REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opony zimowe - przepisy

Opony zimowe - przepisy © Shutter81 - Fotolia.com
Opony zimowe - przepisy © Shutter81 - Fotolia.com
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Najprawdopodobniej jazda zimą na oponach zimowych będzie niedługo obowiązkowa. A czy dziś obowiązują przepisy odnoszące się do zimowego ogumienia?

W polskim prawie nie ma zapisu o obowiązku poruszaniu się autem w okresie zimowym na oponach zimowych. Ale brak umocowania prawnego nie zwalnia użytkowników samochodów z odpowiedzialności. Jazda na „letnich” gdy na drogach zalega śnieg, błoto, lód i temperatura spada poniżej 0 stopni to murowane kłopoty. Jakie mamy przepisy w tym zakresie? Otóż prawo mówi, że bieżnik opony nie może niższy, niż 1,6 mm, jeśli opona nie ma fabrycznych ograniczników. Graniczna i rozsądna wartość dla opon zimowych to do 4 mm. Dalej mamy rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia. Według zapisu pojazd powinien być wyposażony w ogumienie pneumatyczne, o nośności dostosowanej do nacisku koła i maksymalnej prędkości pojazdu. Konieczna jest prawidłowa kontrola ciśnienia w oponach (każdy producent samochodu podaje wytyczne). Prawo też mówi, że na jednej osi pojazdu powinny znajdować się takie same opony (konstrukcja, rozmiar, rodzaj bieżnika) oraz nie mogą mieć uszkodzeń, które zagrażają bezpieczeństwu i konstrukcji opony.

REKLAMA

Jazda na złych oponach - mandat

Niestosowanie się do przepisów dotyczących ogumienia pojazdu może nas na razić nieprzyjemności ze strony mundurowych. Gdy policjant widzi bądź nawet ma podejrzenie, że pojazd zagraża w ruchu, może zatrzymać dowód rejestracyjny, zakazać dalszego poruszania się nim (holowanie) oraz „wlepić” mandat. Dodatkowo auto z nieprawidłowym czy uszkodzonym ogumieniem nie powinno przejść przeglądu rejestracyjnego. Ale to jest nic w porównaniu do tego, że na nieodpowiednich oponach można spowodować kolizję czy tragiczny w skutkach wypadek. Nieważne jak dobrymi jesteśmy kierowcami w naszym mniemaniu – fizyki się nie oszuka. Przy odrobinie szczęścia za spowodowanie zagrożenia ruchu otrzymamy „tylko” 500-zł mandat.

Jakie opony zimowe wybrać?

Jeżeli ktoś nie wie, jakie ogumienie zimowe wybrać do swojego auta, najbezpieczniej wybierać opony takie, które są zalecane przez producenta samochodu i dopuszczalne przez niego zamienniki. Niestety często zdarza się, że kierowcy nie przestrzegają wytycznych producenta odnośnie rozmiaru opon. Przepisy obowiązujące w Polsce tego nie regulują, ale już zagraniczne, np. w Niemczech czy w Słowenii, za opony w „niehomologowanym” rozmiarze są srogie kary.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czy warto zmienić tylko dwie opony na zimowe? Jeśli tak, to na którą oś je założyć?

Często zadawane pytania przez kierowców. Odpowiedź na pierwsze brzmi: nie. Dlaczego? Przede wszystkim ze względu na bezpieczeństwo. Drugie pytanie nasuwa nam powszechną, obiegową opinię, że lepsze opony powinny być na osi, która napędza pojazd. Nie jest to do końca prawdą. Według opinii ekspertów nad przednią osią mamy zazwyczaj większą kontrolę niż nad tylną, chociażby ze względu na to, że to ona ma skrętne i kontrolowane kierownicą koła. Dlatego wielu specjalistów zaleca, by w razie konieczności wyboru lepsze zimowe opony zakładać na tylną oś. Jednak według nas nie jest to godne polecenia rozwiązanie i wiele zależy od konkretnych warunków panujących w danym momencie na drodze oraz rodzaju samochodu. Dlatego radzimy wymieniać zawsze cztery opony na zimowe.

Tekst: Tomasz Kurowski
Źródło: Korkowo.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nissan Juke po liftingu. Powrót żółtego lakieru to jedno. Zmieni się też technologia

Mniej znaczy więcej? Tak najwyraźniej uznał Nissan. Bo ile byście nie patrzyli na nadwozie nowego Juke, zmian nie dostrzeżecie. No może poza jedną. Do gamy wrócił żółty lakier. Wbrew pozorom taka sytuacja nie wynika jednak z lenistwa japońskich inżynierów. Oni po prostu skupili się na czymś innym.

Kupno samochodu z drugiej ręki: czym grozi kupno auta bez aktualnego przeglądu technicznego

Prawo nie zabrania sprzedaży auta bez aktualnego badania technicznego i często to się zdarza gdy pojazd stał długo w komisie albo w garażu sprzedającego bez dłuższego okresu użytkowania. Jednak jeśli chce się kupić takie auto – a brak badania może wpływać przecież na obniżkę ceny i czynić całą transakcję okazyjną – trzeba zadbać o kilka kluczowych rzeczy. Oto co radzą eksperci.

Sezonowa wymiana opon to nie wszystko. Błędy w sposobie ich przechowywania są kosztowne i są groźne dla bezpieczeństwa

Sezonowa wymiana opon to doskonały moment, aby zadbać o prawidłowe przechowywanie kompletu, który nie będzie używany przez najbliższe miesiące. Źle przechowywane opony mogą ulec deformacji, stracić swoje właściwości, a nawet stać się niebezpieczne podczas jazdy. 

1 mld zł. Tyle wynosi zadłużenie firm wobec sektora leasingowego

Według najnowszego raportu, firmy mają obecnie zaległości wobec sektora leasingowego przekraczające 1 mld zł, co stanowi wzrost o ponad 80 mln zł w porównaniu z poprzednim rokiem. Średnie zadłużenie jednej firmy wynosi teraz 91,3 tys. zł.

REKLAMA

Miał więcej szczęścia, niż rozumu. Pijany uderzył w naczepę tira na A2. Cudem przeżył wypadek

Noc, autostrada A2 i pijany kierowca mazdy, który nie zauważył... jadącego tira. Japoński sedan uderzył w naczepę ciężarówki, a w wyniku uderzenia stracił praktycznie całe nadwozie. Kierowca wyszedł ze zdarzenia bez szwanku.

Nawet blisko 9 tys. zł kary dla kierowcy i to już po dwóch tygodniach. Stawki niedługo będą aktualizowane

Za niespełna 2 miesiące w Polsce po raz kolejny wzrosną kary dla kierowców. Mowa oczywiście o karach za brak OC. Od 1 lipca 2024 r. brak ważnej polisy będzie oznaczać nawet 8600 zł opłaty karnej. Tyle że ta kwota to dopiero początek kosztów.

Oto wielkie ułatwienia dla niepełnosprawnych. Nowe przepisy przyjęte

Nadciągają ważne zmiany dla osób korzystających z kart parkingowych. Parlament Europejski uchwalił przepisy o unijnej karcie osoby z niepełnosprawnością oraz europejskiej karcie parkingowej dla osób z niepełnosprawnością. Co to oznacza dla kierowców?

Jak chcemy podróżować? Zmiana myślenia to wynik kwestii środowiskowej i pokoleniowej

W ciągu ostatnich lat sposób postrzegania transportu uległ ewolucji, odzwierciedlając zarówno transformację branży motoryzacyjnej, jak i zmiany wartości społecznych. Co to oznacza w praktyce?

REKLAMA

Omoda w Europie. Polska stanie się ważną bazą dla chińskiej marki

Omoda nie bierze jeńców. Marka należąca do chińskiego giganta Chery Automobile rusza na europejską ekspansję. Ma utworzyć na Starym Kontynencie około siedmiu spółek zależnych. Jedna i dość kluczowa powstanie właśnie w Polsce.

Ubezpieczenie dla rowerzysty. Czy jest obowiązkowe? Jaką polisę wybrać?

Sezon rowerowy w pełni. A to oznacza, że rowerzyści powinni rozpatrzeć dość ważną kwestię. Czy przed ruszeniem w trasę muszą wykupić ubezpieczenie? I o jakiej konkretnie polisie warto pomyśleć?

REKLAMA