reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Układ chłodzenia i klimatyzacja > Co to jest kawitacja i jak jej przeciwdziałać?

Co to jest kawitacja i jak jej przeciwdziałać?

Kawitacja, a ściślej jej oddziaływanie na zanurzone w cieczy przedmioty, nie jest jak dotąd w pełni poznanym zjawiskiem. Oddziaływanie to polega na tym, iż w chwili gdy ciecz w sposób gwałtowny zamienia się w gaz, powstaje fala uderzeniowa zdolna drążyć nawet bardzo twarde metale.

Gwałtowna metamorfoza cieczy, zakończona powstaniem baniek gazu następuje w chwili, gdy ciecz z jakiegoś powodu błyskawicznie przyspiesza. W silniku spalinowym ma to miejsce na łopatkach pompy wodnej oraz, o czym mało kto wie, na zewnętrznej powierzchni cylindrów w miejscach ich bezpośredniego kontaktu z płaszczem wodnym. Kawitacja cylindrów jest spowodowania drganiami ich ścianek podczas pracy. W jej wyniku następuje wybijanie cząstek metalu, a tym samym powstawanie wżerów i osłabianie ścianek cylindra i łopatek wirnika pompy.

Zobacz również:Jak naprawić przeponową pompę paliwa?

Przeciwdziałanie kawitacji polega głównie na dodawaniu do cieczy chłodzącej specjalnych substancji powodujących jej odgazowywanie lub utrudniające zamianę w gaz. Prawdopodobnie zawierają je wszystkie dostępne w handlu płyny do chłodnic, dlatego należy unikać dolewania do układu chłodzącego zwykłej wody. We własnym zakresie można też wspomóc ich działanie przez utrzymywanie cieczy chłodzącej w silniku w temperaturze powyżej 75 stopni Celsjusza, ponieważ stwierdzono, że najsilniejsze oddziaływanie kawitacyjne występuje w zakresie temperatur pomiędzy 50 a 65 stopni. Z punktu widzenia kawitacji nie powinno się wprowadzać silnika w zbyt wysokie obroty dopóki nie nagrzeje się powyżej 75 stopni Celsjusza.

Zobacz również: Jak dobrać olej do auta i jak często trzeba go wymieniać?

Kawitacyjnemu gazowaniu cieczy przeciwdziała także podwyższone ciśnienie w układzie chłodzenia, tak więc należy dbać, aby korek wlewu chłodnicy był zawsze szczelnie zamknięty, a znajdujący się w nim zawór bezpieczeństwa był w pełni sprawny.

reklama

Przydatne formularze online

Czytaj także

Autor:

Źródło:

Własne

Zdjęcia

fot. Newspress
fot. Newspress

Nowa matryca stawek VAT – PKWiU, CN378.00 zł
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama
reklama
reklama

POLECANE

reklama

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

reklama

Prawne ciekawostki

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Maciej Siwka

Maciej Siwka jest adwokatem, partnerem zarządzającym w Kancelarii Achtelik Siwka i Wspólnicy Adwokaci i Radcy Prawni sp. p. z siedzibą w Katowicach.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama