Kategorie

Lotnisko w Szymanach wystartuje w 2016 r.

Lotnisko w Szymanach wystartuje w 2016 r.
Lotnisko w Szymanach wystartuje w 2016 r.
ShutterStock
Województwo Warmińsko-Mazurskie to jeden z najatrakcyjniejszych regionów turystycznych w Polsce. Niestety wciąż bardzo słabo skomunikowany. Dlatego samorządowcy wiążą duże nadzieje z uruchomieniem portu lotniczego w Szymanach koło Szczytna.

Lotnisko w Szymanach to szansa dla branży turystycznej

Marszałek województwa warmińsko-mazurskiego Gustaw Marek Brzezin uważa, że port lotniczy jest szansą na rozwój regionu, położonego na peryferiach Polski i Unii Europejskiej.

"Peryferyjność sprawia, że region jest gorzej skomunikowany niż wiele innych województw. Ta sytuacja od kilku lat poprawia się, budowane są nowe odcinki szybkich dróg, są plany dużych inwestycji na kolei, ale bez regionalnego lotniska zawsze będziemy postrzegani jako region niedostępny i daleki"- podkreślił marszałek.

Dodał, że właśnie dlatego władze regionu "wykazywały dużą determinację, aby powstał na Warmii i Mazurach port lotniczy – jedyny w całej północno-wschodniej Polsce". "Dzięki temu poprawi się z pewnością atrakcyjność inwestycyjna województwa. Chyba najwięcej zyska branża turystyczna, która wraz z pojawieniem się połączeń lotniczych będzie mogła liczyć na nowych klientów" - ocenił Brzezin.

Port regionalny dla Warmii i Mazur powstaje w miejscu byłego wojskowego lotniska w Szymanach. Pod koniec lat 90. XX w. i w pierwszej dekadzie XXI w. na lotnisku lądowały w czasie sezonu letniego samoloty pasażerskie m.in. z Niemiec. Od kilku lat ruch na lotnisku był wstrzymany. Obecnie od nowa budowana jest cała infrastruktura; koszt budowy portu lotniczego to 205 mln zł; unijne dofinansowanie inwestycji to 121 mln zł, pozostałą kwotę dołoży samorząd wojewódzki.

Zobacz też: Jak rozliczać auto służbowe w 2015 roku?

To jedna z kluczowych inwestycji realizowanych z Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia- Mazury 2007 -2013; budowę organizuje i nadzoruje spółka samorządu województwa "Warmia i Mazury". Początki inwestycji nie były łatwe. Terenem lotniska od 2008 roku zarządzała spółka Port Lotniczy Mazury, w tym samym roku spółka pozyskała inwestora strategicznego - European Business Partners sp. z o.o. Posiadający 61 proc. udziałów EBP deklarował pozyskanie kapitału i przywrócenie na lotnisku ruchu. W 2012 roku zarząd województwa uznał jednak, że spółka nie gwarantuje realizacji inwestycji unijnej i uruchomienia lotniska, więc wypowiedział jej umowę na dzierżawę terenu.

Po batalii sądowej samorząd województwa przejął zarządzanie lotniskiem i powołał spółkę w pełni samorządową, która odpowiada za realizację inwestycji.

Jak podał PAP jej prezes Leszek Krawczyk prace budowlane na lotnisku idą zgodnie z harmonogramem, a nawet w niektórych zakresach znacznie wyprzedzają plany.

Obecnie gotowa jest już płyta lotniska, pas startowy i płyty postojowe. Wkrótce montowane będą światła nawigacyjne a w przyszłym roku nawierzchnia będzie malowana. Na wiosnę montowany będzie system ILS.

Według Krawczyka konstrukcja samego terminala, gdzie odbywać się będą odprawy pasażerów jest już gotowa, sprawnie idzie także adaptacja innych budynków - w budynku starego terminala znajdą się pomieszczenia dla służb ochrony lotniska, w budynku pokoszarowym będą służby graniczne oraz administracja portu, spółki oraz pokoje dla pilotów i załóg. Gotowe są drogi techniczne i ogrodzenie wokół samego lotniska.

Zobacz też: Test Toyota Verso 1.6 D-4D Premium

Pierwsze samoloty wystartują z lotniska w Szymanach w 2016 r.

W przyszłym roku terminal będzie wyposażony w niezbędne urządzenia i systemy służące obsłudze pasażerów. Jak deklaruje prezes Krawczyk lotnisko gotowe będzie pod koniec września 2015 roku. Ale nie oznacza to, że w tym samym roku pojawią się na nim pierwsi pasażerowie. Po zakończeniu budowy, port lotniczy będzie poddany ocenom i certyfikacji przez odpowiednie instytucje.

"Zakładamy, że pierwsze samoloty wystartują w 2016 roku, najpewniej na wiosnę. Przewoźnicy przedstawiają wówczas rozkład lotów na sezon letni, od marca do października"- podkreślił Krawczyk. Dodał, że zainteresowanie ze strony przewoźników portem w Szymanach jest; ustalane są szczegóły współpracy.

Lotnisko w Szymanach tak jak większość lotnisk regionalnych nie będzie na samym początku rentowne. Samorząd wojewódzki zakłada, że przez pierwsze lata będzie dokładał do działalności operacyjnej po 3 mln zł rocznie.

Zobacz też: Zaostrzenie kar dla nietrzeźwych kierowców nie przyniesie rezultatów?

Przewiduje się, że na lotnisku będzie pracować w 2016 roku 110 osób, a do 2020 roku zatrudnienie wzrośnie do 200 osób. Służby graniczne oraz przyszła obsługa już przygotowują się do pracy w Szymanach.

Rzeczniczka warmińsko-mazurskiej straży granicznej Justyna Szubstarska poinformowała PAP, że w 2015 roku, m.in. w związku z uruchomieniem portu lotniczego, straż planuje przyjąć 141 nowych funkcjonariuszy.

"W przyszłości będą oni pełnić służbę w placówkach na Warmii i Mazurach, m.in. w Olsztynie. To właśnie olsztyńska placówka będzie odpowiedzialna za organizację służby w porcie lotniczym Szymany" - powiedziała rzeczniczka. Dodała, że obecnie w Olsztynie służy około 30 funkcjonariuszy, jednak docelowo będzie ich 60.

Do pracy na lotnisku przygotowują się także uczniowie niedawno uruchomionego w szkole policealnej im. Zbigniewa Religi w Olsztynie - kierunku technik eksploatacji portów i terminali. Jak powiedziała PAP dyrektor szkoły Jolanta Kłoczewska, w styczniu na dwutygodniowe praktyki na lotnisko w Modlinie wyjeżdża 18 uczniów tego kierunku. Dodała, że właśnie podczas praktyk na lotniskach uczniowie mają okazję poznać realne sytuacje, z jakimi mogą zetknąć się w przyszłej pracy. Chodzi np. o sposoby reagowania na obecność podejrzanych ładunków, udzielanie pierwszej pomocy medycznej pasażerom czy pomoc niepełnosprawnym.

"Liczymy na to, że absolwenci naszego kierunku rozpoczną pracę nie tylko w Szymanach, z naszego rozpoznania wynika, że braki kadrowe wśród obsługi są w innych portach lotniczych - podkreśliła Kłoczewska. (PAP)

ali/ laz/

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Źródło: PAP
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    1 sty 2000
    20 wrz 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Jak Zafira z Zafirą, czyli porównanie generacji A i B

    Zafira A i B przypominają ojca i syna. Swoje odpracowali, następców się dorobili, więc czas posiedzieć i pogadać. Jak ojcu i synowi na emeryturze?

    Opel Vectra B: gdzie się podziały tamte pryw… auta?

    Opel Vactra B: w zeszłym roku minęło 25 lat od premiery tego modelu, w przyszłym minie 20 lat od zakończenia jego produkcji. Co warto wiedzieć o nim?

    Continental SportContact 7: sportowa nowość na rynku

    Continental SportContact 7 to opona przeznaczona do sportowych kompaktów, aut sportowych, supersportowych i tuningowanych.

    Branża transportowa... przeżywa renesans

    Branża transportowa jak i mechanicy przeżywają renesans. Usługi w tych dwóch sektorach są obecnie trudniej dostępne i przede wszystkim poszukiwane.

    Roczny koszt utrzymania samochodu? Policz go z... Yanosikiem

    Roczny koszt utrzymania samochodu – ile może wynosić? Yanosik postanowił odpowiedzieć na to pytanie i udostępnił właśnie nową funkcję w aplikacji.

    Ford Mondeo Mk4: Budżetowe auto Bonda

    Ford Mondeo MK4: jeździł nim James Bond, a Top Gear okrzyknął go samochodem roku 2007. W skrócie jest lepszy niż... Ferrari.

    Zakup uszkodzonego samochodu: 1/3 używek po szkodzie

    Zakup uszkodzonego samochodu? W 2019 roku 1/3 aut na rynku wtórnym miała odnotowaną szkodę. Obecnie odsetek ten zbliża się do połowy.

    Ford Kuga I 2.0 TDCI: Super Użytkowy Vóz

    Dobry SUV musi ładnie wyglądać, być przestronny i oferować poprawne osiągi połączone z niskim spalaniem. To wszystko oferuje Ford Kuga I.

    Toyota RAV4 Adventure: czarne akcenty i napęd 4x4 w standardzie

    Toyota RAV4 Adventure - japoński SUV doczekał się nowej wersji specjalnej. Auto wyróżniają czarne akcenty, srebrny dach i napęd AWD-i w standardzie.

    Zakaz wyprzedzania się dla ciężarówek. Czy to dobry pomysł?

    Zakaz wyprzedzania się dla ciężarówek - to nowy postulat kierowców. Tylko czy odebranie tej możliwości kierowcom TIR-ów to dobry pomysł?

    Toyota Avensis II: japoński dziadkowóz

    Stereotypowy emeryt wybiera Mercedesa. Właśnie. Stereotypowy. Starsi ludzie wbrew stereotypom równie chętnie sięgają po Toyotę.

    Czy trzeba zmieniać tablice rejestracyjne po zakupie auta 2022?

    Czy trzeba zmieniać tablice rejestracyjne po zakupie auta 2022? No i tu chyba mamy dobrą informację dla kierowców...

    Wtargnięcie pieszego na pasy: czyja wina?

    Wtargnięcie pieszego na pasy: czyja wina? To ważne pytanie w kontekście nowych przepisów, które obowiązują przed pasami od czerwca 2021 r.

    Wymiana jednej opony? Ubezpieczyciel musi zapłacić za dwie

    Wymiana jednej opony? To częsta propozycja w przypadku polis na ogumienie. Takie rozwiązanie nie ma sensu z punktu widzenia bezpieczeństwa.

    Renault Megane I: raz na wozie, raz pod wozem

    Renault Megane I generacji to samochód bez wątpienia udany, ale borykający się z kilkoma problemami. Starość tego samochodu bywa bardzo różna.

    Test: Audi S3 Limousine - 4,8 s. do setki w kompakcie!

    Test Audi S3 pokazał jedno. To wilk w owczej skórze. Bo choć nadwozie nie wygląda przesadnie agresywne. Układ napędowy już jest agresywny.

    Opel Astra F: używany hit po trzech dekadach na drogach

    Opel Astra F została zaprezentowana 30 lat temu. To od niej zaczął się sukces mierzony dziś 15 milionami sztuk. Co warto wiedzieć o używanym Oplu?

    Stacje ładowania: dogonimy Niemców dopiero po 2150 roku

    Stacje ładowania samochodów elektrycznych w Polsce nie powstają zbyt dynamicznie. A to prowadzi do wniosku, że Niemcy są o 130 lat do przodu.

    Półprzewodniki w samochodzie: ich brak to problemy produkcyjne

    Półprzewodniki w samochodzie: ich brak hamuje produkcję aut, a niska produkcja musi oznaczać niższy poziom sprzedaży. Co dalej?

    Auto dla studenta do 10 tys. zł. II część zestawienia

    Auto dla studenta do 10 tys. zł, bo choć budżet może wydawać się skromny, rynek wtórny daje ogromny wybór. Dziś pięć kolejnych propozycji.

    Cupra elektryczna? Wyłącznie elektryczna do 2030 roku!

    Cupra elektryczna? Tak, wszystko wskazuje na to, że piekło właśnie zamarzło. Rasowa, hiszpańska marka skupi się bowiem na e-napędach...

    Wyprzedzanie w tunelu. Co na to przepisy?

    Wyprzedzanie w tunelu: czy jest dozwolone, a jak tak to gdzie? Jak jest zabronione, to jaki grozi za nie mandat? Oto kompendium wiedzy.

    Auto dla studenta do 10 tys. zł. I część zestawienia

    Auto dla studenta do 10 tys. zł, bo choć budżet może wydawać się skromny, rynek wtórny daje ogromny wybór. Dziś pięć pierwszych propozycji.

    Czy nieopłacona polisa OC jest ważna?

    Czy nieopłacona polisa OC jest ważna? To zależy od tego czy kierowca nie wpłacił nawet złotówki tytułem OC, czy np. nie opłacił jednej z rat.

    Aplikacja Na Wypadek, czyli czy sprawca ma ważne OC?

    Aplikacja Na Wypadek została stworzona przez UFG. Pozwala sprawdzić czy w danym momencie auto sprawcy wypadku ma ważne OC.