Kategorie

Z tymi silnikami mogą być problemy: 2.0 TDCi Ford

Kuba Brzeziński
2.0 TDCi Ford Jaguar
2.0 TDCi Ford Jaguar
Materiały prasowe Ford
Silnik 2.0 TDCi jest jednym z tych, które zostały zbudowane na fali wysokoprężnego boomu pod koniec lat dziewięćdziesiątych. Nie wiadomo czy jednostkę opracowywano naprędce, czy inżynierom zabrakło doświadczenia. Wiadomo natomiast, że jest awaryjna.

Pod koniec lat dziewięćdziesiątych jasne stało się to, że silniki diesla przejmą zdecydowaną część rynku samochodów w Europie. A trendu tego nie mógł bagatelizować żaden producent motoryzacyjny działający w segmencie aut popularnych. Właśnie dlatego w gamie Forda pojawiła się jednostka TDDi. Choć silnik korzystał z klasycznej pompy wtryskowej, stanowił preludium do prezentacji, która miała miejsce w roku 2001. To wtedy pod maską Mondeo trzeciej generacji zadebiutował motor 2.0 TDCi. Nowoczesny silnik diesla korzystał z wtrysku common rail, turbosprężarki ze zmienną geometrią łopatek, sprzęgła z kołem dwumasowym oraz łańcucha rozrządu.

Motor oferował 116, 130 lub 155 koni mechanicznych i był montowany nie tylko w trzeciej odsłonie Mondeo, ale również w bratnim Jaguarze X-Type. Kierowcy cenili w jednostce zadowalającą kulturę pracy, przyzwoitą dynamikę oraz rozsądne spalanie. Dowód? 130-konne Mondeo było samochodem przestronnym i typowo rodzinnym. W tym samym czasie za sprawą nowoczesnego diesla przyspieszało do pierwszej setki już w 9,8 sekundy oraz spalało w trasie zaledwie 4,6 litra oleju napędowego. Dobrze wypadało nawet zapotrzebowanie na paliwo w mieście. Zazwyczaj nie przekraczało 8 litrów.

2.0 TDCi Ford - modernizacja już po… 3 latach

Rok 2004 przyniósł modernizację silnika 2.0 TDCi. Ta objęła m.in. układ wtryskowy, konstrukcję pompy wysokiego ciśnienia oraz głowicę. Czemu inżynierowie już po 3 latach tak gruntownie przeprojektowali diesla? Odpowiedzi należy szukać w wysokiej awaryjności jednostki. Częstotliwość awarii osprzętu przyprawiała właścicieli Fordów i Jaguarów o zawrót głowy. Koszty naprawy z kolei prowadziły w prostej drodze do zawału. Na szczęście modernizacja z roku 2004 okazała się skuteczna. Podwyższona usterkowość diesla została wyeliminowana, mimo wszystko jego los i tak był przypieczętowany. Zniknął z rynku już na początku roku 2007.

Zobacz również: Używany Ford Mondeo MK3: komfort za dobrą cenę

Silniki 2.0 TDCi w wersji sprzed liftingu miały najpoważniejszy problem z układem wtryskowym. Niedługo po przekroczeniu przebiegu na poziomie 100 tysięcy kilometrów potrafiły się zapchać wszystkie wtryskiwacze. Objawy? Problemy z rozruchem, brak mocy i nierówna praca na wolnych obrotach. Co ciekawe, o uszkodzeniu aparatury wtryskowej wcale nie decydowało jej niedopracowanie, a błąd popełniony podczas projektowania pompy wysokiego ciśnienia. Wałek zamontowany w niej ściera się, a opiłki razem z paliwem trafiają do wtryskiwaczy. Po pewnym czasie zbiera się ich na tyle dużo, że zapychają wtryskiwacz.

Usuwanie problemów z układem common rail w Fordzie Mondeo Mk3 wymaga działań wielopoziomowych. Aby naprawa była skuteczna, w pierwszej kolejności mechanik musi zregenerować pompę wysokiego ciśnienia. To stanowi koszt szacowany na 2 - 2,5 tysiąca złotych. Dopiero wtedy możliwa jest wymiana lub regeneracja wtryskiwaczy. Warto pamiętać o tym, że aby naprawione wtryski mogły prawidłowo pracować, trzeba je przedstawić sterownikowi silnika. A do tego konieczne jest komputerowe kodowanie. Regeneracja kompletu wtryskiwaczy kosztuje przeciętnie około 2 tysięcy złotych.

2.0 TDCi Ford - turbo z powodzeniem można regenerować

Mocnym punktem silnika 2.0 TDCi nie jest również turbosprężarka. Mechanizm zużywa się dosyć szybko i to nie tylko z uwagi na zaniedbania eksploatacyjne kierowców. Choć Amerykanie postawili na zmienną geometrię łopatek, turbo można regenerować. Trzeba pamiętać jedynie o wyborze fachowe warsztatu. Ten musi dysponować na tyle precyzyjną aparaturą, aby móc właściwie ustawić zmienną geometrię. Regeneracja turbosprężarki zazwyczaj kosztuje od tysiąca do 1,2 tysiąca złotych. Nowy element zostanie wyceniony na minimum 2,5 tysiąca złotych.

Użytkownicy Forda Mondeo Mk3 2.0 TDCi byli zaskakiwany niską trwałością koła dwumasowego. Tłumik drgań w niektórych przypadkach nie wytrzymywał dłużej niż 60 tysięcy kilometrów. Oczywiście był obciążany mocą nowoczesnego diesla, mimo wszystko konstruktorzy mogli to przewidzieć i dodatkowo wzmocnić element. Szczególnie że jego cena jest mało atrakcyjna. Przy założeniu, że kierowca jednocześnie zdecyduje się na wymianę kompletu sprzęgła, koszt wizyty w warsztacie przekraczał 2 tysiące złotych.

Zobacz również: Używany Jaguar X-Type (2001-2009) - Mondeo z kotem na masce

Na listę elementów szczególnie awaryjnych w silniku 2.0 TDCi warto wpisać jeszcze zawór EGR i alternator. Zawór recyrkulacji spalin zapycha się dosyć skutecznie zwłaszcza w sytuacji, w której w wyniku uszkodzenia wtryskiwaczy lub doładowania motor wydala większą ilość cząsteczek sadzy. Jego czyszczenie nie jest proste, właśnie dlatego mechanicy zalecają wymianę. Nowy zawór EGR kosztuje 600 złotych. Co z alternatorem? Jego usterka stanowi zapowiedź wydatków. Po pierwsze nowy element kosztuje minimum 825 złotych. Po drugie podczas awarii alternatora może dojść do rozkodowania wtryskiwaczy. A to unieruchomi silnik na dobre!

2.0 TDCi Ford - podsumowanie

Motor 2.0 TDCi ma dwie szczególnie groźne przypadłości. Przede wszystkim jest bezawaryjny, jednak wyłącznie do czasu. Zaraz po pojawieniu się pierwszej awarii, kierowca zalewany jest falą usterek, które oznaczają wymianę połowy osprzętu. Poza tym konstrukcja jednostki napędowej jest nieco przekombinowana. A to utrudnia nawet podstawowe serwisowanie. Dla przykładu do wymiany paska klinowego konieczne jest odkręcenie poduszki silnika.

Czy zatem diesla 2.0 TDCi należy unikać szerokim łukiem na rynku wtórnym? Nie do końca. Mondeo wyposażone w ten motor trzeba wyjątkowo szczegółowo sprawdzić. W miarę możliwości warto ustalić które z charakterystycznych wad zostały już usunięte. Poza tym najlepiej zdecydować się na silnik zmontowany po 2004 roku. Modernizacja naprawdę przyniosła ulgę - usunęła m.in. przedwczesne niesprawności układu wtryskowego.

Silnik 2.0 TDCi Ford - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 16 zł
  • filtr powietrza - od 23 zł
  • filtr paliwa - od 37 zł
  • zestaw łańcucha rozrządu - od 926 zł
  • zestaw paska wielorowkowego - od 588 zł
  • sprzęgło komplet - od 423 zł
  • koło dwumasowe - od 1012 zł
  • wtryskiwacz - od 1147 zł
  • zawór EGR - od 620 zł
  • świeca żarowa - od 37 zł
  • filtr cząstek stałych - od 1421 zł
  • turbosprężarka - od 2490 zł
  • przepływomierz - od 373 zł
  • pompa wysokiego ciśnienia - od 5199 zł
  • alternator - od 825 zł

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    20 wrz 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Opel Vectra B: gdzie się podziały tamte pryw… auta?

    Opel Vactra B: w zeszłym roku minęło 25 lat od premiery tego modelu, w przyszłym minie 20 lat od zakończenia jego produkcji. Co warto wiedzieć o nim?

    Continental SportContact 7: sportowa nowość na rynku

    Continental SportContact 7 to opona przeznaczona do sportowych kompaktów, aut sportowych, supersportowych i tuningowanych.

    Branża transportowa... przeżywa renesans

    Branża transportowa jak i mechanicy przeżywają renesans. Usługi w tych dwóch sektorach są obecnie trudniej dostępne i przede wszystkim poszukiwane.

    Roczny koszt utrzymania samochodu? Policz go z... Yanosikiem

    Roczny koszt utrzymania samochodu – ile może wynosić? Yanosik postanowił odpowiedzieć na to pytanie i udostępnił właśnie nową funkcję w aplikacji.

    Ford Mondeo Mk4: Budżetowe auto Bonda

    Ford Mondeo MK4: jeździł nim James Bond, a Top Gear okrzyknął go samochodem roku 2007. W skrócie jest lepszy niż... Ferrari.

    Zakup uszkodzonego samochodu: 1/3 używek po szkodzie

    Zakup uszkodzonego samochodu? W 2019 roku 1/3 aut na rynku wtórnym miała odnotowaną szkodę. Obecnie odsetek ten zbliża się do połowy.

    Ford Kuga I 2.0 TDCI: Super Użytkowy Vóz

    Dobry SUV musi ładnie wyglądać, być przestronny i oferować poprawne osiągi połączone z niskim spalaniem. To wszystko oferuje Ford Kuga I.

    Toyota RAV4 Adventure: czarne akcenty i napęd 4x4 w standardzie

    Toyota RAV4 Adventure - japoński SUV doczekał się nowej wersji specjalnej. Auto wyróżniają czarne akcenty, srebrny dach i napęd AWD-i w standardzie.

    Zakaz wyprzedzania się dla ciężarówek. Czy to dobry pomysł?

    Zakaz wyprzedzania się dla ciężarówek - to nowy postulat kierowców. Tylko czy odebranie tej możliwości kierowcom TIR-ów to dobry pomysł?

    Toyota Avensis II: japoński dziadkowóz

    Stereotypowy emeryt wybiera Mercedesa. Właśnie. Stereotypowy. Starsi ludzie wbrew stereotypom równie chętnie sięgają po Toyotę.

    Czy trzeba zmieniać tablice rejestracyjne po zakupie auta 2022?

    Czy trzeba zmieniać tablice rejestracyjne po zakupie auta 2022? No i tu chyba mamy dobrą informację dla kierowców...

    Wtargnięcie pieszego na pasy: czyja wina?

    Wtargnięcie pieszego na pasy: czyja wina? To ważne pytanie w kontekście nowych przepisów, które obowiązują przed pasami od czerwca 2021 r.

    Wymiana jednej opony? Ubezpieczyciel musi zapłacić za dwie

    Wymiana jednej opony? To częsta propozycja w przypadku polis na ogumienie. Takie rozwiązanie nie ma sensu z punktu widzenia bezpieczeństwa.

    Renault Megane I: raz na wozie, raz pod wozem

    Renault Megane I generacji to samochód bez wątpienia udany, ale borykający się z kilkoma problemami. Starość tego samochodu bywa bardzo różna.

    Test: Audi S3 Limousine - 4,8 s. do setki w kompakcie!

    Test Audi S3 pokazał jedno. To wilk w owczej skórze. Bo choć nadwozie nie wygląda przesadnie agresywne. Układ napędowy już jest agresywny.

    Opel Astra F: używany hit po trzech dekadach na drogach

    Opel Astra F została zaprezentowana 30 lat temu. To od niej zaczął się sukces mierzony dziś 15 milionami sztuk. Co warto wiedzieć o używanym Oplu?

    Stacje ładowania: dogonimy Niemców dopiero po 2150 roku

    Stacje ładowania samochodów elektrycznych w Polsce nie powstają zbyt dynamicznie. A to prowadzi do wniosku, że Niemcy są o 130 lat do przodu.

    Półprzewodniki w samochodzie: ich brak to problemy produkcyjne

    Półprzewodniki w samochodzie: ich brak hamuje produkcję aut, a niska produkcja musi oznaczać niższy poziom sprzedaży. Co dalej?

    Auto dla studenta do 10 tys. zł. II część zestawienia

    Auto dla studenta do 10 tys. zł, bo choć budżet może wydawać się skromny, rynek wtórny daje ogromny wybór. Dziś pięć kolejnych propozycji.

    Cupra elektryczna? Wyłącznie elektryczna do 2030 roku!

    Cupra elektryczna? Tak, wszystko wskazuje na to, że piekło właśnie zamarzło. Rasowa, hiszpańska marka skupi się bowiem na e-napędach...

    Wyprzedzanie w tunelu. Co na to przepisy?

    Wyprzedzanie w tunelu: czy jest dozwolone, a jak tak to gdzie? Jak jest zabronione, to jaki grozi za nie mandat? Oto kompendium wiedzy.

    Auto dla studenta do 10 tys. zł. I część zestawienia

    Auto dla studenta do 10 tys. zł, bo choć budżet może wydawać się skromny, rynek wtórny daje ogromny wybór. Dziś pięć pierwszych propozycji.

    Czy nieopłacona polisa OC jest ważna?

    Czy nieopłacona polisa OC jest ważna? To zależy od tego czy kierowca nie wpłacił nawet złotówki tytułem OC, czy np. nie opłacił jednej z rat.

    Aplikacja Na Wypadek, czyli czy sprawca ma ważne OC?

    Aplikacja Na Wypadek została stworzona przez UFG. Pozwala sprawdzić czy w danym momencie auto sprawcy wypadku ma ważne OC.

    SERES w Polsce. Elektryczny SUV z Chin debiutuje

    SERES w Polsce, czyli nowa marka wkracza nad Wisłę z ofertą wysokiej jakości elektrycznych SUV-ów w atrakcyjnych cenach. Na początek SERES 3.