REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Silnik 1.7 CDTI 4EE2 Opel - awarie, problemy, opinie

Silnik 1.7 CDTI 4EE2 Opel - awarie, problemy, opinie
Silnik 1.7 CDTI 4EE2 Opel - awarie, problemy, opinie
Materiały prasowe Opel

REKLAMA

REKLAMA

Silnik 1.7 CDTI 4EE2 Opla bazą technologiczną sięga do roku 1990. To jednak nie przeszkodziło mu w osiągnięciu sukcesu pod maską chociażby Opla Astry IV. Powód? To trwała konstrukcja.

REKLAMA

Silnik 1.7 CDTI o oznaczeniu 4EE2 należy do rodziny Circle L powołanej do życia pod koniec lat dziewięćdziesiątych przez inżynierów Isuzu. Czemu twórcy japońskiej firmy oddali swoją technologię General Motors i Oplowi? Współpraca marki z amerykańskim koncernem trwała od roku 1971. W roku 1999 GM zwiększyło jednak udziały w Isuzu do 49 proc. A to pozwoliło Amerykanom na przejęcie kontroli nad przedsiębiorstwem. Choć silniki 1.7 DI, 1.7 DTI i 1.7 CDTI były rynkową nowością, ich budowa nie odbywała się od zera. Podstawą do prac stał się diesel o oznaczeniu 4EE1 zaprezentowany w roku 1990.

REKLAMA

Choć pojemność pozostała ta sama i nadal wynosi 1686 cm3, 4-cylindrowa głowica otrzymała 16 zamiast 8 zaworów. Poza tym znacząco wzrósł poziom mocy, a do tego po roku 2003 inżynierowie zastosowali w jednostce wtryskiwacze bezpośrednie typu common rail. Produkcja silnika 1.7 CDTI odbywała się w polskim zakładzie GM w Tychach. I choć wiele komponentów powstawało nad Wisłą, jeden - a konkretnie blok - trafiał do zakładu z japońskiej fabryki Isuzu. Blok był na tyle udany, że jego konstrukcja nie uległa zmianie od roku 1992 do 2014! To ewenement na rynku motoryzacyjnym. Szczególnie że tak długa produkcja oznacza miliony samochodów osobowych.

Silnik 1.7 CDTI 4EE2 Opel - common rail, ale często bez dwumasy!

Podstawy technologiczne silnika 1.7 CDTI 4EE2 były przestarzałe. A to sprawiało, że choć motorowi nie brakowało mocy i okazywał się całkiem oszczędny, ustępował rynkowym rywalom pod względem jednej, ale dość ważnej cechy. Mowa o kulturze pracy. Szczególnie głośne okazywały się silniki wyposażone w pompę rotacyjną i znane pod oznaczeniami 1.7 DI oraz 1.7 DTI. Jakie jeszcze cechy miał diesel Isuzu? Inżynierowie zastosowali aluminiową głowicę, w większości wersji montowana była turbosprężarka Mitsubishi, wtryskiwacze common rail były markowane logo Denso lub Boscha, a wersje o mocy poniżej 80 koni mechanicznych były pozbawione np. drogiego w wymianie koła dwumasowego.

Zobacz również: Używany Opel Meriva A: funkcjonalny minivan

Doładowanie było realizowane za pomocą standardowej sprężarki lub takiej wyposażonej w zmienną geometrię łopatek i doposażonej w intercooler. Filtr cząstek stałych stał się standardem od roku 2007 w Zafirze i od roku 2009 w pozostałych wersjach. Dodatkowo diesel 4EE2 - przemianowany później na A17 - wypełniał wymogi norm emisji spalin od Euro 3 do Euro 5. Z Polski motory były przekazywane do fabryk Opla i pod maski takich hitów sprzedaży jak Corsa, Astra, Zafira, Vectra czy Meriva. Na tym jednak nie kończyło się spektrum możliwości produkcyjnych. W końcu diesel o pojemności 1.7 litra był też montowany m.in. w Hondzie Civic siódmej generacji czy różnej maści Chevroletach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Silnik 1.7 CDTI 4EE2 Opel - oznaczenia wersji:

Silnik Oznaczenie Rodzaj wtrysku Moc Moment obrotowy
1.7 DI Y17DTL pompa wtryskowa 65 KM 130 Nm
1.7 DTI Y17DT pompa wtryskowa 75 KM 165 Nm
1.7 CDTI Z17DTL common rail 80 KM 170 Nm
1.7 CDTI Z17DT common rail 101 KM 240 Nm
1.7 CDTI Z17DTH lub A17DT common rail 101 KM 260 Nm
1.7 CDTI Z17DTJ lub A17DTJ common rail 110 KM 260 Nm
1.7 CDTI A17DTC lub A17DTE common rail 110 KM 260 Nm
1.7 CDTI Z17DTR lub A17DTR common rail 125 KM 280 Nm
1.7 CDTI A17DTS common rail 130 KM 300 Nm

Silnik 1.7 CDTI 4EE2 Opel - dane techniczne producenta:

Model i silnik Moc Moment obrotowy Przyspieszenie 0 - 100 km/h Prędkość maksymalna Średnie spalanie w l na 100 km
Opel Corsa C 1.7 DI 65 KM 130 Nm 14,5 s. 162 km/h 4,7
Opel Astra II 1.7 DTI 75 KM 165 Nm 14,5 s. 173 km/h 4,6
Opel Meriva I 1.7 CDTI 101 KM 260 Nm 12,8 s. 180 km/h 5,4
Opel Zafira II 1.7 CDTI 125 KM 280 Nm 12,3 s. 189 km/h 5,1

REKLAMA

Silnik 1.7 CDTI 4EE2 Opla był montowany w dużej ilości modeli wolumenowych. A wysoki pułap produkcji pozwala dziś na dość precyzyjne rozstrzygnięcie o trwałości konstrukcji. A więc? Na listę wyjątkowo trwałych elementów warto wpisać klasyczną turbosprężarkę i aparaturę wtryskową (szczególnie pompa wtryskowa). Pierwsze awarie w dieslu Isuzu na ogół pojawiają się po pokonaniu 200 - 250 tysięcy kilometrów. To jednak nie zmienia faktu, że motor bez generalnego remontu i przy podstawowej dbałości serwisowej jest w stanie spokojnie przejechać nawet 400 - 450 tysięcy kilometrów.

Na forach nie brakuje informacji mówiących o egzemplarzach Opla, które pokonały setki tys. km przebiegu przed poważną usterką. I dotyczą one nie tylko szczególnie popularnych Astr, ale też popularne są w pozostałych modelach.

Zobacz również: Rozdzielaczowa (rotacyjna) pompa wtryskowa

Jedna z popularniejszych usterek silnika 1.7 CDTI Opla dotyczy wycieków z pompy olejowej. To groźna awaria i to z dwóch powodów. Po pierwsze w silniku znika olej, a osłabione smarowanie jest groźne dla turbiny i metalowych elementów. Po drugie smarowidło kapie wprost na… pasek rozrządu. A to może doprowadzić do jego szybszego zużycia lub np. ześlizgnięcia. W ten sposób dojdzie do kolizji tłoków w zaworami, a motor będzie wymagał remontu. W pompie olejowej na ogół zużywają się uszczelniacze. Naprawa samej pompy przez mechaników jest wyceniana na jakieś 500 złotych. Do sumy tej doliczyć trzeba jeszcze koszt wymiany rozrządu.

Silnik 1.7 CDTI 4EE2 Opel - pasek rozrządu? Olej nie kończy problemów…

Możliwość zalania olejem nie wyczerpuje jednak wszystkich problemów z napędem silnika 1.7 CDTI. Interwał wymiany paska został określony przez Opla na 90 tysięcy kilometrów lub 6 lat. Lepiej go jednak skrócić! Na ogół tak długiej eksploatacji nie wytrzymuje napinacz, ewentualnie rolka. Napinacz jest problematyczny w montażu, a rolkę… lepiej wybrać pełną. Jest bardziej trwała. Jeżeli chodzi o samą wymianę, jej koszt startuje od kwoty na poziomie 500 - 600 złotych. Co jeszcze się psuje w silniku 1.7 CDTI Isuzu? Konstrukcja 4EE2 boryka się z usterkami zaworu sterowania turbosprężarką. W jej wyniku wyraźnie spada moc.

Sytuacja z pompami rotacyjnymi spotykanymi w silniku 1.7 DI i 1.7 DTI jest prosta. To wyjątkowo trwałe elementy, których ewentualna regeneracja nie powinna kosztować więcej niż 1000 złotych. Zasilanie motoru za pomocą pompy wtryskowej zostało jednak z czasem zamienione na nowoczesny sposób dostarczania paliwa. Nieco wyższe koszty wiążą się z awarią wtryskiwaczy common rail. Mechanizm markowany przez Denso jest drogi w regeneracji - ceny startują od blisko 500 złotych za sztukę. Wtryski Boscha można naprawić już za 300 złotych. Nowa część? Ta będzie kosztować co najmniej 1200 złotych za sztukę. W silniku 1.7 CDTI z czasem uszkadza się też regulator ciśnienia paliwa (koszt 200 - 350 złotych), ewentualnie po 100 - 120 tysiącach kilometrów przepływomierz (ceny od 413 złotych).

Zobacz również: Używany Opel Astra H: solidny i oszczędny

Silnik 1.7 CDTI 4EE2 Opel - podsumowanie:

Silnik 1.7 CDTI 4EE2 Opla bez wątpienia najlepsze lata ma już za sobą. Szczególnie że konstrukcyjnie pamięta rok 1990! Z drugiej strony przestarzałe podstawy rozbudowywane o nowoczesne elementy dały mu dość ważną cechę - zadecydowały o jego trwałości. Zadbane egzemplarze diesla Isuzu produkowanego w Polsce do dziś mogą być wdzięcznymi towarzyszami podróży. Niestety problem polega na tym, że coraz trudniej jest znaleźć motor, który nie ma setek tysięcy kilometrów na karku…

Silnik 1.7 CDTI 4EE2 Opel - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 13 zł
  • filtr powietrza - od 22 zł
  • filtr paliwa - od 13 zł
  • zestaw paska rozrządu - od 266 zł
  • zestaw paska wielorowkowego - od 244 zł
  • sprzęgło komplet - od 270 zł
  • koło dwumasowe - od 1184 zł
  • zawór EGR - od 405 zł
  • świeca żarowa - od 31 zł
  • filtr cząstek stałych - od 1066 zł
  • turbosprężarka - od 1011 zł
  • przepływomierz - od 413 zł

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Młodzi nie chcą prawa jazdy. W 2023 r. dokumentów było o 30 proc. mniej, niż jeszcze kilka lat temu

    Dane z CEPiK nie pozostawiają złudzeń. W 2023 r. w Polsce zostało wydanych o 30 proc. mniej praw jazdy, niż w 2015 r. Jak ten trend może wpłynąć na producentów samochodów oraz rynek aut używanych?

    Auta w leasingu policja nie zabierze. Kierowca zapłaci jednak nawiązkę, a do tego poniesie koszty podatkowe

    Pijany kierowca zatrzymany w samochodzie leasingowanym auta nie straci. Mimo wszystko za swój czyn zapłaci i to podwójnie. Nawiązka dopiero otwiera listę jego strat. Kolejnym punktem jest utrata praw do odliczenia podatkowego.

    Na stacje powraca stary typ paliwa. Czy to oznacza, że kierowcy już nie muszą się bać benzyny E10?

    Kilka dni temu na stacje w całej Polsce powrócił stary typ paliwa. Ostatni raz kierowcy mogli je zatankować w październiku 2023 r. Czy to oznacza dobrą informację dla osób, które nie chcą benzyny Pb 95 E10? Sprawdźmy.

    Urzędnicy żądają podwyżek opłat za rejestrację samochodu w Polsce. Niestety mają rację. Stoi za nimi matematyka

    Dlaczego podwyżki? Powiaty domagają się urealnienia opłat za czynności realizowane w wydziałach komunikacji. Wskazują np. że opłata za dowód rejestracyjny wynosząca 54 zł nie była zmieniana od 20 lat. Od kwietnia PWPW, która produkuje te dokumenty podnosi stawkę do prawie 45 zł. 

    REKLAMA

    Policja oddała pierwsze auto zabrane pijanemu. I co z tego? Nie ma co robić afery, bo kierowca konfiskaty i tak nie uniknie

    Przepisy o odbieraniu aut pijanym są, ale tak właściwie... ich nie ma? Potwierdzać to może przypadek 46-latka, któremu policjanci najpierw zabrali Volvo, a później je oddali. Z uwagi na brak przepisów wykonawczych. To jednak jeszcze nie świadczy o tym, ze nowelizacja jest martwa czy poszła do kosza. Kierowca nową karę i tak poniesie.

    Rząd chce jednak wykasować podatek od aut spalinowych. Szykuje się do rozmów z UE na temat zmian w KPO

    KPO miało zgotować kierowcom w Polsce aż dwa podatki od aut spalinowych. Teraz okazuje się, że tych może wcale nie być. Nowy rząd planuje renegocjację planu odbudowy. Danina płacona przez kierowców ma zniknąć z dokumentu, a tym samym nie zacznie obowiązywać w Polsce.

    Chciał uniknąć kary za parkowanie. Przerobił litery na tablicy rejestracyjnej. Dostał zarzut karny i może trafić do więzienia na 5 lat

    Aby uniknąć płacenia mandatów za nieprawidłowe parkowanie, dostawca jedzenia przerobił na tablicy rejestracyjnej literę F na E. Teraz grozi mu nawet 5 lat więzienia. Chciał być sprytny. Policjanci byli jednak sprytniejsi.

    103-latka rozbiła bank. Prowadziła auto bez prawa jazdy. Samochód nie miał natomiast OC

    Miała 103 lata i prowadziła samochód. Prowadziła go bez prawa jazdy. Na tym kłopoty seniorki się nie kończą. Jaki był finał? Karabinierzy – bo akcja rozgrywała się we Włoszech – odwieźli ją do domu. Ona natomiast zapowiedziała zakup... skutera!

    REKLAMA

    Będzie nowy wzór prawa jazdy. Ale prawa jazdy na tramwaj. Co się zmieni?

    Rząd pracuje nad nowym drukiem prawa jazdy. Zmieni się jednak dokument wydawany kierującym... tramwajami. Chodzi o to, aby zwykła kartka papieru zamieniła się w druk, który zostanie dobrze zabezpieczony przed fałszerstwem. Czy to oznacza, że pozwolenie będzie droższe?

    Przed wejściem na jezdnię pieszy musi spojrzeć trzy razy. Inaczej dostanie nawet 5 tys. zł mandatu

    Trzy spojrzenia stanowią podstawową zasadę bezpiecznego przechodzenia przez jezdnię. Pieszy zaniedba ten obowiązek? Konsekwencje mogą być zatem naprawdę przykre. W skrajnym przypadku może dostać nawet 5 tys. zł mandatu.

    REKLAMA