Kategorie

Zarządzanie szkodowością floty - sposób na wysokie składki

Andrzej Sobczak, dyrektor operacyjny ALD Automotive Polska
Media
Wprowadzenie w firmie szeroko pojętego systemu zarządzania szkodowością floty, obejmującego m.in. szkolenia dla kierowców, czy system premiowania bezszkodowej jazdy pozwoli realnie zaoszczędzić na kosztach ubezpieczenia OC floty.

W obszarze zarządzania flotami pojazdów służbowych obserwujemy dziś zwiększoną presję na obniżanie wartości szkód komunikacyjnych. Jest to skutek polityki ubezpieczycieli, którzy szukają sposobów na zwiększenie rentowności wobec stale rosnącej wysokości odszkodowań. Zjawisko to nasiliło się na przełomie 2010 i 2011 roku, kiedy towarzystwa ubezpieczeniowe (TU) zaczęły uzależniać wysokość składek na ubezpieczenia komunikacyjne dla firm od wartości szkód, które te firmy generują. Co więcej, działania prawno-administracyjne, takie jak niedawne zmiany w przepisach wymuszające wzrost sum gwarancyjnych w ubezpieczeniu OC czy najnowsze zalecenie Komisji Nadzoru Finansowego wobec TU dotyczące urealnienia kosztów polis OC, powodują i prawdopodobnie będą nadal skutkować dalszymi podwyżkami dla klientów ubezpieczycieli. W tym kontekście, receptą na niższe składki może okazać się obniżenie szkodowości w firmie. Może ono stać się argumentem w rozmowach z TU dotyczących obniżenia składek lub utrzymania ich na dotychczasowym poziomie.

Mniej wypadków we flocie – większa oszczędność

Pierwszym ze sposobów na obniżenie poziomu szkodowości może być zmniejszenie liczby kolizji, w których biorą udział firmowe samochody. Jak taki cel osiągnąć? Na początek, warto pomyśleć o wyposażeniu aut, które zapewnia wyższy poziom bezpieczeństwa. Na pewno pomogą w tym przypadku czujniki parkowania i systemy kontroli oraz bezpieczeństwa jazdy. Dyscyplinujące dla kierowców mogą okazać się również systemy telemetryczne, takie jak GPS i monitoring danych z jazdy. Ważne są również praktyczne umiejętności kierowców, które pozwolą im unikać zagrożeń, przewidywać sytuację na drodze i radzić sobie w sytuacjach kryzysowych. Aby je wykształcić, pracodawca powinien pomyśleć o szkoleniach dla osób prowadzących firmowe auta z zakresu bezpiecznej lub defensywnej jazdy. Wreszcie, kierowcy flotowi muszą chcieć „zdjąć nogę z gazu” i zadbać o bezpieczeństwo na drodze oraz o stan swojego auta. Żeby taka motywacja w nich powstała, w ramach polityki flotowej należy zaplanować specjalny system kar i nagród, który premiuje niską szkodowość, a piętnuje wysoką. Przykładem kary może być udział własny w szkodzie spowodowanej przez pracownika, a nagrody – umożliwienie mu wykupu samochodu, którym jeździł w firmie, po preferencyjnej cenie. Poza polityką flotową, ważne jest również, żeby bezpieczeństwo i dbałość o majątek firmy była częścią szerszej filozofii prowadzenia biznesu. W tym kontekście, na przykład, motywacji handlowca do jazdy zgodnie z przepisami nie wolno osłabiać nierealnymi celami sprzedażowymi, które wymuszają na nim bardzo szybkie przemieszczenia się między spotkaniami z klientami.

Nie tylko ilość szkód, liczy się też ich wartość 

Poza mniejszą liczbą szkód, również niższa wartość tych z nich, których nie uda się wyeliminować, pozwoli negocjować ceny polis. Obniżenie tej wartości wymaga wdrożenia w firmie kompleksowego systemu zarządzania szkodowością. Powinien on zawierać następujące elementy: sprawdzanie jakości napraw, współpraca z siecią serwisowej opartą na właściwie dobranych warsztatach, kontrola kosztorysów, weryfikacja szkód oraz współpraca z kierowcami. Taki, całościowy sposób zarządzania szkodowością wprowadziliśmy w ALD Automotive, dzięki czemu wartość odszkodowań wypłacanych przez ubezpieczyciela spadła, bez uszczerbku dla klientów, o ponad 20%. W rezultacie wyższej efektywności systemu serwisowania i napraw nasi klienci nie odczuli tak bardzo, jak pozostali, podwyżek na rynku ubezpieczeń komunikacyjnych.

Pomoże firma flotowa

W kontekście zarządzania szkodowością warto zwrócić uwagę na rolę w tym procesie firmy CFM oraz menedżera floty. W firmach spotyka się zarówno administratorów floty, którzy mają dużą wiedzę i doświadczenie w zakresie obniżania szkodowości, dzięki czemu wdrażają własne programy optymalizacji kosztów, jak i osoby, które nie są do tego merytorycznie przygotowane. W każdym przypadku nieoceniona jest pomoc specjalistycznej firmy flotowej. Tylko ona może bowiem osiągnąć korzyści skali, które pozwolą jej zbudować odpowiednią sieć serwisową, a także negocjować atrakcyjne cenowo warunki z warsztatami czy ubezpieczycielami. Ponadto tylko firma CFM jest w stanie wdrożyć kompleksowe zarządzanie szkodowością, zmierzające zarówno do zmniejszenia liczby kolizji, jak i wartości szkód. Jednak nawet w ramach zarządzania flotą w modelu outsourcingu rolą menedżera floty pozostaje zawsze motywowanie i kontrola zachowania kierowców. Tylko bowiem on ma odpowiednią pozycję i narzędzia, aby skłaniać „recydywistów szkodowych” w swojej firmie do zmiany złych nawyków.

Tekst: Andrzej Sobczak, dyrektor operacyjny ALD Automotive Polska

Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    1 sty 2000
    13 cze 2021
    Zakres dat:

    Jak założyć PKK przez internet?

    Jak założyć PKK przez internet? Wystarczy że kandydat na kierowcę odwiedzi rządową stronę i po wypełnieniu zatwierdzi wniosek profilem zaufanym.

    Jak usunąć wpis taxi z dowodu? Czy się da?

    Jak usunąć wpis taxi z dowodu rejestracyjnego pojazdu? No i tu pojawia się pewien problem. Bo przepisy mówią nie o usunięciu, a raczej wykreśleniu.

    Gaz nie wbity w dowód: jak zalegalizować LPG w aucie?

    Gaz nie wbity w dowód? Jak zalegalizować obecność instalacji LPG w aucie? Błąd podczas montażu będzie kosztować kierowcę trochę... czasu!

    Mandat za brak wbitego haka. Ile wynosi?

    Mandat za brak wbitego haka: czy policjant może ukarać kierowcę grzywną? Jakie jeszcze konsekwencje oznacza brak haka w dowodzie rejestracyjnym?

    Test: Skoda Octavia Plug-in - nie świetna, ale zaskakująco dobra!

    Skoda Octavia plug-in nie jest idealna. Mimo wszystko test zakończyłem z uśmiechem na twarzy. Powód? Nie tylko hybrydy z Japonii są oszczędne!

    Volkswagen Polo 2021: częściowa autonomia jazdy to nowość!

    Volkswagen Polo 2021 jest oferowany z systemem IQ.Drive Travel Assist. Częściowa autonomia jazdy jest nowością w segmencie B.

    Samochód elektryczny: cena może czynić cuda?

    Samochód elektryczny: cena może sprawić, że elektryka kupiłby każdy Polak. Jaka jednak musiałaby być ta cena? Taka sama jak w spalinowcach.

    Zgłoszenie nabycia pojazdu: gdzie złożyć wniosek? W miejscu...

    Zgłoszenie nabycia pojazdu: gdzie złożyć wniosek? Ministerstwo Infrastruktury nie ma wątpliwości - zgłoszenie składa się w miejscu zamieszkania.

    Dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów jest legalny?

    Dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów jest legalny? Do Trybunały Konstytucyjnego wpłynęła właśnie skarga. Jaka będzie decyzja?

    Jak wygląda rejestracja nowego samochodu z salonu 2021?

    Jak wygląda rejestracja nowego samochodu z salonu w 2021 roku? Teraz salon dealerski może zarejestrować pojazd online. Jak wygląda procedura?

    Opel Astra 2022. Tak będzie wyglądać Astra L!

    Opel Astra 2022 pokazuje pierwsze szczegóły stylistyczne. Co zwraca uwagę? Astra L otrzyma przedni pas w stylu nowej Mokki i wirtualny kokpit.

    Zasady korzystania z hulajnogi elektrycznej

    Zasady korzystania z hulajnogi elektrycznej. Czyli dziś opowiemy o tym, o czym po 20 maja 2021 roku muszą pamiętać kierowcy tego typu pojazdów.

    Samochody wpływają na środowisko? Zdaniem Polaków... nie!

    Samochody wpływają na środowisko? Aż 46 proc. Polaków uważa, że auta nie powodują żadnej szkody, a 21 proc. nie ma zdania.

    Jak dostać się do grupy Speed?

    Jak dostać się do grupy Speed? To pytanie nurtuje kierowców. Odpowiedź? Stanowiska w tej formacji nie wypełnia się raczej z konkursu...

    Zagrożenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym

    Zagrożenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym: na czym polega i w jaki sposób jest karane? Dziś wyjaśnimy to pojęcie z prawnego punktu widzenia.

    Wbicie haka w dowód. Na czym polega?

    Wbicie haka w dowód - czyli dziś opowiemy o tym jak zalegalizować montaż haka przed wakacyjnym wyjazdem. Zapomnisz o tym? Możesz mieć problem!

    e-TOLL: rejestracja przy pomocy mObywatel

    e-TOLL: rejestracja do systemu jest skomplikowana? W żadnym razie! Teraz rejestrację można autoryzować nawet mObywatelem.

    Test: Nissan Leaf 62 kWh: 217-konny elektryk z dużym zasięgiem

    Nissan Leaf 62 kWh pojawił się przed naszą redakcją. Pierwsze wrażenie? Wydaje się taki zwykły jak na elektryka. Czy to dobrze? Naszym zdaniem...

    Od ilu lat można jeździć na hulajnodze elektrycznej?

    Od ilu lat można jeździć na hulajnodze elektrycznej? To pytanie, które dość często przewija się po nowelizacji przepisów. Jaka jest odpowiedź?

    Zakaz używania telefonu na pasach

    Zakaz używania telefonu na pasach zacznie obowiązywać od 1 czerwca 2021 roku. Co oznacza dla pieszych? Chociażby mandat za komórkę.

    Dodatki do OC. Które warto wybrać?

    Dodatki do OC to nie zawsze sposób na powiększenie kwoty składki. Czasami to metoda na wybór ciekawej polisy, która może realnie pomóc kierowcy.

    Telefon na pasach. Odszkodowanie będzie mniejsze?

    Telefon na pasach a odszkodowanie. Czyli dziś opowiemy o tym, co nowe przepisy obowiązujące od 1 czerwca 2021 roku mogą oznaczać dla pieszych.

    Wodorowy Peugeot e-Expert Hydrogen

    Wodorowy Peugeot e-Expert Hydrogen trafi do sprzedaży w roku 2021. Kompaktowy furgon dostawczy będzie zasilany ogniwem paliwowym.

    Test: Audi Q5 Sportback. SUV na sportowo? Pierwsza jazda.

    Audi Q5 Sportback oficjalnie pojawiło się w Polsce. Jakie są nasze pierwsze wrażenie z jazdy? To prawie zwykłe Q5. A prawie robi wielką różnicę!

    Telefoniczna ugoda z ubezpieczycielem. Co warto wiedzieć?

    Telefoniczna ugoda z ubezpieczycielem to coraz częściej stosowana forma rozliczenia szkody. Co warto wiedzieć o niej i co tak właściwie oznacza?