reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Historia marek > Top: Najważniejsze projekty Bertone

Top: Najważniejsze projekty Bertone

Świat włoskiej mody to Armani, Gucci i Dolce & Gabbana. W motoryzacji w tym samym czasie rządziła Pininfarina, Giugiaro i właśnie Bertone! Dziś przypomnimy najpiękniejsze projekty ostatniego z domów stylistycznych.

Alfa Romeo Montreal

Alfa Romeo Montreal

Lista kultowych projektów lat siedemdziesiątych oraz najładniejszych samochodów Bertone nie byłaby pełna, gdyby nie pojawiła się na niej Alfa Romeo Montreal. Coupe słynie z przednich lamp umieszczonych częściowo za metalowymi roletkami, wyrazistych wlotów powietrza na bokach pojazdu oraz trójkątnemu wlotowi na masce. Model był napędzany 2.6-litrową V-ósemką o mocy 200 koni mechanicznych i przez pierwsze dwa lata sprzedaży był prawdziwym hitem! Niestety w roku 1973 pojawił się kryzys energetyczny i załamanie na rynku samochodów luksusowych. Skutek? Produkcja Alfy Romeo Montreal trwała do roku 1977, przy czym w ostatnim roku sprzedano zaledwie 27 sztuk.

Lamborghini Miura

Lamborghini Miura

Lamborghini Miura ma kilka powodów do dumy. Pierwszy i jednym z bardziej oczywistych jest design nadwozia. Bertone stworzyło karoserię coupe w taki sposób, aby urzekała płynnością linii. I choć każda krawędź jest gładka, auto posiada jednocześnie serię muskularnych przetłoczeń oraz wyraziste, okrągłe światła z przodu. Coupe przyniosło jednak rynkowi supersamochodów jedną z ważniejszych rewolucji. O czym mowa? To pierwszy model, który miał dwumiejscową kabinę i silnik umieszczony centralnie. Od czasów Miury ta koncepcja stała się standardem wśród aut super-sportowych. Lamborghini Miura to też pojazd niezwykle mocny. W roku 1966 było napędzane 4-litrową V-dwunastką dysponującą stadem 350 koni mechanicznych.

Volvo 780

Volvo 780

Na początku lat osiemdziesiątych Szwedom zamarzyło się nadwozie typu coupe. Aby wykonać pracę możliwie najlepiej, Volvo w charakterze bazy technologicznej wykorzystało model 760, a następnie zatrudniło Bertone do stworzenia nadwozia. Co można o nim powiedzieć? Być może nie powala i być może nigdy nie wejdzie do kanonu motoryzacyjnych piękności. Ma jednak w sobie coś innego - wyważa charakterystyczną, szwedzką stylizację z naprawdę dużą dozą zgrabności. Volvo 780 jest modelem o tyle ciekawym, że w sprzedaży funkcjonowała np. wersja Turbo. Miała 203 konie mocy i przyspieszała do pierwszej setki w 8,7 sekundy. Poza tym 780-tka jako owa nie cieszyła się dużym zainteresowaniem. Auto było produkowane przez 5 lat i w tym czasie powstało tylko 8518 egzemplarzy. Dziś każdy z nich jest zatem białym krukiem rynku wtórnego!

BMW 3200 CS

BMW 3200 CS

Historia tego grand tourera jest dość ciekawa i zaczyna się w roku 1960. To wtedy Helmut Werner Bonsch - ówczesny szef marketingu BMW wpadł na pomysł, aby podczas produkcji nowego modelu wykorzystać nadwozie Lancii Flaminy. Licencję na jego produkcję wystarczyło kupić od Pininfariny, a następnie zamontować na grillu logo niemieckiej marki. Na taki scenariusz nie zgodziło się szefostwo bawarskiej firmy. To poleciło Bonschowi kontakt z Bertone i pracę nad całkowicie nowym nadwoziem. Tak w roku 1962 powstało BMW 3200 CS. Model ma niezwykle prostą linię. W tej prostocie ukrywa się jednak esencja elegancji i nieco sportowych emocji. Coupe do napędu wykorzystywało 3.2-litrową V-ósemkę z dwoma gaźnikami o mocy 160 koni mechanicznych. Sprzedaż? Ta zakończyła się w roku 1965. W sumie powstały zaledwie 603 sztuki - to dziś jedno z najrzadszych BMW.

Alfa Romeo Giulietta Sprint

Alfa Romeo Giulietta Sprint

Włosi od zawsze wiedzieli, że podczas projektowania samochodów najlepiej postawić na duże nazwiska. Właśnie dlatego w procesie projektowania modeli Giulietta na początku lat pięćdziesiątych udział wzięły takie firmy jak Pininfarina, Zagato i Bertone. Ostatnie ze studiów odpowiadało za design nadwozia modelu Sprint - mówiąc prostym językiem chodziło o coupe. To miało nieco spokojniej poprowadzoną linię nadwozia od sedana, ale jednocześnie zachowało charakterystyczny grill rozchodzący się w trzech kierunkach. Zwieńczeniem designu przodu stały się dwie okrągłe lampy - umieszczone na mocno zaznaczonych błotnikach wyprowadzonych jeszcze z okolicy przednich drzwi.

reklama

Czytaj także

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama
reklama
reklama

POLECANE

reklama

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

reklama

Prawne ciekawostki

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Mateusz Wachowski

Aplikant radcowski

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama