Kategorie

Korzyści płynące z automatyki w magazynie

Korzyści płynące z automatyki w magazynie © Franck Boston - Fotolia.com
Korzyści płynące z automatyki w magazynie © Franck Boston - Fotolia.com
Franck Boston
Fotolia
Wprowadzenie automatyki do magazynu to nie tylko ograniczenie kosztów eksploatacji lecz również wzrost wydajności pracy.

– Specjaliści od logistyki oraz producenci, którzy podjęli decyzję o wdrożeniu automatyzacji w systemach magazynowych firmy zgodnie przyznają, że była ona podyktowana dokładną analizą opłacalności inwestycji. Rozwój przedsiębiorstwa, który obserwują od momentu podjęcia tego kroku wynika nie tylko z uzyskanych oszczędności na bieżących, ale również na znaczącym podniesieniu jakości funkcjonowania całego łańcucha obrotu towarem – powiedział Dariusz Szkiłondź z Cassioli Polska.

Korzyści płynące z automatyki w magazynie

Nie bez powodu najszybszy wzrost zainteresowania automatyzacją magazynów odnotowuje się w produkcji, a więc gałęzi gospodarki, która musi wciąż nadążać za rosnącą konsumpcją niemal wszystkich dóbr. Podniesienie jakości organizacji pracy producentów za sprawą automatycznych magazynów sprowadza się do syntezy szeregu elementów odpowiadających za wydajność. Wśród nich należałoby wymienić maksymalne wykorzystanie przestrzeni magazynowej, zwiększenie zdolności przemieszczania produktów oraz szybkości ich wydawania, zminimalizowanie ryzyka uszkodzenia mechanicznego towaru oraz niemal całkowitą eliminację błędów w kompletowaniu zamówień. Automatyka magazynowa pozwala również na błyskawiczne dostosowanie do zmian produkcyjnych oraz dystrybucyjnych towarów. Nie mniej ważnym od wydajności czynnikiem, który wciąż zjednuje sobie zwolenników automatyzacji wśród przedsiębiorców, jest oszczędność na zatrudnieniu. Chociaż inwestycja w pełni zautomatyzowany magazyn nie należy do najtańszych, w praktyce oznacza stałe obniżenie kosztów związanych z zatrudnieniem personelu. Automatyczne systemy składowania pozwalają na pracę magazynu w trybie trzy zmianowym bez ponoszenia dodatkowych kosztów osobowych i ograniczają aktywności w zakresie organizacji i zarządzaniu zasobami ludzkimi.

Automatyzacja "powiększy" przestrzeń magazynu?

Wdrażanie automatyki magazynowej odpowiada wprowadzeniu nowoczesnych rozwiązań technologicznych, których zadaniem jest optymalizacja całego procesu przepływu towarów. Za zwiększenie powierzchni magazynowej odpowiadają np. takie elementy jak regały magazynowe o podwójnej głębokości składowania, które pozwalają na składowanie dwóch palet lub innego SKU na głębokość z każdej strony korytarza czy układnice z pomostami przeładunkowymi, które oprócz wzrostu przepustowości magazynu pozwalają na zwiększenie zagęszczenia składowanych towarów. Automatyczne rozwiązania są też podstawowym sposobem na uniknięcie inwestycji w dodatkową przestrzeń magazynową, np. w sytuacji znaczącego wzrostu produkcji lub składowania dóbr. W porównaniu do magazynu tradycyjnego wykorzystującego wózki widłowe, w tej samej kubaturze budynku możliwe jest zwiększenie ilości miejsc paletowych o ponad 100%. Zaawansowane rozwiązania z zakresu mechaniki i elektroniki wsparte działaniem oprogramowania sterującego pozwala natomiast na osiągnięcie korzyści wynikających z wykluczenia błędów przy produkcji lub składowaniu i wydawaniu towaru. Takie elementy jak zindywidualizowane urządzenia pobierające, rozwiązania samojezdne czy systemy satelitarne ograniczają kontakt personelu z towarem, przez co wyeliminowane zostaje najczęstsze źródło występowania pomyłek jakim jest pracownik. To, jakie systemy będą optymalnym rozwiązaniem dla skutecznego podniesienia wydajności przedsiębiorstwa, analizowane jest we współpracy z firmą dostarczającą technologie automatyzacji magazynu. W ten sposób inwestor może sprawdzić w jaki sposób podniesiona zostanie wydajność magazynu przed realizacją.

– Już na etapie projektowania inwestor może zobaczyć jak będzie funkcjonował jego nowy automatyczny magazyn. Bardzo często przy analizie komputerowej symulacji utwierdza się w przekonaniu, że pojął właściwą decyzję. Możliwość lepszego wykorzystania posiadanych przestrzeni oraz integralność całych systemów produkcyjno-dystrybucyjnych przekonują coraz to nowych inwestorów do zrobienia kroku w kierunku nowoczesnego magazynu –tłumaczy Dariusz Szkiłondź z Cassioli Polska.

Czy systemy odpowiadające za automatyzację da się zamontować w każdym magazynie?

Systemy odpowiadające za automatyzację magazynów i linii produkcyjnych charakteryzują się również wysoką uniwersalnością w dopasowaniu optymalnych rozwiązań do różnorodnych potrzeb. W zależności od takich czynników jak dostępna powierzchnia magazynowa, stosowane SKU, nośność typowych towarów i ich rodzaj czy potrzeby związane z automatyczną identyfikacją wymagać będą wdrożenia indywidualnych systemów i narzędzi automatycznych, które odpowiadać będą za wzrost wydajności magazynu. Przykładowo, w przypadku przedsiębiorstwa, które nie pracuje na najczęściej spotykanym SKU – Europalecie, potrzebne jest inne rozwiązanie. Chęć zaspokojenia indywidualnych potrzeb klienta, zmusiła producentów urządzeń do opracowania systemów, które pozwalają na operowanie również produktami niespaletyzowanymi. Takie rozwiązania zaprojektowane np. na potrzeby firm produkujących meble pomijają konieczność paletyzowania materiałów oraz eliminuje obrót pustych palet. W przypadku magazynów, które obracają towarem wysokiej wartości ważną przesłanką dla automatyzacji jest lepsza dbałość w zarządzaniu produktami i zminimalizowanie ryzyka wystąpienia fizycznych uszkodzeń towaru. Automatyzacja poprzez ograniczenie kontaktu personelu z towarem pozwala na rezygnację z praktyk wykluczania części pracowników z określonej strefy magazynu, tylko z powodu składowania w nim cennego wolumenu. Niezależnie od nowoczesnego parku maszyn dla osiągnięcia największych efektów i korzyści płynących z automatyzacji konieczne jest wdrożenie odpowiedniego systemu zarządzania nimi.

– Samodzielne zastosowanie szeroko dostępnych zaawansowanych rozwiązań z zakresu mechaniki i mechatroniki nie gwarantuje zwiększenia zdolności przepływu towarów. Ważnym elementem każdego rozwiązania jest System Zarządzania Magazynem WMS. Jego zadaniem jest koordynacja i optymalizacja wszystkich procesów magazynowych, od strefy wejścia towarów aż do ramp załadunku ciężarówek, oraz znalezienie optymalnego rozwiązania w obszarze zarządzania operacyjnego – mówi inż. Dariusz Szkiłondź.

Źródło: Materiały prasowe Cassioli Polska

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    1 sty 2000
    22 wrz 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Audi Q4 Sportback e-tron: stylowy, elektryczny i dostępny w Polsce

    Audi Q4 Sportback e-tron wygląda jak typowe Audi. Ma wkurzone spojrzenie i mocno sportową linię nadwozia. Jedno nie daje jednak spokoju. Ta cisza...

    Auto zastępcze na czas naprawy z AC

    Auto zastępcze na czas naprawy z AC: czy taka usługa jest rynkowym standardem? Jeżeli tak, to na czym konkretnie polega?

    Samochód zastępczy z OC sprawcy. Jakie są zasady?

    Samochód zastępczy z OC sprawcy należy się każdemu poszkodowanemu. Na jakiej zasadzie to działa? Zaraz o tym opowiemy.

    Filmowe gwiazdy za grosze. Top 5 moto-legend kina

    Samochody z filmów muszą być drogie? Zależy które wybierzesz. Dziś przygotowaliśmy listę pięciu modeli, które kosztują dziś mniej niż 30 tys. zł.

    Skierowanie na ponowny egzamin prawa jazdy. To możliwe?

    Skierowanie na ponowny egzamin prawa jazdy: kiedy otrzyma je kierowca? Gdy policjant uzna, że konieczne jest sprawdzenie kwalifikacji prowadzącego.

    Toyota Yaris Cross: hybrydowa i miejska. Co o niej wiadomo?

    Toyota Yaris Cross już w listopadzie zadebiutuje na polskim rynku. Już dziś marka zebrała blisko 1900 zamówień na to auto. Co o nim wiadomo?

    Jak Zafira z Zafirą, czyli porównanie generacji A i B

    Zafira A i B przypominają ojca i syna. Swoje odpracowali, następców się dorobili, więc czas posiedzieć i pogadać. Jak ojcu i synowi na emeryturze?

    Opel Vectra B: gdzie się podziały tamte pryw… auta?

    Opel Vactra B: w zeszłym roku minęło 25 lat od premiery tego modelu, w przyszłym minie 20 lat od zakończenia jego produkcji. Co warto wiedzieć o nim?

    Continental SportContact 7: sportowa nowość na rynku

    Continental SportContact 7 to opona przeznaczona do sportowych kompaktów, aut sportowych, supersportowych i tuningowanych.

    Branża transportowa... przeżywa renesans

    Branża transportowa jak i mechanicy przeżywają renesans. Usługi w tych dwóch sektorach są obecnie trudniej dostępne i przede wszystkim poszukiwane.

    Roczny koszt utrzymania samochodu? Policz go z... Yanosikiem

    Roczny koszt utrzymania samochodu – ile może wynosić? Yanosik postanowił odpowiedzieć na to pytanie i udostępnił właśnie nową funkcję w aplikacji.

    Ford Mondeo Mk4: Budżetowe auto Bonda

    Ford Mondeo MK4: jeździł nim James Bond, a Top Gear okrzyknął go samochodem roku 2007. W skrócie jest lepszy niż... Ferrari.

    Zakup uszkodzonego samochodu: 1/3 używek po szkodzie

    Zakup uszkodzonego samochodu? W 2019 roku 1/3 aut na rynku wtórnym miała odnotowaną szkodę. Obecnie odsetek ten zbliża się do połowy.

    Ford Kuga I 2.0 TDCI: Super Użytkowy Vóz

    Dobry SUV musi ładnie wyglądać, być przestronny i oferować poprawne osiągi połączone z niskim spalaniem. To wszystko oferuje Ford Kuga I.

    Toyota RAV4 Adventure: czarne akcenty i napęd 4x4 w standardzie

    Toyota RAV4 Adventure - japoński SUV doczekał się nowej wersji specjalnej. Auto wyróżniają czarne akcenty, srebrny dach i napęd AWD-i w standardzie.

    Zakaz wyprzedzania się dla ciężarówek. Czy to dobry pomysł?

    Zakaz wyprzedzania się dla ciężarówek - to nowy postulat kierowców. Tylko czy odebranie tej możliwości kierowcom TIR-ów to dobry pomysł?

    Toyota Avensis II: japoński dziadkowóz

    Stereotypowy emeryt wybiera Mercedesa. Właśnie. Stereotypowy. Starsi ludzie wbrew stereotypom równie chętnie sięgają po Toyotę.

    Czy trzeba zmieniać tablice rejestracyjne po zakupie auta 2022?

    Czy trzeba zmieniać tablice rejestracyjne po zakupie auta 2022? No i tu chyba mamy dobrą informację dla kierowców...

    Wtargnięcie pieszego na pasy: czyja wina?

    Wtargnięcie pieszego na pasy: czyja wina? To ważne pytanie w kontekście nowych przepisów, które obowiązują przed pasami od czerwca 2021 r.

    Wymiana jednej opony? Ubezpieczyciel musi zapłacić za dwie

    Wymiana jednej opony? To częsta propozycja w przypadku polis na ogumienie. Takie rozwiązanie nie ma sensu z punktu widzenia bezpieczeństwa.

    Renault Megane I: raz na wozie, raz pod wozem

    Renault Megane I generacji to samochód bez wątpienia udany, ale borykający się z kilkoma problemami. Starość tego samochodu bywa bardzo różna.

    Test: Audi S3 Limousine - 4,8 s. do setki w kompakcie!

    Test Audi S3 pokazał jedno. To wilk w owczej skórze. Bo choć nadwozie nie wygląda przesadnie agresywne. Układ napędowy już jest agresywny.

    Opel Astra F: używany hit po trzech dekadach na drogach

    Opel Astra F została zaprezentowana 30 lat temu. To od niej zaczął się sukces mierzony dziś 15 milionami sztuk. Co warto wiedzieć o używanym Oplu?

    Stacje ładowania: dogonimy Niemców dopiero po 2150 roku

    Stacje ładowania samochodów elektrycznych w Polsce nie powstają zbyt dynamicznie. A to prowadzi do wniosku, że Niemcy są o 130 lat do przodu.

    Półprzewodniki w samochodzie: ich brak to problemy produkcyjne

    Półprzewodniki w samochodzie: ich brak hamuje produkcję aut, a niska produkcja musi oznaczać niższy poziom sprzedaży. Co dalej?