REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Co zrobić, gdy silnik nie osiąga pełnej mocy?

Jakubowski Ryszard
Co zrobić, gdy silnik nie osiąga pełnej mocy? fot. Newspress
Co zrobić, gdy silnik nie osiąga pełnej mocy? fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Przyczyny obniżenia się mocy silnika objawiającej się mniejszą dynamiką, gorszymi przyspieszeniami, problemami z osiągnięciem prędkości maksymalnej, zwiększonego zużycia paliwa itp. Poniżej opisaliśmy sposoby radzenia sobie w sytuacji, gdy silnik nie osiąga pełnej mocy.

1. niepracujący lub pracujący niepoprawnie co najmniej jeden cylinder;
2. zła praca układu zapłonowego lub źle ustawiony kąt wyprzedzenia zapłonu;
3. zanieczyszczony gaźnik;
4. zła regulacja gaźnika, niewłaściwe dysze;
5. awaria gaźnika: źle działa lub nie działa „ssanie”,
6. nieszczelności uszczelek pomiędzy gaźnikiem a kolektorem ssącym i kolektorem ssącym a głowicą.
7. niewłaściwa temperatura silnika;
8. naturalne zużycie silnika,
9. zatarcie pierścieni tłokowych, panewek itp.
10. uszkodzenie uszczelki pod głowicą silnika;
11. wadliwie działający układ wtryskowy paliwa.

REKLAMA

1. Niepracujący cylinder najczęściej powoduje duże drgania silnika, „kołyszącą” jego pracę, dymienie z rury wydechowej, „strzały” w tłumiku w wyniku zapalenia się w nim niespalonego paliwa itd.

2. Źle ustawiony zapłon objawia się:

  • stukami i dzwonieniem przy przyspieszaniu, jeżeli jest za wczesny,
  • słabym przyspieszeniem, wyraźnie mniejszą mocą silnika, ciemniejszą niż zwykle barwą wylotu rury wydechowej,
  • tendencją silnika do przegrzewania się.

REKLAMA

3. Zanieczyszczony gaźnik powoduje trudności z rozruchem silnika, przerwy w jego pracy, nieosiągalnie przez silnik maksymalnych obrotów (silnik „dusi się”). Podobny objaw – praca silnika tylko na wolnych i w początkowym zakresie średnich obrotów, spowodowany może być uszkodzeniem kondensatora w przypadku zapłonu „tradycyjnego” w starszych modelach samochodów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

4. Zła regulacja gaźnika nie powstaje samoistnie, z wyjątkiem zmiany poziomu paliwa w komorze pływakowej. Dzieje się tak albo w wyniku zatonięcia pływaka w wyniku przedziurawienia go, albo z powodu zacięcia się lub częściowego zatkania zaworka iglicowego, dozującego dopływ paliwa do komory pływakowej. We własnym zakresie nie powinno się wymieniać żadnych dysz w gaźniku. Jeżeli wymieniono je wcześniej, należy powrócić do tych, zalecanych przez producenta samochodu.

Zobacz również: Dlaczego silnik ma za wysoką temperaturę i jak to naprawić?

5. Jeżeli w gaźniku ulegnie uszkodzeniu urządzenie rozruchowe, wzbogacające mieszankę podczas rozruchu i kilu pierwszych chwil pracy zimnego silnika, będzie on zalewany nadmiarem paliwa, kiedy się rozgrzeje. Urządzenie to sterowane jest ręcznie, cięgłem (linką lub drutem w pancerzu) albo samoczynnie (bimetalicznie, elektrycznie, elektronicznie).

REKLAMA

6. Nieszczelne uszczelki między gaźnikiem i kolektorem ssącym lub między nim a głowicą silnika, powodują, że do silnika przedostaje się tzw. fałszywe powietrze, to jest nadmiar powietrza nie wymieszanego z paliwem w procesie karburacji, czyli tworzenia się mieszanki paliwowo-powietrznej we właściwych proporcjach składników. Takie uszkodzenie albo całkowicie uniemożliwia rozruch silnika, albo znacznie zmniejsza jego moc i powoduje samoczynne zatrzymywanie się.

7. Jeżeli silnik nie osiąga właściwej temperatury pracy nawet po dłuższym czasie, np. w wyniku dużych mrozów lub uszkodzenia termostatu, jego moc jest znacznie ograniczona i występuje dymienie z rury wydechowej. Jazda z niedogrzanym silnikiem powoduje zwiększone, często bardzo znacznie, zużycie paliwa, szybsze zużywanie się wielu jego elementów, a w skrajnym wypadku może doprowadzić do jego awarii. Podobne skutki ma jazda z silnikiem przegrzanym.

8. Nie ma silników o wiecznej trwałości. Każdy z czasem się zużywa. Powiększają się luzy pomiędzy tłokami i cylindrami i gniazda zaworów stają się coraz mniej szczelne. Jednocześnie większe luzy panewek zmniejszają ciśnienie oleju, smarującego silnik, co zwiększa szybkość zużywania się jego najważniejszych części – cylindrów i pierścieni tłokowych. W rezultacie silnik ma coraz mniejszy stopień sprężania i większe przedmuchy znad tłoków pod nie, do miski olejowej. Tym samym jego moc powoli, ale stale zmniejsza się. Od pewnego momentu proces ten zaczyna przebiegać coraz szybciej. Zwiększa się znacznie zużycie oleju silnikowego. Gdy przekroczy podaną w instrukcji wielkość maksymalną (często jest to więcej niż 2 do 3 litrów oleju na każde 1000 km) silnik kwalifikuje się albo do kapitalnego remontu, albo do wymiany.

9. Niewłaściwy albo w porę nie wymieniony olej silnikowy, jego zbyt niski poziom, przegrzewanie silnika, długotrwała jazda z maksymalnymi obrotami mogą prowadzić do zapieczenia się pierścieni tłokowych w ich kanalikach, zatarcia tłoków w cylindrach, a nawet – do zatarcia panewek na wale korbowym. Są to bardzo poważne uszkodzenia, a ich usunięcie jest kosztowne i pracochłonne, zwykle nie do wykonania w warunkach domowych.

Zobacz również: Jak często trzeba wymieniać olej i jak dobrać go do swojego auta?

10. Uszczelka pod głowicą silnika ulega uszkodzeniu albo w wyniku jej starzenia się, albo wadliwego montażu (głowica została źle dokręcona lub nie wykryto jej skrzywienia przed montażem), czasem także wyniku wady fabrycznej lub materiałowej. Zależnie od miejsca uszkodzenia może ona powodować przedostawanie się płynu z układu chłodzącego do oleju albo zmniejszenie szczelności cylindra, przedostawanie się do niego płynu chłodzącego, lub wycieki oleju i płynu chłodzącego na zewnątrz. Nieszczelność cylindra i przedostawanie się do niego cieczy chłodzącej powodują początkowo ograniczenie mocy silnika, a z czasem mogą doprowadzić do jego poważnej awarii.

11. Wadliwa praca układu wtryskowego objawia się najczęściej dużymi trudnościami z uruchomieniem silnika, nawet przy wysokich temperaturach otoczenia, wyczuwalnymi przerwami w pracy poszczególnych cylindrów („kołysaniem” silnika), zmniejszeniem jego mocy, nawet wyraźnie wyczuwalnym, czasem także ciemnym, a w przypadku silników wysokoprężnych, czarnym dymem, wydobywającym się z rury wydechowej.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

Jazda na rolkach i wrotkach a przepisy drogowe. Rolkarz to pieszy czy kierujący? Jakie ma obowiązki?

Sezon na rolki i wrotki startuje wraz z pierwszymi objawami wiosny. A to oznacza, że warto przypomnieć zasady poruszania się tymi "środkami transportu". Bo ich również dotyczą przepisy drogowe. Na jakie konkretnie zasady wskazują?

To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

REKLAMA

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

REKLAMA

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

REKLAMA