REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Smary półpłynne i stałe – zastosowanie

Do zamków stosuje się smar płynny. Fot. Fotolia
Do zamków stosuje się smar płynny. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W technice motoryzacyjnej mają zastosowanie trzy rodzaje smarów: płynne, półpłynne oraz stałe.

Smary płynne to wszelkiego rodzaju oleje przekładniowe i silnikowe, smary półpłynne (maziste) są stosowane do smarowania przegubów napędowych, piór resorów i innych elementów, gdzie jest konieczne wytworzenie dobrej warstwy, zapobiegającej tarciu. Smary stałe stosuje się wszędzie tam, skąd smar półpłynny mógłby wyciec lub zostać usunięty, np. w wyniku działania siły odśrodkowej. Są one stosowane coraz rzadziej.

REKLAMA

Zobacz też: Dobra żarówka, czyli jaka? Poradnik

We współczesnych samochodach są stosowane różnego rodzaju materiały, głównie tworzywa sztuczne, z których wykonuje się elementy nie wymagające żadnego smarowania lub wystarcza im smarowanie, dokonane w procesie produkcyjnym. Tak działają np. końcówki drążków kierowniczych, elementy zawieszenia i układu kierowniczego itp. pozostałe elementy wymagają okresowego smarowania. Stosuje się do tego zazwyczaj smary półpłynne, maziste, które dobrze wnikają pomiędzy trące elementy a samoistne usuwanie spomiędzy nich jest utrudnione. Jeżeli producent samochodu nie przewiduje specjalnego smaru, bez większego ryzyka można stosować niemal we wszystkich przypadkach stary, poczciwy smar ŁT 34 S.

Zobacz też: Dlaczego psuje się koło dwumasowe?

Można smarować nim linki hamulca ręcznego, wszelkie cięgła giętkie i przeguby kuliste cięgieł sztywnych, można także, zachowując umiar, przesmarować terkoczącą linkę prędkościomierza oraz sworznie, na których obracają się pedały, zębatkę dźwigni hamulca ręcznego i wszystkie zawiasy. Do zamków lepiej jest stosować specjalny smar płynny, a w jego zastępstwie dowolny olej nie gęstniejący na mrozie, np. olej parafinowy lub nawet zwykły olej silnikowy. Nie należy tych smarów wprowadzać do wnętrza zamków bębenkowych, gdyż może to prowadzić do ich zacinania się i uszkodzeń. Są specjalne delikatne oleje, przeznaczone do smarowania mechanizmów precyzyjnych i tego typu zamków, i tylko je można stosować bez ryzyka.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

Jazda na rolkach i wrotkach a przepisy drogowe. Rolkarz to pieszy czy kierujący? Jakie ma obowiązki?

Sezon na rolki i wrotki startuje wraz z pierwszymi objawami wiosny. A to oznacza, że warto przypomnieć zasady poruszania się tymi "środkami transportu". Bo ich również dotyczą przepisy drogowe. Na jakie konkretnie zasady wskazują?

To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

REKLAMA

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

REKLAMA

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

REKLAMA