REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Hydrauliczny układ hamulcowy, dwuobwodowy

REKLAMA

W najprostszym rozwiązaniu elementami sterującymi ciśnieniem płynu hamulcowego w układzie zarządzają dwie niezależne pompy hamulcowe, którymi steruje jeden pedał hamulcowy.

Dzielony hydrauliczny układ hamulcowy, zwany także układem dwuobwodowym, nie ma wad układu jednoobwodowego. Podstawową wadą układu jednoobwodowego jest zmniejszenie lub zanik siły hamującej w przypadku nieszczelności lub zapowietrzenia go. Aby zachować w takim przypadku przynajmniej część możliwości układu hamulcowego, stosuje się dzielenie go na dwie całkowicie lub częściowo od siebie niezależne sekcje, z których jedna obsługuje koła przednie, druga – tylne.

REKLAMA

W najprostszym rozwiązaniu elementami sterującymi ciśnieniem płynu hamulcowego w układzie zarządzają dwie niezależne pompy hamulcowe, którymi steruje jeden pedał hamulcowy.

REKLAMA

Z wielu powodów, których najważniejszym są koszty, takie rozwiązanie nie jest w praktyce stosowane. Zamiast dwóch pomp we wszystkich dwuobwodowych układach pracuje jedna podwójna pompa, zwana czasem tandemem. Wnętrze cylindra roboczego w takiej pompie jest podzielone na dwie części za pomocą swobodnego, z niczym nie połączonego tłoczka. Każda z tych części jest połączona z osobnym zbiorniczkiem wyrównawczym płynu hamulcowego. W niektórych rozwiązaniach jest to jeden zbiorniczek, podzielony na dwie komory.

Po naciśnięciu na pedał hamulca tłoczek w części pompy, bliższej pedału hamulcowego, zwany tłoczkiem głównym. jest przesuwany stricte mechanicznie w kierunku tłoczka swobodnego. Jednocześnie, z chwilą minięcia otworu, którym jest dostarczany płyn hamulcowy ze zbiorniczka wyrównawczego, zaczyna tłoczyć go do przewodów hamulcowych połączonych z hamulcami kół tylnych. To samo ciśnienie powoduje, że tłoczek swobodny przesuwając się do przodu pompy, po minięciu otworu łączącego pompę z drugim zbiorniczkiem wyrównawczym, tłoczy płyn do obwodu przednich hamulców. Pomiędzy tłoczkami oraz pomiędzy tłoczkiem swobodnym i przednią ścianą pompy znajdują się sprężyny, przywracające pierwotne położenie tłoczków z chwilą ustania nacisku na pedał hamulca.

Odwiedź nasz serwis Eksploatacja auta

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z chwilą gdy zabraknie płynu w obwodzie połączonym z sekcją pompy bliższą pedałowi hamulca, tłoczek z nim połączony pod wpływem nacisku na pedał oprze się, zwykle za pośrednictwem specjalnego kołka – popychacza, o tłoczek swobodny i popchnie go, czym spowoduje wtłoczenie płynu hamulcowego do drugiego obwodu. Gdy zabraknie płynu w drugim obwodzie, tłoczek swobodny pod naciskiem tłoczka oprze się o ogranicznik, dzięki czemu przednia komora pompy zostanie całkowicie wyłączona z procesu hamowania, a tłoczek swobodny spełni funkcję uszczelnienia, przez co płyn hamulcowy z pierwszego obwodu nie przedostanie się do obwodu drugiego i hamulce w tym obwodzie będą działały normalnie.

Zobacz też: SBC

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

Czy na zakazie wyprzedzania można wyprzedzić rowerzystę?

Przy drodze ustawiony jest znak B-25 "zakaz wyprzedzania". Przed pojazdem jedzie jednak rowerzysta. Czy za tą tablicą można wyprzedzić cyklistę? Czy kierujący powinien poczekać do miejsca, w którym zakaz przestaje obowiązywać?

Kierowcy zawodowi. Transportują, ale też napędzają polską gospodarkę

W Europie jest ich kilka milionów. Na co dzień wykonywana przez nich praca bywa niezauważana. To jednak poważny błąd. Bo przemierzają nawet kilkaset tysięcy km rocznie i przewożą nawet 14 mld ton towarów.

Elektryk w garażu podziemnym? Oto nowe wytyczne ppoż dla takich obiektów

Pożary samochodów elektrycznych są długie. I niestety może do nich dojść także w garażach podziemnych. Co wtedy? Pojawiły się właśnie nowe wytyczne ppoż. Kluczowe jest to, że nowe rekomendacje zostały przygotowane przez naukowców we współpracy ze Strażą Pożarną.

REKLAMA

Jeśli przejdziemy na samochody elektryczne, będziemy musieli zwiększyć zatrudnienie w straży pożarnej – straż trzeba wezwać do każdej kolizji

Tak jest przynajmniej teraz, przy obecnej technologii stosowanej w bateriach elektrycznych zasilających napęd. Żaden kierowca ani obecnie nawet serwis techniczny nie oceni właściwie zagrożenia pożaru lub innych niepożądanych skutków nawet drobnej kolizji.

100,50 zł. Tyle musi zapłacić pewna grupa kierowców. Bezterminowe prawo jazdy do wymiany

Przez ponad 10 lat kierowcy w Polsce cieszyli się bezterminowymi prawami jazdy. Jednak nachodzi moment, w którym te dokumenty przestaną obowiązywać. Co to oznacza dla wszystkich posiadaczy tych ważnych dokumentów? 

Zapłacimy mniej za paliwo. O ile mają spaść ceny?

Według analityków Reflex, w najbliższych dniach możemy spodziewać się spadku cen benzyny o średnio 10 groszy za litr, a diesla o 5 groszy. Obecnie średnie ceny paliw są nieco niższe niż tydzień temu: benzyna 95 kosztuje 6,67 zł/l, a olej napędowy 6,68 zł.

350 rowerów za darmo, wystarczy słowo dziękujemy? To kolejna metoda na kradzież tożsamości w Internecie

Najnowsza pułapka zastawiona przez złodziei tożsamości na internautów to fałszywa oferta zamieszczona na Facebooku o rozdaniu za słowo „dziękuję” 350 rzekomo zadrapanych delikatnie w transporcie rowerów.

REKLAMA

Nissan Juke po liftingu. Powrót żółtego lakieru to jedno. Zmieni się też technologia

Mniej znaczy więcej? Tak najwyraźniej uznał Nissan. Bo ile byście nie patrzyli na nadwozie nowego Juke, zmian nie dostrzeżecie. No może poza jedną. Do gamy wrócił żółty lakier. Wbrew pozorom taka sytuacja nie wynika jednak z lenistwa japońskich inżynierów. Oni po prostu skupili się na czymś innym.

Kupno samochodu z drugiej ręki: czym grozi kupno auta bez aktualnego przeglądu technicznego

Prawo nie zabrania sprzedaży auta bez aktualnego badania technicznego i często to się zdarza gdy pojazd stał długo w komisie albo w garażu sprzedającego bez dłuższego okresu użytkowania. Jednak jeśli chce się kupić takie auto – a brak badania może wpływać przecież na obniżkę ceny i czynić całą transakcję okazyjną – trzeba zadbać o kilka kluczowych rzeczy. Oto co radzą eksperci.

REKLAMA