REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Paliwa syntetyczne do silników spalinowych. Przyszłość czy nie?

Paliwa syntetyczne do silników spalinowych. Przyszłość czy nie?
Paliwa syntetyczne do silników spalinowych. Przyszłość czy nie?

REKLAMA

REKLAMA

Paliwa syntetyczne do silników spalinowych mogą uratować obecnie znane pojazdy? To pytanie, które zaczynają zadawać sobie koncerny.

Czym są paliwa syntetyczne?

Paliwa syntetyczne to nic innego jak środki chemiczne uzyskiwane na drodze procesu syntezy, które mogą stanowić alternatywę dla benzyny i oleju napędowego. Jakie przynoszą zalety? Pozwalają drastycznie ograniczyć poziom emisji szkodliwych związków powstałych w wyniku procesu spalania. A skutek takiej sytuacji może być jeden. Przemysł naftowy liczy na to, że e-paliwa pomogą wyłączyć samochody z silnikami spalinowymi z proponowanego przez UE zakazu sprzedaży ich w 2035 r. Tylko na ile ten plan jest realny?

REKLAMA

Paliwa syntetyczne do silników spalinowych. Czy obniżą emisję?

REKLAMA

Pierwszy z problemów dotyczy bazy technologicznej. Bo o ile koncerny naftowe wiedzą już jak tworzyć paliwa syntetyczne, to nadal segment, który nie został w pełni zbadany. Ciężko zatem powiedzieć w jakim stopni e-paliwa są w stanie obniżyć emisję szkodliwych związków do atmosfery. To wymaga badań, ale na te niestety... może nie być czasu. Do roku 2035 zostało 13 lat. Przez 13 lat producenci naftowi musieliby dokładnie sprawdzić wpływ paliw syntetycznych na skład spalin i przygotować na tyle przekonujące raporty, które pozwoliłyby UE na podjęcie działań.

Dodatkowo nie istnieją odpowiednie zakłady produkcyjne dostosowane do produkcji paliw syntetycznych, a do tego nie ma światowych standardów certyfikacji paliw syntetycznych. To wszystko trzeba byłoby wypracować do roku 2035.

Paliw syntetycznych może po prostu brakować!

Kolejny z problemów wyłania się z prognozy produkcji e-paliw opartej na scenariuszu opracowanym przez jednostkę badawczą przemysłu rafineryjnego Concawe. Ta wskazuje wyraźnie, że do roku 2035 paliwa syntetycznego wystarczy dla jedynie 2 proc. samochodów obecnych na europejskich drogach. Produkcji rafineryjnej nie da się bowiem przestawić w tym kierunku w tak krótkim czasie. W skrócie, paliwami tymi zasilanych będzie 5 milionów spośród 287 milionów pojazdów eksploatowanych w Unii Europejskiej.

Syntetyczne paliwa mają za mało czasu...

REKLAMA

Nietrudno jest orzec, że paliwa syntetyczne raczej nie przedłużą życia silnika spalinowego w nowych samochodach w Europie. Być może nie są w stanie wystarczająco obniżyć emisji, być może decydują o tym czynniki produkcyjne, a być może po prostu brak wystarczającej ilości czasu do wypracowania odpowiedniej technologii. Tyle że elektryfikacja też nie jest idealnym rozwiązaniem. Głównie z uwagi na swoje ograniczenia zasięgowe, jak i kwestię produkcji energii w Europie z udziałem paliw kopalnych. A przymus zakupu elektryków zbliża się coraz większymi krokami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak informuje Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych, trwa finalizacja prac prawodawców unijnych nad przepisami dotyczącymi proponowanego wycofania silników spalinowych w 2035 r. Następna runda negocjacji odbędzie się 27 października.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

Jazda na rolkach i wrotkach a przepisy drogowe. Rolkarz to pieszy czy kierujący? Jakie ma obowiązki?

Sezon na rolki i wrotki startuje wraz z pierwszymi objawami wiosny. A to oznacza, że warto przypomnieć zasady poruszania się tymi "środkami transportu". Bo ich również dotyczą przepisy drogowe. Na jakie konkretnie zasady wskazują?

To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

REKLAMA

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

REKLAMA

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

REKLAMA