Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kradzież wyrobów a odpowiedzialność przewoźnika

Kradzież wyrobów węglowych a odpowiedzialność przewoźnika
Kradzież wyrobów węglowych a odpowiedzialność przewoźnika
ShutterStock
Czy przewoźnik węgla będzie zobowiązany do samodzielnego rozliczenia i uiszczenia należnej akcyzy na rzecz właściwego organu podatkowego od skradzionego węgla, gdy do kradzieży doszło w trakcie transportu węgla z kopalni (PPW) do elektrowni (FNW)?

Nasza firma przewozowa (niebędąca podatnikiem podatku akcyzowego) zajmuje się transportem węgla nabywanego na terytorium kraju od kopalni (pośredniczący podmiot węglowy) przez elektrownię (będącą finalnym nabywcą węglowym) korzystającą ze zwolnienia od akcyzy. Nasza firma świadczy usługę transportową na podstawie umowy o przewóz węgla zawartej z elektrownią. Węgiel jest nabywany przez elektrownię na bramie kopalni. W trakcie transportu zdarza się, że węgiel jest kradziony. Czy jako przewoźnik węgla będziemy zobowiązani do samodzielnego rozliczenia i uiszczenia należnej akcyzy na rzecz właściwego organu podatkowego od skradzionego węgla, gdy do kradzieży doszło w trakcie transportu węgla z kopalni (PPW) do elektrowni (FNW)?

Zobacz też: Umorzenie odsetek od zobowiązań handlowych przez wierzyciela a przychód podatkowy

Na podstawie art. 9a ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym (dalej jako ustawa o akcyzie), w przypadku wyrobów węglowych, czynnością opodatkowaną akcyzą jest sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju finalnemu nabywcy węglowemu. Ponadto, przedmiotem opodatkowania podatkiem akcyzowym jest także powstanie ubytków wyrobów węglowych (art. 9a ust. 1 pkt 7 ustawy o akcyzie). Za ubytki wyrobów węglowych w rozumieniu ustawy o akcyzie uznaje się wszelkie straty wyrobów węglowych powstałe w trakcie ich przemieszczania na terytorium kraju w związku z wykonaniem czynności stanowiącej przedmiot opodatkowania akcyzą (art. 2 ust. 1 pkt 20 lit. c ustawy o akcyzie).

Zobacz też: Jak ograniczyć koszty paliwa w spedycji?

Ustawa o akcyzie przewiduje dwa zwolnienia od akcyzy dla ubytków wyrobów akcyzowych. Najczęściej stosowane odnosi się do tzw. ubytków naturalnych i przysługuje ono tylko do wysokości normy dopuszczalnych ubytków określonej w odpowiednim rozporządzeniu albo w decyzji właściwego naczelnika urzędu celnego (art. 30 ust. 4 ustawy o akcyzie). Drugie zwolnienie dotyczy ubytków wyrobów akcyzowych powstałych na skutek zdarzeń losowych lub siły wyższej i wynika ono z art. 30 ust. 3 ustawy o akcyzie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na podstawie art. 30 ust. 5 ustawy o akcyzie, żadne z dwóch wskazanych wyżej zwolnień od akcyzy nie ma jednak zastosowania w przypadku ubytków zaistniałych na skutek przestępstwa przeciwko mieniu. Jeśli więc na skutek kradzieży dojdzie do straty węgla (mieszczącej się w definicji ubytków), to strata tego typu zawsze będzie opodatkowana akcyzą.

Zobacz też: Czy paragon może być dokumentem księgowym uprawniającym Spółkę do potrącenia wydatku w kosztach uzyskania przychodów?

W opisanej przez Państwa sytuacji, straty węgla powstają w trakcie transportu z kopalni do elektrowni (posiadającej status FNW i uprawnionej do korzystania ze zwolnienia od akcyzy). Uznać więc należy, że przemieszczenie to ma związek z wykonaniem czynności stanowiącej przedmiot opodatkowania akcyzą. Jak bowiem wyjaśniono wyżej, sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju do FNW jest czynnością opodatkowaną akcyzą. W związku z tym, w opisanej sytuacji, należy uznać straty wyrobów węglowych powstałe w wyniku kradzieży za ubytki wyrobów akcyzowych od których konieczna jest zapłata akcyzy (nie ma bowiem możliwości zastosowania żadnego ze zwolnień od akcyzy przewidzianych dla ubytków wyrobów akcyzowych).

We wskazanym przez Państwa stanie faktycznym nabycie węgla odbywa się na bramie kopalni (PPW). W tym też momencie elektrownia (FNW) staje się właścicielem nabytych wyrobów węglowych i ponosi za nie odpowiedzialność. Elektrownia zawarła z Państwem jedynie umowę na transport wyrobów węglowych stanowiących własność elektrowni. W związku z tym to elektrownia (FNW) będąca właścicielem tych wyrobów będzie zobowiązana do rozliczenia i zapłaty za rzecz właściwego organu podatkowego akcyzy od ubytków węgla powstałych na skutek kradzieży w trakcie transportu.

Państwo jako firma transportowa może ponieść ewentualnie odpowiedzialność odszkodowawczą (względem elektrowni) za skradzione wyroby akcyzowe w sytuacji, gdy elektrownia zleciła Państwu transport wyrobów węglowych z bramy kopalni do elektrowni i z umowy zawartej przez Państwa z elektrownią wynika taka odpowiedzialność (odszkodowawcza).

Zobacz też: Zakaz konkurencji a podatek VAT

Podsumowując, Państwa firma świadcząca jedynie usługi transportowe na rzecz elektrowni nie będzie zobowiązana do samodzielnego rozliczenia i zapłaty akcyzy właściwemu organowi podatkowemu od ubytków wyrobów węglowych powstałych w wyniku kradzieży w trakcie transportu. 

Tekst: Marcelina Fabia, Konsultant podatkowy w ECDDP Sp. z o. o

Reklama
Zaktualizuj swoją wiedzę z naszymi publikacjami i szkoleniami
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Ładowarki dla elektrycznych ciężarówek przy autostradach. Nowy pomysł UE

    Ładowarki dla elektrycznych ciężarówek przy autostradach i znowelizowane rozporządzenie AFIR toruje drogę dla elektrycznych napędów.

    Mitsubishi zaprezentuje 16 nowych modeli. Nowy plan rozwoju marki

    Mitsubishi zaprezentuje 16 nowych modeli. To efekt ogłoszenia trzyletniego średniookresowego planu na lata fiskalne 2023-2025 "Challenge 2025".

    Czemu wymiana opon na letnie jest tak ważna?

    Czemu wymiana opon na letnie jest tak ważna? Dostosowanie typu opon do sezonu to kwestia bezpieczeństwa. Więcej na ten temat w naszym tekście.

    Niebezpieczny kierowca, czyli jaki? Oto opinia Polaków

    Niebezpieczny kierowca? Dziś przedstawimy opinie Polaków na ten temat i dane wynikające ze statystyk policyjnych.

    Toyota Prius 2023. Rezerwacje na nową hybrydę ruszyły

    Toyota Prius 2023 to nowa hybryda plug-in z Japonii. Właśnie wystartowały w Polsce rezerwacje na model. Na razie to jedynie rezerwacje online.

    Czy samochód elektryczny ma akumulator rozruchowy?

    Czy samochód elektryczny ma akumulator rozruchowy? Kierowcy często zastanawiają się nad tym czy elektryk ma akumulator rozruchowy 12V.

    Toyota Proace Verso kamper. Oto nowa zabudowa Tanuki

    Toyota Proace Verso kamper zyskała nową wersję. Auto otrzymuje wyposażenie kempingowe skonfigurowane przez doświadczonych podróżników.

    Auta elektryczne we flocie. AstraZeneca kupiła 190 Volkswagenów

    Auta elektryczne we flocie? Tak, mogą się sprawdzić. AstraZeneca kupiła właśnie 190 e-Volkswagenów z rodziny ID. Choć raczej nie kupiła, a wynajęła.

    Jak wybrać nowe opony? Wybór sercem czy rozumem?

    Jak wybrać nowe opony? Właściwie dobrane opony skrócą drogę hamowania pojazdu nawet o kilkanaście metrów. Warto pamiętać też o zasadzie 3P.

    Łapki na kierownicę. Nowa akcja policji. O co w niej chodzi?

    Łapki na kierownicę to akcja policji, która ma uświadomić jakie zagrożenia niesie za sobą używanie telefonu komórkowego w czasie prowadzenia pojazdu.

    Amarok 2023. Cena modelu startuje od 229 000 zł netto

    Amarok 2023. Cena nowego pick-up`a Volkswagena przestała być tajemnicą. Co więcej, zamówienia na model można już składać u dealerów marki.

    Odcinkowy pomiar prędkości. Tunel pod Świną kolejnym punktem na mapie

    Odcinkowy pomiar prędkości. Tunel pod Świną zostanie włączony do sieci pomiarowej GITD. W Świnoujściu na odcinku drogi DK93 rusza budowa OPP.

    Wymiana opon na letnie 2023. Kiedy, jak i za ile? Sprawdźmy

    Wymiana opon na letnie 2023, czyli dziś przygotujemy dla kierowców tabletkę wiedzy na ten temat. Kiedy zmienić opony, o czym pamiętać i ile to kosztuje w 2023 roku?

    Czy można dostać mandat z kamery? I to na kilka sposobów

    Czy można dostać mandat z kamery? Oczywiście że tak. Co więcej, sposobów zdobywania nagrań służby mają co najmniej kilka. Poznajmy je.

    Mitsubishi L200 2024. Tak będzie wyglądać nowe wcielenie pick-up`a

    Mitsubishi L200 2024, czyli kolejna generacja modelu ujrzy światło dzienne jeszcze w tym roku lub na początku kolejnego. Co wiadomo o modelu?

    Volkswagen ID.2all. Tak będzie wyglądać elektryczne Polo?

    Volkswagen ID.2all zapowiada koncepcję dostępnej, elektrycznej mobilności dla Europejczyków. Jest rozmiarów modelu Polo. Trafi zatem do segmentu B.

    Przewoźniku - dopilnuj nowego obowiązku, jeśli nie chcesz stracić zezwolenia

    Pakiet mobilności ponownie o sobie przypomina. Zgodnie ze zmianami w ustawie o transporcie drogowym, przewoźnicy są zobowiązani do spełnienia kolejnego obowiązku. Chodzi o przepis, wprowadzający konieczność zgłoszenia ilości zatrudnionych kierowców. W tym roku oświadczenie należy zgłosić już do 31 marca, a brak wypełnienia formalności może wiązać się poważnymi konsekwencjami dla przewoźników.

    SCT Warszawa. Warszawscy rodzice chcą ostrzejszych restrykcji

    SCT w Warszawie powstanie. Siedem postulatów wobec władz Warszawy wystosowała wspólna inicjatywa rodziców i ruchów społecznych. O co wnoszą?

    Mercedes GLB 2023. Lifting mocno delikatny. Zmian zbyt wiele nie ma

    Mercedes GLB 2023, czyli SUV niemieckiej marki przeszedł właśnie lifting. Co zmieniło się w modelu? Zmian prawie nie widać. To dobrze czy źle?

    Samochód do strefy czystego transportu. O czym pamiętać kupując auto używane?

    Samochód do strefy czystego transportu to pojęcie, którym Polacy interesują się coraz mocniej. O czym powinien pamiętać podczas zakupu mieszkaniec SCT?

    Kolizji mniej, ale likwidacja szkód coraz droższa...

    Kolizji mniej, ale likwidacja szkód coraz droższa? To zdanie idealnie opisuje zeszłoroczną sytuację na rynku ubezpieczeń komunikacyjnych.

    Mitsubishi Eclipse Cross Ralliart. PHEV z rajdowym sznytem. Tylko sznytem

    Mitsubishi Eclipse Cross Ralliart to nowa wersja japońskiego coupe SUV-a napędzanego hybrydą plug-in. Zmiany? Te dotyczą tylko stylizacji. Szkoda...

    Mercedes GLA 2023. Mały SUV z Niemiec przeszedł drobny zabieg

    Mercedes GLA 2023, czyli mniejszy z niemieckich SUV-ów przeszedł lifting. W jego ramach nieznacznie zmienił się design, ale i paleta silników.

    Toyota Hilux powstała w 1968 roku. Kończy właśnie 55 lat!

    Toyota Hilux zadebiutowała na rynku w roku 1968. A więc jak nietrudno policzyć, powoli zbliża się do wieku emerytalnego. Tyle że pick-up ani myśli się zatrzymywać!

    Abarth 695 Tributo 131 Rally. Pięćsetka z duszą Ferrari

    Abarth 695 Tributo 131 Rally waży nieco ponad 1,1 tony, a ma 180 koni. Jest sportowy, agresywny i oferuje rasowy dźwięk wydechu. To nie samochód, to spełnienie marzeń kierowcy.