętka lub śruba gwarantuje z jednej strony, że ona sama nie odkręci np. pod wpływem drgań lub innych sił, z drugiej – daje pewność, że nie nastąpi uszkodzenie gwintu. W przypadku dokręcenia elementów, osadzonych na czopach, zwłaszcza na czopach stożkowych daje także gwarancję, że elementy te są dociśnięte z odpowiednią siłą i nie nastąpi ścięcie klinów, ustalających ich położenie.

Odwiedź nasz serwis Eksploatacja auta

Bardzo ważne są momenty sił, z jakimi dokręcane są śruby, mocujące półpanewki korbowodowe, narażone zarówno na drgania, jak i na szybko zmieniające się obciążenia. Jednak o wiele ważniejsze są momenty dokręcania nakrętek głowic silników. Te elementy, z racji swojej wielkości oraz elastyczności uszczelek, oddzielających je od korpusu silnika, a także z powodu ogromnych sił, jakie na nie działają w czasie pracy silnika, mogą w wyniku niewłaściwego dokręcenia ulec pewnej deformacji, co w najlepszym przypadku oznacza pojawienie się wycieków oleju i cieczy chłodzącej, „wydmuchanie” uszczelki owocujące utratą ciśnienia w cylindrach i przedmuchami spalin do układu smarowania i chłodzenia. W najgorszym przypadku deformacja głowicy może być tak duża, iż nie pomoże jej szlifowanie i będzie konieczna jej wymiana na pełnosprawną. Dokręcanie śrub, mocujących głowicę, a także inne ważne elementy, np. panwie łożysk wałka rozrządu, wymaga także ścisłego przestrzegania kolejności, opisanej w instrukcji serwisowej.

Wielu kierowców, a co gorsza także wulkanizatorów, nie zdaje sobie sprawy, jak ważny jest moment dokręcania śrub lub nakrętek kół. Zbyt słabo dokręcone mogą się samoczynnie luzować podczas jazdy, co w konsekwencji może doprowadzić albo do zniszczenia otworów w feldze, dzięki którym jest ona mocowana do tarczy lub bębna hamulcowego, albo do odpadnięcia koła w najmniej spodziewanym momencie, co może mieć tragiczne skutki. Nakrętki i śruby kół zbyt silnie dokręcone mogą doprowadzić do uszkodzenia stożkowych powierzchni otworów w feldze, albo do uszkodzenia gwintów, co może doprowadzić nawet do odpadnięcia koła w czasie jazdy. W najlepszym wypadku użycie złego momentu podczas dokręcania śrub koła może się wiązać ze sporym wydatkiem na nową tarczę lub bęben hamulcowy albo na zniszczoną w ten sposób felgę.

Zobacz też: Parametry silnika spalinowego

reklama

Czytaj także

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama
reklama
reklama

POLECANE

reklama

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

reklama

Prawne ciekawostki

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Joanna Rudzka Kancelaria Doradcy Podatkowego

Kancelaria posiada wieloletnie doświadczenie w obsłudze podatkowo-prawnej dużych i średnich polskich firm, międzynarodowych korporacji oraz podmiotów publicznych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama