REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Logistyka kontraktowa - plusy i minusy

Agata Grenda

REKLAMA

Logistyka kontraktowa oznacza stałą pracę operatora nad uzyskaniem lepszej efektywności i produktywności, poprzez optymalizację i usprawnianie procesów logistycznych własnych oraz swoich klientów. Przedsiębiorstwo, korzystając z usług operatora lub rozważając taką możliwość, może zatem skorzystać z jego doświadczenia w usługach podobnych do tych, których oczekuje.

Klienci operatorów logistycznych, poprzez zakontraktowanie usług logistycznych u operatora (outsourcing) mają możliwość skupienia się na swojej podstawowej działalności: produkcji, sprzedaży, marketingu, itp., pozostawiając obsługę logistyczną w rękach specjalistów. Rozliczając się z operatorem wg rzeczywistych wolumenów towarowych wchodzących, składowanych i wychodzących z magazynu przekształcają cześć swoich kosztów stałych w koszty zmienne, uzyskując tym samym niższe koszty operacyjne, co pozwala przedsiębiorcom poprawić i lepiej monitorować swoją profitowość.

REKLAMA

Jeden operator logistyczny dla wielu klientów

Operatorzy logistyczni z reguły oferują obsługę w magazynach typu multiklienckich. Dzięki temu wykorzystują swoje zasoby techniczne (powierzchnię magazynową, sprzęt przeładunkowy, wyposażenie, IT) i zasoby ludzkie do obsługi wielu firm w tym samym czasie, co z kolei pozwala na ich optymalizację i w efekcie rozłożenie kosztów stałych operatora na kilku klientów i finalnie przekłada się na realne oszczędności każdemu z nich (win-win).


REKLAMA

Klient zwolniony jest z obowiązku dbania o przeglądy i konserwację sprzętu, wyposażenia, budynku, utrzymywania pracowników magazynowych w okresach niższej aktywności. Koszty obsługi logistycznej są natomiast łatwo mierzalne, ponieważ są uzależnione wprost od aktywności i przewidywalne.

Operator logistyczny ma także możliwość szybciej reagować na zmieniające się potrzeby rynku i dzięki temu oferować bardziej elastyczne usługi. Dotyczy to w szczególności kwestii zaplecza magazynowego oraz środków transportu.

REKLAMA

Operatorzy logistyczni dysponują zazwyczaj także więcej niż jedną lokalizacją magazynową. W przypadku nagłej konieczności mogą zaproponować klientowi możliwość obsługi w innej lokalizacji lub wykorzystanie powierzchni magazynowej, dedykowanej dla klienta, który w tym samym czasie ma obniżone zapasy ze względu na spadek posezonowy. I na odwrót - w przypadku obniżenia aktywności klienta i zmniejszenia zapasów klient, w porozumieniu z operatorem, może zmniejszyć wielkość powierzchni magazynowej dedykowanej dla niego, bez konieczności ponoszenia kosztów pustej i niewykorzystanej powierzchni.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Operator niejednokrotnie ma doświadczenie w obsłudze konkretnych branż i może sugerować pewne rozwiązania, które sprawdziły się wcześniej u innych klientów. Będzie to oznaczać również, że operator rozumie i akceptuje specyficzne wymagania danego rynku, ma doświadczenie w obsłudze podobnego towaru oraz zrozumienie przepisów prawnych, które regulują działanie branży. Być może będzie mógł dodatkowo zaproponować synergie np. poprzez konsolidowanie w obsługi transportowej kilku klientów z danej branży.Coraz częściej jest to wręcz jedno z podstawowych wymagań firm na etapie wyboru partnera logistycznego. 


Zalet logistyki kontraktowej jest wiele, zdecydowanie więcej niż wad. Przekonało się o tym niemal każde przedsiębiorstwo, które po okresie posiadania własnego magazynu zdecydowało się na outsourcing. Oczywiście każda zmiana niesie za sobą niedogodności w początkowej fazie: konieczność sprzedaży lub rezygnacji z najmu własnego magazynu, rozwiązanie umów z dostawcami sprzętu oraz umów zatrudnienia pracowników, itd. Operator potrzebuje również czasu, aby w początkowej fazie współpracy „nauczyć się obsługi” klienta, specyfiki jego towaru oraz wymagań danej firmy.

Nie każdy początek obsługi magazynowej przebiega bez problemu. Dlatego istotne jest, aby firma na etapie wyboru operatora szczegółowo weryfikowała jego doświadczenie i kompetencje, badając również referencje aktualnie obsługiwanych klientów.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Miał więcej szczęścia, niż rozumu. Pijany uderzył w naczepę tira na A2. Cudem przeżył wypadek

Noc, autostrada A2 i pijany kierowca mazdy, który nie zauważył... jadącego tira. Japoński sedan uderzył w naczepę ciężarówki, a w wyniku uderzenia stracił praktycznie całe nadwozie. Kierowca wyszedł ze zdarzenia bez szwanku.

Nawet blisko 9 tys. zł kary dla kierowcy i to już po dwóch tygodniach. Stawki niedługo będą aktualizowane

Za niespełna 2 miesiące w Polsce po raz kolejny wzrosną kary dla kierowców. Mowa oczywiście o karach za brak OC. Od 1 lipca 2024 r. brak ważnej polisy będzie oznaczać nawet 8600 zł opłaty karnej. Tyle że ta kwota to dopiero początek kosztów.

Oto wielkie ułatwienia dla niepełnosprawnych. Nowe przepisy przyjęte

Nadciągają ważne zmiany dla osób korzystających z kart parkingowych. Parlament Europejski uchwalił przepisy o unijnej karcie osoby z niepełnosprawnością oraz europejskiej karcie parkingowej dla osób z niepełnosprawnością. Co to oznacza dla kierowców?

Jak chcemy podróżować? Zmiana myślenia to wynik kwestii środowiskowej i pokoleniowej

W ciągu ostatnich lat sposób postrzegania transportu uległ ewolucji, odzwierciedlając zarówno transformację branży motoryzacyjnej, jak i zmiany wartości społecznych. Co to oznacza w praktyce?

REKLAMA

Omoda w Europie. Polska stanie się ważną bazą dla chińskiej marki

Omoda nie bierze jeńców. Marka należąca do chińskiego giganta Chery Automobile rusza na europejską ekspansję. Ma utworzyć na Starym Kontynencie około siedmiu spółek zależnych. Jedna i dość kluczowa powstanie właśnie w Polsce.

Ubezpieczenie dla rowerzysty. Czy jest obowiązkowe? Jaką polisę wybrać?

Sezon rowerowy w pełni. A to oznacza, że rowerzyści powinni rozpatrzeć dość ważną kwestię. Czy przed ruszeniem w trasę muszą wykupić ubezpieczenie? I o jakiej konkretnie polisie warto pomyśleć?

Polacy rzucili się na samochody. Kupują je na potęgę. Rynek osiągnął wzrost o 18 proc.

Dane GUS nie pozostawiają złudzeń. Sprzedaż samochodów, motocykli oraz części zamiennych była najszybciej rosnącą, zdefiniowaną kategorią produktów w przypadku klienta detalicznego w I kwartale 2024 r.

Samochód z przebitym numerem VIN. Jak kupujący może się zabezpieczyć?

Klonowanie samochodów to proceder polegający na tym, że po kradzieży auto otrzymuje numer VIN z innego, identycznego modelu pojazdu. Jak kupujący powinni się zabezpieczać przed samochodem z taką wadą prawną?

REKLAMA

Ceny paliw na stacjach w maju 2024: po promocji gwałtowne podwyżki, kiedy benzyna po 7 zł za litr

Majówkowe obniżki cen paliw o 30 groszy na litrze to tania przekąska przed drogim – a nawet bardzo drogim – daniem głównym. Eksperci są zgodni, że cena 7 zł za litr benzyny na stacjach paliw w Polsce to kwestia dni. Dlaczego? Czy są szanse, że do wakacji paliwa znów potanieją?

112 km/h na "30". Kierowca stracił prawo jazdy i samochód

Na autostradzie A13 w austriackim Tyrolu kierowca z Polski jechał 112 km/h w strefie ograniczenia prędkości do 30 km/h - podała w niedzielę austriacka agencja APA, powołując się na miejscową policję.

REKLAMA