reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
reklama

Co to jest szpera?

W żargonie kierowców często daje się usłyszeć termin "Szpera". Co to jest szpera i czym różni się od szpery elektronicznej?

Szpera, a mechanizm różnicowy

Mechanizm różnicowy (dyferencjał) występuje w każdym samochodzie. Działanie mechanizmu różnicowego można opisać następująco: dzięki niemu rozdzielany jest napęd pomiędzy kołami osi napędzanej lub także między osiami (w przypadku samochodów z napędem na obie osie). W sytuacji, gdy samochód skręca, każde z kół konkretnej osi dzięki dyferencjałowi kręci się z inną prędkością. Takie rozwiązanie sprawdza się podczas tradycyjnej eksploatacji pojazdów. Niestety w warunkach niesprzyjających np. na śliskiej nawierzchni lub podczas szybkiej jazdy po zakrętach, w przypadku poślizgu jednego z kół, mechanizm różnicowy sprawia, że pełna moc jest przekazywana właśnie na koło, które się obraca z najmniejszym oporem. Jest to przyczyną problemów związanych np. z wyjechaniem śnieżnej zaspy, czy dużej podsterowności pojazdu przy skręcie.

Zobacz też: Rozbieganie silnika - co to jest i na czym polega?

Konstruktorzy znaleźli sposób na to, by w pożądanych sytuacjach ograniczyć działanie mechanizmu różnicowego, tak by w razie potrzeby odpowiednio napędzane były koła, które mają lepszą przyczepność. Ta blokada działania mechanizmu różnicowego (dyferencjału) jest potocznie nazywana Szperą.

Szpera mechaniczna, a szpera elektroniczna

Niestety mechaniczna szpera, czyli wspomniana blokada dyferencjału to rozwiązanie z jednej strony drogie, z drugiej ulegające eksploatacyjnemu zużyciu. Toteż konstruktorzy samochodów wpadli na pomysł, żeby stworzyć tzw. szperę elektroniczną, czyli system blokujący działanie mechanizmu różnicowego, ale na innej zasadzie niż działa blokada mechaniczna. W przypadku szpery elektronicznej wykorzystywany jest układ hamulcowy, który przyhamowuje koło, które straciło przyczepność. Rozwiązanie okazało się tzw. strzałem w dziesiątkę. Nie dość, że jest tańsze w produkcji i eksploatacji, to jeszcze działa bardzo sprawnie.

Zobacz też: Zużyte dwumasowe koło zamachowe - objawy

reklama

Czytaj także

Autor:

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Szpera to blokada mechanizmu różnicowego. Fot. Fotolia
Szpera to blokada mechanizmu różnicowego. Fot. Fotolia

Zatrudnianie i zwalnianie pracowników. Obowiązki pracodawców59.00 zł
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama
reklama
reklama

POLECANE

reklama

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

reklama

Prawne ciekawostki

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Odszkodowania Campter

Campter Odszkodowania uzyskuje odszkodowania dla osób poszkodowanych w wypadkach oraz na skutek zdarzeń losowych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama