REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rewolucja transportowa w XXI wieku, czyli rozmowa z Derekiem Bryanem z Verizon Connect

Rewolucja transportowa w XXI wieku, czyli rozmowa z Derekiem Bryanem z Verizon Connect
Rewolucja transportowa w XXI wieku, czyli rozmowa z Derekiem Bryanem z Verizon Connect
Materiały prasowe Verizon Connect

REKLAMA

REKLAMA

Jakie są trendy na rynku transportowym? Jak autonomizacja i 5G zrewolucjonizują przewóz towarów? Oraz jak usprawnić ruch w miastach? O tych wszystkich zagadnieniach rozmawiałem z Derekiem Bryanem, wiceprezesem ds. Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki w Verizon Connect.

REKLAMA

Kuba Brzeziński: Coraz głośniej mówi się o autonomii jazdy na rynku samochodów osobowych. I coraz jaśniejsze staje się to, że do jej popularyzacji potrzeba jeszcze sporo czasu. Jak wygląda realna perspektywa popularyzacji autopilota na rynku pojazdów ciężarowych?

REKLAMA

Derek Bryan: Samochody autonomiczne są definiowane w pięciu poziomach. Piąty poziom - najbardziej zaawansowany - przewiduje całkowicie automatyczny system, w którym pojazd porusza się z taką samą łatwością, jak gdyby za jego kierownicą zasiadał człowiek. Obecnie jesteśmy na poziomie drugim, w którym kierowca jest wspierany przez systemy takie jak tempomat czy układy korygujące tor jazdy. Minie jeszcze wiele lat zanim zobaczymy systemy w pełni autonomiczne. W tym czasie firmy nie powinny czekać na autonomizację. Aby mogły pozostawać konkurencyjne i były w stanie używać najnowszych technologii powstających na dostępnych teraz bazach, powinny inwestować w istniejący już ekosystem połączonych pojazdów i modernizować flotę aut. Oczywiście powinny być też przygotowane na kolejny krok, który stanie się dalszym preludium do pełnej autonomizacji.

Kuba Brzeziński: Sztuczna inteligencja - w jaki sposób mogłaby zmienić transport w XXI wieku? Czy możemy mówić o uldze dla kierowców czy raczej o wsparciu?

REKLAMA

Derek Bryan: Sztuczna inteligencja i zdolność maszyn do uczenia się nie są elementami przyszłości. One są aktualne już dziś. Dzięki takim możliwościom firmy mają dostęp do informacji, a transport staje się bardziej wydajny. Technologia pomaga w planowaniu tras, redukowaniu kosztów i wpływa na decyzje podejmowane przez fleet managerów. Mają dostęp do większej ilości danych, a to pozwala im poszerzyć wiedzę dotyczącą tego w jaki sposób operują floty. Dla przykładu, wyłącznie silnika pojazdu zazwyczaj oznacza, że kierowca ma opóźnienie i nie dotrze do celu na czas. Ta informacja może być automatycznie przesyłana do spedytora, pracowników i klientów. Jeżeli fleet manager zauważy, że ogrzewanie w pojeździe jest zawsze włączone, może zagwarantować pracownikowi cieplejszą odzież służbową, tak żeby kierowcy nie było chłodno i żeby minimalizować ryzyko że zachoruje. W tym samym czasie informacje pozwalają poprawić np. wydajność pracy silnika, przez co minimalizowane jest zapotrzebowanie na paliwo.

Te przykłady idealnie pokazują sposób, w jaki nowoczesne systemy wspierają kierowcę. Niedługo mobilni pracownicy nie będą musieli uzyskiwać dostępu do danych manualnie i aktualizować statusu realizowanych aktualnie spraw. Managerowie będą automatycznie otrzymywać informacje z systemu, aby dalej planować podejmowane kroki. Rozwój i wykorzystanie sztucznej inteligencji w transporcie prowadzi pewną drogą. Na jej końcu znajduje się autonomiczny pojazd. Ale jak wspomniałem wcześniej, nadal jesteśmy dość daleko od osiągnięcia tego celu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kuba Brzeziński: Telemetryka to planowanie, a planowanie pozwala oszczędzić pieniądze. Jak nowoczesne technologie rozszerzają możliwości telemetryki? Jakie kierunki rozwojowe są rozważane i jakie mogą przynieść korzyści?

Derek Bryan: Nie jestem fanem słowa telemetryka, bo jest ono zbyt niejasne. Wolę definiować to zjawisko jako zbieranie danych dotyczących pojazdów, które są przydatne firmom i operatorom logistycznym. Rynek logistyczny jest niezwykle konkurencyjny. A to oznacza, że nieustająco poszukuje narzędzi, które dają poszczególnym graczom przewagę. System lokalizacji pojazdów poprawia wydajność operacyjną i bezpieczeństwo, a do tego podnosi poziom obsługi klienta. Proces monitorowania danych daje fleet managerom informacje konieczne do automatyzacji niektórych zadań. Mogą oni szybko redukować zachowania ograniczające wydajność - mowa np. o sytuacji, w której silnik w pojeździe pracuje cały czas, także na postoju.

Kilka ostatnich lat przyniosło zasadniczy rozwój zawierający pojęcia z zakresu sztucznej inteligencji i jej możliwości analizowania danych. Kolejne innowacje pojawiające się na horyzoncie dotyczą użycia dodatkowych mocy przerobowych komputerów w samochodach, konkretnie poprzez wdrożenie technologii 5G i prezentacji pojazdów autonomicznych. Dla przykładu niektóre podmioty już dziś testują możliwość formowania kolumn ciężarówek, w których elektronicznie skomunikowane pojazdy będą podróżować na tyle blisko siebie, aby udało się zminimalizować opory powietrza i tym samym spalanie. Zarządzanie flotami oparte o GPS-y bardzo szybko rozwija się i sprowadza się do użycia najnowszych technologii.

Kuba Brzeziński: Sterowanie ruchem miejskim - jakie to mogłoby mieć znaczenie dla transportu przyszłości? Jakie koncepcje w tej kwestii są rozważane?

Derek Bryan: Po pierwsze system sterowania ruchem miejskim powinien być kompleksowy. Uzyskiwanie informacji pochodzących z wielu źródeł powinno pozytywnie wpłynąć na możliwość wykorzystania przepustowości istniejących już dróg i transportu publicznego. Istniejące już systemy regulujące ruch miejski powinny być uzupełnione kolejnymi urządzeniami IoT i inteligentnymi sensorami. Za sprawą informacji gromadzonych tą drogą, algorytmy sztucznej inteligencji mogą zarządzać ruchem prawie w czasie rzeczywistym. To oznacza regulowanie ograniczeń prędkości, oznaczeń pasów czy świateł drogowych.

W przyszłości 5G pozwoli na wysyłanie i analizowanie danych jeszcze szybciej i efektywniej. Kierowcy, zarządcy flot i lokalne władze będą w stanie podejmować lepsze decyzje na podstawie tak zebranych danych. W tych warunkach miejscy dostawcy będą zadowoleni w perspektywie możliwości zredukowania przeciążeń ruchu. A coraz bliżej tego celu stawia nas IoT - inteligentny system zarządzania i planowania trasy.

Kuba Brzeziński: W ostatnim czasie w dyskursie popularnym dość dużo mówi się o technologii 5G. Nie jest to jednak przekaz w dużej mierze pozytywny. Jak zatem 5G może zmienić rozwiązania transportowe?

Derek Bryan: 5G obiecuje kolejną generację transferu danych na większą skalę, z większą prędkością i z mniejszymi opóźnieniami. To oznacza że ogromne ilości informacji mogą być gromadzone, procesowane i analizowane szybciej niż kiedykolwiek wcześniej. Wierzę że to właśnie da początek kompletnie nowym ideom i usługom.

Zalety autonomicznych pojazdów i użycia sztucznej inteligencji już dziś mają wpływ na przemysł transportowy. Myśląc o tradycyjnym monitorowaniu pojazdów, tak naprawdę ciężko wyobrazić sobie jak 5G mogłoby zmienić usługi. Z drugiej strony potencjał szybszego przesyłu danych może mieć wpływ na sposób realizacji poszczególnych funkcjonalności systemu monitorującego w przyszłości. Wdrażanie IoT i modernizacja infrastruktury drogowej to klucze do nowych idei. W związku z tym powinniśmy rozpatrywać 5G jako zbliżającą się możliwość, którą jeszcze dziś ciężko zdefiniować konkretnie z transportowego punktu widzenia.

Kuba Brzeziński: Dziękuję za rozmowę.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

REKLAMA

Jazda na rolkach i wrotkach a przepisy drogowe. Rolkarz to pieszy czy kierujący? Jakie ma obowiązki?

Sezon na rolki i wrotki startuje wraz z pierwszymi objawami wiosny. A to oznacza, że warto przypomnieć zasady poruszania się tymi "środkami transportu". Bo ich również dotyczą przepisy drogowe. Na jakie konkretnie zasady wskazują?

To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

REKLAMA

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

REKLAMA