| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Napęd i skrzynia biegów > Co szkodzi manualnej skrzyni biegów?

Co szkodzi manualnej skrzyni biegów?

Nie tylko automatyczne skrzynie biegów są wrażliwe na styl jazdy kierowcy. Również manualne skrzynie biegów szybciej się zużywają, gdy kierowcy nie panują nad złymi nawykami na drodze. Co wpływa na szybsze zużycie manualnej przekładni?

Nie ma wątpliwości, że w naszym kraju skrzynie automatyczne są postrzegane, jako te bardziej awaryjne w porównaniu do skrzyń manualnych. Wiele osób boi się kupna samochodu z „automatem” w obawie o wyższe koszty przyszłej eksploatacji, co jest jak najbardziej rozsądnym podejściem. Faktycznie, skrzynie automatyczne potrafią szybko opróżnić portfel swojego właściciela, gdy np. dochodzi do jej remontu po przejechaniu 200-250 tys. km. (przy prawidłowym użytkowaniu, tj. zmiana oleju oraz nieagresywna jazda). I tu dochodzi się do ważnej kwestii - jak dbasz, tak masz. Nasz styl jazdy i nawyki w codziennej eksploatacji auta mają bezpośredni wpływ na długość życia naszej skrzyni biegów. Co ważne, poprzednie zdanie odnosi się także do skrzyń manualnych, które uważane są za niemal bezobsługowe i ponadprzeciętnie trwałe. Jak pokazują doświadczenie kierowców, z ich trwałością bywa różnie. Co zrobić, by nie szkodzić naszej manualnej skrzyni biegów?

Skrzynia manualna – jak o nią dbać?

Dbanie o przekładnie manualną zacznij od zasady wrzucania pierwszego lub wstecznego biegu, gdy samochód jest całkowicie zatrzymany, tak samo jak w „automacie”. Gdy już ruszysz, staraj się zmieniać biegi w delikatny i płynny sposób. Agresywna zmiana przełożeń, szczególnie w skrzyni z nierozgrzanym olejem, zdecydowanie przyspieszy zużycie synchronizatorów skrzyni biegów z przyszłą wymianą kół zębatych włącznie. Unikaj jazdy i przyspieszania na zbyt niskich obrotach silnika – nie tylko wpłynie to pozytywnie na układ korbowo-tłokowy w silniku, ale też na mechanizm przekładni skrzyni biegów.

Kierowcy także nagminnie trzymają nogę na sprzęgle podczas postoju. O ile w wielu sytuacjach w ruchu miejskim trudno wciąż trudno tego nie robić, to przy dłuższych postojach na światłach warto wrzucić na luz i puścić sprzęgło. Unikniesz w ten sposób szybszego zużycia łożyska wyciskowego. Gęsty ruch miejski jest jednym z najgorszych środowisk dla długiej i bezproblemowej eksploatacji naszej manualnej skrzyni biegów. Jednak można jej choć trochę pomóc swoimi dobrymi nawykami. Unikaj jazdy na półsprzęgle i zawsze wciskaj sprzęgło do końca w czasie zmiany biegu. Jak jeszcze nie szkodzić swojej skrzyni? Na pewno unikaj trzymania gałki skrzyni biegów, gdy nie zmieniasz biegu, kiedy, np. toczysz się w miejskim korku na drugim biegu.

Nie obciążaj skrzyni. Zacznijmy od tego, że pierwszy bieg służy do ruszania i manewrowania przy niskich obrotach, dlatego nie powinno się go używaj do jazdy z wyższymi prędkościami. Ponadto, gdy nie zachodzi ku temu potrzeba, unikaj nagłych redukcji, np. z biegu 6 na 3. Hamowanie silnikiem jest wskazane dla dłużej trwałości sprzęgła i samej skrzyni. Dojeżdżając do świateł, redukuj biegi po kolei przy odpowiednich obrotach.

Wymieniaj olej także w manualnej skrzyni

Olej w skrzyniach biegów nie jest dożywotni, jak twierdzą niektórzy producenci samochodowi. Niewymieniane go, szczególnie w skrzyniach automatycznych, skraca jej żywotność z powodu utraty swoich parametrów oraz właściwości smarnych. W skrzyniach manualnych olej ma za zadanie zabezpieczać wszystkie współpracujące ze sobą metalowe elementy w skrzyni. Z wiekiem olej traci swoje właściwości, co prowadzi do skrócenia żywotności skrzyni z powodu pracy pod wyższym obciążeniem. Nie warto ryzykować - zalecamy wymianę oleju nie rzadziej, niż 80 tys. km. Nie zaszkodzi dla pewności zrobić tego zaraz po kupnie używanego samochodu. W razie wymiany, za nową skrzynię do popularnej wersji trzeba zapłacić ok. 1500 zł z wymianą. Przykładowe ceny nowych skrzyń manualnych:

  • Skoda Fabia II 1.4 JHQ – 1200 zł

  • Volkswagen Golf V 1.9 TDI – 1200 zł

  • Opel Signum 2.0 DTI – 1500 zł

  • Opel Insignia 1.8 T – 2000 zł

  • Toyota RAV-4 2.0 D4D – 2800 zł

  • Subaru Outback 2.0 D – 3500 zł

  • Citroen Jumper 2.2 HDi – 4500 zł

Czytaj także

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Premiere Design

Architektura Wnętrz

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »