REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Gniazda i rodzaje wtyczek do samochodów elektrycznych – czym się różnią?

Sebastian Tomaszewski
Gniazda i rodzaje wtyczek do samochodów elektrycznych – czym się różnią?/ fot. Fotolia
Gniazda i rodzaje wtyczek do samochodów elektrycznych – czym się różnią?/ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Samochody o napędzie elektrycznym z roku na rok stają się coraz popularniejsze. Wśród kilkudziesięciu dostępnych modeli, niemal każdy różni się rodzajem wtyczki do ładowania. Podpowiadamy, czym się różnią i jak je rozróżnić.

Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA) w 2017 roku w całej Unii Europejskiej zarejestrowano 216 566 tys. samochodów z napędem elektrycznym. Oznacza to wzrost o 39 proc. w porównaniu z rokiem 2016. W Polsce w ubiegłym roku zarejestrowano 1 068 samochodów elektrycznych, z czego 439 w pełni elektrycznych i 585 hybryd typu plug-in. Obrót samochodami elektrycznymi w naszym kraju wydaje się mały w porównaniu z naszymi zachodnimi sąsiadami. W ubiegłym roku w Niemczech sprzedano 54 617 tys., a we Francji 36 835 tys. aut elektrycznych. Polska za to może się pochwalić największym wzrostem w porównaniu z 2016 rokiem – aż 306,5 proc.

REKLAMA

Rodzaje wtyczek i gniazd

REKLAMA

W związku z rosnącą popularnością aut z alternatywnym napędem, warto się nimi bardziej zainteresować. Standardem było ładowanie baterii prądem przemiennym AC z domowego gniazda 230 V, choć proces ładowania trwa nawet kilkanaście godzin – wszystko z powodu ograniczonej dostępności prądu w domu. Lepsze, szybsze i coraz popularniejsze jest używanie prądu stałego DC. W tej sytuacji energia jest przekazywana bezpośrednio do baterii, co skraca proces ładowania. Nie ulega wątpliwościom, że prąd stały w ładowarce jest zdecydowanie lepszym rozwiązaniem od wolnych ładowarek na prąd przemienny.

CHAdeMO – ładuje prądem stałym. Standard z Azji, spopularyzowany w naszym kraju przez Nissana Leafa.  Nazywany jest też Type 4. Ten rodzaj wtyczki znajdziemy w m.in. Mitsubishi Outlander P-HEV, Kii Soul EV, Nissanie e-NV200.

  • Moc: 62,5 kW
  • Wartość napięcia: 500 V
  • Wartość natężenia: 125 A

Type 3/EV Plug Alliance– ładuje prąd stały - przed 2010 roku rozważano, by ten typ wtyczki uznać za standard na terenie Unii Europejskiej. Ostatecznie zastąpioną ją lepiej zabezpieczoną wtyczką Type 2 „Mennekes”. Ładowano nim wyłącznie w mikropojazdach.

Type 2 Mennekes – ładuje prąd stały i przemienny - skąd nazwa? Pochodzi od nazwy niemieckiej firmy opracowującej tę wtyczkę. Model ten w 2013 zastąpił Type 1 w roli oficjalnego standardu wtyczek na terenie Unii Europejskiej. Type 2 wykorzystuje Tesla na rynku europejskim do ładowanie swoich modeli. Oferowany jest w większości nowych samochodów elektrycznych oraz wszystkich modelach Tesli.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • Moc: do 145 kW
  • Wartość napięcia: 500 V
  • Wartość natężenia: 140 A (DC) i 80 A (AC)

Type 2/CSS Combo 2 – ładuje prąd stały. Rozszerzenie standardu Type 2 o duże piny do ładowania prądu stałego - jest to łączony system ładowania. Wtyczka używanie jest, np. w Hyundaiu Ioniq Electric, VW Golfie GTE, Oplu Amperze.

  • Moc: do 350 kW
  • Wartość napięcia: 200-1000 V
  • Wartość natężenia: do 500 A

Type 1/CSS Combo - wtyczka występująca głownie na rynku amerykańskim i japońskim, dostarczająca prąd przemienny jedno lub dwufazowy. Jest rozszerzeniem wtyczki Type 1. Spotykana jest w Chevrolecie Volcie oraz Nissanie Leafie w wersji na rynek amerykański

  • Moc: do 125 kW
  • Wartość napięcia: 200-600 V
  • Wartość natężenia: 200 A

TeslaChargingConnector- złącze przeznaczone tylko na rynek amerykański. Własny typ złącz tesli ogranicza wybór punktów ładowania – bez przejściówki do popularniejszych rodzajów wtyczek, na 90 proc. stacjach ładowanie Tesli nie będzie możliwe. Kompatybilne z we wszystkimi modelami Tesli (USA). Tesle sprzedawane na rynku europejskim ma inne gniazdo (Type 2 Maennekes).

  • Moc: do 48 kW
  • Wartość napięcia: 110V (prąd zmienny)/250V (prąd przemienny)/480V (prąd stały)
  • Wartość natężenia: do 100 A

Źródło: elektrowoz.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

Jazda na rolkach i wrotkach a przepisy drogowe. Rolkarz to pieszy czy kierujący? Jakie ma obowiązki?

Sezon na rolki i wrotki startuje wraz z pierwszymi objawami wiosny. A to oznacza, że warto przypomnieć zasady poruszania się tymi "środkami transportu". Bo ich również dotyczą przepisy drogowe. Na jakie konkretnie zasady wskazują?

REKLAMA

To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

REKLAMA

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

REKLAMA